- 7 sep 2010
- 65
- 11
Zoals al eerder aangekondigd (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/424844/Dummy-schokbreker-EZS-Munro-1.html), hierbij de start van mijn eigen topic, het aanbouwen van een EZS Munro aan een K1100LT.
Waarom dit project?
Gewoon om wat te prutsen te hebben als ontspanning.
Planning, wat voor planning?
Geen idee of en wanneer, de combinatie ooit gereed komt.
Hoe kom je op het idee om hier aan te beginnen?
De kans deed zich voor om betaalbaar, maar wel duur, een EZS Munro met leuke accessoires te kopen, daarnaast was ik op zoek naar een ontspannend project om leuk mee bezig te zijn.
Actuele stand van zaken:
Wielen:
Ik was op zoek naar 15inch wielen, echter ik ben geen liefhebber van plaatstalen velgen met 3 wielmoeren.
Uitputtend onderzoek op vele websites bracht aan het licht dat een Smart Forfour Hatchback 2014-2018 uitgerust is, met 15 inch voorwiel velgen, 5J breed, steekmaat 4x100 en een ET waarde van 38mm.
Deze steek komt overeen met de flens van de EZS Munro as.
Om een en ander passend te maken, moet er nog wel een spoorverbreder tussen komen.
Het is de bedoeling om de combinatie rondom op deze velgen te zetten.
Motor:
Ooit heb ik als project, vergelijkbaar met dit project, een goedkope K1100LT gekocht en deze voorzien van het motorblok van een K1200RS.
Dit compleet met het K1200RS gaskleppenhuis en de bijbehorende Motronic.
De RDW heeft het allemaal bekeken en heeft de aanpassing op kenteken gezet.
Voor mij is dit de ideale kandidaat om een zijspan weg te sleuren.
Voor het passen en meten gebruik ik een frame zonder kenteken, met versnellngsbak en blok, waar dus ook geen tupperware aan zit. Dit houdt het overzichtelijk en zorgt er voor dat ik nog steeds rond kan rijden met de aanbouw - K1100LT.
De aankoppeling van het zijspan aan de motor, is nog in ontwikkeling.
Ik kijk uit naar het moment waarop ik het zijspan frame met het wiel er aan op blokken naast de motor kan gaan zetten zodat ik een idee krijg hoe hoog alles gaat worden.
Hoe ver ben ik nu?
Ik ben nog steeds materiaal aan het sprokkelen.
Zijspan frame:
- In plaats van een dummy schokbreker heb ik op marktplaats een tweedehands KONI 7610 schokbreker gekocht. Deze moet aan de onderzijde bevestigd worden met een M12 bout en aan de bovenzijde met een M10 bout omdat het bovenste oog van de KONI voorzien is van een 12mm boring heb ik iemand gevraagd om een pasbusje te draaien.
- Voorloop van de bak bepalen; dit aan de hand van de lengte van de bak, het is niet de bedoeling dat de bak voor of achter de motor uit gaat steken!
Wel ga ik voor ruime voorloop. De tijd zal leren wat er mogelijk is.
- Mijn bedoeling is om de combinatie zo breed als mogelijk is (2m) te bouwen hopelijk past dan de rechter koffer aan de achterzijde nog tussen de bak en de motor in.
Zijspan bak:
- Knipper/stadslicht inbouwen van een VW Scirocco actueel model.
Ik begrijp wel, dat jullie mee willen genieten.
Goed advies kan ik waarderen, echter uiteindelijk leer ook ik het meeste door FOUTEN te maken!
Gun mij die kans, om eigenwijs te zijn!
Waarom dit project?
Gewoon om wat te prutsen te hebben als ontspanning.
Planning, wat voor planning?
Geen idee of en wanneer, de combinatie ooit gereed komt.
Hoe kom je op het idee om hier aan te beginnen?
De kans deed zich voor om betaalbaar, maar wel duur, een EZS Munro met leuke accessoires te kopen, daarnaast was ik op zoek naar een ontspannend project om leuk mee bezig te zijn.
Actuele stand van zaken:
Wielen:
Ik was op zoek naar 15inch wielen, echter ik ben geen liefhebber van plaatstalen velgen met 3 wielmoeren.
Uitputtend onderzoek op vele websites bracht aan het licht dat een Smart Forfour Hatchback 2014-2018 uitgerust is, met 15 inch voorwiel velgen, 5J breed, steekmaat 4x100 en een ET waarde van 38mm.
Deze steek komt overeen met de flens van de EZS Munro as.
Om een en ander passend te maken, moet er nog wel een spoorverbreder tussen komen.
Het is de bedoeling om de combinatie rondom op deze velgen te zetten.
Motor:
Ooit heb ik als project, vergelijkbaar met dit project, een goedkope K1100LT gekocht en deze voorzien van het motorblok van een K1200RS.
Dit compleet met het K1200RS gaskleppenhuis en de bijbehorende Motronic.
De RDW heeft het allemaal bekeken en heeft de aanpassing op kenteken gezet.
Voor mij is dit de ideale kandidaat om een zijspan weg te sleuren.
Voor het passen en meten gebruik ik een frame zonder kenteken, met versnellngsbak en blok, waar dus ook geen tupperware aan zit. Dit houdt het overzichtelijk en zorgt er voor dat ik nog steeds rond kan rijden met de aanbouw - K1100LT.
De aankoppeling van het zijspan aan de motor, is nog in ontwikkeling.
Ik kijk uit naar het moment waarop ik het zijspan frame met het wiel er aan op blokken naast de motor kan gaan zetten zodat ik een idee krijg hoe hoog alles gaat worden.
Hoe ver ben ik nu?
Ik ben nog steeds materiaal aan het sprokkelen.
Zijspan frame:
- In plaats van een dummy schokbreker heb ik op marktplaats een tweedehands KONI 7610 schokbreker gekocht. Deze moet aan de onderzijde bevestigd worden met een M12 bout en aan de bovenzijde met een M10 bout omdat het bovenste oog van de KONI voorzien is van een 12mm boring heb ik iemand gevraagd om een pasbusje te draaien.
- Voorloop van de bak bepalen; dit aan de hand van de lengte van de bak, het is niet de bedoeling dat de bak voor of achter de motor uit gaat steken!
Wel ga ik voor ruime voorloop. De tijd zal leren wat er mogelijk is.
- Mijn bedoeling is om de combinatie zo breed als mogelijk is (2m) te bouwen hopelijk past dan de rechter koffer aan de achterzijde nog tussen de bak en de motor in.
Zijspan bak:
- Knipper/stadslicht inbouwen van een VW Scirocco actueel model.
Ik begrijp wel, dat jullie mee willen genieten.
Goed advies kan ik waarderen, echter uiteindelijk leer ook ik het meeste door FOUTEN te maken!
Gun mij die kans, om eigenwijs te zijn!
Laatst bewerkt: