Kawasaki GPZ 500 bokt bij warme motor

Wanzl

MF'er
20 jun 2010
57
18
Helmond
Beste allemaal,

Ik ben een caferacer aan het bouwen op basis van een Kawasaki GPZ 500 ‘92. Nu ben ik aan proefrijden toegekomen. Motor loopt prima maar gisteren reed ik km of 10 en sloeg voor een stoplicht af en wilde niet meer starten. Ik was bij familie in de buurt dus heb even aangelegd voor een 0.0 en na 20/30 minuutjes startte de motor gewoon weer en liep prima.
Vervolgens rij ik exact dezelfde weg naar huis en begint aan begin van mijn straat te bokken en wil niet meer optrekken. Beetje het gevoel alsof de tank leeg is en dus te weinig brandstof krijgt. Ik rolde precies de oprit op.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Heel bijzonder dat het probleem op bijna 10 meter nauwkeurig weer optreed op de terugweg.

Carbs waren paar weken ervoor ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd. Tank zit vol verse peut. Bougies zitten er ook net 200km in.

Zit zelf te denken aan bobines? Motor wordt warm, bobines warmen op en zit misschien kapotte spoel in. Hoewel ze dan beiden kapot zouden moeten zijn lijkt me. Want met één kapotte zou de motor beroerd lopen maar noet zo enorm bokken. Spanningsregelaar? Ontsteking? Of toch iets met de brandstof?

Gr. Wanzl
 
Vliegwiel ziet er ook netjes uit. Geen afgebrokkelde stukken.
Wederom rechts geen vonk. Na paar minuten start ‘ie weer maar valt weer met horten en stoten stil. Wel veel eerder ivm al opgewarmde motor waarsch. Waar moet ik ‘t nu nog zoeken?
Het is iig iets met de ontsteking.
Enige wat overblijf is stator en CDI denk ik.
 
Motor paar maandjes stil gestaan. Gisteren pulsgevers vervangen. Dat móést het probleem haast wel zijn.
Net even wezen testrijden. Nu heeft de motor helemaal geen vermogen meer! Nul power en petst en poft.
Hoe kan dit?? Heeft dit iets te maken met paar maanden stilstand? Of toch echt iets met die pulsgevers niet aan de haak??
 
Denk dat gezien het feit dat hij een paar maanden stil heeft gestaan en je nu nog ergere klachten hebt, dat de carbs niet ver genoeg uit elkaar zijn geweest en toch nog versmeerd zijn van binnen.
 
Zijn afgelopen zomer nog helemaal uit elkaar geweest, ultrasoon gereinigd, gesynchroniseerd en en nieuwe naalden, sproeiers en pakkingen geplaatst. Daarna liep ie prima. Op het feit na dan wat als eerste post beschreven staat dat ie naar +/- 10 uitvalt. Dus daar kan het probleem eigenlijk niet zitten. Maar bedankt voor het meedenken.
 
Pulsgevertjes weer vervangen. In garage even laten lopen. Lijkt heel veel beter maar nu té k*t weer om te gaan rijden.
Van de week maar eens stukkie proberen.
 

Bijlagen

  • 43ADD92C-88EF-4BE6-BDAE-FBA9D57692D5.jpeg
    43ADD92C-88EF-4BE6-BDAE-FBA9D57692D5.jpeg
    171,5 KB · Weergaven: 11
  • 2E762DC5-3C26-41E9-93C5-23247BDB7F5A.jpeg
    2E762DC5-3C26-41E9-93C5-23247BDB7F5A.jpeg
    174,2 KB · Weergaven: 11
Loopt weer beter nu met nieuwe pulsgevers maar probleem van stilvallen waar topic mee begon is nog steeds niet verholpen.
Zojuist weer stil gestaan. Eerst voel je af en toe een klein haperingetje, dan steeds erger, dan valt ie weer stil en pakt ie weer op en dan na paar honderd meter rijdt ie zo beroerd dat ie weer stilvalt. Na minuut of tien loopt ie weer maar begint na een paar kilometer ‘t gezeik weer.... :(

Iemand nog ideeën?
 
Loopt weer beter nu met nieuwe pulsgevers maar probleem van stilvallen waar topic mee begon is nog steeds niet verholpen.
Zojuist weer stil gestaan. Eerst voel je af en toe een klein haperingetje, dan steeds erger, dan valt ie weer stil en pakt ie weer op en dan na paar honderd meter rijdt ie zo beroerd dat ie weer stilvalt. Na minuut of tien loopt ie weer maar begint na een paar kilometer ‘t gezeik weer.... :(

Iemand nog ideeën?

Klinkt heel erg als het probleem wat ik met mijn gpx600 had. Liep perfect en spontaan had ie er helemaal geen zin meer in. Paar minuten later liep ie weer alsof er niks aan de hand was.

In mijn geval was mijn cdi kapot. Die vervangen en vervolgens probleemloos gereden! Dus ik denk dat dat het is!
 
Tip van mijn kant, in het verleden ook vergelijkbare problemen gehad met mijn GPX600R. Wat bij mij hielp was het vervangen de bougiedoppen, bij het doormeten met een multimeter van de oude doppen bleken de waarden niet te kloppen van twee exemplaren. Na vervanging was het probleem verdwenen en niet meer last van gehad.
 
Okay. Doppen vervangen ga ik doen. Meteen bougiekabels vervangen. CDI ff kijken of ik er ergens een kan lenen. Wel wat duur voor als het ‘m niet blijkt te zijn.
Maar weer bedankt voor het meedenken!!
 
Wel even goed kijken wel type je nodig met de lengte en afsluitrubber van de doppen, bij mij inderdaad ook prefentief alle bougiekabels vervangen. Vooraf met een een mulitmeter meten is natuurlijk het goedkoopste, weet je meteen of er een afwijking aanwezig is of niet (idem voor boubines). Voor de rest alle stekkers inspuiten met contactspray en flink connecten en un-connecten om de contacten schoon te krijgen. Let ook op slijtage in de buurt van het balhoofd. CDI zou je altijd moeten kunnen retourneren bij een web-aankoop binnen 2 weken. Anders vooraf even communiceren met aanbieder over mogelijk retourneren. Succes!
 
Bougiedoppen én kabels vervangen. Ook meteen even wat grotere sproeier geplaatst (staat los van dit hele verhaal maar ivm open uitlaat).
Nu wil ik gaan testrijden lekt de carb benzine. Het komt uit dat pijpje waar de benzineslang op zit. Het stroomt aan de rechter carb eruit tussen pijpje en carb. Huh!?
Al eens eerder gehad maar was in een minuutje weg. Dat pijpje kan draaien. Kan ik daar iets aan veranderen?
 

Bijlagen

  • AB3E18EB-CFDF-46EF-AEB4-D88B08DDC21A.jpeg
    AB3E18EB-CFDF-46EF-AEB4-D88B08DDC21A.jpeg
    94,5 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan