Kawasaki GPZ 500 bokt bij warme motor

Wanzl

MF'er
20 jun 2010
57
18
Helmond
Beste allemaal,

Ik ben een caferacer aan het bouwen op basis van een Kawasaki GPZ 500 ‘92. Nu ben ik aan proefrijden toegekomen. Motor loopt prima maar gisteren reed ik km of 10 en sloeg voor een stoplicht af en wilde niet meer starten. Ik was bij familie in de buurt dus heb even aangelegd voor een 0.0 en na 20/30 minuutjes startte de motor gewoon weer en liep prima.
Vervolgens rij ik exact dezelfde weg naar huis en begint aan begin van mijn straat te bokken en wil niet meer optrekken. Beetje het gevoel alsof de tank leeg is en dus te weinig brandstof krijgt. Ik rolde precies de oprit op.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Heel bijzonder dat het probleem op bijna 10 meter nauwkeurig weer optreed op de terugweg.

Carbs waren paar weken ervoor ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd. Tank zit vol verse peut. Bougies zitten er ook net 200km in.

Zit zelf te denken aan bobines? Motor wordt warm, bobines warmen op en zit misschien kapotte spoel in. Hoewel ze dan beiden kapot zouden moeten zijn lijkt me. Want met één kapotte zou de motor beroerd lopen maar noet zo enorm bokken. Spanningsregelaar? Ontsteking? Of toch iets met de brandstof?

Gr. Wanzl
 
Fotootje:
full
 
Hoi Jan, zit volgens mij geen tankontluchting op. Één nippel op benzinekraan voor aanvoer. In tankdop zit volgens mij geen ontluchting.
Maar dan zou tank “vacuüm” moeten trekken en zou je dat horen bij openen dop. Of zou dit minimaal zijn en nét zorgen voor te weinig brandstof aanvoer?
Moeite waard te proberen als het zich weer voordoet tankdop open te gooien en te kijken wat er gebeurd.
 
Ik vermoed dat je benzinetoevoer het benzineverbruik niet kan bijhouden, je vlotterbakken raken leeg wat het stilvallen op dezelfde afstand kan verklaren.
Dit kan in je kraantje zitten of een verstopping of vernauwing/knik in je benzineleidingen. Check je doorlaat van je kraantje eens? Levert deze genoeg?
Gezien de podfilters is ook je sproeierbezetting aangepast neem ik aan? loopt hij misschien wat minder zuinig van.

Is maar een ideetje hoor, je bobine kan het ook zijn maar aangezien je het op dezelfde afstand had lijkt mij dit onwaarschijnlijk, je hebt altijd meer of minder koeling of warmte opbouw door wind mee of tegen zodat een gelijke afstand wel heel toevallig zou zijn, ik noem maar iets.
 
Sta ik weer. Ook weer “ongeveer” dezelfde afstand.
Als doorstroom brandstof probleem zou zijn zou het dan niet binnen 20/30 sec na stilvallen en vlotterbakken weer vol zijn weer moeten starten?
Leidingen zijn gecheckt. Filter in kraantje ook. Brandstof loopt door als ik slangetje van carb los haal. Kraan en leidingen zijn nieuw. Sproeierbezetting is inderdaad aangepast icm met podfilters en verbruikt idd wat meer.
full
 
Laatst bewerkt:
plaats een extern benzine filter(doorzichtige) als deze vol blijft blijven je kamers ook vol en probeer je cdi eens in de rijwind te hangen (geen oververhitting)

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Er zit namelijk nog een vlotternaald tussen en die kan bij snel sluiten gewoon de hele vlotterbak droog zetten terwijl er nog een prima doorstroom is. Kwestie van vlotterhoogte controleren.

Indien deze wel leeg getrokken wordt dan zou dat eerder betekenen dat er dus een vacuüm probleem in de tank is of de doorstroom te weinig (dunne slangen, geblokkeerd, knik, slecht filter).
 
Laatst bewerkt:
plaats een extern benzine filter(doorzichtige) als deze vol blijft blijven je kamers ook vol en probeer je cdi eens in de rijwind te hangen (geen oververhitting)

Dat ga ik eens proberen. Tnx.


Volgens mij is dat niet helemaal waar. Er zit namelijk nog een vlotternaald tussen en die kan bij snel sluiten gewoon de hele vlotterbak droog zetten terwijl er nog een prima doorstroom is. Kwestie van vlotterhoogte controleren.

Indien deze wel leeg getrokken wordt dan zou dat eerder betekenen dat er dus een vacuüm probleem in de tank is of de doorstroom te weinig (dunne slangen, geblokkeerd, knik, slecht filter).

Doorstroom brandstof is in orde zover ik kan zien.
Vlotterhoogte, hoe check ik dat?
 
chzck eerst of je wel onsteking hebt als je stil valt. valt hij ineens uit of pruttelt hij eerst wat ?

moment dat je stil valt, reserve bougie in dop steken , tegen blok houden en starten.
 
Pruttelen niet echt. Meer het gevoel alsof je de run engine switch meerdere malen uit en weer aan zet. Valt dood, pakt weer op, valt weer dood. Steeds al de motor weer aanslaat en ik wil gas geven dan lijkt het alsof ie verzuipt. Geen vermogen.

Maar dat is een goeie tip. Morgen proberen.
 
Spanningsregelaar vervangen. Dat is het dus niet. Nu sta ik weer stil. Bougiekabel uit dop getrokken, links vonk, rechts geen vonk. Zou ie dan niet op één poot moeten lopen?

Denk volgende stap rechter bobine incl. kabel vervangen dan maar lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar vervangen. Dat is het dus niet. Nu sta ik weer stil. Bougiekabel uit dop getrokken, links vonk, rechts geen vonk. Zou ie dan niet op één poot moeten lopen?

Denk volgende stap rechter bobine incl. kabel vervangen dan maar lijkt me?


Je kan eerst de bobinekabel met links wisselen om de oorzaak (kabel, bobine) te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan