Kawa z1000 '77 klepseals vervangen

niejoh

Rookie
6 jan 2007
7
0
Hallo,

Ben in het bezit van een Kawa Z1000 uit 77. Nu rookt hij ontzettend bij koude start en mijn bougies zijn zeer snel vet, carburateurs staan goed dus waarschijnlijk moeten de klepseals worden vervangen. Wilde dit zelf gaan proberen maar heb een aantal vraagjes.

Kan de cilinderkop gedemonteerd worden zonder dat eerst het hele motorblok uit het frame moet worden gehaald?

Is er een "truc" om de nokkenassen te verwijderen waarbij de nokkenasketting wordt losgehaald op een manier waarbij de nokkenas en ketting later weer kan worden gemonteerd waarbij de motor ook weer "op tijd" staat? (bij mijn weten wordt de nokkenas aangedreven dmv een ketting, heb nl een boek over een z900, die er erg veel op lijkt, waar dit in staat, maar weet het niet zeker)

Is er een manier om de kleppen te demonteren zonder speciaal gereedschap?

Met vriendelijke groet,

Johan
 
Voordat je begint met demonteren, zou ik eerst zeker compressie meten.
Dat zegt namelijk ook iets over je zuigerveren en/of kleppen.
Nog mooier als je een cilinderlektest kan doen, ivm. zuigerveer- en/of klepafdichting.
Seals alleen, zullen gezien de leeftijd v.d. bike, niet alle ellende veroorzaken, denk ik zo.
Reken maar op meer vervangen dan seals alleen, dan valt het achteraf niet tegen.
 
De motor is al eens gereviseerd, zo'n 15 jaar geleden in Beinsdorp, is nu Holland Motor Sport. Heb mij destijds laten vertellen dat hij is opgeboord naar 1050 cc en dat een nieuwe revisie met opboren etc niet meer mogelijk is. Heb er sindsdien zo'n 25000 km mee gereden. Anderhalf jaar geleden nog compressie laten meten: cil 1 en 2 13 bar 3 en 4 12 bar, wat volgens de monteur prima is. Ik wilde dus de gok wagen om alleen de klepseals zelf te doen mits het niet al te ingewikkeld is, uiteraard om de kosten een beetje te drukken, zag bij motozoom een compleet pakketje pakkingen inclusief klepseals voor ± 70 euro.

Groeten,

Johan
 
Tank eraf, uitlaat eraf, carbs eraf, bobines eraf, kleppendeksel eraf, nokkenasketting ontspannen, nokkenasgeleidewiel loshalen, nokkenassen loshalen, kop eraf halen, kleppen losmaken. Dan de oude seals eraf pulleken met een tandartshaakje ofzo (heb ik gebruikt)

De kleppen opnieuw inslijpen nu het toch uit elkaar ligt, en de boel weer in elkaar zetten met nieuwe pakkingen uiteraard.

Kleppenslijpen kan met een stokkie met twee zuignappen, en met slijppasta, die je bij autohandelaren, en bij louis.de kunt bestellen.( Als je hier meer over wilt weten laat maar horen.)

Gebruik een momentsleutel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelfs met een momentsleutel zul je genoeg kans hebben een paar bouten kapot te draaiien in het zachte aluminium.
Zorg dus dat je een setje helicoils (of ander merk) hebt.

Ik gebruik V-coils.

Helicoil m6-setje met 10 coils kostte namelijk 48 euro.
V-coil met 20 coils kostte 23 euro en is precies hetzelfde.

Ga geen m8 bouten in bijvoorbeeld kapotgedraaide nokkenaslager draadgaten doen!

Het is goed te doen als je een beetje handig bent. Houd alles GOED schoon, draai alles met een momentsleutel kruislings vast. Maak de cilinders goed schoon bij detapeinden, anders flikkerd er vanalles in je blok als je deze eraf trekt.


Controleer ook meteen ff je klepspeling als je je kleppendeksel los hebt gehaald.
Als je je kleppen flink hebt moeten inslijpen(wat waarschijnlijk bij de uitlaatkleppen wel het geval is) wordt de speling kleiner, en moet je dus andere shims monteren.

Werk schoon en voorzichtig.
Succes :z

edit: Ojah, complete pakkingset is bij www.louis.de waarschijnlijk goedkoper.
complete pakkignset voor de z650 kostte daar 55 euro. In nederland kost alleen de topset al 60-65 *D

De nokkenasketting optijd zetten doe je als volgt. Voordat je de boel uit elkaar haalt zet je cilinder 1 en 4 in hun TDP (top death point) dus helemaal bovenin. Dit kun je zien aan merktekens op je ontsteking en vervroegingsmechanisme.

Op de nokkenassen staan ook tekens, deze staan dan gelijk met de kop.
Vanaf een teken op de inlaatnokkenas, moet je de kettingschakels tellen naar het teken op de uitlaatnokkenas. Het aantal wat je moet tellen staat in je werkplaatshandboek
(Bij een z650 is dit bijvoorbeeld 36 schakelasjes.)

Dan staat ie goed. Wanneer je dit hebt gedaan, altijd ff voorzichtig de motor ronddraaiien voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling op boven - elke nokkenas wordt op z'n plaats gehouden door 2 "kappen", elk met 4 boutjes.
Draai de nokkenasen NIET vast tegen de druk van de klepveren in met de boutjes !!! Het draad in de kop gaat gegarandeerd stuk !!!!!!!
Gebruik "klemtangen" (weet niet precies hoe ze heten), daarmee kun je de nokkenassen naar beneden drukken tegen de spanning van de klepveren in, de tang kun je dan in die stand vastzetten.
Dan kun je je de 8 boutjes met de hand vast draaien - tang los en verstellen - nokkenassen nog verder met de tang op hun plaats knijpen en boutjes weer verder met de hand aandraaien etc.
 
kompressie zegt niets nada noppes over de toestand van de olieschraapveren, dus laat je door niemand iets wijsmaken.
klepseals ZIJN te vervangen zonder dat je de kop demonteerd, dat kan door een haakje te gebruiken waarmee je de kleppen door het bougiegat tegenhoudt, en het wordt ook wel gedaan door een ventiel in het bougiegat te maken, en daar perslucht op te zetten. zorg dat de cilinder waar je op dat moment aan werkt, de zuiger boven in heeft staan, dan kan de klep nooit in de cilinder vallen.
Als de compressie goed is dan zou ik niet de kleppen opnieuw inslijpen.
Als je toch een grote revisie wilt gaan uitvoeren vervang dan de klepgeleiders, de oude kun je er zo uittikken, als je de kop in de oven verwarmt tot ongeveer 125 graden, en de nieuwe tik je er zo in door ze een nacht in de vriezer te leggen, en dan de kop weer te verwarmen. Je hoeft daar geen dure kawa geleiders voor te kopen, ga naar een autorevisiebedrijf, die hebben in ieder geval de zelfde maat wel ergens liggen, heb ik zelf ook altijd gedaan. sceelt zo'n beetje 400 %, geld ook voor de seals, die kosten daar 3-4 euro p/st
Wat je ook kunt doen is een complete set zuigers met bussen kopen in USA, had voor 385 us$ een wiseco set en dan heb je dus lichtere zuigers, bijbehorende koppakking, 4 zuigers, 4 cilinderbussen, nieuwe pistonpennen , nieuwe circlips....tis maar hoeveel werk je er van wilt maken, hoeveel je er aan wilt spenderen, maar geloof me met geduld en nauwleurig werken, EN de juiste weg zoeken, kom je een heel end, en bespaar je honderden euro's
 
en het wordt ook wel gedaan door een ventiel in het bougiegat te maken, en daar perslucht op te zetten
Dit heb ik al vaak gehoord maar ik heb nog niemand gesproken of ontmoet die dat zelf met of zonder succes heeft gedaan. Jij wel.
Ik moet bij m'n FJ1200 meer doen dan dat maar ben eigenlijk zover dat ik zelf de proef op de som wil nemen voordat ik het blok verder sloop.
 
nee ik deed het altijd met de zuiger in de bovenste stand, de klep kan dan toch nergens heen, en die kon je met een lasdraad zo weer optillen om de veren en klepschotel te monteren.
dit deed ik met een balk tegen het frame, en een klein hydraulisch persje, daar kon je de veer goed mee indrukken, en had daar een soort vork opgemaakt, zodat ik de spietjes er weer goed in kon leggen, maar een paar extra handen is wel prettig daarrbij
 
Wanneer je de klepgeleiders vervangt moeten wel de klepzittingen daarop ingesneden worden, omdat je de hoek van de klep ten opzichte van de zitting dan een klein beetje zult veranderen.
 
Bedankt voor de goede tips. Begrijp in ieder geval wel wat er wordt bedoelt. Eens overpeinzen of dit in de praktijk voor mij uitvoerbaar is.

Groeten,

Johan
 
De motor is al eens gereviseerd, zo'n 15 jaar geleden in Beinsdorp, is nu Holland Motor Sport. Heb mij destijds laten vertellen dat hij is opgeboord naar 1050 cc en dat een nieuwe revisie met opboren etc niet meer mogelijk is. Heb er sindsdien zo'n 25000 km mee gereden. Anderhalf jaar geleden nog compressie laten meten: cil 1 en 2 13 bar 3 en 4 12 bar, wat volgens de monteur prima is. Ik wilde dus de gok wagen om alleen de klepseals zelf te doen mits het niet al te ingewikkeld is, uiteraard om de kosten een beetje te drukken, zag bij motozoom een compleet pakketje pakkingen inclusief klepseals voor ± 70 euro.

Groeten,

Johan

Opgeboord naar 1050cc. Dit zou betekenen: boring 71 mm = 1045cc. Je kunt met de standaard bussen tot 1105 cc gaan. Boring 73 mm, maar dit wordt door de meeste tuners ontraden. Wat wel heel gebruikelijk is en waar ik ook jarenlang mee gereden heb, is 72 mm boring = 1075 cc. Als je mocht besluiten om nog groter te gaan, kun je met een standaard cilinderblok met andere cilinderbussen tot max. 78 mm (1261cc) gaan. Ik zou echter vanwege koelingsproblemen niet verder gaan dan 76 mm (1198 cc).
 
Opgeboord naar 1050cc. Dit zou betekenen: boring 71 mm = 1045cc. Je kunt met de standaard bussen tot 1105 cc gaan. Boring 73 mm, maar dit wordt door de meeste tuners ontraden. Wat wel heel gebruikelijk is en waar ik ook jarenlang mee gereden heb, is 72 mm boring = 1075 cc. Als je mocht besluiten om nog groter te gaan, kun je met een standaard cilinderblok met andere cilinderbussen tot max. 78 mm (1261cc) gaan. Ik zou echter vanwege koelingsproblemen niet verder gaan dan 76 mm (1198 cc).

met een uitgefreesd carter kun je zelfs een 1350 cc set krijgen, maar dan zou ik de compressie terug brengen door een alu voetpakking onder de cilinders te leggen, van 2 mm. de orginele set van wiseco heeft zo,n hoge compressie, dat pingelen bijna niet te voorkomen is.
Een betere ervaring had ik met aries slipperzuigers, die zijn zoveel lichter, dat je een gigantische verbetering krijgt op je gasreactie, meer vermogen maar minder koppel.
Daar reed ik een zxr750 helemaal zoek mee.....
 
met een uitgefreesd carter kun je zelfs een 1350 cc set krijgen, maar dan zou ik de compressie terug brengen door een alu voetpakking onder de cilinders te leggen, van 2 mm. de orginele set van wiseco heeft zo,n hoge compressie, dat pingelen bijna niet te voorkomen is.
Een betere ervaring had ik met aries slipperzuigers, die zijn zoveel lichter, dat je een gigantische verbetering krijgt op je gasreactie, meer vermogen maar minder koppel.
Daar reed ik een zxr750 helemaal zoek mee.....

Er is (veel) meer mogelijk dan "slechts" 1350cc
Je kunt NOOIT nu vantevoren zeggen hoe dik de voetpakking moet worden als je niet exact weet wat de andere maten van de te gebruiken blokdelen zijn
Slipperzuigers bestaan niet, wél een slipperclutch.
Minder koppel met een grotere zuiger, als je dít voor elkaar krijgt, dan doe je toch iets niet goed :N

maarja, we raken teveel off-topic, de goeie jongen wil alleen maar andere sealtjes, en dan krijgt 'ie dit om z'n oren -O-
 
Laatst bewerkt:
met een uitgefreesd carter kun je zelfs een 1350 cc set krijgen, maar dan zou ik de compressie terug brengen door een alu voetpakking onder de cilinders te leggen, van 2 mm. de orginele set van wiseco heeft zo,n hoge compressie, dat pingelen bijna niet te voorkomen is.
Een betere ervaring had ik met aries slipperzuigers, die zijn zoveel lichter, dat je een gigantische verbetering krijgt op je gasreactie, meer vermogen maar minder koppel.
Daar reed ik een zxr750 helemaal zoek mee.....

Ik heb zelf een Wiseco big blok met eerst 80 mm boring (1327cc) en nu 82mm boring (1394cc), gewoon met straatcompressie 10,25:1. Pingelen deed mijn motor ook al bij 1261cc. Dit is opgelost door de cilinderkop aan te passen op dubbele bougies.
 
Kijk gelijk ook ff naar je geleiders, vooral de uitlaatgeleiders vertonen nogal vaker behoorlijk slijtage.

:Y Bij mij ook flink versleten, heb ze niet vervangen.
Achteraf nu spijt van. Als ik de klep de zitting induwde naar een kant toe, bleef de klep aan een kant op de rand van de zitting hangen, terwijl die de andere kant niet goed afsluit,door de speling op de geleider. Daardoor was mijn klepzitting ook niet gelijk uitgesleten.

Hoor er ook een tikkie vandaan komen... B|
 
Laatst bewerkt:
Slipperzuigers bestaan niet, wél een slipperclutch.
-O-

gelukkig heb jij de wijsheid in pacht, en moeten ze maar naar jouw toe voor advies.
Slipperzuigers zijn zuigers die simpel gezegd een bovenkant hebben, en alleen aan de voor en achterzijde een "zuigerhemd"hebben, dus die hebben (bijna) geen zijkanten
dit betekend dus een hoop gewichtsbesparing op de zuigers, en dus een hoop massatraagheid. Hierdoor krijg je dus een vele snellere reactie op het gas, omdar er veel minder massa op gang gebracht hoeft te worden....
en als je me niet gelooft, kijk hier dan even
http://www.accralite.com/accralite/slipper.htm
 
gelukkig heb jij de wijsheid in pacht, en moeten ze maar naar jouw toe voor advies.
Slipperzuigers zijn zuigers die simpel gezegd een bovenkant hebben, en alleen aan de voor en achterzijde een "zuigerhemd"hebben, dus die hebben (bijna) geen zijkanten
dit betekend dus een hoop gewichtsbesparing op de zuigers, en dus een hoop massatraagheid. Hierdoor krijg je dus een vele snellere reactie op het gas, omdar er veel minder massa op gang gebracht hoeft te worden....
en als je me niet gelooft, kijk hier dan even
http://www.accralite.com/accralite/slipper.htm

Ben er al een tijdje uit, maar voor wat betreft de orginele z1000 /z900 /Z1R, heb ik denk ik meer geexperimenteerd dan menig ander hier ooit nog zal doen
Heb dus met o.a arias , wiseco, venolia, AE, Mahle, en zelf gefreesde zuigers uit grove gietstukken gereden, met dubbele webers, hockle krukassen, holle nokkenassen, N2o, .

leuk detail, de gene die mijn laatste kawa kocht, wilde hem zelf naar huis rijden, is er 40 km ver mee gekomen, en is met 260 van de weg gehaald.....
denk niet dat er mensen zijn die duurder per km hebben gereden
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje aan k@w@, is het dan niet een heel gepiel om die klepseals naar boven te wurmen?
als je de klepveren onder spanning zet , en je geeft er een klein tikje op, dan komen de spie-tjes los, en kun je de veer zover indrukken dat de spie-tjes eruit gepakt kunnen worden. dan pak je de veren weg, en dan zie je de seals zitten. die kun je er zo afhalen met een tangetje, de nieuwe schuif je er dan weer gewoon overheen, veren er weer op , en klaar.

( ik neem aan dat je de rubber seals bedoeld, en niet de klepgeleiders, want daar moet de kop voor gedemonteerd worden, en die moeten na montage ook nog geruimd worden)
 
Ben er al een tijdje uit, maar voor wat betreft de orginele z1000 /z900 /Z1R, heb ik denk ik meer geexperimenteerd dan menig ander hier ooit nog zal doen
Heb dus met o.a arias , wiseco, venolia, AE, Mahle, en zelf gefreesde zuigers uit grove gietstukken gereden, met dubbele webers, hockle krukassen, holle nokkenassen, N2o, .

leuk detail, de gene die mijn laatste kawa kocht, wilde hem zelf naar huis rijden, is er 40 km ver mee gekomen, en is met 260 van de weg gehaald.....
denk niet dat er mensen zijn die duurder per km hebben gereden

Wat was de eindoverbrengingsverhouding (voor- en achtertandwiel dus) van die motor?
 
Klepseals zijn best vervelend er af te krijgen soms, omdat het veertje wat onderaan de seal zit om de groef in de geleider blijft hangen.
Meestal scheur je alleen het bovenstuk van de seal als je hem er met een tang vanaf trekt.
Dus een scherp haakje ofzo erdoorheenprikken onder heb veertje door.
 
gelukkig heb jij de wijsheid in pacht, en moeten ze maar naar jouw toe voor advies.
Slipperzuigers zijn zuigers die simpel gezegd een bovenkant hebben, en alleen aan de voor en achterzijde een "zuigerhemd"hebben, dus die hebben (bijna) geen zijkanten
dit betekend dus een hoop gewichtsbesparing op de zuigers, en dus een hoop massatraagheid. Hierdoor krijg je dus een vele snellere reactie op het gas, omdar er veel minder massa op gang gebracht hoeft te worden....
en als je me niet gelooft, kijk hier dan even
http://www.accralite.com/accralite/slipper.htm

Ow, da's gewoon een zuiger met een smal hemd, wist niet dat ze daar slipperzuigers tegen zeiden :o
Trouwens er staat ook bij dat dit type zuigers bij zeer hoog vermogende motoren gebruikt wordt, dit is echter niet waar, top-fuel motoren gebruiken zuigers met een zeer dikke wand en bodem, waarbij in de wand zogenaamde "proppen" gezet worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan