K&N vervangingsfilter geeft problemen

sonsan

MF'er
22 jun 2005
162
7
Wijchen
Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. (Er zit dus ook geen luchtmassameter in.)
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
 
Laatst bewerkt:
Das balen. Is denk ik wel te fixen bijvoorbeeld met een powercommander maar tegen welke prijs.
Ik gebruik ook altijd kn filters maar niet voor vermogenswinst. Eerder voor kosten besparing en milieu.
Vermogenswinst is mi te verwaarlozen tenzij je alles aanpakt.
 
kan je de lucht/brandstof verhouding niet bijstellen? Weet niet helemaal zeker hoe dat bij een K1100 zit. De K75 heeft iig wel een 'airflow bypass screw'

Is overigens wel specialistisch werk

EDIT: Na een korte analyse in de bmw etk heeft een k1100 die niet.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. Er zit dus ook geen luchtmassameter in.
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.

Ik ken weinig motorfietsen met een luchtmassameter, bij 99% word er gewoon gerekend door de ECU.
 
De 1e serie K75/K100 hebben nog een ouderwetse L(E)jetronic injectiesysteem met een ouderwetse luchtmassameter met een klep.
Daar is de ecu standaard geprogrammeerd. De enige variabele die je hebt is spelen met de brandstofdruk. Moet je de standaard drukregelaar vervangen voor een instelbare.
 
@TS: Je hebt hier al een antwoord gehad toch? klik

Officieel heeft een K75 geen luchtmassameter, maar een luchthoeveelheidsmeter. Daarbij kun je volgens mij wel de positie van de klep t.o.v. de veer aanpassen als je hem openmaakt. Geeft andere info door aan de ecu

Wellicht kun je de gasklepsensor verdraaien tov de gasklep als je de K&N werkend wil krijgen, of een van de 2 NTC's met een extra weerstand in serie een andere waarde door laten geven aan de ECU.

Of nog beter: verkoop die K&N en geniet van een goed werkende motor.
 
K&N is sowieso troep die je niet in je motor wil hebben,het laat meer vuil door dan het standaard filter,daarnaast is het ook nog eens sneller verzadigd,
dat is allemaal niet goed voor je motor :N ,en dat is bewijsbaar getest.Ik snap niet waarom mensen die rommel kopen,de kans is groot dat
je motor er slechter door loopt wat je dan weer moet gaan corrigeren met dure powercommanders.
 
Laatst bewerkt:
K&N is sowieso troep die je niet in je motor wil hebben,het laat meer vuil door dan het standaard filter,daarnaast is het ook nog eens sneller verzadigd,
dat is allemaal niet goed voor je motor :N ,en dat is bewijsbaar getest.Ik snap niet waarom mensen die rommel kopen,de kans is groot dat
je motor er slechter door loopt wat je dan weer moet gaan corrigeren met dure powercommanders.
Heb je een link naar de test?
 
Heb ik,
http://bmwmotorcycletech.info/K-and-N-filters.htm
1404099
 
die grafiek is wel iets misleidend, het doet vermoeden dat het KN filter ruwweg 5 keer zo slecht is als "AC DELCO" terwijl er in werkelijkheid ~3% verschil in zit.

Neemt natuurlijk niet weg dat KN de slechtste is van dat stel. Persoonlijk zou ik het lekker op OEM houden.
 
Het enige voordeel van een K&N is dat ie herbruikbaar is. En dan nog heb je de kosten er pas naar lange tijd uit. Te weinig olie is te weinig filtering, te veel te weinig doorlaat, en een standaardfilter wint het qua doorlaat bij gelijkblijvende filtercapaciteit, met name bij ram-airsystemen.

Er zal heus wel een tijdperk zijn geweest waarin er op het gebied van filters wat te winnen viel ten opzichte van het standaard spul, maar dat is al een tijdje voorbij. Ik heb het natuurlijk niet over andere motorische aanpassingen die een andere inlaat vereisen.
 
Laatst bewerkt:
@TS: Je hebt hier al een antwoord gehad toch? klik

Officieel heeft een K75 geen luchtmassameter, maar een luchthoeveelheidsmeter. Daarbij kun je volgens mij wel de positie van de klep t.o.v. de veer aanpassen als je hem openmaakt. Geeft andere info door aan de ecu

Wellicht kun je de gasklepsensor verdraaien tov de gasklep als je de K&N werkend wil krijgen, of een van de 2 NTC's met een extra weerstand in serie een andere waarde door laten geven aan de ECU.

Of nog beter: verkoop die K&N en geniet van een goed werkende motor.
Ja, ik wist inmiddels dat er geen LMM in een K1100LT zit, maar daar gaat mijn bericht ook niet over. Ik meld alleen dat de combinatie K1100LT (zonder lamda) en K&N geen gelukkige is.
Ik had het filter puur voor mijn gemak erin gezet. Bij de LT moet de halve kuip eraf gesloopt worden om bij het luchtfilter te komen. Dus niet voor vermogenswinst of zoiets.
In het bijgevoegde bestand legt Motoplus uit wat er bij mijn fiets gaande is.

image.jpeg
 
die grafiek is wel iets misleidend, het doet vermoeden dat het KN filter ruwweg 5 keer zo slecht is als "AC DELCO" terwijl er in werkelijkheid ~3% verschil in zit.

Neemt natuurlijk niet weg dat KN de slechtste is van dat stel. Persoonlijk zou ik het lekker op OEM houden.
Niet misleidend, het K&N laat gewoon 10 keer zo veel vuil door als het best geteste filter.
 
Niet misleidend, het K&N laat gewoon 10 keer zo veel vuil door als het best geteste filter.
Is ook niet zo gek,bij een gelijk filteroppervlak meer lucht er doorheen leiden dat zal ergens vandaan moeten komen,
kortom de luchtdoorlaat zal groter moeten zijn,meer lucht is meer stof en vuil.Buiten een getunde motor waar meer lucht doorheen moet
zal ik nooit een meer open filter monteren in een standaard fiets,echt een nutteloze actie,al begrijp ik het idee van om niet zo vaak het filter hoeven vervangen
wel,zal dat je niet helpen omdat je een K&N vaker moeten schoonmaken dan een standaardfilter vervangen omdat een
K&N sneller verzadigd raakt,kortom je zal dan alsnog regelmatig alles moeten demonteren om het filter schoon te maken.
 
K&N is sowieso troep die je niet in je motor wil hebben,het laat meer vuil door dan het standaard filter,daarnaast is het ook nog eens sneller verzadigd,
dat is allemaal niet goed voor je motor :N ,en dat is bewijsbaar getest.Ik snap niet waarom mensen die rommel kopen,de kans is groot dat
je motor er slechter door loopt wat je dan weer moet gaan corrigeren met dure powercommanders.
Klopt !
 
Tja, het verhaal het 'onderzoek' zelf is een klein beetje slap. Onderaan de streep is de correcte conclusie dat een perfect ontworpen luchtfilterbak + filter niet beter presteert als je het papierfilter vervangt door een K&N filter, en dat klopt! Deze BMW's hebben kennelijk een zeer goed ontworpen filterbak en filter, dus K&N heeft geen meerwaarde (tadaa, in minder dan 4 A4-tjes kan het ook).

Alleen zijn er een hoop motoren met een niet perfect ontworpen luchtfilterbak (ruimtegebrek, aanzuig-geruisdemping, milieu, herrie). Op die motoren is een K&N inleg filtertje een meetbare verbetering. Maakt niet eens uit of je het er wel/niet mee eens bent: Een K&N filter laat meer lucht en óók meer troep door. Als dat niet zo was, dan zou geen enkele motor armer lopen na plaatsing van een K&N filter. En toch wordt gesteld "They also do not flow more air than stock pleated paper filters" en dat is zowel wetenschappelijk als praktisch zo te weerleggen.
 
Das balen. Is denk ik wel te fixen bijvoorbeeld met een powercommander maar tegen welke prijs.
Ik gebruik ook altijd kn filters maar niet voor vermogenswinst. Eerder voor kosten besparing en milieu.
Vermogenswinst is mi te verwaarlozen tenzij je alles aanpakt.
Het milieu? Breng je het gebruikte water naar de milieustraat.
Als ik de filmpjes op YouTube bekijk heeft het milieu weinig baat bij k&n filters.
 
Een K&N filter moet aan de lucht drogen, zonder extra warmte na het uitwassen. In de praktijk betekent dat je het pas de volgende dag kunt inspuiten met olie en monteren. Ik vond dat erg bezwaarlijk.
 
Het milieu? Breng je het gebruikte water naar de milieustraat.
Als ik de filmpjes op YouTube bekijk heeft het milieu weinig baat bij k&n filters.
Hoi,

Nee, dat wordt schoongemaakt door de waterreiniging voordat het geloosd wordt in het milieu. Ja dat kost ook weer wat energie en je moet deze resten uit het afvalwater weer verwerken. Het gaat mij erom dat het filter zelf niet zo snel in het milieu beland.
 
Vroegah .. dat het allemaal nog niet zo doorontwikkeld was , was het vrij gebruikelijk om een K&N op je hok te schroeven.

Tegenwoordig.. met die tot in den treuren uitgezogen en geoptimaliseerde blokken betwijfel ik zelf het -nut-


M'n '91 vfr loopt er merkbaar beter mee..
( die vind het ook lekker als je een stuk van de eco-poing-airbox afzaagde ... )

Op oude bmw's ( koekblikken ) was het zo ongeveer standaard.. oude jappen ook.. amerikanen ... de norm..
Maarja, dat was wel de tijd van dat een xr3i nog helemaal je-van-het was :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan