Kawasaki Eliminator 500

Monomuis

MF dino
Donateur
Lid geworden
11 jul 2001
Berichten
25.240
Waarderingsscore
2.629
Locatie
Nederland
Er is nog helemaal geen topic over de Kawasaki Eliminator 500, dus start ik er maar eentje :)

1715780805444.png


In twee varianten verkrijgbaar, de standaard versie en de SE versie.
Bij de SE versie heeft als verschil een two-tone tank, koplamp-kuipje, stofhoezen rond de voorvorkpoten, een mat zwarte uitlaatcover, glanzende framebuizen, een designzadel met twee patronen leer en stiksels en een ietwat uit de kluiten gewassen USB-C connector op het stuur.

Specs:
Type motor: Vloeistofgekoelde 2-cilinder (parallel)
Cilinderinhoud: 451cc
Maximum vermogen: 33,4 kW (45,4 pk) @ 9.000 tpm
Maximum koppel: 42,6 Nm @ 6.000 tpm
Versnellingen: 6
Eindoverbrenging: Ketting en tandwielen
Tankinhoud: 13 liter
Zithoogte: 735 mm (en ERGO-zadels beschikbaar voor -20mm en +30mm)
Rijklaar gewicht: 176kg (non-SE), 177 kg (SE)
Rijbewijs: A2 en A

Zijn er hier al MF'ers die 'm hebben gekocht?
Ik heb 'm zelf een week gereden en er een test over geschreven. Eigenlijk is het niet helemaal een urban cruiser, maar meer een mix tussen naked bike en urban cruiser.

Mijn test kan je hier lezen; Test: Kawasaki Eliminator 500 SE A2-rijbewijs

Overige tests staan gelinkt via de site van Kawasaki; Rijtesten en Reviews | Eliminator 500 | Kawasaki Nederland
 
Ben hem aan het inrijden. Rond 4000 toeren trachten te blijven. Af en toe toch al eens opgetrokken. Best krachtig blokje. Zalig ontspannen rijden aan 70 of 80 op de secundaire wegen. En indien nodig kan je voor een inhaalmanoeuvre tot aan 14000 toeren gaan. Ik ga hem vooral voor woon-werkverkeer gebruiken. Heb ook nog een pan european. Maar zeker met temperaturen boven de 20 graden is het veel aangenamer vertoeven op de eliminator dan op de pan. Verbruik heb ik gemeten 8 liter getankt op 248 km. Dus dat valt ook best mee.
 

Bijlagen

  • IMG_20240802_191023.jpg
    IMG_20240802_191023.jpg
    966,2 KB · Weergaven: 0
Af en toe even verder opentrekken tijdens het inrijden kan geen kwaad, als je het maar met beleid doet.
Verder komt de begrenzer er bij 11.000 tpm wel in, dus 14.000 tpm ga je niet redden, het is geen ZX-4RR (die tot 16.000 tpm gaat). :)
 
Ben vandaag een ritje gaan rijden in Brabant. Vlakbij de deur. Moet zeggen dat het reuze is meegevallen. Ik heb altijd sportieve moto's gehad. Fazer, Cbr rr, ook eens GS 1200. En voor dergelijke 60 baantjes is de eliminator ideaal. Je kiest natuurlijk zelf of je je aan de 60 houdt.😇. Maar de angst van even auto inhalen, 170 en geflitst is er niet meer bij.😂 (Ook al slechte ervaringen mee gehad in het verleden)
Het is gewoon een relaxtere, minder opgejaagde manier van rijden.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-08-03-18-05-04-762_com.routeyou.www.twa.jpg
    Screenshot_2024-08-03-18-05-04-762_com.routeyou.www.twa.jpg
    412,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zojuist een ritje in de Kempen van ongeveer 200 km gereden. Daarbij ook de moto af en toe eens doorgetrokken tot 10000 toeren als er geen gepensioneerde e-bikers met fietstassen in de buurt waren. (En dat was niet makkelijk te vinden) Zeer tevreden over het blok. Beginnersfiets, motorfiets voor heropstappers of vrouwenmoto doet de eliminator oneer aan vind ik.
 

Bijlagen

  • IMG_20240805_163924.jpg
    IMG_20240805_163924.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 0
heb er net ook eentje gekocht.
Wat een plezier !!!
Alleen krijg ik hem niet op de paddockstand om de ketting te smeren.(uitlaat raakt de paddockstand)
Hoe doen jullie dat ?
Hebben jullie al accessoires voor deze ,
groetjes
 
Dat klopt inderdaad met de Paddock stand. Ik spuit de ketting vanonder en dan verplaats ik de moto naar achter en zo vier of vijf keer en dan ben je rond. Ik had een topkoffer van givi. Maar die heb ik er terug afgehaald want die bederft het zicht eigenlijk. En is met de bevestigingsbeugel ook nogal zwaar.
Inderdaad een plezier. Zit een racertje in de schaatsvacht.👍
 
heb er net ook eentje gekocht.
Wat een plezier !!!
Alleen krijg ik hem niet op de paddockstand om de ketting te smeren.(uitlaat raakt de paddockstand)
Hoe doen jullie dat ?
Hebben jullie al accessoires voor deze ,
groetjes

Kan dit nog iets zijn? Gebruik ik zelf ook, al gebruik ik het eerste model van Rothewald. Waar je wel op moet letten is omdat de motor iets scheef er op gaat en je aan het wiel draait, het wiel dus schuift. Ik zet 'm dus aan de voorkant neer en als ik klaar ben staat het wiel bijna aan de andere kant van de rollen. Verder tilt het geen gewicht op, dus het is wel 'zwaar' draaien. Elke keer spuit je een stuk, wiel weer draaien, weer wat spuiten etc. niet de beste oplossing, maar als een paddock niet past... gebruik 'm zelf al 10 jaar bij motoren zonder middenbok.

Rothewald wielhulp (Louis Motorrad)

Ook iets goedkoper op de site in aluminium te bestellen.
 
Louis verkoopt ook liftsticks. Daarmee til je het achterwiel mee van de grond door de swingarm aan een kant een beetje op te krikken. De motor staat dan op de liftstick en de jiffy. Je moet dan wel even je voorrem blokkeren. En de ketting moet aan de kant van de jiffy zitten.
Ik heb overigens hetzelfde probleem; vanwege de enorme uitlaat (cmx 1100) past een paddockstand niet. Ik heb het opgelost met een Scottoiler (die nu overigens dienst weigert).
 
bedankt voor de tips.Ga eens zien wat best is.
Intussen de vraag gesteld bij kawasaki welke paddock past, want ze verkopen wel bobbins ervoor.
Nog geen antwoord tot nog toe...
 
Ik zou alvast een voorwielklem kopen als je die nog niet hebt. Ik heb er een van Datona. Dan heb je de motor alvast rechtop staan als je de paddockstand (of krik) aan de achterkant eronder zet. Voor veel klusjes is het handig om de motor in ieder geval rechtop te hebben staan. Maar zeker als de paddockstand milimeter werk wordt.
 
Ik zou alvast een voorwielklem kopen als je die nog niet hebt. Ik heb er een van Datona. Dan heb je de motor alvast rechtop staan als je de paddockstand (of krik) aan de achterkant eronder zet. Voor veel klusjes is het handig om de motor in ieder geval rechtop te hebben staan. Maar zeker als de paddockstand milimeter werk wordt.
20241002_180921.webp
 
oplossing gevonden, zelfde klem voorwiel en een smallere paddockstand van datona , een beetje aangepast wel..;
 

Bijlagen

  • 20241204_100305.webp
    20241204_100305.webp
    174,4 KB · Weergaven: 0
ene kant wat afgezaagd.
 

Bijlagen

  • 20241204_100520.webp
    20241204_100520.webp
    104,9 KB · Weergaven: 0
  • 20241204_100528.webp
    20241204_100528.webp
    160,7 KB · Weergaven: 0
aflevering bij maes moto's, menen
 

Bijlagen

  • IMG-20241204-WA0000.webp
    IMG-20241204-WA0000.webp
    116,4 KB · Weergaven: 0
Ziet er netjes uit, zowel de motor als de voorwielklem met paddockstand. Als hij eenmaal aan de voorkant vast staat kun je tenminste nog op je gemak een beetje manoeuvreren met de paddockstand. Het werken aan de motor is nu een stuk gemakkelijker geworden. Zeker het onderhoud van de ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan