In juni door De Balkan, tips en tricks gezocht!

Nog een tip voor de Kroatische kust: Bij harde wind kan het langs delen van de kust goed spoken. Langs het deel tussen Senj en Zadar staan borden met waarschuwingslampen. Bij harde wind knipperen die, en dan mag je er met de motor niet in. Daar wordt op gecontroleerd, en toeristen hebben geld en die gaan voor de hoofdprijs. Bovendien mag je niet verder. Geen idee of het zomers ook kan stormen daar, maar in het voorjaar komt dat zeker voor.

En voor de grensovergangen met Bosnië, zie hier welke lokaal zijn en welke internationaal: Grensovergangen van Bosnië-Herzegovina - Wegenwiki
 
Ik kom steeds een stukje verder, dus ben weer wat ervaringen rijker:

Kroatië , Servië, Montenegro maar vooral Bosnië, hou je binnen de bebouwde kom strak aan de snelheid! Vooral in Bosnië staan ze zowat in elk dorp te laseren, en dat is niet overdreven. Tot nu toe reed ik (met meer geluk dan wijsheid) iedere keer netjes de maximumsnelheid, dus ik heb alles ontlopen. Of het een mooie melkkoe is of dat ze echt de verkeersveiligheid willen verhogen weet ik niet, maar effect heeft het wel. Ik had asocialer verkeer verwacht, maar dat viel me 100% mee. Ze rijden vrijwel overal erg netjes. Op de wegen in Servië en Montenegro ligt wel erg veel grind/gravel in de bochten, dus pas op met de motor.

Grensovergangen vallen me ook erg mee. Ben nu in 5 dagen tijd 4x Bosnië in en uit gegaan. 1e keer werd ik doorgezwaaid zonder dat er ook maar iets gecheckt werd. 2e keer alleen paspoort, andere 2x ook groene kaart en kentekenbewijs. Zorg dat je alles bij elkaar in een mapje hebt, als ze zien dat je alles goed voor elkaar hebt ben je zo door. Lange rijen tot nu toe nergens, maar is ook buiten seizoen. Kroatië terug in vanuit Bosnië duurde nog het langst. Dat is een EU buitengrens dus daar zijn ze erg strak. Ik was er zo door, maar alle niet EU onderdanen voor me waren wat langer bezig.

Bosnië en Servië accepteren ze vaak ook gewoon Euro's. Bosnische Mark is 50 eurocent dus makkelijk omrekenen. Die koers houden ze ook gewoon aan. Montenegro betalen ze sowieso gewoon met euro's.
 
Wij hebben de kustweg al meerdere keren gedaan. Zowel met de camper als met de quad in etappes. Het mooiste is om hem van Zuid naar Noord te rijden. Je rijdt dan met de zon in de rug en de uitzichten zijn mooier. Het is inderdaad toeristisch, maar het heet niet voor niks "Jadranska Magistrala" oftewel magistrale kustweg. Ik zou er zeker een stukje van mee pakken.
De Sveti Jure pas is zeker aan te raden. Adembenemend uitzicht.
In Bosnië zou ik zeker Mostar bezoeken.Prachtige stad met een erg interessant verhaal.
De bergpassen in Slovenië zijn ook erg mooi. Deze hebben wij afgelopen zomer allemaal afgewerkt met de quad. Ga je in Slovenië binnendoor rijden dan kom je al snel op (doorgaande) grindwegen. Lijkt me niet met iedere motor fijn.
Albanië zou ik met een gewone wegmotor links laten liggen. Het land heeft off-road rijders veel te bieden maar voor de gewone toerrijder zijn de wegen minder interessant en zelfs relatief gevaarlijk.
 
In september doe ik een stukje Albanië dat deel uitmaakt van mijn reis.
Via street view kan je al een deel zien van de wegen in dit land.
Wegen die ik niet kan waarnemen met view zal ik links laten liggen omdat je niet weet wat je er mogelijk kan tegenkomen.
Er is een reden waarom die wagen van Google die wegen niet heeft gefilmd / gefotografeerd.
Zijn ze voor die wagen niet in orde dan voor mijn Pan ook niet , wegen met putten in het wegdek Constant grind op de weg geeft me geen happy gevoel.
De SH wegen zijn in principe wel ok maar die zekerheid heb je nooit.
Albanië 1.PNG

Albanië 2.PNG

Albanië 3.PNG

In de bovenste afbeelding vanaf Lezho naar Shkodër kan je op view niet zien en zal ik mijn route aanpassen en
in de onderste afbeelding rijd ik na Tepelena naar Memaliaj , Ballsh, Pattos.
Is niet te zien via view en ook hier heel waarschijnlijk aanpassen.
Het lijkt me wel een enorm mooi land dat zeker de moeite is om te bezoeken.
 
Als je Albanië binnenkomt staat er een bord met de conditie van de doorgaande wegen. Van goed te doen voor iedere auto (groen geloof ik), tot alleen voor 4x4s (rood). Volg je domweg je navigatie dan kom je geregeld op wegen waarvan je denkt "komt dit wel goed?". De slimme keuze is om dan gewoon de weg te blijven volgen die er het beste uit ziet. Uiteindelijk bedenkt de navigatie wel weer een nieuwe route dan.
 
Op dat bord staan de wegen in een bepaalde kleur aangegeven. Dus even snel kijken of de bedachte route een beetje te doen is denk ik. Het is inmiddels 5 jaar geleden dat ik er geweest ben. Dus het kan inmiddels wel sterk verbeterd zijn natuurlijk.
Wij reden met een Fiat Ducato busje. Gewoon 2wd maar wel hoog op de poten en offroad bandjes eronder. Was allemaal wel te doen. Maar steil omhoog op grind lijkt me niet voor iedere motor leuk. Gewoon je verstand volgen. Als de navigatie je een weg in stuurt waarvan je denkt "komt dit wel goed?"doe het dan maar niet...
 
Wat je ook leest op verschillende websites is dat het verkeer in dit land gevaarlijk is.
Uitkijken is de boodschap.
Ze doen gewoon hun zinnetje.

Ik ben nu 2 dagen onderweg in Albanië. Schitterend land, super vriendelijke mensen. Wegen vallen me 100% mee. Er zitten zeker slechte stukken tussen, maar de hoofdwegen zijn prima te doen. Ik kom ook veel werkzaamheden en nieuwe stukken tegen, lijkt erop dat ze een inhaalslag aan het maken zijn. Ga je van de gebaande wegen af dan wordt het snel slecht, maar dat merk je snel genoeg. Verkeer vind ik totaal niet gevaarlijk. Ze zijn zeer tolerant naar motorrijders en houden zich redelijk goed aan de snelheid. Er wordt veel ingehaald, maar het gaat met respect voor elkaar en ik heb nog geen levensgevaarlijke acties gezien. Ze blijven gewoon achter je tot ze de ruimte hebben, of tot ze zien dat jij ze ruimte geeft.

Sommige wegen zitten vol gaten, maar met de motor slinger je daar vaak vrij makkelijk tussendoor. En ook de locals gaan echt niet plankgas door die kuilen hoor, dus als je een slecht stuk heb rijdt iedereen langzaam. Vaak ga je met de motor dan nog sneller. Tot nu toe is Albanië voor mij echt een openbaring, ik ben hier zeker niet voor het laatst!

1388253
 
Ik ben nu 2 dagen onderweg in Albanië. Schitterend land, super vriendelijke mensen. Wegen vallen me 100% mee. Er zitten zeker slechte stukken tussen, maar de hoofdwegen zijn prima te doen. Ik kom ook veel werkzaamheden en nieuwe stukken tegen, lijkt erop dat ze een inhaalslag aan het maken zijn. Ga je van de gebaande wegen af dan wordt het snel slecht, maar dat merk je snel genoeg. Verkeer vind ik totaal niet gevaarlijk. Ze zijn zeer tolerant naar motorrijders en houden zich redelijk goed aan de snelheid. Er wordt veel ingehaald, maar het gaat met respect voor elkaar en ik heb nog geen levensgevaarlijke acties gezien. Ze blijven gewoon achter je tot ze de ruimte hebben, of tot ze zien dat jij ze ruimte geeft.

Sommige wegen zitten vol gaten, maar met de motor slinger je daar vaak vrij makkelijk tussendoor. En ook de locals gaan echt niet plankgas door die kuilen hoor, dus als je een slecht stuk heb rijdt iedereen langzaam. Vaak ga je met de motor dan nog sneller. Tot nu toe is Albanië voor mij echt een openbaring, ik ben hier zeker niet voor het laatst!

Bekijk bijlage 1388253
Je hebt me nieuwscheirg gemaakt, maar wel 'n ruk-end weg op de enfield
 
Je hebt me nieuwscheirg gemaakt, maar wel 'n ruk-end weg op de enfield

Het is ook een eind ja...
Maar inderdaad, autotrein Düsseldorf-Innsbruck scheelt al een hoop. Wat je daarna evt zou kunnen doen is de boot van Venetië naar Igoumenitsa. Dan zit je in Griekenland op een half uurtje van de grens met Albanië. Venetië is onveveer 500km van Innsbruck. Maar dat kost ook tijd en knaken. Of je doet dat enkele reis en je rijdt alleen heen of terug.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ,
als je aanmeert in Igoumenitsa kan je Albanië binnenrijden via Konispol .
Dat was mijn eerste idee om via Konispol Albanië binnen te rijden komende van Ioaninna maar dat zal ik nu doen via Konitsa - Leskovic omdat ik dan naar Tepelene in Albanië verder reis.
 
Tip voor Albanië, met pin of creditcard betalen is daar niet gebruikelijk. Bij veel zaken, dus ook tankstations en restaurants, kan je niet pinnen. Genoeg cash meenemen dus! Ook geldautomaten vind je eigenlijk alleen in grotere plaatsen. Alleen langs de hoofdwegen aan de kust hebben ze bij de pomp wel vaker een pinautomaat, maar ook niet allemaal. Beter van tevoren even vragen. Euro's accepteren ze in Albanië vrijwel overal, alleen interpreteren ze de omrekenkoers wel meestal vrij ruim in hun eigen voordeel. Maar het kost allemaal toch niks, dus daar heb ik me niet al te druk om gemaakt. Wel handig om meer biljetten van 5 en 10 bij je te hebben, want wisselgeld krijg je vaak (niet altijd) wel terug in Albanese Lek en dan zit je nog met dat geld. Blijf je meerdere dagen dan is het misschien handig om Albanees geld te halen, maar voor even kan je je prima redden met euro's. En euro's kan je zowel in Griekenland als Montenegro gewoon uit de automaat halen, dus voor dat je de grens over gaat wat extra's meenemen.
 
Dit is een goede foto hoe het wegdek er kan bijliggen.
Kan je de plaats juist beschrijven of een wegnummer geven ?

Eerste dag vanaf Skhoder naar Lezhe ging prima. Daarna over de SH6 naar grens Macedonië bij Debar. Ergens in dat stuk SH6 heb ik die foto gemaakt, weet niet precies meer waar. Zaten wel slechte stukken tussen, maar niks wat met een Pan niet gaat. Daarna stukje door Macedonië langs linker oever meer van Ohrid, Albanië weer in. Stukje SH9 en SH3 tot Pogradec. Ook goed te doen.

Gister SH3 naar Korce, daarna SH75 naar Leskovik. Fantastisch! Weg is niet overal even goed, maar wederom niks wat met een Pan niet lukt. Maar wat een uitzicht, en werkelijk geen 10 meter achter elkaar rechtdoor. Door bossen en over bergen, echt briljant. Vanaf Leskovik de SH75 naar Petran en Permet. Ook fantastisch. Maar let op, de SH75 tussen Leskovik en Carshove is extreem slecht. Ik heb onverharde wegen gereden die beter waren en dit was verreweg het slechtste stuk wat ik in het hele land heb gereden. 20km kostte me bijna een uur. Ik weet niet of die lus onderlangs Leskovik, de SH65 en SH80 beter is, maar slechter dan de SH75 bovenlangs kan bijna niet.

Vandaag vanaf Permet over de SH75 naar Tepelene, daarna SH76 naar Vlore aan de kust. Daarna helemaal over de SH8 naar Sarande. Prima wegen, niks op aan te merken. 400km gedaan vandaag, zegt genoeg.
 
Goede tips wat betreft het geld in Albanië Frazer.
Daar was ik ook al mee bezig geweest , bankautomaten waar vind je die ?
Het is niet zoals in Nederland of België maar dat Euro's ook voldoen is wel handig.
Kan je er enkel maar terecht in het Albanees of is Engels ook mogelijk in een benzinestation of eetgelegenheid ?

Shkoder - Letze was dat via de SH 29 of de E 762 ?
De SH 75 zal ik ook doen via Petran , Permet , Tepelene.
Vanuit Tepelene ga ik richting Fratar SH 4 en dan een witte baan naar Ballsh en Patos.
Ik overweeg om verder de SH 4 te volgen tot in Fier i.p.v. Ballsh & Patos.
Wat vreemd is op Maps is dat je van een bepaalde weg een deel ziet via view en dan is er een stuk tussenuit en verder door zie je die weg terug zoals bijv de SH 76.
De SH wegen zijn nationale / express wegen in Albanië.
Moet je niet vragen hoe die wegen verwaarloosd zijn door al die jaren heen of gewoon niet de moeite gedaan om toen iets degelijk aan te leggen.
Vroeger ten tijde van het communisme waren er amper auto's in dat land en was de nood aan goede wegen waarschijnlijk onbestaande.
Zo komen we nog iets te weten van die mooie land via het forum.
Je maakt daar wel een mooie rit als ik die plaatsen in Maps typ.
Super !
 
Langs de kust zag ik in bijna alle dorpen wel geldautomaten, maar in het binnenland heb ik ze niet gezien. Ik heb er ook niet speciaal naar gezocht, want ik had bij het tanken en betalen in Euro's wat Albanees geld terug gehad, en verder ben ik lekker bij de euro gebleven. (Sommige zaken rekenen exact om, andere houden de koers 100 Lek = 1 euro. Officieel is 100 lek = 80 cent). Maar of je nou 20 cent meer of minder betaald voor een bak koffie of een broodje zal me jeuken. Daardoor heb ik in 3 dagen tijd misschien 10 euro teveel betaald, wat je ook al bijna kwijt bent aan koersverschil en transactiekosten als je buiten de EU geld uit een automaat trekt. Langs de kust in restaurants stonden de prijzen zelfs in euro's op de menukaart en kreeg ik ook wisselgeld in euro's. Daar sprak ook iedereen Engels. Binnenland iets minder, maar op alle campings en restaurants waar ik ben geweest werd gemiddeld tot goed Engels gesproken. De doorsnee schaapherder of boer zal het niet spreken, maar iedereen in het "toerisme" wel.

Tankstations staat meestal een medewerker buiten die voor je tankt, daar vroeg ik eerst aan of betalen in euro's kon, en dat snapten ze allemaal. De prijs werd opgeschreven of met vingers uitgebeeld als ze geen Engels spraken. Maar het land is niet heel groot en de snelheden niet hoog, dus ik heb het met 3x tanken gereden, waarvan 1x langs de kust met kaart, gewoon maestro bankpas. De laatste keer tanken was niet eens nodig geweest, maar was daar goedkoper dan in Griekenland.

Shkoder naar Letze was via de SH29. Daar waren vooral veel wegwerkzaamheden. Sommige stukken gloedje nieuw, dat lag er net een paar dagen want de machines stonden er nog. Andere stukken moesten nog gedaan, was nu nog gravel maar klaar voor nieuw asfalt, zal er binnenkort liggen. Sommige stukken veel van die freesvakken, waar ze de slechte stukken uitgefreesd hadden, maar nog niet hadden gevuld. Prima tussendoor te slingeren met de motor, maar de auto's hadden het wat lastiger dus zorgde voor wat oponthoud. Maar meestal lieten ze me er snel langs.

Wat die witte wegen betreft, gewoon proberen, omkeren kan altijd. Ik heb witte wegen gedaan die redelijk goed waren, en dat gele stuk bij Leskovik wat zwaar slecht was. Zegt dus ook niet alles.

Wat wel mooi was, gister wilde ik een vrachtwagen inhalen, maar hij blokkeerde me door de ruimte links dicht te rijden. Wat bleek een paar honderd meter later, een enorme kuil over de hele breedte van de weg waar ik anders tijdens inhalen met hoge snelheid doorgeklapt was. Na die kuil hield hij maximaal rechts zodat ik er langs kon. Hij kende duidelijk de weg, hulde!

Bij de stukken die niet op streetview staan is de camera waarschijnlijk kapot getrilt :+

Ga je kamperen of voor hotels/B&B?
Nog dingen bezoeken, of gewoon toeren?
 
Mijn reisweg in Albanië staat in dit topic.
Vanuit Konitsa ( GR ) via Tepelene , Fier , Durrës ga ik naar Kruje en zal daar het Skanderberg museum bezoeken om daarna verder te reizen naar Montenegro.
Hotels zijn al geboekt maar evengoed B & B.
Ik doe een motorvakantie vanuit mijn thuisplaats naar Griekenland en zo via Albanië , Montenegro , Croatië verder naar huis toe , 7900 km in het totaal.
Wat de wegen betreft , zoals ik al schreef zijn SH wegen niet steeds goede wegen.
Het is altijd wat afwachten.
Ik combineer het toeren met wat cultuur want ik kom op plaatsen zoals de kloosters van Meteora in Griekenland waar ik nooit meer zal komen.
Dit moet je gezien hebben.
Goede info Frazer , hier hebben we iets aan.
Dank je.
 
Goedesmiddags MF'ers, :W

In juni wil ik samen met vriendlief een aantal weken door De Balkan toeren op de bonnefooi.
Het plan is om in Düsseldorf op de trein te stappen en in Innsbruck te starten met een rondje Balkan.
( Wel "gewoon" rijdend terug naar NL )
Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Montenegro, Servië staan op de wishlist.
De Mangart pas wil ik niet overslaan.. Maar verder heb ik nog niet echt specifieke doelen.
Het wordt mijn tweede (lange) motorvakantie en mijn eerste motorvakantie dat ik rond wil trekken i.p.v. een vaste verblijfplaats boek. (Had hier spijt van in Italië !! -O-)
Ik heb een aantal vragen die ik hier wil stellen aan de ervaringsdeskundigen.. ;-)

1. Tent mee, ja of nee? Het plan is om z.v.m. bagageruimte te besparen en van hotels gebruik te maken.
Maar ik weet niet hoe groot het risico is om in deze landen voor volgeboekte hotels te komen staan in juni..
( Uiteraard heb ik het over de hotels die niet midden in grote steden liggen.. )
Lijkt me zo rot om "een nachtje door te moeten rijden"... :')

2. Afwijkende (verkeers)regels? Verplichtingen en verboden? Waar vind ik een handige site waar ik me hier over in kan lezen?

3. Wat mag ik absoluut niet vergeten? Zowel als in bagage als in bezienswaardigheden/routes... :YY

Leuke reisverslagen of handige websites zijn zeer welkom! Zit al vol op te genieten in het leesvoer topic hier, but we want more! *D


Dankjulliewel!! *O*
[/QUOTE
Mangart zeker doen.
Kost 5 Euro , ik heb hem verleden jaar gereden , machtig mooi.
Niet ver van Ratece ( Slo ) is dit Planica Ski Jumps, Slovenia.
Kan je zo binnen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan