K1100LT + MUNRO

JohnZ

MF'er
Donateur
7 sep 2010
64
11
Zoals al eerder aangekondigd (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/424844/Dummy-schokbreker-EZS-Munro-1.html), hierbij de start van mijn eigen topic, het aanbouwen van een EZS Munro aan een K1100LT.

Waarom dit project?
Gewoon om wat te prutsen te hebben als ontspanning.

Planning, wat voor planning?
Geen idee of en wanneer, de combinatie ooit gereed komt.

Hoe kom je op het idee om hier aan te beginnen?
De kans deed zich voor om betaalbaar, maar wel duur, een EZS Munro met leuke accessoires te kopen, daarnaast was ik op zoek naar een ontspannend project om leuk mee bezig te zijn.

Actuele stand van zaken:

Wielen:
Ik was op zoek naar 15inch wielen, echter ik ben geen liefhebber van plaatstalen velgen met 3 wielmoeren.
Uitputtend onderzoek op vele websites bracht aan het licht dat een Smart Forfour Hatchback 2014-2018 uitgerust is, met 15 inch voorwiel velgen, 5J breed, steekmaat 4x100 en een ET waarde van 38mm.
Deze steek komt overeen met de flens van de EZS Munro as.
Om een en ander passend te maken, moet er nog wel een spoorverbreder tussen komen.
Het is de bedoeling om de combinatie rondom op deze velgen te zetten.

Motor:
Ooit heb ik als project, vergelijkbaar met dit project, een goedkope K1100LT gekocht en deze voorzien van het motorblok van een K1200RS.
Dit compleet met het K1200RS gaskleppenhuis en de bijbehorende Motronic.
De RDW heeft het allemaal bekeken en heeft de aanpassing op kenteken gezet.
Voor mij is dit de ideale kandidaat om een zijspan weg te sleuren.

Voor het passen en meten gebruik ik een frame zonder kenteken, met versnellngsbak en blok, waar dus ook geen tupperware aan zit. Dit houdt het overzichtelijk en zorgt er voor dat ik nog steeds rond kan rijden met de aanbouw - K1100LT.
De aankoppeling van het zijspan aan de motor, is nog in ontwikkeling.
Ik kijk uit naar het moment waarop ik het zijspan frame met het wiel er aan op blokken naast de motor kan gaan zetten zodat ik een idee krijg hoe hoog alles gaat worden.

Hoe ver ben ik nu?

Ik ben nog steeds materiaal aan het sprokkelen.

Zijspan frame:
- In plaats van een dummy schokbreker heb ik op marktplaats een tweedehands KONI 7610 schokbreker gekocht. Deze moet aan de onderzijde bevestigd worden met een M12 bout en aan de bovenzijde met een M10 bout omdat het bovenste oog van de KONI voorzien is van een 12mm boring heb ik iemand gevraagd om een pasbusje te draaien.

- Voorloop van de bak bepalen; dit aan de hand van de lengte van de bak, het is niet de bedoeling dat de bak voor of achter de motor uit gaat steken!
Wel ga ik voor ruime voorloop. De tijd zal leren wat er mogelijk is.

- Mijn bedoeling is om de combinatie zo breed als mogelijk is (2m) te bouwen hopelijk past dan de rechter koffer aan de achterzijde nog tussen de bak en de motor in.

Zijspan bak:
- Knipper/stadslicht inbouwen van een VW Scirocco actueel model.

Ik begrijp wel, dat jullie mee willen genieten.
Goed advies kan ik waarderen, echter uiteindelijk leer ook ik het meeste door FOUTEN te maken!
Gun mij die kans, om eigenwijs te zijn!
 
Laatst bewerkt:
- Knipper/stadslicht inbouwen van een VW Scirocco actueel model.

Grappig. Dat zelfde setje heb ik al 2jr thuis liggen voor inbouw in mijn RX5. Maar er kwam qua kosten een verhuizing + verbouwing tussendoor. Afwerken en spuiten moet nog even wachten.
 
even iets anders, je hebt een kangoeroe als afbeelding. heb jij iets met australie?
Australië?
Nee, ik heb meer met die kangaroe!
Ach ik huppel maar wat rond, vaak hulpeloos zwaaiend met mijn handen...
 
Beste Corrosie, heb je even:
- Motorblok overgezet (gietstukken zijn gelijk k1100 => K1200).
- Thermostatische olieklep geblokkeerd.
- Klepdeksels K1100 er weer terug opgezet, ik ben niet zo'n opschepper, alhoewel, dan had ik hier ook moeten zwijgen.....
- Luchtfilterhuis aangepast zodat de grotere luchtaanvoer voor een K1200RS blok daar op aangesloten zit.
- De bedrading van de injectie draadboom aangepast, omdat de K1200RS motronic anders bedraad is, als een K1100 motronic.
- Lambdasensor in de uitlaat geplaatst.
- Klepspeling controleren.
- Gaskleppenhuis laten reviseren en afstellen, bij een medewerker van Bing.
- Zelf nog een keer alles synchroon gezet.

Totaal ongeveer 2 jaar hobby tijd ingestoken!

Resultaat: een fantastisch draaiend motorblok, mijn allerbest lopende K ooit, waar 130pk DIN gemeten op de testbank van Mille Pajic, uit komt, met een door hem vervaardigd uitlaatsysteem er op!
 
Hulpframe in ontwikkeling.
full

Het is duidelijk, waar ik mijn inspiratie vandaan haal halflife!
 
Vandaag eindelijk mijn LED stads/knipper-licht binnen gekregen.
Het internet staat vol met plaatjes, echter leveranciers die kunnen leveren, zijn lastig te vinden!
full
 
Zoals al eerder aangekondigd (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/424844/Dummy-schokbreker-EZS-Munro-1.html), ...............
- Voorloop van de bak bepalen; dit aan de hand van de lengte van de bak, het is niet de bedoeling dat de bak voor of achter de motor uit gaat steken!
Wel ga ik voor ruime voorloop. De tijd zal leren wat er mogelijk is.
.....................

Ik heb net een Munro aan een Guzzi Breva 1100 gemonteerd en heb deze ruim 35 cm voorloop gegeven en nog steekt de achterkant van de zijspanbak ruimschoots achter de motor uit.

De voorloop van het wiel is ook aan wat praktische maten gebonden, je kan niet de voorloop bepalen alleen a.d.h.v. het zicht en hoever de bak uitsteekt.
 
Kijk, dat zijn nu reacties waar ik blij van wordt!!

Ik overweeg om er een naafbesturing op te zetten, en had al bedacht dat het slim is om de wielbasis te verlengen met de maximale 6 cm die is toegestaan door de RDW.
Hierdoor komt de voorzijde van de bak, die wil ik ongeveer gelijk houden met de voorzijde van het voorwiel, dus ook weer 6 cm verder naar voren.

Zeer hartelijk dank heren, voor deze opbouwende kritiek.
Daar, ga ik dus echt wat mee doen!!
 
Die zes centimeter is alleen voor kettingfietsen. Daar moet je dus niets van aantrekken of de normale wielbasis aanhouden.
 
Kijk weer wat geleerd!
Ik ga dus maar weer terug, naar de oorspronkelijke wielbasis van 158cm.
Dank u halflive!
 
voor een cardan machine mag je 2 % afwijken. aangezien een langere wb in combinatie met een zijspan fijner rijdt zou ik voor het wettelijke maximum gaan.
 
Gisteren, de spoorverbreder voor het zijspan gescoord!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan