kabelboom maken

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
960
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi, ik ben van plan een nieuwe kabelboom voor mijn gs750 bj:1977 te maken, aangezien zo'n beetje alle stekkers rot/kapot aan het gaan zijn

Alleen wil ik even wat praktische zaken weten voordat ik eraan begin, deze zijn welke dikte draad kan ik het beste gebruiken, wat kost het per rol/meter en waar is het meest betaalbaar ?(blijf toch nederlander O-) )

Kabelboom maken zal geen probleem zijn, daar heb ik wel ervaring mee.

alvast bedankt.
 
voor de normale kabelboom is 2,5 mm kwadraad voldoende. Echter kabels waar veel stroom doorheen gaan, (zoals startmotor) is 2,5 mm te weinig.

Een rol kost niet zoveel. Denk dat je 100 meter al wel voor 2 tientjes hebt.
Echter is het wel makkelijker om soms met wat andere kleuren te werken.
 
Hoi, ik ben van plan een nieuwe kabelboom voor mijn gs750 bj:1977 te maken, aangezien zo'n beetje alle stekkers rot/kapot aan het gaan zijn

Alleen wil ik even wat praktische zaken weten voordat ik eraan begin, deze zijn welke dikte draad kan ik het beste gebruiken, wat kost het per rol/meter en waar is het meest betaalbaar ?(blijf toch nederlander O-) )

Kabelboom maken zal geen probleem zijn, daar heb ik wel ervaring mee.

alvast bedankt.
De draaddikte hangt af van de te verwachten stroom die er door de betreffende draad gaat lopen.
Denk als je uitgaat van de volgende waarden dat je aardig goed zit: < 7A= 0,75qmm, < 10A= 1qmm, < 15A= 1,5qmm, voor de hoofdstroom van het contactslot 2,5qmm en voor de startmotor en massakabel 6qmm.
Draad in de hoeveelheid waarin jij het nodig hebt is niet echt duur hoor.
Vraag me alleen af waar je de stekkers vandaan denkt te halen....
 
Laatst bewerkt:
stekkers denk ik gewoon bij de motorzaak te kopen, maar denk dat ik ze op een andere plek verstop dan in de koplamp (wat suzuki eigen is). En alleen de stekkers vervangen is maar een halve remedie, want de bedrading is in 31 jaar tijd hard bros en hard geworden.

alleen de vraag blijft, waar kan ik het beste draad kopen, heb op het net niet echt aanbieders gevonden.

Ben trouwens wel van plan om de kleuren van de bekabeling te houden, anders moet ik de kleurcode's op de tekening aan gaan lopen passen. Maar wat is jullie beagmentering om andere kleurcodes toe te passen? (kan er altijd van leren toch?)
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik ben van plan een nieuwe kabelboom voor mijn gs750 bj:1977 te maken, aangezien zo'n beetje alle stekkers rot/kapot aan het gaan zijn

Alleen wil ik even wat praktische zaken weten voordat ik eraan begin, deze zijn welke dikte draad kan ik het beste gebruiken, wat kost het per rol/meter en waar is het meest betaalbaar ?(blijf toch nederlander O-) )

Kabelboom maken zal geen probleem zijn, daar heb ik wel ervaring mee.

alvast bedankt.


Heb je trouwens al eens geinformeert wat een kabelboom zelf kost ?
misschien dat ze nog te koop zijn??
 
Wat misschien ook een optie is,om naar een auto/motor sloperij te gaan om daar uit een wrak de hele kabelboom mee te nemen dan heb je veel kleuren en stekkers om zelf een nieuwe boom te fabriceren., toch?.

grtzz.
 
Zoals IVAN hierboven al aangaf verkoopt Rick Donkers alles wat je nodig hebt. Ook gereedschap om verbindingen te maken. Alle kleuren draad, ook per meter, en alle soorten connectors. Wil geen echte reclame maken voor hem, maar ik heb ook een draadboom gemaakt en alles bij hem gehaald. Hij heeft gewoon alles. Webshop is ok en hij staat op alle grote beurzen.


Neem er wel even de tijd voor en test de kabelboom na vervaardiging voor je hem monteerd. Ik heb alle verbindingen gesoldeerd overigens. En daarna met plastic hoesjes beschermd. Net als origineel. Ging in mijn geval om een Suzuki T500 uit 1973. Aan materialen ben je ongeveer tussen de 50 en 100 euro kwijt. Gereedschap is duur. Krimptang bijv, maar onmisbaar. Die dingen van de gamma enz werken ook, maar geven niet zo'n mooi resultaat.

Ik zou nooit naar een sloperij gaan voor draad. Dat is immers ook jaren oud. Daarnaast praten we over een klein bedrag (ong 0,60 per meter) per meter en je hebt de originele kleuren als je het nieuw koopt. Ook handig als je ooit problemen krijgt en je het bedradingsschema van de fabrikant kunt gebruiken om te zoeken. Ik geloof dat ik toen per kleur 5 meter heb gekocht en veel overhad.
 
Laatst bewerkt:
die van rick ziet er goed uit, zal eerst de kabelboom uit elkaar moeten pluizen om aan de draadlengtes te komen. Een nieuwe kabelboom zal ik even aan de dealer moeten vragen, om een andere "oude" kabelboom te gebruiken is denk ik ook niet slim, aangezien de mijne ook oud is :Y

Krimptangen en krimpsleeves zijn geen probleem, aangezien ik voor een door ons allen gesponsorde instantie werk _O-
 
Laatst bewerkt:
die van rick ziet er goed uit, zal eerst de kabelboom uit elkaar moeten pluizen om aan de draadlengtes te komen. Een nieuwe kabelboom zal ik even aan de dealer moeten vragen, om een andere "oude" kabelboom te gebruiken is denk ik ook niet slim, aangezien de mijne ook oud is :Y

Krimptangen en krimpsleeves zijn geen probleem, aangezien ik voor een door ons allen gesponsorde instantie werk _O-


Denk even aan conrad.nl Hier kun je lengte per 10 meter kope n. Leker handig en verschillende kleuren leverbaar. Ook diverse stekkers zijn er te koop voor weinig

Marc
 
was zoizo van plan om spatwater dichte stekkers te nemen, de oude stekkers zijn bros en de contacten zijn bijna allemaal gecorrodeerd.

en de originele kabelboom heeft veel stekkers in de koplamp zitten, en dat is zeker niet de meest waterdichte plek in de motor (dus daarom geen ori. kabelboom)
 
Godver, goeie site van Rick Donckers! Ik wil ook een kabelboom bouwen en had al eens bij Conrad op de site gekeken, maar erg weinig kabel in diverse kleinere diameters, en al vrijwel niet in exotische kleuren als zwart met een witte streep of geel met een rode streep! Bedankt voor de tips mannen, hier heb ik wat aan! CU L8ER en de groetjes van de FZX Pilot!
 
Laatst bewerkt:
Ben trouwens wel van plan om de kleuren van de bekabeling te houden, anders moet ik de kleurcode's op de tekening aan gaan lopen passen. Maar wat is jullie beagmentering om andere kleurcodes toe te passen? (kan er altijd van leren toch?)

er bestaan (grijze) kabels met (zwarte+1x groen/geel) draden die genummerd zijn ipv kleurcode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan