Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Goed, zinnig advies denk ik. Ik probeer eerst zo'n flesje, door een eerdere miskoop vorige maand is mijn bankrekening verdampt. Nu maar hopen dat dit geen miskoop is... Eerst moet er een nieuw voorbandje onder, de huidige is uitgedroogd, dan zien we wel verder. Een reinigingsbeurtje is denk ik geen overbodige luxe. Is het erg lastig/veel werk om de te de en monteren? Na het reinigen zullen ze ook afgesteld moeten worden denk ik. Wat kost zo'n reinigingsklusje grofweg?

Als je en motor koop van deze leeftijd, die ook nog eens veel stil heeft gestaan kun je natuurlijk wat onderhouds zaken verwachten, dat zou ik niet een miskoop noemen.

De goedkoopste optie is om alles zelf te doen, ultrasoon reinigen is mooi, maar met met geduld en een bak reinigingsmiddel, en wat kleine borsteltjes kom je een heel eind. Wel afstellen daarna inderdaad.

Of dat lastig is kan ik niet voor je bepalen, geen idee hoe je sleutel vaardigheden zijn. het is wel even een klusje...
 
Nog een ander vraagje, als ik binnenkort olie ga verversen, dan staat er in het boekje 10W40 voorgeschreven. Mij lijkt dat best wel "dik" ik gebruikte vroeger in mijn Guzzi's 5W40, die liepen daar prima op. Ik rij woonwerk 30km, daar wordt ook dit blok amper warm van. Dus beter toch naar die Japanners luisteren of juist dunnere olie? Of heeft de dikte met bak en koppeling te maken? Bij Guzzi wordt de bak apart gesmeerd en is de koppeling droog, dat werkt bij deze motor íets anders...
 
Kleine opmerking, doordat je nu geen locatie (of grove indicatie van je residentie) in je profiel heb staan kan er ook geen ondersteuning aangeboden worden. Want er zijn personen die best een keer twee carbs door een ultrasoon heen willen halen.... (dan wel voor een klein bedrag).

Hoeveel kost het om carbs te verwijderen en te laten reinigen, is afhankelijk welke motorbedrijf (zaak van een 1 pitter of een heel mooi glimmend dealerbedrijf) en hoe je eea aanlevert ? Lever je een losse set carbs aan of kom je met de motor aanrijden en mogen/moeten zij al het de- en montagewerk doen ?

Sorry voor de opmerkingen en vragen, maar zonder informatie vooraf lukt het mij niet om een sluitende antwoord te geven (en waarom niet even terug naar degene die jouw de motor verkocht heeft :? )
Dank je. Wat die laatste betreft, hij komt bij een ongebonden handelaar vandaan, geen dealer, geen garantie, wat gezien de prijs ook niet heel raar is. Ik woon in Nieuw Vennep, onder de rook van Schiphol. (Zal even kijken hoe ik mijn profiel aan moet passen). Als ik tijd heb en een werkplaats handboek, kan ik op zich aardig sleutelen, de carburateurs verwijderen en terugplaatsen zal wel lukken, afstellen is een ander verhaal, dat lukte me vroeger bij m'n Guzzi's ook nooit. En tijd is tegenwoordig ook een dingetje, dus afhankelijk van de kosten wordt het misschien toch motor wegbrengen en halen. Àls het nodig is, vandaag, ben net thuis, liep ie weer als een zonnetje,. En als t goed loopt vindt ik t prima. Geen dingen repareren die niet stuk zijn, zeg maar. Ik weet nog van vroeger dat er een prima kleine dorpsdealer in Zwanenburg zit, geen glimmend glas paleis, maar 20 jaar terug betrokken vakmensen. Dat zou denk ik mijn eerste keuze zijn, als ik iets wil laten doen, ik ken in de buurt geen 1 mans zaak of onafhankelijke eigenlijk.
 
Nog een ander vraagje, als ik binnenkort olie ga verversen, dan staat er in het boekje 10W40 voorgeschreven. Mij lijkt dat best wel "dik" ik gebruikte vroeger in mijn Guzzi's 5W40, die liepen daar prima op. Ik rij woonwerk 30km, daar wordt ook dit blok amper warm van. Dus beter toch naar die Japanners luisteren of juist dunnere olie? Of heeft de dikte met bak en koppeling te maken? Bij Guzzi wordt de bak apart gesmeerd en is de koppeling droog, dat werkt bij deze motor íets anders...
Gewoon 10w40 er in doen,dat is wat de fabrikant voorschrijft,een half syntheet is mooi zat.Zelf heb ik Castrol Power RS half syntheet in mijn bijna 30 jaar oude Goldwing ,en daar loopt hij op als een spinnende poes .
Ik heb het hier gekocht,
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer, gisteren een flesje forté erin gegooid, nadat ie eergisteren onder het rijden was afgeslagen. Achteraf was dat waarschijnlijk doordat de tank vacuüm trok door m'n tanktas, maar goed, kwaad kan het niet. Dacht ik. Nu loopt ie beroerder dan daarvoor, vanmiddag was ie erger aan het bokken dan ooit, niet grappig met windkracht 6 van opzij. Maar wel bij de dealer filters en bougies opgepikt en als olie advies 10W40 mineraal meegekregen. Morgen luchtfilter en bougies er in, kijken of dat wat verbeterd. Ik denk dat het rotte lopen van nu komt door de oplossende rommel, die moet tóch door het blok heen natuurlijk. Dus is het eigenlijk een goed teken, hoop ik...
Groetjes Martijn
 
Sowieso geen minerale olie erin gooien. Ik heb er altijd 10w50 motul 5100 erin gedaan.

Draait het blokje enorm lekker op en schakelt de bak mooi strak op :t
 
Sowieso geen minerale olie erin gooien. Ik heb er altijd 10w50 motul 5100 erin gedaan.

Draait het blokje enorm lekker op en schakelt de bak mooi strak op :t
Inderdaad,in Kawa,s de beste olie gooien die je kan vinden,dat advies van minerale olie is een slecht advies,ze
moesten er zeker vanaf.8)7
 
Dank je. Wat die laatste betreft, hij komt bij een ongebonden handelaar vandaan, geen dealer, geen garantie, wat gezien de prijs ook niet heel raar is. Ik woon in Nieuw Vennep, onder de rook van Schiphol. (Zal even kijken hoe ik mijn profiel aan moet passen). Als ik tijd heb en een werkplaats handboek, kan ik op zich aardig sleutelen, de carburateurs verwijderen en terugplaatsen zal wel lukken, afstellen is een ander verhaal, dat lukte me vroeger bij m'n Guzzi's ook nooit. En tijd is tegenwoordig ook een dingetje, dus afhankelijk van de kosten wordt het misschien toch motor wegbrengen en halen. Àls het nodig is, vandaag, ben net thuis, liep ie weer als een zonnetje,. En als t goed loopt vindt ik t prima. Geen dingen repareren die niet stuk zijn, zeg maar. Ik weet nog van vroeger dat er een prima kleine dorpsdealer in Zwanenburg zit, geen glimmend glas paleis, maar 20 jaar terug betrokken vakmensen. Dat zou denk ik mijn eerste keuze zijn, als ik iets wil laten doen, ik ken in de buurt geen 1 mans zaak of onafhankelijke eigenlijk.
om de hoek in zwanenburg bij het water is richard bakker al een tijdje voor zichzelf begonnen...die werkte daar bij de kawa dealer.
 
