Integraalhelmbos

Inderdaad, een helm vormt zich toch een beetje naar je hoofd. Als hij dus door iemand anders is gedragen, zal hij jou nooit meer perfect passen.
Daarnaast; iemand kan wel zeggen dat hij nooit gevallen is, maar dat weet je niet...

De prijs van een nieuwe helm zegt overigens weinig over de veiligheid. check maar eens op Sharp, dan zie je dat relatief goedkope helmen het soms veel beter doen dan knoeterdure.
Voor 150-350 euro kan je prima een integraalhelm scoren, ook met met pinlock en zonnevizier. Neem bijv. de AGV K-3, die heeft alles wat je wilt, + uitneembare voering en scoort op Sharp een indrukwekkende 4 sterren op veiligheid. En zit beneden de 200 euro. Ik heb overigens geen ervaring met deze helm dus ik kan niets zinnigs over de kwaliteit zeggen.

Wat veel belangrijker is voor de veiligheid, is de pasvorm. Hij moet echt perfect om je hoofd passen. Bestel dus niet zomaar een mooie helm van internet, maar ga passen. En vraag advies bij dat passen.

Verder betekent een goedkope helm dat er is bezuinigd op comfort. Wat je met dagelijks gebruik echt wil, is een voering die eruit gehaald kan worden om te wassen.
Een belangrijk item wat geld kost, is de vorm. Een ronde helm maken is wat goedkoper maar past lang niet iedereen. Daarnaast weegt mee hoeveel maten buitenschaal gebruikt zijn. Als er maar 1 of 2 maten buitenschaal zijn, zijn de binnenmaten volledig gemaakt met de binnenschaal. En heb je met een grote hoofdmaat een relatief dunne binnenschaal en zit je met een klein hoofd meteen met een waterhoofdmodel helm. Verder kan de kwaliteit van de voering te wensen overlaten of bijv gaat het zonneviziermechaniek snel kapot. Of de ventilatie laat te wensen over.
Last but not least het materiaal. Met jouw budget kom je sowieso op een polycarbonaat helm uit. Dat is op zich niet erg maar die gaat wel korter mee (3-5 jaar, terwijl glasfiber 6-8 jaar meegaat) en is wat zwaarder. Maar ach, een eerste helm is ook om te ontdekken wat je goed bevalt, dus dat is niet erg. Ik heb in 9 jaar tijd 3 helmen versleten :$ en heb nu eindelijk mijn perfecte helm gevonden. Weliswaar kostte deze ruim meer dan het dubbele van mijn eerste helm maar nu wist ik ook precies wat ik wilde.

Ik heb ervaring met de AGV K3 en de K5. Ik vind het fijne helmen, maar dat is vanwege de pasvorm. De helm past heel goed bij mijn hoofd.
Daarnaast heeft de helm vrije plekken voor de headset oortjes (de k5 heeft zelfs al klitteband geplaatst).
 
Ik vind dit wel weer mooi,men koopt een motor van duizenden euro,s en als het om je veiligheid gaat mag het niks kosten
8)7

Niet alleen dat, bij veelvuldig gebruik moet een helm in gebruik ook echt goed zijn. Dat is het geld gewoon waard.

Voor de topicstarter:
Ik heb ooit een HJC gehad. Was niet duur en had een zonnescherm. Na een jaar / 30000km gebruik waren de wangstukken uitgelubberd en zat de helm veel te los. Sluiting had ook z'n beste gehad. Misschien zijn ze nu wat beter, maar dat was mijn ervaring in 2011.

Sindsdien duurder segment Arai's gehad. Uit ervaring kan ik zeggen dat de optie om, bij potentieel nekletsel, de wangstukken te verwijderen terwijl de helm op is, om zodoende zonder kracht de helm af te krijgen, zeer goed heeft gewerkt.

Daarnaast gaan ze prima jaren mee, ondanks het vele gebruik. Voor mij geen helm meer uit het goedkopere segment.
 
Een ieder moet zelf maar weten wat hij op z,n knar wil,ik heb vele verschillende merken gehad en er is niet 1 van
die helmen die kon tippen aan de kwaliteit van mijn huidige Arai,bij die andere merken was er altijd wel iets wat
er aan ging mankeren na verloop van tijd ,zoals slijtage aan de binnenbekleding,vizieren die niet goed meer werkt,
bandjes die kapot gingen enzzzzzzzz.Ook is Arai voor mijn knar de helm die het lekkerste zit,en zit een Arai vanaf
het begin gelijk goed en blijft dat ook zo,veel andere helmen knellen wel ergens als ze nieuw zijn en gaan na verloop van tijd
losser zitten of te los.Verder voldoen alle helmen aan de standaard veiligheidseisen en zouden ze dus veilig genoeg moeten zijn,
maar ja ik heb toch liever een Arai of andere duurdere helm van een goed merk op mijn knar als er een ongeluk gebeurd dan een goedkoop exemplaar.
Ergens moet dat prijsverschil in zitten.
 
Sindsdien duurder segment Arai's gehad. Uit ervaring kan ik zeggen dat de optie om, bij potentieel nekletsel, de wangstukken te verwijderen terwijl de helm op is, om zodoende zonder kracht de helm af te krijgen, zeer goed heeft gewerkt.

Daarnaast gaan ze prima jaren mee, ondanks het vele gebruik. Voor mij geen helm meer uit het goedkopere segment.
Dat moeten ze ter plaatse ook maar net weten. :?
In diverse testen is Arai trouwens bepaald niet beter dan enkele 'goedkope' helmen. :)
 
Dat moeten ze ter plaatse ook maar net weten. :?
In diverse testen is Arai trouwens bepaald niet beter dan enkele 'goedkope' helmen. :)

Ik heb het ze verteld / er op gewezen. Er zit een duidelijk rood label bij het wangstuk.

Voor de rest is het mijn gebruikers ervaring van Arai te opzichte van een goedkopere HJC. De HJC was na een jaar versleten, viziersluiting en knopjes gaar. Mijn oudste Arai (nu een jaar of 8 oud en echt intensief gebruikt) is nog steeds goed. Vizier sluit prima, alle knopjes werken goed, enz.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ze verteld / er op gewezen. Er zit een duidelijk rood label bij het wangstuk.
Dat is dan wel fijn, en als je nog bij bewustzijn bent - en helder - kan je het inderdaad melden.
Eigenlijk zou elke helm dit dan moeten hebben. :}
 
Bi jde ARAI zijn er L/R naast de kinriem 2 fel oranje"trekkoordjes" te zien en in denk dan professionele hulpverlener weten dat dit bestaat.


SHOEI heeft ook ziets
 
Dat moeten ze ter plaatse ook maar net weten. :?
In diverse testen is Arai trouwens bepaald niet beter dan enkele 'goedkope' helmen. :)
Ja goedkope helmen moeten ook aan de veligheidseisen voldoen,de vraag is hoe na een jaar en langer die goedkopere
helmen nog zijn,dat lees je niet in die testen.Ik heb een Arai hier liggen van 19jaar oud en zit nog steeds als toen ik hem kocht,
en alles werkt nog zoals het zou moeten.
 
Dat is dan wel fijn, en als je nog bij bewustzijn bent - en helder - kan je het inderdaad melden.
Eigenlijk zou elke helm dit dan moeten hebben. :}
Ach, om eerlijk te zijn krijg je de helm zonder die dingen ook prima af, als je weet hoe het moet.
Probleem is eerder bij een toevallige passant bij een ongeval, dat die zonder kennis van zaken aan het roppen gaat, terwijl die de helm in de meeste gevallen beter kan laten zitten
 
Bi jde ARAI zijn er L/R naast de kinriem 2 fel oranje"trekkoordjes" te zien en in denk dan professionele hulpverlener weten dat dit bestaat.


SHOEI heeft ook ziets
Ik leg het hier net uit aan een verpleegkundige, en die denkt dat haar collega's het ook niet weten.
Ze zegt nu wel.. ze zouden het wel moeten weten. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan