Jawa mengsmering & becherovka část sedm

sammie

MF veteraan
Lid geworden
10 nov 2003
Berichten
32.213
Waarderingsscore
8.831
Locatie
Assen
Dobry den!

We hebben hier puppy's, puristen, dolende schapen, chagerijnen en (bijna) jawa-schierigen.
We gaan hier door met het delen van jawa-belevenissen, -kennis en tips,
en staan elkaar bij met raad en daad en onderdelen rouleren vrijelijk rond.
Misschien komt het tijdens část sedm eens tot een lijfelijk treffen van de jawa rijders alhier?
Laat het zicht in de spiegels met blauwe rook gelardeerd zijn!
Laat ons genieten van het ware motorrijden! :]

Allen welkom en veel plezier in část sedm *O*

 
Kijk dat is het betere werk! Mooie openingspost :) Op naar de volgende 7! 'T zou bijna een regionaal topic moeten worden met de vaart die het heeft :+
 
Gaaf plaatje! Zo pruttelen we deeltje 7 alweer in! :)
 
Ha hier zijn we dus! Ik werd er al; even op gewezen.... Nu lekker aan de koffie. De soes even aan Sammie getoond. Glimt nog meer dan de jawa.
 
Ik heb afgelopen week eindelijk maar eens een zijstandaard voor de 634 gekocht! Nu kon ik alleen het standaard zelf kopen, niet het montagepunt aan het frame.
Van mijn vorige 634 week ik dat dit beugeltje aan het frame gelast is.

Wil 1 van jullie eens een foto van zijn standaard maken? Dan kan ik kijken of ik dit beugeltje zelf kan kopiëren.

Tegenwoordig staat mijn Jawa overigens droog, nu loont het dus ook om hem optisch op te knappen! :)
 
Dobry den!

We hebben hier puppy's, puristen, dolende schapen, chagerijnen en (bijna) jawa-schierigen.
We gaan hier door met het delen van jawa-belevenissen, -kennis en tips,
en staan elkaar bij met raad en daad en onderdelen rouleren vrijelijk rond.
Misschien komt het tijdens část sedm eens tot een lijfelijk treffen van de jawa rijders alhier?
Laat het zicht in de spiegels met blauwe rook gelardeerd zijn!
Laat ons genieten van het ware motorrijden! :]

Allen welkom en veel plezier in část sedm *O*

[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/1270_zps1bb09b46.jpg"]afbeelding~][/URL]

En voor de zekerheid: Hier kwamen zij voorheen:

1. Jawa mengsmering en meer gezelligheid
2. Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit
3. Jawa mengsmering & gezelligheid část třetí
4. Jawa mengsmering & gezelligheid Část čtvrtá
5. Jawa mengsmering & Pivo, část pět
6. Jawa mengsmering & Slivovic část šest
 
Haha wie zei ook weer dat Sammie geen castrol tts in zijn jawa gooide:
 
Heeft iemand de goude tip om een achterbrug as van een 640 te verwijderen. Wil de achterbrug laten coaten omdat hij nogal verroest is.

De moeren heb ik aan beide zijde verwijderd. De as die door de holle as heengaat van de rem is ook verwijderd. Er zit wat beweging in zijdelings.

Heb het geheel om de as heen verwarmd met een gasbrander, klosje hout op de as gezet en geprobeerd om er beweging in te krijgen. Nada noppes.

Zat al te denken om met een paar dikke strippen staal een soort van poelie trekker te maken. Maar ik ben bang dat ik dan dingen ga verbuigen.

Iemand *O*
 
Oeh, wat zegt het handboek er over? ik meen moeren er af en er uit tikken? maar hij zit nogal vast?
Joh, als het spul geen speling heeft lekker laten zitten, action roest-stop/primer combi er over en dan zwarte tectyl en je bent klaar!
Geen spijkers op laag water zoeken met dammende schapen!
 
mijn Jawa:


heeft Vape electronische ontsteking
schijfrem van 639 (incl vorkpoot wiel en stuur)
koppeling van 634
km teller van een skoda.
krauserrek met koffers
 
Heeft iemand de goude tip om een achterbrug as van een 640 te verwijderen. Wil de achterbrug laten coaten omdat hij nogal verroest is.

De moeren heb ik aan beide zijde verwijderd. De as die door de holle as heengaat van de rem is ook verwijderd. Er zit wat beweging in zijdelings.

Heb het geheel om de as heen verwarmd met een gasbrander, klosje hout op de as gezet en geprobeerd om er beweging in te krijgen. Nada noppes.

Zat al te denken om met een paar dikke strippen staal een soort van poelie trekker te maken. Maar ik ben bang dat ik dan dingen ga verbuigen.

Iemand *O*
Moet volgens mij onder een pers. Zo heb ik het ooit gedaan met mijn 355 achterbrug. Ging prima. Bij een mechanisatiebedrijf zelf gedaan, kwam daar veel.
 
Geen idee hoe de achterbrug los moet. Maar ik denk dat het bij die van mij na 35 jaar vast geen kwaad kan om dat eens uit te zoeken!

Mijn Jawa! :)
full
 
heeft Vape electronische ontsteking
schijfrem van 639 (incl vorkpoot wiel en stuur)
koppeling van 634
km teller van een skoda.
krauserrek met koffers

Dan zijn de onze technisch vrij identiek, alleen die skoda teller heb ik niet, krauser koffers op deze foto ook nog niet :+
Mijn Jawa's,
  • mijn 'zelfbouw' 638 bestaande uit een frame en blok vd 638 aangevuld met onderdelen van een 640 waarvan het frame gescheurd was (gekocht voor een krat bier :+ )
  • Een 640 door Seba$ omgebouwd naar Tramp 8-)
full

full



Stiekem vind ik het model zoals Soojo heeft nog wel de mooiste Jawa's :Y
 
..Dit laatste schreeuwt toch wel om een kampeermeeting..
 
Mooi beetje oud ijzer bij elkaar, ik snap niet dat je schik kunt hebben van zo'n onbetrouwbaar schijthok.
Maar goed het zal wel ieder zijn ding, succes ermee. :)
 
Heeft iemand de goude tip om een achterbrug as van een 640 te verwijderen. Wil de achterbrug laten coaten omdat hij nogal verroest is.

De moeren heb ik aan beide zijde verwijderd. De as die door de holle as heengaat van de rem is ook verwijderd. Er zit wat beweging in zijdelings.

Heb het geheel om de as heen verwarmd met een gasbrander, klosje hout op de as gezet en geprobeerd om er beweging in te krijgen. Nada noppes.

Zat al te denken om met een paar dikke strippen staal een soort van poelie trekker te maken. Maar ik ben bang dat ik dan dingen ga verbuigen.

Iemand *O*
Geen gouden tip. Maar hier de onderdelen van de achtervork:

full

(3) is de eigenlijke as.
Die draait in de bussen (6)
Tussen de bussen (6) zit een afstandsbus (5)
Bussen (6) zitten in de buis van de achtervork.
Om de bussen (6) zit een soort trapeziumvormig matje (7), wat bestaat uit een metalen vlechtwerk met een soort kunsttof coating. Bij montage draai je die om de bussen (6) en schuif je het geheel in de buis van de achtervork.

full

Onderdeeltjes (4) heb ik nog nergens aangetroffen - zouden in (3) moeten passen, maar dat kan niet, want daarin draait de as voor de achterrem.

(8) is een ring, (9) is een keerring en (10) is een afdekschaaltje.

(3) moet in de bussen (6) kunnen draaien zonder teveel speling.
Vraag is, wat er bij jou 640 vast zit. Zit (3) vast in de bussen (6) ? Zoniet, kun je (3) wel draaien als je aan één kant 2 moeren (11) tegen elkaar vastdraait en er dan een sleutel op zet? Kun je de hele handel (3) en bussen (6) er wel in z'n geheel uitslaan? (die zitten immers alleen aan de uiteinden klem in de buis van de achtervork).
 
Laatst bewerkt:
Mooi beetje oud ijzer bij elkaar, ik snap niet dat je schik kunt hebben van zo'n onbetrouwbaar schijthok.
Maar goed het zal wel ieder zijn ding, succes ermee. :)

Hey, we zijn hier 't harley forum niet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan