Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
ik heb deze er in zitten en no problem alles loopt lekkerBekijk bijlage 1388725
Wat ik bedoel te zeggen: het merk en kleur van de olie maakt geen z*k uit, zolang de specificaties hetzelfde zijn, of beter.
Als er bijvoorbeeld. SF als specificatie staat, is SG beter van kwaliteit, maar niet noodzakelijk, maar kan er wel zonder problemen in.
SD is dan minder dan de " vereiste" specificatie, en niet gewenst, wat niet zonder meer wil zeggen dat ie kapot loopt.
Als je kijkt wat olie kost, hoef je niet te bezuinigen op de specificaties, door een " mindere" kwaliteit te nemen. Als je er al voor €35 olie in kiepert, is het op.
Dus in verhouding tot de brandstof kosten per jaar te verwaarlozen.
Al is het natuurlijk"sport" om voor zo weinig mogelijk geld toch het maximale (beste) te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn nieuw zadel is ook binnen ;-)
1388869
 
Niet iets waar ik op let maar ik heb iets gevonden voor je...

Viscosity and specifications: SAE 10W-40; API SL; JASO MA2.
VROOAM recommends this product for performance motorcycles that requires the following specifications: API SL/SJ/SH/SG/SF; JASO MA2.

bron: VROOAM VR50 10W-40 - Ester Plus formula
Zoals je kunt zien is deze olie API SL => en kan dan dus volgens Vrooam zonder problemen gebruikt worden waar eigenlijk met "mindere" eisen volstaan kan worden: SF is dan de "minste" en SJ degene die het dichtste tegen de SL aan zit.:Y
 
@str(sp)eet(d)fighter
En JASO MA2 is de Japanse standaard voor speciale olie die kan worden gebruikt in een 4-taktmotorfietsmotor met één oliesysteem voor motor, versnellingsbak en nat koppelingssysteem.

Het lijkt mij dat de berijder dat allemaal niet hoeft te weten tenzij hij een echte motorfiets nerd monteur is.😉
Ik ben iemand die het wel geloofd als de dealer er een bepaald merk ingooit, deze olie is dus door Goedhart in mijn Versys gedaan.

Grappig is wel dat de moderne chemie olie niet toegepast kan worden op oude motorfietsen.
 
@str(sp)eet(d)fighter

Het lijkt mij dat de berijder dat allemaal niet hoeft te weten tenzij hij een echte motorfiets nerd monteur is.😉
Ik ben iemand die het wel geloofd als de dealer er een bepaald merk ingooit, deze olie is dus door Goedhart in mijn Versys gedaan.

Grappig is wel dat de moderne chemie olie niet toegepast kan worden op oude motorfietsen.
Nou, ik /wij doen het onderhoud ( aan onze 7 motoren, 2 zoons met ieder Fazer 1000, vrouw van de oudste, Fazer600, mijn vrouw XJ6, motormaat1 Fazer 1000 en motormaat2, CB1000R en mijn Versys1000) zelf in de wintermaanden, dus enige (basis) kennis is dan toch wel gewenst, zoals bijv. dat je geen gewone auto-motorolie in je motorfiets met natte koppeling kiepert.8)7
We kopen dan ook gezamelijk in, met iets van ca. 25 liter olie en 7 filters, en dan is een beetje shoppen toch wel interessant.8-):t

Je moet er idd wel vanuit gaan dat een dealer de juiste middelen gebruikt in je motorfiets.:)

Het toepassen van moderne (vol - of half synthetische) oliën in oude motoren word idd vaak afgekeurd. Maar dan heb je het toch al vaak over motoren van 20-25 jaar en ouder.
 
@str(sp)eet(d)fighter

Tja dan is het inderdaad handig als je iets meer technische basis kennis hebt, bij mij is het uitsluitend de basis kennis.
Ik zou olieverversen / kleine beurt zelf kunnen doen maar ik heb geen geschikte plek dus besteed ik het uit.
Mijn Kawasaki ZZR 1100 heb ik wel altijd elk jaar een kleine beurt zelf gegeven maar de Versys gaat naar Goedhart Motoren.
Mijn ZZR kreeg Valvoline Durablend SEA 10W-40 4T - API: SG, JASO:MA, ik heb nog een nieuwe liter staan voor noodgevallen.
 
@str(sp)eet(d)fighter

........Valvoline Durablend SEA 10W-40 4T - API: SG, JASO:MA, ik heb nog een nieuwe liter staan voor noodgevallen.
Die hebben we ook jaren gebruikt, we hebben nu Castrol, omdat we een keer 10w60 wilden gebruiken omdat er toentertijd een motor bij was die verbruikte, en Valvoline die toen niet had. Maar veel verschil ,met dezelfde specificaties, zit er wss niet in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan