Stel dat Marquez vertrekt om te laten zien dat hij het op een ander merk ook kan dan heeft honda een probleem. Lorenzo is erg gevoelig maar heeft zowel op de Yamaha als op de Ducati laten zien dat hij nog steeds erg hard rondjes kan rijden als de motor voor hem werkt. Ze konden weten waaraan ze begonnen met hem, imho mag Puig zichzelf verwijten dat hij nu een coureur heeft die niet presteert.
Als ik de grote baas van het team zou zijn had ik die Puig aan zijn oren getrokken om met een motor te ontwikkelen waar meer coureurs hard mee kunnen gaan. Neem je Marquez uit de stand dan zouden ze het amper beter doen dan KTM.
Er valt Puig niet zoveel te verwijten, noch wat betreft Lorenzo, noch de technische staat van de Honda GP-machine.
Wat betreft Lorenzo: we zijn nog niet eens halverwege het seizoen, en de Honda is geen makkelijke fiets om aan te wennen. Het lijkt wel alsof veel mensen denken dat elke MotoGP-fiets net zo snel aan te leren is als de Yamaha, dat elke rookie pole position kan rijden op eender welke motor. Dat is helemaal niet zo. Kijk naar zo ongeveer elke coureur die niet op een Yamaha begint, en je zult ziet: MotoGP is niet eenvoudig. Daarbij maakt het niet zoveel uit of je viervoudig wereldkampioen bent, of nog moet leren fietsen met zijwieltjes: Moto2-kampioen Bagnaia ligt ondertussen ook al vier races op rij bodemonderzoek te doen terwijl de rest nog rondjes rijdt, en hij rijdt nog wel op een Ducati, niet eens een Honda of KTM. Je kunt het niet vaak genoeg herhalen: Geef. Het. Tijd. En tijd is dan minstens driekwart seizoen voordat je het einde van de tunnel in zicht moet hebben, laat staan elk weekend winst of podium moet rijden.
Daarnaast is Puig helemaal niet de man die de motoren bij elkaar tekent. Hij ontwikkelt ze niet, hij leidt slechts het raceteam. Het raceteam maakt het beste van wat ze vanuit de fabriek voorgeschoteld krijgen. Als je motor fabrieksklaar niet competitief is, ga je 'm in een pitbox echt niet ineens wel competitief krijgen. Puig ontwikkelt niks. Wat hij kan doen, is hetzelfde wat Marquez en Crutchlow en andere Honda-coureurs al jaren doen: aangeven dat het een moeilijke fiets is, en dat-ie makkelijker gemaakt mag worden. Wat ze daar in Japan vervolgens aan doen, ligt onder andere aan of Marquez nog wint of niet. Zoja, dan zullen ze er een beetje aan werken; zoniet, dan gaan ze daar pas écht hun best voor doen (zie 2015 op 2016). Dan heb ik het nog niet eens over de technische 'sloten' die er bij fabrieksteams voor een jaar op zitten.