Heb m nog niet meegenomen, ik ga eerst nog even"winkelen" En bedenken/uitzoeken waarom mineraal beter zo zijn dan half of vol synthetisch.
Mineraal is nooit beter dan een goede half syntheet of vol syntheet,alleen voor heel oude voertuigen(jaren 70 en ouder) is het beter om mineraal
te gebruiken ivm dat een volsyntheet de rubber keerringen kan aantasten.Wel is het beter geen volsyntheet te gebruiken in motoren met
een hoge km stand omdat de grotere hoeveelheid dopes die er in zit er voor kan zorgen dat de motor olie gaat verbruiken.
Maar dan nog kan je beter een halfsyntheet nemen.
Veel Kawasaki,s van met name de jaren 80 en 90 zijn gevoelig voor overmatige slijtage van de nokkenas(sen) en de slepers,
juist in die modellen kan je beter minimaal een goede halfsyntheet of nog beter een volsyntheet in doen.
Iemand die gewone mineraal adviseert heeft er geen verstand van of moet van zijn voorraad mineraal af. 8)7
Heb je een oud gebakkie wat toch al olie zuipt,ja dan kan je er net zo goed mineraal in mikken.
 
Laatst bewerkt:
Mineraal is nooit beter dan een goede half syntheet of vol syntheet,alleen voor heel oude voertuigen(jaren 70 en ouder) is het beter om mineraal
te gebruiken ivm dat een volsyntheet de rubber keerringen kan aantasten.Wel is het beter geen volsyntheet te gebruiken in motoren met
een hoge km stand omdat de grotere hoeveelheid dopes die er in zit er voor kan zorgen dat de motor olie gaat verbruiken.
Maar dan nog kan je beter een halfsyntheet nemen.
Veel Kawasaki,s van met name de jaren 80 en 90 zijn gevoelig voor overmatige slijtage van de nokkenas(sen) en de slepers,
juist in die modellen kan je beter minimaal een goede halfsyntheet of nog beter een volsyntheet in doen.
Iemand die gewone mineraal adviseert heeft er geen verstand van of moet van zijn voorraad mineraal af. 8)7
Heb je een oud gebakkie wat toch al olie zuipt,ja dan kan je er net zo goed mineraal in mikken.
 
Ik snap wat jullie bedoelen en er zit ook zeker wel wat in, maar een dealer die al zolang bezig is als deze en alleen Kawa doet, zal ook wel weten wat ze doen.Ga ze toch eens vragen waarom ze minerale olie adviseren voor mijn gpzje, overigens, wat is oud. Ze is van 93, met 21000km's. Vanmiddag voorzien van luchtfilter en bougies. Overigens is het handig voor het klussen in het wph te kijken ipv achteraf, dan haal je geen dingen los die niet los hoeven... Morgen maar afmaken, hoe krijg ik in. . naam die aanzuigrubbers goed? Als ik ze aan de ene kant goed heb, trek ik ze aan de andere kant los en andersom 🤔
 
Ik snap wat jullie bedoelen en er zit ook zeker wel wat in, maar een dealer die al zolang bezig is als deze en alleen Kawa doet, zal ook wel weten wat ze doen.Ga ze toch eens vragen waarom ze minerale olie adviseren voor mijn gpzje, overigens, wat is oud. Ze is van 93, met 21000km's. Vanmiddag voorzien van luchtfilter en bougies. Overigens is het handig voor het klussen in het wph te kijken ipv achteraf, dan haal je geen dingen los die niet los hoeven... Morgen maar afmaken, hoe krijg ik in. . naam die aanzuigrubbers goed? Als ik ze aan de ene kant goed heb, trek ik ze aan de andere kant los en andersom 🤔
Het kan zijn dat ze minerale olie adviseren om de zelfde reden als ik al aangaf dat een oud blok olie kan
gaan verbruiken met synthetische olie,maar ja 21000km is nou niet een hoge km stand te noemen daar kan wel vol synthetisch in.
Wat de rubbers betreft,tja die zijn waarschijnlijk al 26jaar oud en zijn stug geworden en dan kan je proberen ze soepeler te maken door ze in heet water te leggen of met een verfafbrander ze warm te maken,dan zijn ze een stuk handelbaarder.
 
Dat van die rubbers in heet water leggen is misschien wel een goeie, ik ga straks wel weer even op mn gemak aan de motor verder. Gisteren had ik ook een beetje tijdsdruk en slecht geslapen, scheelt ook weer. Het zou mij niet verbazen als de dealer er van uit gaat dat de Kawa ontworpen is in een tijd dat minerale olie gemeengoed was en synthethisch zeldzaam en duur en dat het motortje dus waarschijnlijk tevreden is met minerale olie. (half)synthethisch is misschien beter maar niet nodig, zoiets.
 
Dat van die rubbers in heet water leggen is misschien wel een goeie, ik ga straks wel weer even op mn gemak aan de motor verder. Gisteren had ik ook een beetje tijdsdruk en slecht geslapen, scheelt ook weer. Het zou mij niet verbazen als de dealer er van uit gaat dat de Kawa ontworpen is in een tijd dat minerale olie gemeengoed was en synthethisch zeldzaam en duur en dat het motortje dus waarschijnlijk tevreden is met minerale olie. (half)synthethisch is misschien beter maar niet nodig, zoiets.
In die tijd was synthetische olie ook allang te krijgen,en juist Kawasaki motoren uit die tijd hebben extra goede olie nodig.
 
Een beetje bangmakerij vindt ik dat wel. ik heb 30+ kawa s gehad , de ZRX en de ZXR 400 zijn de enige 2 die ik op synthetische olie heb gehad.
De 3 gpz 500 van mijn vr. deden t ook prima op gewone minerale olie ,geen enkel probleem mee gehad,t is ook een beetje een gedachtenwereld,
gooi t duurste er maar in en t zal wel beter zijn ,t kan maar t hoeft niet m.i
 
Tja de keuze is geheel aan jezelf of je er dinosaurus olie in wil doen,en ja ze zullen er niet gelijk van kapot gaan,
maar synthetisch of half synthetisch is kwalitatief altijd beter dan mineraal,is geen fabeltje maar een feit.
En echt duur is een half syntheet of vol syntheet ook niet,online is het te koop voor weinig.
 
Laatst bewerkt:
iemand intressen in een olietemperatuurmeter?...een tandwiel (achter) met roze rode probolt boutenen de wielhub en een nwe ketting? (blauw)(zonder verbindingsschakel.
 
Dat van die rubbers in heet water leggen is misschien wel een goeie, ik ga straks wel weer even op mn gemak aan de motor verder. Gisteren had ik ook een beetje tijdsdruk en slecht geslapen, scheelt ook weer. Het zou mij niet verbazen als de dealer er van uit gaat dat de Kawa ontworpen is in een tijd dat minerale olie gemeengoed was en synthethisch zeldzaam en duur en dat het motortje dus waarschijnlijk tevreden is met minerale olie. (half)synthethisch is misschien beter maar niet nodig, zoiets.
Nou, het is gelukt hoor, met meer tijd en vooral geduld... Maar ze zit weer in elkaar en start ook nog 😉 Rijden gaat helaas ff niet, komt van de week wel, kijken of ik er iets meer ben opgeschoten.
 
Laatst bewerkt:
Zo.... even koffie baar binnen gieten en dan even vlammen op de GPZ. Ookal is hij wat klein beleef ik er erg veel plezier mee. Vraag me af of er een vergelijkbaar nieuwere motor bestaat die qua motorkarakter in de buurt komt.
 
Ik vindt het ook een topmotortje, het is mijn eerste motor, en ik vind m erg veel vertrouwen geven. En dat geeft weer veel plezier in het (leren) motorrijden. Ik krijg wel flink last van mijn nek en schouders na een tijdje rijden, maar dat is misschien wennen.
 
Zo... wat een regen ineens. Nat tot en met de onderbroek. Even een misrekening met het vakantieverkeer... gelukkig nog wat koffie in de kan. Overigens zit er in mijn kawa half synthetische 10w40. Het is een prima motor om mee te beginnen. Je leert wat een motor doet en reageert en ook nog met een hoop lol zonder dat het je rijbewijs kost. Heb zelf van licht tot zwaar gereden, en vind dit soort motoren eigen wel het leukste om op te rijden. Verder heb ik niet zo’n last van hoofd en schouders, misschien heb je nog wat training nodig ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan