JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Ik vraag me even af of er 'onder licentie' ooit wel eens een deugdelijk/goed product is gemaakt.. maar goed, we zullen het zien in de loop er jaren(ik denk het niet, deze motoren spreken de Europese markt niet aan)
Meer over die dingen:
 
Ik ben opzoek naar een tekening van een 639 versnellingsbak , met name waar de shims moeten komen.Dan zit er ook nog ergens een dikke ring, ik denk op de tussenas en de uitgaande as , maar ik ben er niet zeker van . Het handboek heeft niet veel gegevens hierover ,, evenals de onderdelenlijst. Is de bak gelijk aan een 634 bak.? Wie kent de 638 bak?
Hi tandwiel. Het werkplaatshandboek voor 638 t/m 639 staat op het ledendeel van de Jawa CZ Club. (oeps niet goed gelezen. Daarin had je al gekeken)
 
En de Jawa doet het nog hoor :)
BG16.jpg
 
Zeg, ik wil eens proberen wat 634 dempers op een 638 doen. Daarvoor mis ik alleen de binnendempers.
Heeft iemand deze liggen/over?
zo niet zal ik deze ter bestelling vragen met - hopelijk- het laatste wat ik mis voor m'n 360 in opbouw..
 
Gaan er nog tweetakt-liefhebbers naar de Oldtimer Tweewielerbeurs in Zuidbroek a.s. zaterdag 23 februari ? (http://www.1op25.nl/beurs.htm (Beurs 1 op 25)). De Jawa/CZ Club Nederland is er vertegenwoordigd, evenals de Jamathi Club. En als dat al geen tweetakt motoren zijn? Er schijnen nog wel eens moeilijk verkrijgbare onderdelen te worden aangeboden...
 
Jazeker, ik help met de organisatie van de beurs. In ander nieuws: Ik heb nog een leuke 640 op de kop getikt.

Liep niet toen ik hem kocht, de oorzaak was snel duidelijk. Geen voltage drop bij het contact inschakelen.
Contactslot eruit, daar hing een rood draadje los. :9
 

Bijlagen

  • jawa.jpg
    jawa.jpg
    211,2 KB · Weergaven: 11
Gister een zelfde 640 opgehaald maar dan met grote zijkoffer. Helemaal niet bekend met jawa's of zijspanrijden. Dus hoop dat ik hier terecht kan met vragen.
20190220_230413.jpg
 
Gave fiets! Zijspan rijden is een aparte uitdaging :) eerst voorzichtig op een rustig stukkie oefenen en dan pas de weg op.
Groet
Sebas
 
Nee nooit eerder een zijspan gereden dan wel mee gereden. Inmiddels de eerste 60 km. Na even wat rem oefeningen enkele 8tjes draaien en op 2 wielen(niet bedoeld, maar weet nu hoe t voelt) op een parkeerplaats, even een stukje gereden. Het is toch wel heel erg leuk!

Koppeling is alleen ruk, dat moet beter kunnen
 
Naast dat ik een jawa ongeveer de laatste motor vind waar ik een span aan zou hangen, oefen met bochten naar rechts wanneer de bak omhoog komt, en dat je met geleidelijk insturen harder naar rechts kan en met klein rukje aan het stuur de bak omhoog komt. Gebruik het gas voor bochten naar rechts en de rem als hulpje bij bochten naar links.
Houd de spaken in het achterwiel in de gaten en de wiellagers ook.

Wat is er mis met de koppeling?
 
Wegens kabelbreuk is koppelinghendel van stuur af geslepen aldus vorige eigenaar. Er zit nu een Universele klem op stuur welke niet goed klemt dus is af en toe wat zoeken naar hevel en niet originele kabel Verder moet ie wat afgesteld worden. Ff zien hoe dat gaat met semi automaat, verwacht het andwoord onder rechter deksel te vinden.

Maar behalve iets wat iele frame en brug nog andere reden voor jouw om dit niet geschikt te vinden?
 
Jup, stel eerst de koppelingskabel 'los'
Achter het rechterdeksel zit een schroef die je zo ver indraait dat de rol bijna(!) tegen de vork komt en de rol dus duidelijk nog vrij kan draaien.
Deze stelschroef kan zich ondanlks het brogclipje verdraaien dus even een tie-ripb om de schoef en clip heen ter borging.
Dan de koppelingskabel afstellen dat je ca 2-3mm speling hebt.
Klaar!

En idd, over het frame en span heb ik zo m'n bedenkingen, voorafde achterbrug..
 
Zeg mensen, ik houd marktplaats in de gaten enne..
Jawa's zijn roofgoed geworden??
Nix geen diefstalveilige leuke klassiekertjes meer.. baal er flink van..
-zet zijn schuur op slot-
 
Alles willen kopen, ook losse onderdelen maar plots niet meer reageren als je alleen maar los spul aanbiedt..
en zich Dineke Pel noemen..
-wees gewaarschuwd-
 
Nee nooit eerder een zijspan gereden dan wel mee gereden. Inmiddels de eerste 60 km. Na even wat rem oefeningen enkele 8tjes draaien en op 2 wielen(niet bedoeld, maar weet nu hoe t voelt) op een parkeerplaats, even een stukje gereden. Het is toch wel heel erg leuk!

Koppeling is alleen ruk, dat moet beter kunnen
Gewicht in de zijspan
Bijvoorbeeld een zak zand of een slachtoffer die het aandurfde mee te rijden.
Eerst uit de buurt van sloten blijven.
Leuk om te leren en niet verder dan de binnenwegen te gaan.
Je achtervork en frame houden er niet zo van, met een zijspanbak er aan.
Voorvork is ook niet.
Info ivm uitlijnen zijspan aan de motor opzoeken en controleren
Meestal rijd het dan veel beter.
 
Op Marktplaats staat al tijden het boek dat je moet hebben om een zijspan uit te lijnen en de koppeling goed af te stellen. Het is geschreven door Jawa-constructeur/tweetaktspecialist Pavel Husak.
Titel: Jawa/CZ-techniek-onderhoud-sport.
 
Terug
Bovenaan Onderaan