Kawasaki ER 5 trekt naar rechts

Mistertimmeh

Rookie
28 mrt 2019
2
0
Hallo Allemaal,

Ik heb ongeveer twee weken geleden een Kawasaki ER 5 uit 2003 gekocht.
Tijdens een rit na de aankoop, viel het mij op dat de motor naar rechts trekt wanneer ik mijn handen van het stuur af haal.
Een vriend, en motorkenner, vertelde mij dat dit waarschijnlijk kwam doordat er speling op het achtertandwiel zat.

Ik heb dus vandaag mijn tandwielen, ketting en wiellagers laten vervangen; hopende dat het probleem verholpen zou zijn. (ketting en tandwielen moesten sowieso vervangen worden)
Nu reproduceerde ik bovenstaand scenario, en de motor trekt nog steeds naar rechts.
Ik heb gecheckt of er nog speling op het achtertandwiel zit, maar er is geen speling aanwezig.

Er gaat dan van alles door je hoofd spoken: wat als het frame krom is?!

Mijn vraag is dus: hoe kan ik checken of mijn frame recht is?
 
Ik zou echt niet als eerste denken aan speling op het achtertandwiel bij naar 1 kant trekken. Sterker nog :X

Het is je balhoofdlager, wiel scheef geplaatst, een getordeerde vork, of iets krom. In die volgorde. En een krom frame komt door een enorme klap, dat kun je zien aan diverse dingen. Maar het komt niet vaak voor.
 
Bedankt voor jouw antwoord!

Ik weet wel dat de vork wat getordeerd is, dat zei mijn monteur. Maar dit was volgens hem een veelvoorkomend probleem, alhoewel niet ernstig.
Het was hem tijdens een ritje na bovenstaande werkzaamheden wel opgevallen dat de banden snel warm werden.
Volgens hem kon dat liggen aan dat de voor- en achterband niet kaarsrecht achter elkaar staan.

Zou het ook hier aan kunnen liggen? Zo ja, wat kan ik er dan aan doen?
 
Bedankt voor jouw antwoord!

Ik weet wel dat de vork wat getordeerd is, dat zei mijn monteur. Maar dit was volgens hem een veelvoorkomend probleem, alhoewel niet ernstig.
Het was hem tijdens een ritje na bovenstaande werkzaamheden wel opgevallen dat de banden snel warm werden.
Volgens hem kon dat liggen aan dat de voor- en achterband niet kaarsrecht achter elkaar staan.

Zou het ook hier aan kunnen liggen? Zo ja, wat kan ik er dan aan doen?

Wat een onzin.

Als de voorband en achterband niet in 1 lijn staan, gaan ze echt niet snel warm worden. Laat staan dat die monteur de temperatuur gemeten heeft.

Als de wielen tov elkaar in een hoek staan, worden ze wel sneller warm, en trekt de motor naar 1 kant. Maar dan nog is de vraag welke temperaturen gemeten zijn...

En als de motor 1 kant op trekt, en men weet dat de voorvork getordeerd is, dan los je eerst dat op. Ipv van gokken op speling op het achtertandwiel.

De oplossing is de voorvork weer recht zetten. Dat had de monteur ook kunnen zeggen, of zelfs kunnen doen.

Kijk eens op YT. Daar staan wat filmpkes op over hoe zelf te doen :t
 
Bedankt voor jouw antwoord!

Ik weet wel dat de vork wat getordeerd is, dat zei mijn monteur. Maar dit was volgens hem een veelvoorkomend probleem, alhoewel niet ernstig.
Het was hem tijdens een ritje na bovenstaande werkzaamheden wel opgevallen dat de banden snel warm werden.
Volgens hem kon dat liggen aan dat de voor- en achterband niet kaarsrecht achter elkaar staan.

Zou het ook hier aan kunnen liggen? Zo ja, wat kan ik er dan aan doen?
Om te beginnen een monteur zoeken die geen lulverhalen vertelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan