Is het mogelijk om rijbewijs in Amerika te halen?

jaimie

Rookie
22 aug 2005
3
0
Ik wil dolgraag mijn motorrijbewijs halen, het liefst in Amerika. is er iemand die weet waar ik dat zou kunnen doen? Wat voorwaarden en kosten zijn en of dat binnen een vakantie van ca. 3 weken te doen is? De plaats maakt me niet uit, maar het lijkt me gewoon erg stoer om in de VS te lessen.
 
Volgens mij is dat 123 niet om te zetten naar een nl rijbewijs...

Waarom vindt je het eigenlijk stoer om daar te lessen ?
 
Gewoon ff zoeken met Google of even bellen en dan uitleggen dat je dat wilt doen omdat het goedkoop isstoer is :P
 
U.S.A rijbewijs stelt geen drol voor in nederland.

Dat is 3 maanden geldig (voor toeristen)en daarna moet je gewoon in Nederland gaan lessen.

(kan ook een andere periode zijn dan die drie maanden)

Mijn zus haalde in Canada haar rijbewijs en liep toch een potje te klooien hier tijdens haar lessen. Nogal wiedes, in Canada reed ze over 6 baans snelwegen. En dan moest ze hier even gaan keren op de weg. (2 baans) Man dat is daar een oprijlaantje.
 
Ja het is mogelijk :)
Maar je kan het rbw niet omzetten naar een geldig Nederlands rbw :N

En aan rijlessen doen ze daar amper, dus de kosten zullen ook meevallen :Y
 
Ja het is mogelijk :)
Maar je kan het rbw niet omzetten naar een geldig Nederlands rbw :N

En aan rijlessen doen ze daar amper, dus de kosten zullen ook meevallen :Y

En als je hem daar omzet in iets als een internationaal rijbewijs?
Is dat mogelijk?
 
Stoer is misschien het verkeerde woord, geld is ook geen motivatie. Het lijkt mij gewoon een leuke combi om in mijn vakantie als ik tijd heb, meteen mijn rijbewijs te halen.

Via google kan ik niks vinden, vandaar dit forum. Graag suggesties/adressen!
 
Gewoon via Google ;)
www.rijbewijs.nl
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/?lc=nl&page=802&rubriekid=1 (www.verkeerenwaterstaat.nl)
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/een_buitenlands_rijbewijs/omwisselenbuitenlandsrijbewijs.htm (www.rdw.nl)
Of gewoon even bellen en vragen zoals ik al zei.


>> Algemeen
 
En als je hem daar omzet in iets als een internationaal rijbewijs?
Is dat mogelijk?
Internationaal rijbewijs is alleen geldig voor een bepaalde periode en is een grauw grijs vodje (zo een had ik toch) dat je samen met een geldig rijbewijs moet hebben.
 
als t goed is moet je minstens 6 maanden in een land wonen en daar je 1e woonzit hebben, wil je t verkregen rijbewijs hier omzetten naar een normale. maar weet niet of usa nou iets speciaals had. :?
maar in een vakantietje kan t iig niet (meer).
 
Stoer is misschien het verkeerde woord, geld is ook geen motivatie. Het lijkt mij gewoon een leuke combi om in mijn vakantie als ik tijd heb, meteen mijn rijbewijs te halen.

Via google kan ik niks vinden, vandaar dit forum. Graag suggesties/adressen!
Je moet ook een Permanent Resident/Green card hebben of een usa paspoort ,als ik me het nog goed herinner...maar waar ga je naar toe in amerika? ik heb zelf 1 jaar in PA gewoond tussen pittsburgh en philly...me vrouwtje komt daar vandaan *D
 
Je moet ook een Permanent Resident/Green card hebben of een usa paspoort ,als ik me het nog goed herinner...maar waar ga je naar toe in amerika? ik heb zelf 1 jaar in PA gewoond tussen pittsburgh en philly...me vrouwtje komt daar vandaan *D
Penn Dutch? ;)
 
als t goed is moet je minstens 6 maanden in een land wonen en daar je 1e woonzit hebben, wil je t verkregen rijbewijs hier omzetten naar een normale. maar weet niet of usa nou iets speciaals had. :?
maar in een vakantietje kan t iig niet (meer).

:^ klopt helemaal, ik heb mijn rijbewijs daar gehaald in '92 en een andere manier is er idd niet. Voor jullie beginnen te zeiken...ik heb mijn B daar gehaald, ik had hier mijn A al gehaald (ik ben nie helemaal gek namelijk)
 
Je moet ook een Permanent Resident/Green card hebben of een usa paspoort ,als ik me het nog goed herinner...maar waar ga je naar toe in amerika? ik heb zelf 1 jaar in PA gewoond tussen pittsburgh en philly...me vrouwtje komt daar vandaan *D


Dit klopt niet, idereen kan in de USA een rijbewijs halen en t kost iets van $15. Alleen je moet er wel even blijven wonen- een half jaar, en je krijgt tegenwoording niet meer zo gemakkelijk een visum voor langer dan 3 maanden. Dus je moet wel een goede reden op kunnen geven waarom je er langer blijft. Maar kijk eens op Amerikaanse motor sites, en je ziet dat veel mensen speciale cursussen gaan volgen om te leren rijden, want voor een rij-examen hoef je er niet te kunnen "rijden". Amerikanen zijn met hun auto's bijvoorbeeld niet in staat om parallel te parkeren.
 
Ik heb indertijd, ik ging 3 maand in de usa verblijven, mijn rijbewijs willen halen in de usa.

Rijlessen zijn alvast niet verplicht, al wat je moet doen is een theorietest afleggen, en vlak daarna mag je vaak al je praktijktest doen.
Maar dan heb je je rijbewijs nog niet!
Een vereiste om je rijbewijs te krijgen, is dat je een "Social Security Number" hebt.
Om zo'n nummer te verkrijgen, heb je in theorie een rijbewijs nodig...
De truuk is om eerst je rijexamens te doen. Met het papier dat je krijgt als je geslaagd bent, moet je dan je Sociale zekerheidsnummer aanvragen.
De drie maand dat ik daar ging verblijven vonden ze wel te kort om mij zo'n nummer te verschaffen, en ze hebben mij dat dan ook geweigerd.
Misschien als je liegt over de duur van je verblijf, dat ze het wel toestaan.
Ik weet niet meer hoe lang het aanvragen van Sociale Zekerheidsnummer zou duren.

En dan weet je nog niet of je veel gaat kunnen doen met dat rijbewijs in Nederland...

Groeten,

Andries
 
een vriendin van mij heeft d'r motorrijbewijs gehaald in amerika. stelde idd niets voor. drie rondjes over een parkeerplaats en een slalom. ze heeft daarna nog een maand rondgereden. haar vriend had een werkverguning, dus mischien dat het daarom kon?
maar terug in NL heeft ze gewoon lessen moeten volgen en daar was ze uiteindelijk ook best blij mee.
 
Het is in Amerika veeeel stoerder om met een roze papiertje te kunnen wapperen, want Amerikaanse motorrijders hebben veel respect voor Europese motorrijders. :Y

Waarom denk je dat ze allemaal hiernaartoe komen om te leren rijden... O-)
 
Ik heb inmiddels een motorrijschool gevonden in Amerika waar je in 21/2 dag een rijbewijs haalt en dat in sommige landen wordt geaccepteerd.
Ik heb die eigenaar gemaild en hij schreef:

we are certified by the Motorcycle Safety Foundation which is the American safety counterpart to Commission for Mobility, Transport, Road Safety & Public Policy (Fédération Internationale de Motocyclisme), and the German Institute for Motorcycle Safety (ifz – Institut für Zweiradsicherheit).

Zegt dit iets? Weet iemand hoe ik dat dan kan aanpakken?
 
Trust me: dat rijbewijs is hier NIET geldig...

Je moet woonachtig zijn geweest in het land waar je het rijbewijs haalt en dan (mits het een land is waarvan men de rijbewijzen accepteerd) moet je binnen 1 jaar na vestiging terug in Nederland je rijbewijs om laten zetten en wordt je buitenlandse rijbewijs terug gestuurd naar het land van herkomst.
 
Bij mijn lessen reed ik samen met iemand die in Canada had gewoond en daar zijn motorrijbewijs had gehaald. Koppelen en schakelen ging hem wel aardig af maar verder moest hij evenveel leren als ik, zegt genoeg lijkt me.

Toch wel lekker als je voor EUR 15 een papiertje haalt en je gewoon in de praktijk kunt leren rijden. Die prijzen voor een rijopleiding zijn hier niet leuk meer te noemen.
 
En als je hem daar omzet in iets als een internationaal rijbewijs?
Is dat mogelijk?

Een internationaal rijbewijs kan je ophalen bij de ANWB... op vertoon van je Nederlandse rijbewijs.. kan in sommige landen wel handig zijn als je een motor wil huren. Dan accepteren ze een internationaal rijbewijs... Daar staat in een hele hoop talen in dat je een bepaald rijbewijs hebt.
Hoe moeten ze in Thailand bijvoorbeeld anders je rijbewijs lezen..van Nederlands bakken ze daar niet veel en op het internationaal rijbewijs staat het netjes in het Thais, Chinees, Arabisch etc etc.
Daarnaast word je vaak gevraagd je rijbewijs af te geven als onderpand... dus niet he.. Dan dat internationaal rijbewijs maar afgeven als onderpand.. who cares...
 
Ik heb inmiddels een motorrijschool gevonden in Amerika waar je in 21/2 dag een rijbewijs haalt en dat in sommige landen wordt geaccepteerd.
Ik heb die eigenaar gemaild en hij schreef:

we are certified by the Motorcycle Safety Foundation which is the American safety counterpart to Commission for Mobility, Transport, Road Safety & Public Policy (Fédération Internationale de Motocyclisme), and the German Institute for Motorcycle Safety (ifz – Institut für Zweiradsicherheit).

Zegt dit iets? Weet iemand hoe ik dat dan kan aanpakken?

Dat het in sommige landen wordt geaccepteerd betekent dat je er in die landen tijdelijk mee mag rijden. Een Amerikaan die in Nederland op bezoek komt mag het rijbewijs dus gebruiken om er in Nederland motor mee te rijden. Om er permanent mee te rijden (zich langer dan een jaar in Nederland vestigt) moet ook een Amerikaan het omzetten in een Nederlands paspoort.

Een Nederlander kan dat alleen als hij zich een tijd officieel in de VS heeft gevestigd (dus in NL uitgeschreven, bij de Nederlandse ambassade in de VS je hebben laten registreren) en er langer dan een jaar gewoond (dan moet je dus ook een Amerikaans visum hebben).

Bij terugkomst zou je het dan inderdaad om kunnen laten zetten, waarvan ik overigens niet weet of dat in Nederland ook voor motorrijbewijzen uit de VS geldt.

Die certificering van die rijschool zegt helemaal niets over de geldigheid van het rijbewijs. Een Amerikaans rijbewijs is een Amerikaans rijbewijs, de wijze waarop je dat gehaald hebt, staat er niet op en maakt het dan ook niet meer of minder waard. Net zoals in Nederland het voor je rijbewijs ook niet uitmaakt bij welke rijschool je hebt gelest.

Mike
 
Terug
Bovenaan Onderaan