Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

GPZ550 of GPZ500 slechts 1 cijfer verschil. Maar wel een relevant verschil 8)7
En ik weet niet of Kawasaki standaard onderdelen hanteert... dus ga ik niet gokken (en met m'n XS-en komt het regelmatig voor dat rijders van dezelfde motoren elkaar helpen aan onderdelen ;)
 
GPZ550 of GPZ500 slechts 1 cijfer verschil. Maar wel een relevant verschil 8)7
En ik weet niet of Kawasaki standaard onderdelen hanteert... dus ga ik niet gokken (en met m'n XS-en komt het regelmatig voor dat rijders van dezelfde motoren elkaar helpen aan onderdelen ;)
sorry ff niet opgelet 8)7
even Woesthoff bellen die heeft er wel 1
 
Zo even een vraag bij de deskundigen rondom de GPZ500. Bij het proberen op te knapen het volgende ontdekt
IMG_3342.jpg


Dit is het asje waarop de waaier behoort te komen voor de koelwaterpomp. Hij is krom en de waaier was er met locktide opgelijmd. Dus de vraag is, is dit herstelbaar voor iemand die hobbymatig brikken probeert tot leven te brengen, of is dit de nekslag voor dit blok ?

Als ik het werkplaatshandboek bekijk, is dit de balansas rechtstreeks aangedreven door de krukas. En om daar bij te komen dit het blok gesplitst te worden...
 
Die adapterplaatjes. Waar komen die vandaan? Want die Chinese klauwen passen niet op originele poot.

Bij mijn hofleverancier ;)

En dan heb je uiteindelijk dit:

0b8141908565724.jpg


De zuigers in deze Adelin remklauwen zijn 34mm, tegenover de Brembo's die 32mm hadden. Het remmen is nu in normale omstandigheden met twee vingers. In sportieve omstandigheden met 3 vingers. Heeeeerlijk :] 8-)
 
Als het topic actiever wordt, gelijk maar de vraag stellen: heeft er iemand nog een motorblok van een GPZ500 liggen. Uiterlijke staat onbelangrijk, wel relevant het blok moet technisch wel in zodanige staat zijn dat het weer lopende te krijgen is (zonder complete revisie ;) ).

En het hoeft natuurlijk niet voor niets :)
 
ls het topic actiever wordt, gelijk maar de vraag stellen: heeft er iemand nog een motorblok van een GPZ500 liggen. Uiterlijke staat onbelangrijk, wel relevant het blok moet technisch wel in zodanige staat zijn dat het weer lopende te krijgen is (zonder complete revisie ;) ).

Even mezelf geciteerd }), dit omdat er een motorblok geregeld is. Er zal een "harttransplantatie" bij de GPZ gaan plaatsvinden :+

Snel getypt maar nog veel te doen, motorblok ligt ongeveer 280 km enkele reis bij de garage vandaan en het is ook niet "ff" een motorblok eruit en erin plaatsen. Maar zal de sterren nu staan zal de GPZ weer aan het verkeer gaan deelnemen ;)
 
Hallo. Ik probeer mijn GPZ500S weer tot leven te blazen/starten. Ik heb er c. 2 jaar niet meegereden. Ik heb al een nieuwe accu gekocht, ik vermoed dat de brandstof verouderd is. Mijn plan is om de tank leeg te maken, nieuwe brandstof er in en dan hopen dat de Kawa weer gaat doen. Enige tips? Ik ben ook op zoek naar een werkplaatshandboek.
 
Hallo mensen van het GPZ forum! Heb al een paar keer hier gepost over de GPZ van mijn vriendin, maar dat tijdperk gaat ze nu toch achter zich laten.

Dus mocht iemand nog op zoek zijn naar een GPZ die technisch is hele goede staat is. Ik heb er een!!!

1380362


1380363


1380364


Maar aangezien foto's maar het halve plaatje zeggen....

1380365


Mocht je nog iemand weten, of zelf vragen hebben. Ik ben slechts een pbtje ver wegO-)

1380366


Dit is de huidige kmstand. Hier moet je voor de volledigheid nog even 15.000km bij op tellen. Dit omdat de mijlenteller vervangen is voor een kmteller.
 
Die adapterplaatjes. Waar komen die vandaan? Want die Chinese klauwen passen niet op originele poot.

Sorry, ik heb al een tijdje niet in dit topic gekeken. De adapter plaatjes zijn zelf gemaakt. Nu ik de maatvoering heb uitgevogeld, zijn ze gemakkelijk te reproduceren voor een ieder die dezelfde ombouw wil doen.
 
Even mezelf geciteerd }), dit omdat er een motorblok geregeld is. Er zal een "harttransplantatie" bij de GPZ gaan plaatsvinden :+

Snel getypt maar nog veel te doen, motorblok ligt ongeveer 280 km enkele reis bij de garage vandaan en het is ook niet "ff" een motorblok eruit en erin plaatsen. Maar zal de sterren nu staan zal de GPZ weer aan het verkeer gaan deelnemen ;)

Afhankelijk van het bouwjaar van het blok, is het aan te raden om het deksel aan de dynamo kant even los te halen. Bij blokken van de 1e generatie (voor 1994) kunnen de magneten los komen. Ze blijven wonderlijk lang lopen, maar je kan je misschien voorstellen wat magnetisch gruis doet in je motorblok...

In mijn zoektocht naar een ander motorblok, heb ik twee blokken gehad die bij controle losse magneten bleek te hebben. Gelukkig had ik gevraagd of ik voor aanschaf het dynamodeksel mocht openen.
 
Volgens mij is het hier redelijk stilletjes. Het enige leven komt van mensen die iets willen verkopen :+

Door nieuw werk buiten Nederland ligt mijn project even stil. Langzaam ben ik in mijn spaarzame tijd in NL dit weer aan het oppakken. Binnenkort modificeer ik de cilinderkop op een onconventionele manier met als doel meer trekkracht bij lage (<8000) toeren met behoud van de kracht op hoge toeren.
Uitleg, plaatjes, en gemeten resultaat op een vermogensbank voor en na zullen volgen.

Uitleg over de modificaties aan de cilinderkop.
 
Door nieuw werk buiten Nederland ligt mijn project even stil. Langzaam ben ik in mijn spaarzame tijd in NL dit weer aan het oppakken. Binnenkort modificeer ik de cilinderkop op een onconventionele manier met als doel meer trekkracht bij lage (<8000) toeren met behoud van de kracht op hoge toeren.
Uitleg, plaatjes, en gemeten resultaat op een vermogensbank voor en na zullen volgen.

Uitleg over de modificaties aan de cilinderkop.
Whoohoo leven! *O*

Jouw project klinkt wel erg gaaf moet ik zeggen!

Vooralsnog vertrouw ik het zelf nog niet aan om hele cilinderkop maar even aan te passen, wel erg leuk om te volgen natuurlijk!

Heb je ook nog plannen om het frame aan te passen cq stugger te krijgen? Voornamelijk bij het balhoofd en vanaf de achterbrug flext zit er wel beweging in. Misschien allemaal in vergelijking met mijn fireblade uit 2000.:9

Dit is ook de reden dat ik niet over gegaan ben op adapterplaatjes voor sterkere voorremmen. We waren bang dat we de balhoofdhoek konden aanpassen als je een keer flink ging remmen dan.:+
 
Het balhoofd redt het wel. Met de GPZ neem ik geregeld verkeersdrempels met een dusdanige snelheid dat de motor los komt van de grond. De eerste keren hield ik ook angstvallig de lassen rondom het balhoofd in de gaten maar ondertussen vertrouw ik het wel.

Op het Amerikaanse EX-forum is al het een en ander geschreven over het frame. Voor de racerij maken ze deze een stuk stijver door de rubberen silent blocks van de motorophanging te vervangen door aluminium bussen. Nadeel hiervan is dat alle (motor)trillingen direct door worden gegeven aan je vullingen in je tanden en deze eruit rammelen ;)

Niemand kan me precies vertellen hoeveel verschil het maakt m.b.t. comfort en verbetering van stijfheid. Dus bij het wisselen van de cilinderkop vervang ik meteen de rubber silent blocks voor aluminium bussen en laat ik weten hoe ik de wijziging ervaar.

De kop aanpassen kan je gemakkelijk zelf. Een extra kop of heel blok kost je de kop niet (jaja, flauwe woordgrap :+). Ik had nog een blok liggen door de bekende loskomende magneten. De kop hiervan was nog bruikbaar.
Als je op de eerder geplaatste link klinkt, zie je foto's van hoe ik het aanpak. Gewoon met een dremel 8)7

De klepzittingen aanpassen zoals beschreven in dat zelfde stuk, leek wat lastiger. Klepzittingen zijn hard. Voor mijn Moto Guzzi lukte het bij een motormaat om ze aan te passen onder zijn kleine freesbank met kobalt versterkte frezen. De GPZ-kop is hier te groot voor.
Nou hebben motorrevisiebedrijven een prachtig apparaat voor het vervangen van klepzittingen. Deze centreert zichzelf ten opzichte de klepgeleider in een paar minuten. Als je een motorrevisiebedrijf treft die buiten de omschreven kaders durft te denken, dan heb je een apparaat die in een hele korte tijd de door mij gewenste aanpassingen kan maken. En laat ik die nou gevonden hebben in de vorm van het bedrijf StarTrick!

foto's_gaanderen_0305_016.jpg


De gewenste vorm:
9484f1560555073.jpg


Het apparaat komt waarschijnlijk niet heel diep in het kanaal. Maar als het diep genoeg komt om een klepzitting te vervangen, dan is het genoeg. Wanneer de zitting uitgefreesd is langs de rode lijn, dan kan ik het onderliggende aluminium van het uitlaatkanaal gewoon verder bewerken met de dremel.

Of alles gaat lopen zoals het in mijn hoofd zit moet nog blijken. Wordt vervolgd!
 
Hallo allemaal, ik ben na ruim 12 jaar aan het heropstapoen en heb sinds een paar dagen een GPZ500s, het model uit '93 met slechts 20.000km. gezien de uiterlijke staat zouden die km's kunnen kloppen, de motor heeft sowieso 2 jaar bij de motorhandel gestaan en stond bij de vorige eigenaar ook veel stil, volgens de handelaar. K heb twee dagen probleemloos naar m'n werk gereden, 30km heen en terug, voornamelijk snel en autoweg. Gisteravond hield ie bij een constante snelheid van 100 opeens twee keer een beetje in, accelereren ging probleemloos. Ik heb hem daarna nog even stevig doorgetrokken, maar was bijna thuis en t was al laat,dus of het hierbij blijft weet ik nog niet... Als het niet eenmalig is, waar moet ik dan beginnen met zoeken? Verstopte carburateurs? Oude bougies? Beluchting? Afgezien van twee keer een beetje inhouden loopt ie als een zonnetje, mooi regelmatig stationair, trekt soepel op, lijkt dus niet heel ernstig te zijn, maar wel irritant.
Ik hoop dat iemand mij wijze raad kan geven
Groetjes Martijn
 

Bijlagen

  • IMG_20190518_163440638.jpg
    IMG_20190518_163440638.jpg
    184,5 KB · Weergaven: 5
Zou voordat er gesleuteld gaat worden een flesje carb-reiniger kopen en in je benzinetank doen en dan de tank leegrijden. Stilstand is namelijk niet heel fijn voor carbs.

Blijf je problemen houden dat is de kans groot dat de carbs inwendig vuil zijn. Ultrasoonreinigen is dan de meest logische oplossing. Maar eerst een flesje reiniger proberen (kost niet heel veel en kan soms net het verschil maken).
 
Dank voor je snelle reactie.
Werkt dat spul écht dan? Dacht dat het vooral reclame was. Suggesties voor een merk/type?



Zou voordat er gesleuteld gaat worden een flesje carb-reiniger kopen en in je benzinetank doen en dan de tank leegrijden. Stilstand is namelijk niet heel fijn voor carbs.

Blijf je problemen houden dat is de kans groot dat de carbs inwendig vuil zijn. Ultrasoonreinigen is dan de meest logische oplossing. Maar eerst een flesje reiniger proberen (kost niet heel veel en kan soms net het verschil maken).
 
Of het effectief is weet ik niet, maar proberen kan altijd. Niet geschoten altijd mis.

Denk dat je bij een goed motoronderhoudsbedrijf (en nee dat is niet altijd een motordealer) de juiste zooi kan aanschaffen.

Succes
 
Bij zoveel stilstand in de afgelopen jaren is het sowieso een goed idee om de carbs een keer goed te laten reiningen.
Wellicht ook even de tank spoelen en het kraantje/filter schoonmaken. Stilstand doet meer kwaad dan goed.

Natuurlijk kun je even een reinigings middel proberen voor carburateurs om te kijken of het beter word, maar ik zou het reinigen sowieso uitvoeren.
 
Bij zoveel stilstand in de afgelopen jaren is het sowieso een goed idee om de carbs een keer goed te laten reiningen.
Wellicht ook even de tank spoelen en het kraantje/filter schoonmaken. Stilstand doet meer kwaad dan goed.

Natuurlijk kun je even een reinigings middel proberen voor carburateurs om te kijken of het beter word, maar ik zou het reinigen sowieso uitvoeren.
Goed, zinnig advies denk ik. Ik probeer eerst zo'n flesje, door een eerdere miskoop vorige maand is mijn bankrekening verdampt. Nu maar hopen dat dit geen miskoop is... Eerst moet er een nieuw voorbandje onder, de huidige is uitgedroogd, dan zien we wel verder. Een reinigingsbeurtje is denk ik geen overbodige luxe. Is het erg lastig/veel werk om de te de en monteren? Na het reinigen zullen ze ook afgesteld moeten worden denk ik. Wat kost zo'n reinigingsklusje grofweg?
 
Kleine opmerking, doordat je nu geen locatie (of grove indicatie van je residentie) in je profiel heb staan kan er ook geen ondersteuning aangeboden worden. Want er zijn personen die best een keer twee carbs door een ultrasoon heen willen halen.... (dan wel voor een klein bedrag).

Hoeveel kost het om carbs te verwijderen en te laten reinigen, is afhankelijk welke motorbedrijf (zaak van een 1 pitter of een heel mooi glimmend dealerbedrijf) en hoe je eea aanlevert ? Lever je een losse set carbs aan of kom je met de motor aanrijden en mogen/moeten zij al het de- en montagewerk doen ?

Sorry voor de opmerkingen en vragen, maar zonder informatie vooraf lukt het mij niet om een sluitende antwoord te geven (en waarom niet even terug naar degene die jouw de motor verkocht heeft :? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan