Kawasaki Eliminators

Om zelf maar met een vraagje te beginnen:

Ik heb zelf een 600cc uit '86. Nou wilde ik van de week de choke aanzetten om de motor te starten en toen schoot het hendeltje ineens los en is nu dus lam. Ik kan mijn choke dus niet meer gebruiken en de motor start met dit weer alleen nog maar met heeeeel veel moeite.

Weet iemand of ik dit zelf kan maken. Ik weet niet of ik die plastic kap gewoon kan losschroeven zonder dat ik meteen de rest ook sloop. Het lijkt me een kwestie van kap eraf schroeven, handeltje weer vast klikken en kap weer erop. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Maak er "Het grote Eliminator" topic van dan..
 
Weet iemand of ik dit zelf kan maken. Ik weet niet of ik die plastic kap gewoon kan losschroeven zonder dat ik meteen de rest ook sloop. Het lijkt me een kwestie van kap eraf schroeven, handeltje weer vast klikken en kap weer erop. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zolang je iets los schroeft om te kijken hoe het zit is de kans klein dat het stuk gaat.
En met de "trial en error" methode kom je erg ver!!
Leuke motoren trouwens die Eliminators!!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mijn vriendin heeft een EL 250 uit '91 maar ik zag nu wat roest in de tank. Dit lijkt me niet goed en moet ik fixen volgens mij.

Nu heb ik al wat info gevonden hoe dit te doen. Maar hoe krijg ik die tank los?

Wat moet ik allemaal doen behalve kappen verwijderen en en schroeven los draaien :+

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet,
Patrick
 
Kun je niet gewoon eerst het zadel verwijderen?
En dan zie je waarschijnlijk een bout ergens vooraan ziten waar de tank mee vastzit..
 
JA, dat klopt, maar kan ik de tank dan gewoon optillen, zitten er niet ergens kabels vast, wat gebeurt er bv. met de benzine die er nog in zit?
 
Ehm...ik ken de Eliminators niet, maar aangezien er geen andere Eliminator rijders reageren.
Eerst dan maar beginnen met de benzinekraan dicht te zetten.
Dan het rubberen slangetje van de kraan afkoppelen.
Wellicht zit er een klemmetje op...deze indrukken en dan kan je de benzineleiding eraf halen.
Afhankelijk van het type tank, de tank van achteren oplichten en dan zie je misschien ergens onder de tank een ander rubberen slangetje, dat is de ontluchting.
Die ook afkoppelen van de tank (mits het slangetje aanwezig is).
Dan moet je de tank gewoon optillen of wellicht eerst een stukje naar voren schuiven en dan optillen..1 hand aan het voorste gedeelte en 1 hand bij het koppelstuk waar je bout zat.
En dan moet je ook nog de tank gaan behandelen.
Ga je dat zelf doen?
Ehm..ik bedoel het niet verkeerd, maar als je nu al moeite ondervind om een benzinetank eraf te halen..


JA, dat klopt, maar kan ik de tank dan gewoon optillen, zitten er niet ergens kabels vast, wat gebeurt er bv. met de benzine die er nog in zit?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Behandelen van de tank lijkt me niet zo lastig eigenlijk, wil hier tankcure voor gaan gebruiken. Verwijderen van tank lijkt me lastiger. Zeker als het de eerste keer is :+ ,maar als ik dus kraantje op Off zet kan ik hem dus gewoon verwijderen zonder dat hij verder leeg loopt.

Eigenlijk is het dus een eitje? :)
 
Laatst bewerkt:
Eitje..gewoon een keer doen, dan weet je het.
Je kan ook eerst de tank ff laten leeglopen voordat je hem verwijdert, op reserve zetten dus..
 
Laatst bewerkt:
Eitje :)

Nu ook bezig bochtenset te vervangen, deze is gaar en moest ook de radiator loskoppelen.

Hoe ga ik te werk als ik straks alles weer heb aangesloten? Vul het het reservoir van de koelvloeistof tot max en start ik de motor, of vul ik eerst de radiator via een dop aan de bovenkant?

=
 
Hallo,

Dit is meteen de eerste post voor mij op dit forum m.u.v. de post waarin ik me heb voorgesteld. Ik kwam deze thread tegen met een aantal technische vragen over de Eliminator. Al ongeveer een jaar amuseer ik me met het knutselen aan zo'n apparaatje, en in die tijd heb ik foto's gemaakt van wat er allemaal loos gegaan was. Voornamelijk zodat ik bij een van de blunders makkelijk kon zien waar het fout ging, maar hier komen ze misschien ook wel van pas.

De eerste vraag over die tank kwam mij heel bekend voor. Wie het verzonnen heeft weet ik niet maar een flinke schop is misschien wel van toepassing. Om de tank eraf te krijgen kan je maar beter de hele sleutelset te voorschijn halen. Je zal de buddy-seat, je eigen zadel, de zijkappen... en er zal vast nog wel iets zijn maar dat ben ik even kwijt, los moeten schroeven. Voordeel is wel dat de tank waarschijnlijk nooit van je motor af zal waaien, zo goed zit-ie vast. Als je de beide zadels en de zijkappen eraf hebt gehaald staat (als alles goed is) dit voor je neus:



De grote bout die je aan de achterkant van de tank ziet zitten (net boven de accu) is direct de enige bout die de tank op z'n plaats houdt. Zodra die bout eruit is kan je de tank voorzichtig naar achteren tillen zodat hij los komt van twee rubbertjes aan de voorkant. Daar is hij als het ware tegenaan gedrukt. Hier heb ik geen foto van omdat ik met twee handen dat rode gevaarte vast aan het houden was.

De tank moet uiteraard wel afgekoppeld worden, maar dat is niet zo moeilijk. Zorg er wel voor dat er een jerrycan bij de hand is om de benzine in op te vangen. Zet de toevoer op reserve en laten stormen maar. Je zal welgeteld één (1) buisje los moeten halen. Hij zit aan de carburateur vast aan de rechterkant van de motor, maar aangezien het brandstofkraanje links zit doe je er verstandig aan om de kraan pas open de draaien als de slang goed en wel naast de motor hangt (learn from my fail). De volgende twee foto's zullen al het overige wel duidelijk maken:





Volgende post behandelt de koeling, nu moet ik eerst die foto's gaan zoeken :P
 
Juist, de koeling...

Er zit een ventilatortje achter de radiator die je even wilt loskoppelen omdat het nogal een broos dingetje is. Ik ben aan het denken om er iets meer heavy-duty op te zetten aangezien m'n motor nog geregeld afslaat als hij warm wordt. En met warm bedoel ik BLOEDHEET!!! Ventilatortje kan je er op laten zitten, maar als je toch aan het schroeven bent, maak het maar eventjes schoon.



Voordat de radiator eraf kan zijn er nog een aantal zaken die je los moet draaien. Zo zit er een leiding aan de bovenkant en de onderkant:





Plaats er even een lekbakje onder en je kan ze loshalen. Er kan wat druk op staan dus doe alles met beleid. Om dit alles gemakkelijker te maken kan je de dop bovenop loshalen. Doe het alsjeblieft niet met een warme motor :p.

Bijvullen heb ik (uiteraard ná het opnieuw aansluiten) gedaan door de koelvloeistof in het expansievat bij het achterwiel te gieten. Deze bad-boy hier, naast de koppelingskabel (beetje overbelicht).

 
Hey Bramologic,

Top die uitleg, zo ver was ik inmiddels ook gekomen, alleen omdat ik de radiator heb moeten verwijderen om de bochtenset te vervangen krijg ik 2 dingen niet meer aan de gang.

Temp. lampje blijft nu branden, lijkt dus alsof het koelsysteem niet meer werkt. Ergens moet er lucht zitten denk ik. Verder is mijn toerenteller defect geraakt. Dit is volgens mij een electrische? Alle zekeringen zijn nog goed.....
 
@ Bramologic; een Eliminator een aparaatje te noemen geeft aan dat jij helaas niet bekend bent meet een ZL,600, ZL900 9de oer Eliminator'en een ZL100.
Bij die drie `echte` motorfietsen is het verwijderen van de tank bijzonder eenvoudig.

Voor alle anderen; kijk een op de link die ik een paar posts terug gaf, daar zitten de Eliminator liefhebbers.
 
@ Bramologic; een Eliminator een aparaatje te noemen geeft aan dat jij helaas niet bekend bent meet een ZL,600, ZL900 9de oer Eliminator'en een ZL100.

Potverdikkeme daar heb je me op heterdaad betrapt! Ik twijfel er dan ook niet aan dat je uit de foto's hebt kunnen opmaken dat ik aan een 250 aan het werken ben...

Enfin, Flugelmeister, wat betreft de toerenteller en het temperatuurlampje kan ik je minder direct helpen, die onderdelen heb ik namelijk niet erop zitten. De toerenteller is wel een elektrische, daar heb je gelijk in. De plug daarvoor steekt nog uit de draadboom.

Het enige dat me zo te binnen schiet is eens proberen te ontluchten door middel van die fancy knop bovenop de radiator. Zo ver ben 'k nog niet gekomen met de mijne, eerst eens de weg op mogen :P
 
Afgelopen week heb ik iets aan de inrichting van de lampjes op de Eliminator gedaan. De originele inrichting was niet echt om over naar huis te schrijven, veel plastic, alle lampen op een rij. Voornamelijk op praktische argumenten gebouwd denk ik, zoals dat bij een goede Japanse motor hoort. Na wat gebrainstorm en gesurf heb ik het volgende ervan weten te maken. Met dank aan mijn overbuurman voor de lampjes en diverse internetsites waar ik onderdelen vandaar heb weten te halen.



En een zij-aanzicht:



Wederom bewijst de Eliminator zich, zoals hier te zien als een comfortabel voetenbankje. De kabeltjes zullen nog mooi weggewerkt moeten worden. Waarschijnlijk zullen ze plaats vinden ergens onder de tank. Maar dan zal er het een en het ander verplaatst moeten worden.

De koplamp is een Harley-Davidson. Geeft een lekker cool uiterlijk. De lampjes daarnaast zullen nog uitgerust moeten worden met iets meer oranje peertjes, en ze komen van een Ford Mercury. Daar hebben ze op de bumper gestaan. (netjes betaald, niet gejat :P) De stang waar de richtingaanwijzers op geplaatst zijn is van Honda, maar op een Kawasaki werkt het net zo goed.

Sorry voor de vieze indruk die de motor maakt, maar hij staat aardig stof te trekken. Mocht je bezwaar hebben tegen die stof, kom 'm maar poetsen :P.
Next up dus die draadboom wegwerken, en zoals je kan zien op de foto hierna, de zadeltassen hangen wel hendig scheef. Daar ben ik nu nog mee bezig. De eerste mal is al gemaakt.



Food for thought...
 
Lekker bewegelijk topic hier... Ik heb sinds kort een ZL250 aangeschaft voor mn vriendin en ben er zeer enthousiast over. Wat is Kawasaki toch eigenlijk een geweldig merk ! Ik wil snel nog eens wat meer Kawasaki's proberen want zelf deze 250cc kan je versteld doen staan en laten lachen!

IMG_1168.jpg


Dit ding rijd werkelijk heerlijk, superlicht, ultrastabiel, comfortabel, goede remmen en supersnel. Relatief gezien natuurlijk, maar omdat alles zo goed bij elkaar past en het motortje vermakelijk schreeuwd en vrij soepel loopt heb je het er echt op naar je zin. En dat voor een oldtimer! Nu begrijp ik waarom de ZZR1400 de beste straatmotor ooit is :D
 
Hi,

Ik heb net een 2001 kawasaki el 252 gekocht...maar natuurlijk ontbreekt de manual. Weet iemand misschien een site of een link waar ik een handleiding/instructieboek kan downloaden?

Alvast bedankt!
 
Wil het hier nog eens herhalen:




Ik ben nieuw hier. Mijn eerste motor was een Susuki bandit 600. Het reed heel fijn, maar zodra ik tot stilstand kwam, werd het zweten. Ik ben klein en belast met een botziekte. Als het viel kon ik het niet oprapen. En als ik eronder lag was de ramp compleet. Bovendien wilde ik graag mijn hulphond meenemen, achterop de motor. Maar met zo'n zwaar ding, topzwaar voor mijn gevoel, leek dat onmogelijk. Dus heb ik de Sus maar verkocht.
Maar het bleef kriebelen. Tijdens mijn zoektochten op Kapaza zag ik een Kawa 250el. Leek me leuk, zeker omdat de zitpositie actief is. Ben gaan kijken in Brussel. En direct gekocht. Heerlijk, snel genoeg, maar voor mij prachtig handelbaar.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar iemand die een koffer voor Muesli kon maken. Dat werd al snel duidelijk; Rob Janssen van Allround Technical Assist in Assen.
:Droom komt uit voor Karel Partouns en zijn hulphond. RTV Drenthe.
Sinds die tijd heb ik al talloze ritten gemaakt in de Ardennen.
 
Hey weer eens wat eliminator gebabbel hier op het forum.
Ziet er goed uit die eli 250 in het zwart.
Ik heb zelf sinds vorig jaar onderstaande zl1000. Ik zocht een motor waarmee je goed met 2 personen kunt rijden (vrouwtje lief wil ook wel eens mee) en die ook wel een beetje vlot te rijden is. Een racer of toermachine is niks voor mij en een shopper stuurt niet zo lekker.
De Eliminator is daarvoor dus een perfecte motor voor mij.

07082011317.jpg


Hier nog een leuke site voor de nederlandse eliminator liefhebbers:

Contact
 
beste mensen,

Na enig opknapwerk aan mijn zl900, ben ik op zoek naar de chromezijkappen.
Heeft iemand een idee waar ik die kan aanschaffen.
Wat speurwerk op Ebay en Marktplaats heeft niks opgeleverd.

Mvg Bennie Wijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan