K75 Deel 2: ze blijven rijden

Misschien komt die van mij binnenkort te koop, met werkplaatshandboek 😁.

Koppeling is best goed te doen. Ik heb mijne vervangen bij 145.000 omdat ik er toch in de buurt was voor het vervangen van een keerring. Originele koppeling had nog wel even meegekund dus daar zou ik me bij een ton nog geen zorgen over maken.

Belangrijkste waar je op moet letten zijn de splines/spiebanen van de eindaandrijving. Als die niet tijdig zijn ingevet slijten ze op een K75. Zo heb ik een keer langs de weg gestaan zonder aandrijving. Bleken ze helemaal glad te zijn… Nu een paralever eindaandrijving van een K1100 eronder zitten. Probleem opgelost. Zijn leuke projectjes!

Ik rijd 500km per week woon-werk, jaar rond, dus ga op zoek naar iets nieuwers en zuinigers met ABS.
 
Goedenavond allen,
Een tijdje terug kwam ik op YouTube een video tegen van "Fortnine" over de bmw k75. Vanaf dat moment heb ik toch een zeer grote interesse gekregen in de k75. Ik ga mogelijk opzoek naar een leuke project fiets. Gewoon voor de hobby. Zelf rijd ik al een tijde bmw, dat zal dus ook zeker meehelpen in de keuze voor een bmw project.
Recent kwam ik een topic tegen over een k75 die deelneemt aan de 500€ challenge. Hier werd "even snel" de koppakking vervangen, lekker makkelijk die liggende 3 cylinder. Nu vraag ik mij af of het vervangen van een koppeling net zo "simpel" kan zijn. Of is dat juist een uitdaging door de directe aandrijflijn? Ik zoek namelijk wel in de prijsklasse waar de kilometerstand rond een ton ligt...
Zijn er verder nog bijzonderheden waarvan jullie zeggen: "Mocht je dit tegenkomen, laat die motor ajb links liggen."
Mocht ik wat extra tijd vinden ga ik de afgelopen 99 pagina's doorspitten om wat meer ervaringen op te doen.
Oh dat gezegd te hebben, zijn er voor deze motor een beetje werkplaatshandboeken te verkrijgen?
Ik ben benieuwd!
Koppeling is een vrij serieuze ingreep. Verder is alles redelijk te doen met soms wat schelden. Onderdelen heeft quispel standaard eigenlijk wel op voorraad.

Haynes heeft gewoon de werkplaatshandboeken die prima zijn.
 
Goedenavond allen,
Een tijdje terug kwam ik op YouTube een video tegen van "Fortnine" over de bmw k75. Vanaf dat moment heb ik toch een zeer grote interesse gekregen in de k75. Ik ga mogelijk opzoek naar een leuke project fiets. Gewoon voor de hobby. Zelf rijd ik al een tijde bmw, dat zal dus ook zeker meehelpen in de keuze voor een bmw project.
Recent kwam ik een topic tegen over een k75 die deelneemt aan de 500€ challenge. Hier werd "even snel" de koppakking vervangen, lekker makkelijk die liggende 3 cylinder. Nu vraag ik mij af of het vervangen van een koppeling net zo "simpel" kan zijn. Of is dat juist een uitdaging door de directe aandrijflijn? Ik zoek namelijk wel in de prijsklasse waar de kilometerstand rond een ton ligt...
Zijn er verder nog bijzonderheden waarvan jullie zeggen: "Mocht je dit tegenkomen, laat die motor ajb links liggen."
Mocht ik wat extra tijd vinden ga ik de afgelopen 99 pagina's doorspitten om wat meer ervaringen op te doen.
Oh dat gezegd te hebben, zijn er voor deze motor een beetje werkplaatshandboeken te verkrijgen?
Ik ben benieuwd!
Alles is goed te doen maar kost geld en moeite. Als alles aan de beurt is kun je beter een andere zoeken, remschijven, remcilinders, leidingen, kettinggeleidertje, cardan, schokbreker en zadel kosten meer dan een knappe k75.
Het is dan wel een dijk van een fiets, ik zou ook wel iets zuinigers willen maar het lijkt me allemaal toch een achteruitgang.
 
Alles is goed te doen maar kost geld en moeite. Als alles aan de beurt is kun je beter een andere zoeken, remschijven, remcilinders, leidingen, kettinggeleidertje, cardan, schokbreker en zadel kosten meer dan een knappe k75.
Het is dan wel een dijk van een fiets, ik zou ook wel iets zuinigers willen maar het lijkt me allemaal toch een achteruitgang.
Dat is zeker een goede tip. Als je het doet tijdens het bezit van de fiets dan valt het nog mee, maar alles bij de aanschaf word dan zeker overdreven.
Ja gelukkig is de zuinigheid niet t probleem voor mij, ik heb een f900r uit 2021 die mijn hoofdmotor blijft. Dus voor de wintermaanden lijkt dit mij een leuke fiets.
 
Eens met de vorige scribenten. :) Mijn toevoeging: K's moeten rijden! Veel km's erop en aantoonbaar onderhoud leveren iha een betere fiets op dan de "gouden" vondst met weinig km's waar de vervelende dingetjes maar blijven komen als je hem gaat gebruiken.
 
Eindaandrijving is de duurste.

Simpelste controle met motor opgebokt in zn vrij: verwijder vuldop van versnellingsbak , draai voorzichtig het achterwiel. In de bak zie je onderin (lichtje) één tandwiel draaien. Blokkeer dat met een schroevendraaier. Beweeg het achterwiel heen en weer met één vinger (voorzichtig dus).
Het mag bijna niet kunnen bewegen. Alleen de pignon en kroonwiel mag een beetje backlash hebben. Alles meer dan een cm is slijtage.
 
Eindaandrijving is de duurste.

Simpelste controle met motor opgebokt in zn vrij: verwijder vuldop van versnellingsbak , draai voorzichtig het achterwiel. In de bak zie je onderin (lichtje) één tandwiel draaien. Blokkeer dat met een schroevendraaier. Beweeg het achterwiel heen en weer met één vinger (voorzichtig dus).
Het mag bijna niet kunnen bewegen. Alleen de pignon en kroonwiel mag een beetje backlash hebben. Alles meer dan een cm is slijtage.
Voor mij had dit niet het duurste hoeven te zijn, als ik direct een gebruikte set van een k1100 gekocht had. (in plaats van drie originele en een gereviseerde)
Ik wil voor de remmen (schijven, cilinders en slangen) geen gebruikte onderdelen gebruiken, en ook de koppeling wilde ik maar één keer doen dus ook nieuwe delen.
Heeft alles bij elkaar een veelvoud gekost van de aanschaf maar ben inmiddels 8 jaar en 78kkm verder dus dat valt wel te verwachten.
 
Voor mij had dit niet het duurste hoeven te zijn, als ik direct een gebruikte set van een k1100 gekocht had. (in plaats van drie originele en een gereviseerde)
Ik wil voor de remmen (schijven, cilinders en slangen) geen gebruikte onderdelen gebruiken, en ook de koppeling wilde ik maar één keer doen dus ook nieuwe delen.
Heeft alles bij elkaar een veelvoud gekost van de aanschaf maar ben inmiddels 8 jaar en 78kkm verder dus dat valt wel te verwachten.
:? drie originele k75 aandrijvingen ? Ik geloof dat ik je niet snap.
Van de koppeling heb je neem ik alleen de plaat gedaan (75€ ofzo) of ook de gehele drukgroep?

Lijkt me geen eerlijke vergelijkingen. Maar waarschijnlijk snap ik je niet.
 
Ik heb ook nog twee eindaandrijvingen liggen met nagenoeg versleten vertanding. En een paar assen. In het begin snapte ik niet precies hoe dat werkte, oud op nieuw enzo. Gewoon niet verstandig aangepakt. Toen kocht ik een 16 tands set van een K100 en heb daar ruim een ton mee gereden. Iedere beurt smeren en gek genoeg sleet die set nauwelijks.
Het is echt wel een beetje een technisch mysterie. Bij de Hobbyist werkte destijds iemand die best wel verstand van zaken leek te hebben. Die vertelde me dat het zo gek was dat het vooral de 75's waren waarbij de vertanding zo versleet. Bij de 100's minder.
Ik heb alle kosten eens opgeteld. Daar had ik ook kettingsets voor kunnen kopen voor dezelfde afstand aan km's. O.a. de complete revisie van een eindaandrijving voor 600 euri's. Maar voor woon-werk, zomer en winter is de cardan natuurlijk wel heel makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog twee eindaandrijvingen liggen met nagenoeg versleten vertanding. En een paar assen. In het begin snapte ik niet precies hoe dat werkte, oud op nieuw enzo. Gewoon niet verstandig aangepakt. Toen kocht ik een 16 tands set van een K100 en heb daar ruim een ton mee gereden. Iedere beurt smeren en gek genoeg sleet die set nauwelijks.
Het is echt wel een beetje een technisch mysterie. Bij de Hobbyist werkte destijds iemand die best wel verstand van zaken leek te hebben. Die vertelde me dat het zo gek was dat het vooral de 75's waren waarbij de vertanding zo versleet. Bij de 100's minder.
Ik heb alle kosten eens opgeteld. Daar had ik ook kettingsets voor kunnen kopen voor dezelfde afstand aan km's. O.a. de complete revisie van een eindaandrijving voor 600 euri's. Maar voor woon-werk, zomer en winter is de cardan natuurlijk wel heel makkelijk.
Ik denk dat ik er geen kijk op heb of uitzonderlijke pech, maar ik heb dus een aantal sets gekocht die met een jaar weer versleten waren. Ook de gereviseerde liep zonder aanwijsbare oorzaak twee keer kapot.
Hobbyist heeft het netjes opgelost maar stopten toen met de revisiewerkplaats.
De paralever doet het vooralsnog prima.
Koppeling was met drukgroep en nog wat rond 500 dacht ik.
 
Ik denk dat ik er geen kijk op heb of uitzonderlijke pech, maar ik heb dus een aantal sets gekocht die met een jaar weer versleten waren. Ook de gereviseerde liep zonder aanwijsbare oorzaak twee keer kapot.
Hobbyist heeft het netjes opgelost maar stopten toen met de revisiewerkplaats.
De paralever doet het vooralsnog prima.
Koppeling was met drukgroep en nog wat rond 500 dacht ik.
Waarom vond je dat de drukgroep ook moest?

Was de plaat zover versleten dat de klinknagels groeven hadden gemaakt? Da's wel vette pech dan. En ja achterstallig onderhoud maakt alles extra onnodig duur.
 
Ik denk dat ik er geen kijk op heb of uitzonderlijke pech, maar ik heb dus een aantal sets gekocht die met een jaar weer versleten waren.
Ik heb ook eerst een gebruikte as plus klok gekocht voordat ik de k1100 paralever voorbij zag komen. Toen ik de paralever ging monteren was die gebruikte as ook al weer ver heen. Mijn vermoeden is dat as en klok niet bij elkaar hoorden en er dus al teveel speling op zat.
 
Waarom vond je dat de drukgroep ook moest?

Was de plaat zover versleten dat de klinknagels groeven hadden gemaakt? Da's wel vette pech dan. En ja achterstallig onderhoud maakt alles extra onnodig duur.
De metalen schijf was wat schotelvormig, dus op aanraden van de Hobbyist toch ook maar vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan