Kawasaki ER6N bokt/schokt bij lage snelheid en toeren

Motorroy

Rookie
Lid geworden
29 apr 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Dag allen,

Sinds november vorig jaar ben ik de eigenaar van een kawasaki ER6N 2008. Nou merk ik heel erg dat de motor bij lage toeren (onder 4000) en een snelheid van 50 km/u of lager bokt en schokt. Na een beetje op internet te hebben gezocht waar veel staat dat deze motor juist in de lage toeren en snelheid rustig moet lopen probeer ik oorzaken te vinden. Ik heb er een andere uitlaat onder gezet (slip-on van Dominator) maar verder is er niks aan de motor veranderd.

Heeft iemand misschien eenzelfde ervaring gehad of enig idee waar het aan kan liggen?

Ps, de motor heeft goed onderhoud gehad op de standaard momenten en is geimporteerd uit Duitsland waardoor er nog een APK op zit tot eind dit jaar.

Groet, Roy
 
Waarschijnlijk loopt de motor door het veranderen van de demper een stuk armer. Er gaat meer lucht door de cilinder heen, maar net zoveel brandstof. Dit zou je dus af moeten (laten) stellen.
 
Jaren geleden (toen het felbegeerde A'tje nog gehaald moest worden) was dit type de lesmotor bij de rijschool.
het bokken/schokken herken ik wel, maar pas onder de 1800 TPM.
hoewel de motor best vergevingsgezind is, loopt het blok imo nogal rauw qua toeren en prestaties.
tweepitters-in-lijn van andere merken vond ik toch vaak wat soepeler en beter lopen (maar het kan ook zijn dat ik op een afgetrapt hok gelest heb).

voor zover mij bekend heeft je kwaak een boordcomputer die alles regelt.
misschien dat verkeerde waardes door bijv. de lambda sonde of andere sensoren op je blok voor malheur zorgen?
ben eerlijk gezegd geen kawa expert, maar net als bij andere modernere machines heeft je motor een ECU met meerdere mappings.
misschien dat die onder de 4000TPM een andere mapping gebruikt en het bij het overschakelen daarnaar mis gaat.
 
Zomaar een paar vragen zodat we beter mee kunnen denken.
Kilometerstand?
Liep de motor voor de nieuwe uitlaat wel goed?
Verse benzine?
Ketting op de juiste spanning?
Eerste ervaring met een 2 cilinder?
Synchronisatie gaskleppen in orde?

Hoe is je rijstijl?
Altijd rustig of geef je ook goed gas?
 
Zomaar een paar vragen zodat we beter mee kunnen denken.
Kilometerstand?
Liep de motor voor de nieuwe uitlaat wel goed?
Verse benzine?
Ketting op de juiste spanning?
Eerste ervaring met een 2 cilinder?
Synchronisatie gaskleppen in orde?

Hoe is je rijstijl?
Altijd rustig of geef je ook goed gas?
Kilometerstand is momenteel 21.200
Voor de nieuwe uitlaat liep de motor goed.
De benzine is ver en heb daarbij ook verschillende benzine geprobeerd (E5-E10 en shell V-power
De ketting is goed op spanning.

Verder is het mijn eerste motor, hij is dan ook nog begrenst op 35 KW.

De synchronisatie zou ik niet weten, zo groot is mijn kennis (nog) niet :)

verder trek ik het gas zeker weleens los, het rustige en wat snellere rijden wisselt zich af.
 
Kan je proberen het probleem iets duidelijker te omschrijven? Heb je het idee dat hij stottert, als in motorisch? Of heb je eerder het idee dat hij bokt in de overbrenging?
 
Kan je proberen het probleem iets duidelijker te omschrijven? Heb je het idee dat hij stottert, als in motorisch? Of heb je eerder het idee dat hij bokt in de overbrenging?
bij een continue snelheid in de 2e en 3e versnelling, 20 t/m 50 kmh ong, voelt het alsof de motor naar voren wil springen. de toerenteller zie ik op dat moment ook kort een klein stukje omhoog schieten.

Daarom denk ik zelf dat het motorisch is maar het is mijn eerste motor en ik heb dan ook nul ervaring met dit soort dingen.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is
 
Waarschijnlijk loopt de motor door het veranderen van de demper een stuk armer. Er gaat meer lucht door de cilinder heen, maar net zoveel brandstof. Dit zou je dus af moeten (laten) stellen.
Dat is wel erg stellig, af moeten laten stellen.
Het is maar een slip-on van wel een bedenkelijke kwaliteit, maar daar veranderd niet zo heel veel.
Een check bij Tovami of een andere goede testbank kan natuurlijk geen kwaad.
De vijf keer dat er hier een motor getest werd was er in ieder geval geen probleem. :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan