JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Top. Als ik mn nieuwe IZH aan de praat krijg haal ik 'm vandaag op
20181004_221516.jpg
20181005_143556.jpg
 
Deze loopt heel mooi, had hem gister al aan de praat maar had ineens geen vonk meer.
Klinkt totaal niet als een Jawa, meer een dnepr met minder bijgeluiden. Deze heeft ook nog maar 3000km op de teller, originele USSR bandjes en voor zover ik kan zien helemaal origineel. Ze hebben niet zoveel koppel als een jawa, maar deze heeft in ieder geval meer vermogen bovenin.
 
Hallo, ik heb nog een technisch vraagje. In het werkplaatshandboek staat dat het aanhaalmoment van de kopbouten 17nm is. Dat is 1.7 kilo. Is dit goed of moet hij met meer nm aangehaald worden en heb ik het verkeerd gelezen?

Gr. Sander
 
Het volgende omtrent het aanhaalkoppel !7 Nm bij montage, daarna nog een keer met 24 Nm. Dan stationair warmdraaien en laten afkoelen, liever een nacht laten staan, dan nog een keer met 24 Nm Van binnen naar buiten draaien, dus eerst de binnen bouten, dan de buitenste bouten
 
Kan bij niemand kwaad om het even na te trekken die kopbouten na enige jaren en onbekende afkomst van de motor.
Ik verbaasde me al eens hoe los ze zaten. Ook bij gelegenheid checken. :Y
 
Inderdaad! Ik dacht vorig jaar dat mijn uitlaat lekte. Mooi niet hoor...

Toen ik de koppen op moment had nagetrokken, was het geluid weg..
 
@Hooijer hoe is het met de IZH?

En mensen, mein reisverslag is klaar.. geen jawa, maar er komt wel een tomosje in voor.. dat telt toch ook?
 
Zo, eindelijk met de 360 eens verder, kom ik er achter dat ik een blunder heb begaan? Ik wilde de km-teller aandrijving er in zetten(en dan de koppeling en zo) maar.. dat gaat niet? Dat had ik moeten doen toen de versn. bak as er nog niet in zat en nu krijg ik 't er niet in?
Ik ben niet van plan het blok hiervoor te splitsen...
 
ben je er al uit Sammie? Ik weet het niet precies, maar ben bang dat toch echt het blok open moet.

Onder het motto van: Al doende leert men

Ik heb niet de tijd en het geduld om een complete motorfiets te reviseren.
Een aanpassen/verbeteren is leuk, maar daarna kunnen rijden is belangrijk om gemotiveerd te blijven.

Toen ik op marktplaats een knalblauwe Jawa 353 tegenkwam, besloot ik mijn project te stoppen. Ik heb de 353 voor een vriendelijke prijs gekocht, en verkoop nu mijn 354. Aan de 353 moeten nog wat kleine dingen gebeuren, maar dat is te overzien!

Ik heb een marktplaats advertentie gemaakt met alle foto's. (en hetzelfde verhaal wat ik hier in de loop van het jaar gepost heb):
klik voor advertentie marktplaats

Als je interesse hebt, stuur een PB, dan komen we er vast uit.

ps. zo'n 250 1 cylinder is zo gek nog niet!
jawa_353.jpg
 
Ja het blok zou voor de km teller gesplitst moeten worden maar dat ga ik daar allen voor niet doen.
een 250 1 pitter is absoluut leuk.. ga nu je advertentie bekijken want alles staat me niet zo bij wat er nog aan moet gebeuren?
 
Is hier nog iemand ide een 360 koppelingskorf heeft liggen of 354/353 koppelingsonderdelen zoekt?
 
Ik kan je daar niet aan helpen Sammie. Ook werkt de koppeling van mijn 353 goed, dus om onderdelen zit ik niet verlegen.

De 354 in onderdelen heb ik gisteren verkocht aan een oudere heer uit de Jawa club.

Bij de 353 hoor ik een "tik" tijdens het rijden. Het lijkt er een beetje op dat de bougie de zuiger raakt. (Om 1 of andere reden zaten er ook 2 koperen ringen onder de bougie...
 
Dan zou dit te zien zijn? Is een versleten pistonpen misschien waarschijnlijker? (en doet hij het ook met NOG een ring ertussen?)
 
Laatst bewerkt:
Als de zuiger de massa elektrode raakt dan stopt de motor onmiddellijk met lopen. Dat massalipje kan niets hebben en wordt meteen tegen de plus elektrode aan geramd.

Wel de juiste schachtlengte bougie er in?
 
Vanavond heb ik de kop gedemonteerd.
De zuiger kan nooit de bougie raken, daarvoor is de verbrandingskamer te groot. Alle koperen ringen heb ik dus verwijderd.
Ik vermoed dat het randje op de foto de oorzaak is.
De vorige eigenaar heeft na revisie zo'n 10.000km gereden (in 25 jaar), en nooit harder dan 60/70km/h.

Pistonpen of lagering zou inderdaad ook kunnen Sammie. Maar gezien de tellerstand en verhalen van de vorige eigenaar, verwacht ik dat toch niet.

Sammie, heeft jou 353 een "papieren" koppakking? Mijne wel... Van mijn 634 ken ik alleen de aluminium pakkingen.
20181112_194952.jpg
20181112_195037.jpg

(Ik moet nog een beetje wennen het het plaatsen van afbeeldingen op het nieuwe forum..)
 

Bijlagen

  • 20181112_194952.jpg
    20181112_194952.jpg
    563,1 KB · Weergaven: 8
Ik heb geen 353, ik heb een 559, die is std wat pittiger.
Ik vind de cylinderrand er niet uitzien alsof er maar 10 K. mee gereden is.
En sommige mensen vinden nwe zuigerveren en bougie al een revisie.. ik neem aan dat je al op speling hebt gevoeld op pistonpen of big-end? En?

Is je koppakking misschien zo iets? Verder zijn ze er in 'gewoon'
aluminium.
Zylinderkopfdichtung JAWA 250, Typ 353 schwarz

Als jouw koppakking van papier is, geeft dta misschien aan door wat voor persoon er aan gesleuteld is..(en vraag me dan meteen af of er in die 10 K wel olie is gewisseld)

Gezien die ringen was de vorige eigenaar op de hoogte van die rammel. Heeft hij je dit niet verteld?
 
@sammie Blijkbaar staan mijn MF notificaties uit.. Ik had hem erg goed aan de praat. Begon na 20 kilometer in een keer te ratelen. Het was op dat moment al niet meer te redden. Bij het demonteren van de cilinder vond ik overal vloeibare pakking op de voetpakking, dit lag ook onderin de krukas kamer dus ik vermoed dat de vorige eigenaar de zuigerveer/zuiger verkeerd gemonteerd heeft. De cilinder enz. zijn nog redelijk, maar het is weer een bult werk.


1542192566938.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan