Is een 11 jaar oude ketting nog bruikbaar?

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.538
6.720
Helmond
Ik ben op dit moment een motor die al 11 jaar stilstaat weer in rijdende staat proberen te krijgen. Ik heb met de vele adviezen hier ook al besloten dat alle remleidingen vervangen gaan worden, banden natuurlijk, olie, koelvloeistof etc.etc.etc..

Ik ben ook van plan de ketting te vervangen. Wil ik geen geklooi mee hebben. Moet gewoon goed zijn.


Maar na verdere inspectie van de ketting viel het me op dat die er nog erg goed uit ziet. Ketting heeft stilgestaan, maar ik zie er geen schakels in die moeilijk lopen, verder is de ketting nog steeds erg netjes ingevet en zie ik ook geen duidelijke sporen van slijtage.

Puur voor de gedachte vroeg ik me daarom af:
Een ketting die praktisch 11 jaar stil heeft gestaan, is die 'gesleten' of vergaan zoals banden, olie en remleidingen dat doen (bijvoorbeeld de O ringen verdroogd) of zou je die theoretisch nog gewoon prima kunnen gebruiken?


---

Ondertussen een jaar en behoorlijk wat kilometers verder. Ketting was goed vet weg gezet, ik heb het oud vet met een droge doek eraf gehaald en gewoon normaal ingevet zoals ik altijd doe.

Ik rij er nog steeds mee en heb niks hoeven stellen. Kan prima dus is mijn conclusie.
 
Laatst bewerkt:
Merk je snel zat toch, als jij veels te snel elke keer je ketting moet spannen dan zal je hem moeten gaan vervangen. Hij gaat echt niet breken.

Als hij de hele tijd goed ingevet opgeborgen is geweest, lijkt het me geen probleem.
Zou 'm zelf dan nog wel ff koken in een blik kettingvet.

Dit doe je niet met een Oring ketting. Als je dan de Oringen er tussenuit hebt gekookt dan zit er te veel speling op.
 
Laatst bewerkt:
Als ie goed beweegt zonder speling of vaste schakels kan je er zo te horen nog even mee vooruit. Heb een ouwe Honda staan met oudere ketting, goed vet houden en een keer extra controleren kan geen kwaad
 
Terug
Bovenaan Onderaan