Kawasaki GTR 1000 - Deel 4

Zwerver-in-law en Vulcanrider, bedankt voor jullie snelle reactie!
Binnenkort achter maar eens een BT45 laten monteren.

Daarnaast ben ik begonnen met groot onderhoud en bij het aflaten van de olie ontdekte ik dat er erg veel benzine in mijn olie zit. In totaal kwam er ook veel meer dan 3.7 liter uit, ondanks het olie lek. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of deze motor uberhaupt nog wel de moeite waard is? Hij heeft een poos stil gestaan met een lekkende benzine kraan en toen ik hem kocht was de tank nagenoeg leeg, kan dat het gewoon zijn?

Alvast bedankt!
 
Dit is wel verklaarbaar. Als de motor op de zijstandaard staat geparkeerd en de benzinekraan lekt door dan gaan op een gegeven moment de vlotters blijven hangen waardoor er benzine gaat lekken naar de cilinderkop of luchtfilterhuis. In het huis komt ook de carterontluchting uit en stroomt je blok in. Dit kan schadelijk zijn voor keerringen in het blok maar hoeft niet. Dus of het het allemaal nog waard is lastig te zeggen :Z
 
Kraantje herstellen of een nieuwe regelen. Carbs er even af, dan reinigen en reparatiesetjes erop. Misschien nog verse naalden, maar de eerste twee zaken ging ik zeker doen.

Wat anders, kijk óók even naar de linker bougie. Als de gtr op zijn zijstandaard in de regen staat, dan blijft het water daar staan. Schoonmaken en verse bougies.

Je bent van de straat zullen we maar zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de reacties! Ik ben enigszins gerustgesteld dat ik het niet voor niks doe dus voorlopig waag ik het er maar op, een ander blok kan altijd nog...

Inmiddels is het volgende gedaan:
- carburateurs gereviseerd
- benzinekraantje gereviseerd
- voor en achter gereviseerde remklauwen (er komen nog goede tweedehands remschijven op)
- nieuwe olie + filter
- nieuwe bougies (@vulcanrider, er stond gelukkig geen water in, was wel vrij vies)
- nieuwe koelvloeistof


de tank is behandeld met tankcure (zat lichte roest in, zal de benzinekraan ook geen goed hebben gedaan). Zodra die droog is kan ik kijken of het allemaal zin heeft gehad of niet!

Ik had nog een andere vraag: een paar van de slotjes van mijn koffers zijn kapot (gebroken)
bestaat hier een goed alternatief voor? of gewoon op zoek naar nieuwe sloten?

Oscar
 
Je kunt de slotjes heel makkelijk uitwisselen. Heb ik toen ook eens gedaan.

Geert van GHIA heeft nog wel wat liggen denk ik. :)
 
hallo allemaal,
wie kan mij vertellen wat deze valve is en wat ie doet? hij zit aan de linkerzijde en loopt van de carburateurs naar een koelleiding. ik weet niet wat deze klep (valve) moet doen. in de garage werd me aangeraden deze er tussenuit te halen maar ik neem aan dat ie een functie heeft. toch?

https://www.motor-forum.nl/media/1318671/full/thumb
full
 
hallo allemaal,
wie kan mij vertellen wat deze valve is en wat ie doet? hij zit aan de linkerzijde en loopt van de carburateurs naar een koelleiding. ik weet niet wat deze klep (valve) moet doen. in de garage werd me aangeraden deze er tussenuit te halen maar ik neem aan dat ie een functie heeft. toch?

https://www.motor-forum.nl/media/1318671/full/thumb[afbeelding]

Misschien is het een solenoidklep? Deze voorkomt het terug stromen van de benzine vanaf tank naar carbs bij uitgeschakelde motor. Bij een Z1300 zat dit ook, anders had je kans bij hangende vlotterbakken en geopende benzinekraan dat je blok vol benzine liep.... De schakelaar hiervoor werd geactiveerd bij ingetrokken koppeling.
 
Ik krijg de foto niet geupload maar de leiding is koelvloeistof voor de carburateur. In de beschrijving staat "valve" maar in weet werkplaatshandboek wordt niet gesproken over een klep, wel over een filter.
 
De foto is niet te zien. De valve of leiding is bij de gtr een vorm van carbs verwarming. In de koudere periodes bevriezen dan je carbs niet.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het weghalen, maar of je het ergens kunt afdoppen moet je zelf even uitzoeken.

Wel ben ik benieuwd wat de reden is dat je het stukje pijp wilt verwijderen. Ligt het in de weg?
 
Nee, maar het slangetje is lek dus moet ik die origineel bestellen ( diameter in en uit verschilt) of alles vervangen door 1 stuk universele slang. Vandaar. Maar ik begrijp dus dat er niemand van jullie een zelfde valve dan wel filter in zijn leiding heeft.
 
Heeft er iemand nog een rechterspiegel liggen? Het glas rammelt wat, en dat zou ik voor de verkoop graag in orde willen maken. :)
 
Hallo allemaal,

ik ben weer bezig geweest met de GTR en heb hem vandaag voor het eerst lopend gehad. Tank was eindelijk droog dus kon alles erop zetten en testen. Stationair loopt hij nog niet heel lekker, maar dat komt wel goed. Wel kwam er rook van het motorblok af. Het stonk niet echt maar het baart me toch een beetje zorgen, iemand een idee wat het kan zijn? Zelf hoop ik op wat gemorste koelvloeistof..

Daarnaast lijkt mijn achterrem geen druk op te bouwen. Ik heb hem geprobeerd te ontluchten zoals in de werkplaatshandboek staat omschreven, maar ook dan krijg ik mijn achterwiel niet geblokkeerd en krijg ik er geen remvloeistof uit met ontluchten. iemand idee?

Oscar
 
Ad 1, schoonmaken met bijv. remmenreiniger en dan kijken of het blok blijft roken.

Ad 2.

How-to: remmen reviseren incl foto's

How-to van een voorrem. Principe hetzelfde als een achterrem. Potje met remvloeistof zit ergens anders. *D
In de how-to naar beneden scrollen en het ontluchten doornemen. Of via YouTube er een filmpje over zoeken.
 
Laatst bewerkt:
motor_kl.JPG


hallo allemaal, Sinds een jaar de trotse eigenaar van een GTR 1000 1997. Ik zelf heb er nu ~ 6000 km mee gereden en de nodige zaken aan onderhoud gedaan. Filters, vloeistoffen en distributie ketting met spanner vervangen. Maar heb er nog een vervelend probleem in zitten. Namelijk een trilling , welke vooral op de rechter handvat is te voelen. Bij lange ritten is dit niet fijn omdat mijn hand dan gaat slapen. Al verschillende zaken nagelopen en getest maar ben nu zover dat het uit het blok moet komen. Voor kant van motor, remmen vering , lager en cardan zijn al uit gesloten. Maar voor ik alles los ga halen wilde ik eens kijken of iemand hier ervaring mee heeft. Heb het idee dat het van de rechter zijde van het blok komt maar dat is geen garantie. Thanks Frans
 
Bekijk bijlage 1326888

hallo allemaal, Sinds een jaar de trotse eigenaar van een GTR 1000 1997. Ik zelf heb er nu ~ 6000 km mee gereden en de nodige zaken aan onderhoud gedaan. Filters, vloeistoffen en distributie ketting met spanner vervangen. Maar heb er nog een vervelend probleem in zitten. Namelijk een trilling , welke vooral op de rechter handvat is te voelen. Bij lange ritten is dit niet fijn omdat mijn hand dan gaat slapen. Al verschillende zaken nagelopen en getest maar ben nu zover dat het uit het blok moet komen. Voor kant van motor, remmen vering , lager en cardan zijn al uit gesloten. Maar voor ik alles los ga halen wilde ik eens kijken of iemand hier ervaring mee heeft. Heb het idee dat het van de rechter zijde van het blok komt maar dat is geen garantie. Thanks Frans
balans-as afstellen, staat in het handboek netjes uitgelegd hoe dit moet.
 
Ik heb onlangs mijn GTR verkocht. Veel plezier van mijn beide GTR's gehad, en de laatste GTR is zelfs de motor die ik het langst in bezit heb gehad. :P

De V-strom is toch echter wel een andere klasse motor, en hij doet voor mij hetzelfde als wat de GTR doet (veel spullen meesjouwen, lange ritten maken) maar rijdt een stuk leuker en bovenal: ABS. :)

Ik heb nog het een en ander aan documentatie, digitaal allemaal. (werkplaatshandboek, andere technische tips, how-to's en informatie) Als iemand interesse heeft stuur ik het graag door.
 
Hallo allemaal,

Mocht iemand nog onderdelen nodig hebben, ik heb nog een goede (rijdende) GTR staan. Met Corbin zadel en verhoogde ruit (ook nog standaard ruit) en top koffer en zijkoffer. Begint nu echt in de weg te staan, dus mag weg voor klein prijsje. Staat nu wel al een tijdje stil aan de druppel lader. Zal de advertentie ook in het te koop plaatsen en op andere sites, maar wil de liefhebbers hier de eerste kans geven.
 
Hallo allemaal,

Mocht iemand nog onderdelen nodig hebben, ik heb nog een goede (rijdende) GTR staan. Met Corbin zadel en verhoogde ruit (ook nog standaard ruit) en top koffer en zijkoffer. Begint nu echt in de weg te staan, dus mag weg voor klein prijsje. Staat nu wel al een tijdje stil aan de druppel lader. Zal de advertentie ook in het te koop plaatsen en op andere sites, maar wil de liefhebbers hier de eerste kans geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan