Gisteren prima weer om een paar foto's van mijn nieuwe aanwinst te schieten.

20190504_120336644_iOS.jpg

20190504_120411503_iOS.jpg

20190504_120356792_iOS.jpg

20190504_120743224_iOS.jpg

20190504_120756661_iOS.jpg

20190504_120813637_iOS.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen 2 uur ook enkele hagelbuitjes gehad, en veel wind, maar foto's maken was niet toepasselijk voor dit topic, ik was met mijn zoontje een toertje met de trapfietsen gaan maken 🚴‍♂️🚴‍♀️
 
Ik heb gisteren mijn kolenkachel maar weer aangestoken, het was al een week niet meer boven 16°C geworden in huis. We dachten het wel te rekken tot het weer warmer zou worden, maar met nachtelijke temperaturen rond het vriespunt toch maar 2 zakken steenkool (50kg in totaal, goed voor 6 tot 8 dagen) gaan halen en de kachel aangestoken.

In de namiddag gehoord op het nieuws dat er op sommige plaatsen in België maar liefst 10cm, ja, 10 en niet één komma nul, gevallen is! Nou ja, blijven liggen doet die niet natuurlijk :P
In België nog geen aardgas? 😌
 
In België nog geen aardgas? 😌
In Nl straks ook niet meer. België slaat die stap gewoon over _O-
Hier in de omgeving (stukje west van Osnabrück) worden overigens ook nog kolen gestookt. Maar goed, de kolenmijn hier is ook nog maar net een half jaartje dicht.
Hahahaaa! Wij hebben zeker en vast wel aardgas hoor :P
Alleen wil ik dat niet, is hier gewoon veel te duur!
Al zijn steenkolen ook niet goedkoop meer ...
Maar zelfs op mazout (rode diesel) is verwarmen gevoelig goedkoper dan op aardgas.
Op dit moment trouwens nog een beetje het goedkoopste zelfs, ttenzij je stookt op "gratis hout", wat ik soms wel doe als ik het voorhanden heb, maar wel enkel zuiver hout, geen geverfd of vernist hout.

Maar het huisje dat mijn vrouwtje en ik gekocht hebben is een klein en super simpel huisje.
Klein, enkel glas, nog niets geïsoleerd (intussen een beetje), geen centrale verwarming, slechts 1 kolenkachel die het hele huis verwarmt (ongeveer 1,5 ton steenkool per jaar = 750€), en er was zelfs geen stromend water, nu wel. De elektriciteit is hier nog alles op slechts 1 kring, nu 12 nieuwe kringen klaargemaakt, maar doorgekoppeld op de oude "kast", maar wachtend op een nieuwe (kl*te) aansluiting die de 2 110V hoofdzekering zonder differentieel erachter, moet vervangen, waarna de nieuwe "kast" effect zal hebben.
Er komt echter wel 230V door die oude hoofdzekeringen :P
Wasmachine en droogkast kunnen wij nooit gelijk opzetten, en dan moeten we ook onze warm water boiler uitzetten.

Maar we betalen hier per maand ook maar weinig aan :t
 
Hahahaaa! Wij hebben zeker en vast wel aardgas hoor :P
Alleen wil ik dat niet, is hier gewoon veel te duur!
Al zijn steenkolen ook niet goedkoop meer ...
Maar zelfs op mazout (rode diesel) is verwarmen gevoelig goedkoper dan op aardgas.
Op dit moment trouwens nog een beetje het goedkoopste zelfs, ttenzij je stookt op "gratis hout", wat ik soms wel doe als ik het voorhanden heb, maar wel enkel zuiver hout, geen geverfd of vernist hout.

Maar het huisje dat mijn vrouwtje en ik gekocht hebben is een klein en super simpel huisje.
Klein, enkel glas, nog niets geïsoleerd (intussen een beetje), geen centrale verwarming, slechts 1 kolenkachel die het hele huis verwarmt (ongeveer 1,5 ton steenkool per jaar = 750€), en er was zelfs geen stromend water, nu wel. De elektriciteit is hier nog alles op slechts 1 kring, nu 12 nieuwe kringen klaargemaakt, maar doorgekoppeld op de oude "kast", maar wachtend op een nieuwe (kl*te) aansluiting die de 2 110V hoofdzekering zonder differentieel erachter, moet vervangen, waarna de nieuwe "kast" effect zal hebben.
Er komt echter wel 230V door die oude hoofdzekeringen :P
Wasmachine en droogkast kunnen wij nooit gelijk opzetten, en dan moeten we ook onze warm water boiler uitzetten.

Maar we betalen hier per maand ook maar weinig aan :t
:} Petje af
 
Hahahaaa! Wij hebben zeker en vast wel aardgas hoor :P
Alleen wil ik dat niet, is hier gewoon veel te duur!
Al zijn steenkolen ook niet goedkoop meer ...
Maar zelfs op mazout (rode diesel) is verwarmen gevoelig goedkoper dan op aardgas.
Op dit moment trouwens nog een beetje het goedkoopste zelfs, ttenzij je stookt op "gratis hout", wat ik soms wel doe als ik het voorhanden heb, maar wel enkel zuiver hout, geen geverfd of vernist hout.

Maar het huisje dat mijn vrouwtje en ik gekocht hebben is een klein en super simpel huisje.
Klein, enkel glas, nog niets geïsoleerd (intussen een beetje), geen centrale verwarming, slechts 1 kolenkachel die het hele huis verwarmt (ongeveer 1,5 ton steenkool per jaar = 750€), en er was zelfs geen stromend water, nu wel. De elektriciteit is hier nog alles op slechts 1 kring, nu 12 nieuwe kringen klaargemaakt, maar doorgekoppeld op de oude "kast", maar wachtend op een nieuwe (kl*te) aansluiting die de 2 110V hoofdzekering zonder differentieel erachter, moet vervangen, waarna de nieuwe "kast" effect zal hebben.
Er komt echter wel 230V door die oude hoofdzekeringen :P
Wasmachine en droogkast kunnen wij nooit gelijk opzetten, en dan moeten we ook onze warm water boiler uitzetten.

Maar we betalen hier per maand ook maar weinig aan :t
Is het een historisch/monumentaal huis waar jullie in wonen?
 
Is het een historisch/monumentaal huis waar jullie in wonen?
Zo kan ke het wel noemen ja! 😆
Het was vroeger een deel van een klein dorpsschooltje, het huis naast mij waren de stallen met diertjes die ook aan dat schooltje behoorden, en ...

... nee, ik ga je de rest van de geschiedenis besparen 😆
 
Zo kan ke het wel noemen ja! 😆
Het was vroeger een deel van een klein dorpsschooltje, het huis naast mij waren de stallen met diertjes die ook aan dat schooltje behoorden, en ...

... nee, ik ga je de rest van de geschiedenis besparen 😆
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig!
Ander keertje dan maar 😁
 
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig!
Ander keertje dan maar 😁
Haha! Eigenlijk is daarmee de geschiedenis van mijn huisje reeds verteld hoor ;)
Het starte als een dorpsschooltje (ergens tussen WW I en WW II, draaide rond het boerenleven, was toen nog een vergeten gat, maar werd snel een groter dorpje, en het schooltje verhuisde na minder dan 5 jaar al naar een nieuw en iets groter gebouw. Intussen is de huidige dorpschool enkel nog voor kleuters, en ook dat staat op verdwijnen, net als alle typische dorpskenmerken als krantenwinkeltje, bakker, enz ...
De typische dorpssfeer is echt met uitsterven bedreigd, en ik heb het er moeilijk mee ...

Maar goed, dit heeft niks meer met het weer te maken 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan