kawasaki? honda? 600cc?

Spurtt

Die hard MF'er
7 jan 2012
272
0
Amsterdam
Ik wil straks een sportmotor gaan kopen, maar ik weet niet precies wat nou het beste is..

ik wil een motor waarmee ik in de stad ook goed uit de voeten kan (korte afstanden)

en nu heb ik begrepen dat hoe snel je op kan trekken te maken heeft met hoeveel cilinders je motor heeft en niet het vermogen?

1cilinder = het snelst optrekken
4cilinder beter voor langere afstanden
en 2cilinders als de tussenweg

hoe zit het nou precies?

maar ik wil dus oa snel op kunnen trekken..

ik had een oogje laten vallen op de kawasaki xr-6r, maar ook op de honda firebirds..

wat raden jullie een beginner die straks z'n A heeft (onbegrensd) en die 10 jaar lang de wegen onveilig gemaakt heeft op scooters dus aardig kan rijden :+
 
Als je denkt dat je aardig kan rijden omdat je 10 jaar op een scooter hebt gereden sla de plank mis....

Dat een 4 cil. minder snel accelereerd als een 2 cil. is natuurlijk ook onjuist. 2 cilinders hebben wel vaker hun koppel bij lagere toeren al.
 
Ik wil straks een sportmotor gaan kopen, maar ik weet niet precies wat nou het beste is..

ik wil een motor waarmee ik in de stad ook goed uit de voeten kan (korte afstanden)

en nu heb ik begrepen dat hoe snel je op kan trekken te maken heeft met hoeveel cilinders je motor heeft en niet het vermogen?

1cilinder = het snelst optrekken
4cilinder beter voor langere afstanden
en 2cilinders als de tussenweg

hoe zit het nou precies?

maar ik wil dus oa snel op kunnen trekken..

ik had een oogje laten vallen op de kawasaki xr-6r, maar ook op de honda firebirds..

wat raden jullie een beginner die straks z'n A heeft (onbegrensd) en die 10 jaar lang de wegen onveilig gemaakt heeft op scooters dus aardig kan rijden :+

In jou geval, als je veel in de stadt rijdt zou ik voor de kawasaki ER6F gaan.
Dat is een 2 cilinder met 650cc en ziet er ook echt sportief uit.
 
Motorscooters zijn voor opa's en vetkleppen

maar die kawasaki er-6f heeft tot nu toe wel mn voorkeur..
wist eerst niet dat ze overal anders heten
maar het blijkt dus de ninja 650r te zijn

ik vraag me alleen af
wat is nou dan echt het verschil tussen een 2 en een 4 cilinder?
het geluid sowieso en de felheid lijkt me

en voor dat echte volle harde harley geluid
is dat alleen te krijgen bij een harley of heeft het te maken met vermogen/cilinders/tuning
 
Laatst bewerkt:
Jemig, je moet de informatie in je brein nog wel even fijnslijpen;

Een xr-6r is er niet, een HondaFirebird bestaat evenmin. Een ZX-6R is er wel als ook een Fireblade waarbij de laatste minimaal 900 cc is.

er zijn aardig wat topics over 4 vs 2 cylinders; 2 cylinders hebben meer koppel bij lage toeren, 4 pitters uiteindelijk meer vermogen bij toptoeren. Juist in de stad rijdt een vierpitter wat minder bokkig maar dat is persoonlijk. Een echte supersportmotor is juist in de stad niet prettig en op het lange eind eigenlijk ook niet.

Als een sportmotor je aanstaat, maar je wil niet een al te extreem ding en als beginnersmotor is een ZX-6R '98 tot '00 wel geschikt. Niet een al te extreme zit. Rijdt makkelijk.

Er is niks vet aan een harley geluid, vergeleken een Ducati of een Guzzi. Wil je een beginnersmotor met een beetje bulder moet je een SV-650s (Suzuki) nemen met een leuke pijp.

Freez
 
1-Scooter vergelijken is een epic fail.
2-Als je echt hard wil trekken moet je een 1 of 2 cylinder nemen.
3-Als je keihard wil klapperen / Wheelien stoppies maken en bospaden wil rossen moet je een sm nemen.
4-xr6-r? denk dat je een typfout heb gemaakt of je wist het niet.
Ik heb zowel alles een beetje gehad maar een 1 cylinder gaat niks boven.
Kortom eerst je papiertje halen en dan gaan proberen.
Ik zie dat je in adam woont.
Koop lekker een 1 cylinder als je niet de snelweg over gaat (te vaak)

Dan kan je lekker springen en beuken over de grachten.
Ps probeer me er niet uit te trappen als je me tegenkomt op je brommer in adam :+


1.jpg


Oja sorry ik zie nu dat je een sport motor wil.
Nou je heb verschillende sport motoren

je heb sport tour bikes - Maar ook ssjes
 
Laatst bewerkt:
over die stijle bruggetjes springen en dan met motor landen in een cabrio of in de nek van een oud oudje, liever niet
dus een 1 cilinder valt alvast af :p
denk dat ik toch voor een 2 cilinder ga in het geval ik straks buiten amsterdam moet werken..

Als een sportmotor je aanstaat, maar je wil niet een al te extreem ding en als beginnersmotor is een ZX-6R '98 tot '00 wel geschikt.
wat is daar beter aan dan aan die er6f?
 
Laatst bewerkt:
Kom op mensen, hij zet duidelijk een ditte :+ naast de scooteropmerking :)

Je informatie over het vermogen, snelheid, de acceleratie en de cilinderinhoud van motoren vereist nog wat inleeswerk. Je zou je kunnen inlezen; ik ben gewoon gaan motorrijden.

Bijna elke motor trekt (relatief) snel op. In de stad kan je het beste uit de voeten met een lichte en goed sturende motor. Als je ook op de snelweg wil rijden, is het wel handig om een gekuipte motor te rijden. In jouw geval zou ik, al met al, een wat lichtere sportmotor nemen. Hoewel er tig andere opties zijn die ook leuk zijn en jou ook goed zouden dienen. Maar belangrijkste: have fun :]

Edit: zo'n gek idee is een motorscooter niet. Ik ben niet oud. Ook niet vet (hoewel ook niet echt dun). Ik rij zowel motor als motorscooter. Maar een motorscooter is iets heel anders dan een motor, dus als jij motor wil rijden moet je ook een motor kopen.
 
Laatst bewerkt:
over die stijle bruggetjes springen en dan met motor landen in een cabrio of in de nek van een oud oudje, liever niet
dus een 1 cilinder valt alvast af :p
denk dat ik toch voor een 2 cilinder ga in het geval ik straks buiten amsterdam moet werken..wat is daar beter aan dan aan die er6f?

Dan is dat idd een betere keus.
Ik vind 1 en 2 cylinders beter rijden dan 4 omdat ze karakter trillingen en pit hebben.
Ik hou van een bokkende trillende motor.
Maargoed de ander vind een 4 cylinder mooier smaken verschillen.
Doe mij maar een beukende motor onder me kont.
Ik heb ook een motorscooter gehad , Vreselijk lekker en makkelijk maar het was het hem niet voor mij
 
Laatst bewerkt:
denk dat ik toch voor een 2 cilinder ga in het geval ik straks buiten amsterdam moet werken..wat is daar beter aan dan aan die er6f?

Vierpitter vs tweepitter. Ga beide rijden voor de ervaring. De één zweert bij het ene, de ander weer bij het andere. Een ZX-6R heeft in ieder geval flink meer PK's en rijdt sportiever dan een ER-6F.

Freez
 
aangezien ik zelf niet 1 van de lichtste ben ik denk ik wel wat heb aan die extra pk's..

ik dacht eerst dus dat de cilinderinhoud bepaalde hoe hard je kan
650cc = sneller dan 600cc, maar dat is dus helemaal niet zo

zx6r

Maximaal vermogen
94.1 kW {128 PS} / 14,000 rpm

er6f

Maximaal vermogen
53 kW {72.1 PS} / 8,500 rpm

bijna 2x zo veel vermogen..

en 4 pitter betekent dat de cilinder 4 keer klappert per omwenteling ipv 2?
ofzoiets?
 
Laatst bewerkt:
en klopt het dat die er6f een relatief een stuk zuiniger rijdt vergeleken met de zx6r?
 
Ik ben hartstikke serieus :D bedankt voor de hulp dusver

ik weet nu alleen dat een keuze maken niet makkelijk gaat worden
 
Wacht even.. 4pitter wordt dus 4 tact/ 4 cilinders mee bedoeld
maar dan trek je dus minder snel op dan met een 2pitter

die horsepower voel je dus alleen als je richting topspeed gaat
of zie ik het verkeerd

het gaat er bij mij om dat ik snel kan optrekken en ik hoef echt niet harder dan 200 te kunnen
zolang je zeg maar binnen een paar seconden op de 100 zit ben ik tevreden
 
ik neem even aan dat je nog geen motor gehad hebt, dus om nou meteen met de supersports te beginnen lijkt me niet het meest geweldige idee. twee of 4-cilinder is iets wat je moet uitzoeken. Ik heb meer met 4-cilinders, ondanks dat ik de twins mooier vind klinken en vaak ook uitzien.

als je veel in de stad rijd is een naked wellicht beter, omdat je dan rechtop zit, wat lekkerder rijd dan een sportfets. Met een naked kan je ook nog aardig snelweg rijden, met een SM wordt dat vaak snel vervelend.

Ook is het als beginner niet ondenkbaar dat je de brommer eens laat vallen. Kuipwerk loopt dan al snel dik in de papieren. een naked met wat valdoppen/beugels zijn wat meer hufterproof. maarja, moet wel je stijl zijn.

een paralleltwin zoals de ER6 is wel degelijk zuiniger and een 600cc supersport, vooral als het gas verder open gaat.

als je alleen snel op de 100 wil zitten kan je ook meteen een sjopper nemen, die zijn ook snel bij het stoplicht, maar rijden dan weer wel als een oude krant ;)
 
ik neem even aan dat je nog geen motor gehad hebt, dus om nou meteen met de supersports te beginnen lijkt me niet het meest geweldige idee. twee of 4-cilinder is iets wat je moet uitzoeken. Ik heb meer met 4-cilinders, ondanks dat ik de twins mooier vind klinken en vaak ook uitzien.

als je veel in de stad rijd is een naked wellicht beter, omdat je dan rechtop zit, wat lekkerder rijd dan een sportfets. Met een naked kan je ook nog aardig snelweg rijden, met een SM wordt dat vaak snel vervelend.

Ook is het als beginner niet ondenkbaar dat je de brommer eens laat vallen. Kuipwerk loopt dan al snel dik in de papieren. een naked met wat valdoppen/beugels zijn wat meer hufterproof. maarja, moet wel je stijl zijn.

een paralleltwin zoals de ER6 is wel degelijk zuiniger and een 600cc supersport, vooral als het gas verder open gaat.

als je alleen snel op de 100 wil zitten kan je ook meteen een sjopper nemen, die zijn ook snel bij het stoplicht, maar rijden dan weer wel als een oude krant ;)

IK ben zelf begonnen met een supersport en dat bevalt best, maar als je nu al weet dat je niet zo als mij af en toe de snelweg of harde polder wegen pakt, ben ik het met gunterrex eens en is een naked waarschijnlijk de beste keuze.
- sportief blok
- relaxtere houding
- beter stuurgedrag met krappe bochten
 
In de toekomst ga ik misschien buiten de stad werken, dus dan zit ik iedere dag op de snelweg
dus ik wil een soort tussenweg

een superbike lijkt lijkt mij ook een beetje teveel van het goede
maar ik ben toch verliefd geworden op de sportmotoren..
en ik ga er van uit dat ik em niet laat vallen, dus daar hoef ik geen nakedbike voor

en op de sportbikes zit je toch ook behoorlijk recht op? dat heb ik iig begrepen

zit nu alleen heel erg te twijfelen tussen de er-6f en de zx-6r
is de zx-6r echt zoveel sneller met optrekken? of merk je dat alleen op hogere snelheden (hogere topspeed)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan