Isolatie en brandveiligheid

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
487
55
Ik heb een betonnen garage (rondom, dus pre-fab) met een metalen kanteldeur waar ik in sleutel en mijn motoren staan. Deze kanteldeur wil ik, voor zover mogelijk, isoleren. Dit zodat ik in de winter niet superhard hoef te stoken om het een beetje behaaglijk te maken.

Ik zat zelf te denken om XPS platen op de kanteldeur te kitten en dan afwerken met een triplex plaat. Mijn zorg is dat XPS nogal brandgevaarlijk is en aangezien ik veel las en slijp in de garage lijkt me dit niet handig om zo kaal te kitten en te laten zitten. Nu is mijn vraag is triplex afdoende om het (relatief) 'brandveilig' te maken of in ieder geval de vonken van het lassen/slijpen van het XPS te houden ?

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om de isolatie af te schermen terwijl het nog wel 'brandveilig' is :)
 
Je kunt er ook fermacel overheen zetten ipv triplex. Hoewel ik niet verwacht dat triplex gaat branden door las f slijp vonken
 
Pir is er ook met afgewerkte zijden, alu wit of alu glans, is het direct afgewerkt en houdt de las spetters wel tegen
 
:^
Nobranda op glaswol is ook weer zo zwaar denk ik, PIR kan je ook wel als afvalstukken bemachtigen
 
persoonlijk zou ik gewoon voor rockwool platen gaan. dat kan niet branden en als er brand in de buurt is geeft het geen giftige gassen af.
bijna al die schuimen geven nogal giftige gassen af bij brand ook al staat het schuim zelf nog niet in brand maar wordt het alleen nog maar heet van een brandje in de buurt. en je hebt brand door slijpen en lassen lang niet altijd direct door en dan zijn die gassen juist erg gevaarlijk.
 
Waarom zo veel moeite doen?
Heb zelf een stenen schuur, met een dak en roldeur.
In de winter gewoon een klein camping kacheltje erbij (elec. versie) en heerlijk te doen.
Heb daarbij nog genoeg 'ventielatie' openingen voor de frisse lucht.

Neem aan dat je garage dan niet zo groot is dat je er een vrachtwagen in kwijt kunt, want dan helpt het niet nee;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan