Is dit het einde van de zijspanruns?

Het is inderdaad jammer dat de ondersteuning op zoveel runs geschrapt wordt, maar het einde is het niet lijkt mij.

"Van de 11 soortgelijke evenementen in de regio krijgen er nog 4 in 2019 wel ondersteuning. Helaas heeft men bij de politie een keuze gemaakt om de Beatrixrun niet meer te begeleiden. "

Bovenstaande staat ook in het artikel dus er zijn er sowieso nog een viertal die op de oude manier doorgang kunnen vinden.
Het is een kwestie van geld (zoals tegenwoordig met zoveel dingen) dus zullen er meer sponsoren gevonden moeten worden als je het evenement op deze manier voort wilt zetten, verder zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om het anders op te zetten waardoor de politie helemaal niet nodig is maar ik las in het artikel dat de organisatie dit niet ziet zitten.

Dit soort initiatieven zullen altijd op de schouders van vrijwilligers rusten en afhankelijk zijn van gulle donateuren, en in de toekomst alleen maar meer denk ik zo.
 
Ja, dit is het einde voor de runs. Met alleen verkeersregelaars kan je geen grote kruispunten afzetten. Daar moet iemand met een zwaailicht bij om initieel alles stil en op zijn plek te zetten. Je kunt er anders op wachten dat er een regelaar uit zijn schoenen gereden wordt.
Verkeersregelaars hebben wettelijk wel wat te zeggen maar in de praktijk zijn er altijd personen die daar schijt aan hebben.
 
Het op de oude manier doorgaan lijkt er inderdaad niet meer bij. In het stukje op de site van Nieuweroord: De politie kan door aangescherpte veiligheidsprocedures van de overheid de motorrun niet meer begeleiden. Zonder politie ben je gebonden aan alle normale verkeersregels,dus ook geen kruisingen meer afzetten en verkeerslichten negeren. Als rijders in kleine groepjes ben je vogelvrij voor sommige automobilisten. Heb in het verleden ook als verkeersregelaar al de nodige verwensingen naar mijn hoofd gehad door de automobilist met weinig geduld/onbegrip. Zonder politie/gezag gaat dit denk ik ook niets meer worden helaas.
 
Het op de oude manier doorgaan lijkt er inderdaad niet meer bij. In het stukje op de site van Nieuweroord: De politie kan door aangescherpte veiligheidsprocedures van de overheid de motorrun niet meer begeleiden. Zonder politie ben je gebonden aan alle normale verkeersregels,dus ook geen kruisingen meer afzetten en verkeerslichten negeren. Als rijders in kleine groepjes ben je vogelvrij voor sommige automobilisten. Heb in het verleden ook als verkeersregelaar al de nodige verwensingen naar mijn hoofd gehad door de automobilist met weinig geduld/onbegrip. Zonder politie/gezag gaat dit denk ik ook niets meer worden helaas.

Ok, niet alleen een kwestie van geld. Helaas zijn het gebrek aan wederzijds begrip en fatsoen ook boosdoeners -O-
 
Het is een kwestie van keuzes. De Beatrixrun met 100 zijspannen wordt begeleid door drie agenten. Dat kan niet meer. Maar 100 agenten voor een voetbalwedstrijd kan wel. Geld is er wel, het wordt alleen voor iets anders gebruikt.
 
Het zou jammer zijn van de runs dat ze niet meer kunnen doorgaan omdat er geen begeleiding mogelijk is, wij hebben toch wel een 25 jaar runs er op zitten, de Beatrix, zeelandiarun ma run, st ma run en nog een paar.
En dat dan alleen omdat de prioriteit bij andere evenementen zit.
Er mag wel wat meer blauw bij van mij dan is er misschien meer tijd over om nog eens agent los te krijgen om een run te begeleiden.
 
Het is een kwestie van keuzes. De Beatrixrun met 100 zijspannen wordt begeleid door drie agenten. Dat kan niet meer. Maar 100 agenten voor een voetbalwedstrijd kan wel. Geld is er wel, het wordt alleen voor iets anders gebruikt.

Ja, voor de match Schubbekutteveen tegen Likmenogapikkie wordt er voldoende politie begeleidinggereserveerd. Maar een rondrit door een stelletje zijspanrijders met een andere halve gare in de boot........ Niet belangrijk genoeg. Of we moeten onderweg eens 1,5 km/h te hard rijden. Dan weet de officier van justitie ons wel te vinden.


Wij zijn veel te braaf!!!
 
Laten we daar eens iets aan doen.
Minimum snelheid op 80 zetten binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom minstens 130.
Oja, en zonder uitlaat, helm of rijbewijs. Moet je eens opletten hoe snel we weer begeleiding hebben!
 
En niet vergeten om vuurwerk bommen en stenen mee te nemen om te gooien naar alle politie, ambulancedienst medewerkers en brandweer mannen. Dat hoort er vanzelfsprekend bij.
 
Puik idee! :t Ik zat er al aan te denken om iedere rijder te verplichten om minstens 25 autospiegels eraf te trappen (worden toch nauwelijks gebruikt), en een quotum in te stellen van 1 fietser per 10 km. in de berm te drukken.
Zo af en toe een opi of omi op het zebrapad overhoop rijden leveren extra bonuspunten op.
 
Wellicht kunnen we onderweg wat historische fonteinen vernielen. Dan komen we gelijk op Europees niveau in de kijker.
 
....Ik zat er al aan te denken om iedere rijder te verplichten om minstens 25 autospiegels eraf te trappen (worden toch nauwelijks gebruikt),...
interessant idee... dat is trappen naar rechts... Ik krijg al een deuk in mijn zijspan als ik er aan denk ;)

Beetje belabberd dat er steeds minder politie-inzet is voor dit soort initiatieven, maar afgezien van de (ook in mijn ogen terechte) protestgevoelens: Misschien is het een idee/alternatief om de ritten volgens "Follow-up" te rijden zodat het aantal afzettingen tot het minimum gereduceerd wordt??
 
Follow-up met honderd zijspannen, dat is een uitdaging. er rijden nu al een stuk of 20 a 30 ordonnansen mee die haasje over de kruispunten afzetten. En dan nog zijn er uitritten waar mensen even tussendoor willen.
 
Een probleem waar men tegen aan gaat lopen is dat er voor groepen groter als 25 zijspannen een vergunning nodig is voor ieder dorp/weggetje waar je overheen/doorheen gaat. Dat is dus de noodsprong die je bij Nieuweroord ziet nu. Rijden met kleine groepjes valt niet onder vergunningen, alleen is het hel principe van een run meteen onderuit gehaald. Er zijn in het land diverse kleine runs/ritjes met max. 25/30 spannen omdat men dan niet vergunningplichtig is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de nieuwe regeltjes ( lees veiligheidseisen) mogen er geen kruisingen meer afgezet worden en flitspalen uitgezet bijv. Men mag alleen nog maar als gewone verkeersdeelnemer op pad. Een run rijden is dan onmogelijk omdat je je dus het gewone verkeer er overal tussen gaat krijgen. Ook de truck runs zijn hier dus de dupe van en de eerste hebben al aangegeven om niet meer te organiseren en het geen doorgang meer te laten vinden. Ook de politiemensen die vrijwillig op pad waren altijd mogen geen gebruik meer maken van de motoren en auto's van de politie.Het is onbegrijpelijk dat dit niet is opgepikt door de landelijke media.
 
Je zou bijna denken dat de zijspan en truckruns bewust de nek omgedraaid worden. :(
Iets wat me niet eens zou verbazen als dat zo was.
 
Het is onbegrijpelijk dat dit niet is opgepikt door de landelijke media.
Media pikken niet op, die herhalen alleen kant en klare verhalen. Zorg er dus voor dat de items copy paste voor ze klaar liggen en breng dat onder de aandacht van de media.

Ik heb ook wel eens een artikel in de krant gezien dat 1:1 was overgenomen van een website. Gelukkig had ik dat al verwacht en had ik het artikel precies zo op de site gezet als dat ik het graag in de krant wilde hebben ;)
 
De eerste stappen in de politiek zijn gezet (VVD). Gemeente Eemnes en gemeente Blaricum hebben inmiddels een motie aangenomen om de betrokken partijen (overheid en politie) rond de tafel te krijgen voor een oplossing met betrekking tot de vrachtauto en motorrun Nieuwenoord. De motie zal in ieder geval bij de andere gemeentes in Midden Nederland ook op tafel komen en het is te hopen dat dit balletje verder gaat rollen want het is dus een landelijk probleem wat nog steeds op einde oefening lijkt in een hoop gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meer organisaties die deze noodsprong nemen. Rijden in een drukke omgeving gaat ook op deze manier problemen geven (volgens politie). Groepje van 5 of 10 man en dan een verkeerslicht,twee motoren door en dan de rest stoppen. Auto's ertussen enz. De ontstane situatie gaat overigens om veel meer activiteiten, in Limburg is gezegd dat bij het wielrennen alleen de Amstel-Gold race nog ondersteuning krijgt. Peleton van 200 man moet ook maar in kleine groepjes gaan in het vervolg. Ze hebben achter een bureau iets verzonnen wat voor heel veel activiteiten voor grote problemen gaat zorgen.
 
Het ligt ook aan de locatie denk ik. En aan het feit dat er elke X jaar weer een miljoen mensen bij komt, waarvan een steeds groter percentage individueel een auto onder de kont heeft. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan