Iemand ervaring met een Yamaha TDM 850

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Beste iedereen,

Ik heb mijn oog laten vallen op een Yamaha TDM 850 uit 1998 als mogelijk eerste motor, maar ik zou graag willen weten wat mensen hun ervaring met deze motor is? Een 850cc is wel een leuk begin natuurlijk, maar hoe zit het met zwaarte, grootte en hoogte van de motor? Wat is jullie mening hierover?

Met vriendelijke groet,

Max
 
Proefrijden en kijken of t bevalt
Kijk, ik snap dat mensen dit over het algemeen reageren en ik begrijp dat dit ook moet als ik zelf op pad ga. Ik wil ook echt niet lullig overkomen ofzo, maar ik krijg dit soort reacties altijd terwijl ik eigenlijk iets anders vraag. Ik vraag om andermans mening over hoe deze zou zijn voor beginners en hoe de hoogte en het gewicht voelen voor iemand.
Ik vind het fijn dat mensen reageren, en niet lullig bedoeld, maar het gebeurt wel heel vaak dat ik iets post en dat de eerste 3 reacties eigenlijk geen antwoord op mijn vraag zijn en meer ongevraagd advies.
Bedankt voor je reactie, maar als je geen Yamaha TDM 850 hebt of hebt gereden dan kan je eigenlijk mijn vraag niet echt beantwoorden.
 
zelfs als iemand hem wel gereden heeft, blijft het lastig. een motor die voor jou heel zwaar aanvoelt kan iemand anders weer ervaren als een lichte fiets. hoogte net zo, ben jij 1,70 en krijg je een ervaring van iemand van 2,10 die zegt vervolgens wat een kleine motor!

maar jouw punt is ook logisch, want je verwacht reactie! misschien dat @Joppie100 je wat vertellen kan ;)
 
Ik heb zelf een jaar rond gereden met een 850 uit 1997. Ze rijden fantastisch.

+ Veel koppel
+ Prachtig geluid wanneer je sportieve dempers der aan hangt.
+ Prima te besturen wanneer je 1,75 of groter bent.

- Kunnen veel olie verstoken.
- Typische 2 cilinder. Dus op rotondes en scherpe bochten even wennen.
- Zwaarte punt is vrij hoog. Dus ik had soms wat moeite met de motor aan de hand ergens neer zetten.
 
Laatst bewerkt:
Had bijna een TDM 900 gekocht toen ik laatst op zoek was naar een nieuwe. Ik weet dan iig dat ik veel goeds heb gehoord en gelezen over deze motoren. De meeste zeggen wel, als je kunt kiezen, doen dan de 900.
 
Ik heb zelf ruim 10 jaar op een 850 gereden, nu een TDM 900. Wat Spides zegt kan ik me bij aansluiten, t is even wennen maar een heel fijne motor. Let wel even op olieverbruik.
 
zelfs als iemand hem wel gereden heeft, blijft het lastig. een motor die voor jou heel zwaar aanvoelt kan iemand anders weer ervaren als een lichte fiets. hoogte net zo, ben jij 1,70 en krijg je een ervaring van iemand van 2,10 die zegt vervolgens wat een kleine motor!

maar jouw punt is ook logisch, want je verwacht reactie! misschien dat @Joppie100 je wat vertellen kan ;)

Hier ook een TDM 850 uit 1997. Ik ben 1.89m en heb er heerlijk ruimte op. Mn vriendin in 1.78m lang en die kan ook prima met r voeten bij de grond. Motor is wel lang vind ik, als in, je zit ver van het stuur af. Dat was even wennen voor mij. Verder inderdaad enigszins hoog zwaartepunt naar mijn gevoel, maar na een paar ritjes ben je daar prima aan gewend en leg je m zo van de ene op de andere kant ;). Inderdaad op olieverbruik letten, die van mij zuipt t spul veel te graag!

Verder: Heerlijk comfortabele motor, ik houd van twins, het koppel, het geluid en je kunt er geweldig mee door de Eifel vliegen
 
Olieverbruik is iets aan te doen, en anders in ieder geval structureel peilen en bijvullen. Probleem is overigens bij de 900 totaal afwezig.
 
Ik ken wel wat mensen, ervaren rijders zelfs, die ineens overstapten op zo'n ding. Ik begreep er niks van. Maar stuk voor stuk vinden ze het een fijne fiets. Toen ik nog een R1100S reed heb ik es gewisseld met een maatje om die TDM te kunnen 'proeven' ... ik vond het hel-le-maal niks. Geen karakter ofzo. Maar wat denk je .. ik zat er een half uurtje of en toen wilde maatje weer terugwisselen. En ineens realiseerde ik me dat ik toch wel heel comfortabel op dat ding zat.

Het is geen sportfiets, je gaat er niks mee 'winnen' zeg maar. Het is wel een fijne fiets.

Zo. En dan kun je NU gaan proefrijden! *D*O*
 
Afgezien van een bovenblok revisie, wat zou je er nog meer aan kunnen doen? Ben ik wel benieuwd naar :)
at is voor een technische jongen als jij toch twee vingers in de neus?

overigens off-topic joppie, maar je raadt nooit wat er knapte bij m'n motor afgelopen week:+
 
De beste oplossing is een bovenblok revisie. Je kunt iets opvangen met goede olie (Putoline geeft goede ervaringen), en verder regelmatig en op de juiste manier peilen en bijvullen. Als het verbruik echt uit de klauwen loopt (meer dan 1 liter per 1000 km) moet je echt gaan denken aan de bovenblokrevisie, en dan vooral de klepseals en de zuigerveren/cilinderbussen.
 
Prima motor. Ook om mee te beginnen. Enige jaren geleden een 1993 gehad en hiermee zelfs een rondje Wales en Ierland mee gedaan, compleet met koffers en vrouw. Met een goede afstelling van de vering en goede banden erg lekker te rijden. Niet een hoogtoerige motor maar daar kom je snel genoeg achter. Ben zelf 1,72 en dat gaat prima. Regelmatig onderhoud en het olie peil in de gaten houden want het zijn oudere motoren. Ik heb sinds vorig jaar weer een 1995 3vd. Blijft een heerlijke machine. Redelijk eenvoudige techniek. Goed warmrijden en gaan.
 
Paar van gehad. Rijden wel lekker. Niet echt zuinig. Beetje bokkig. Bak schakelt wat grof in 1. Wel betrouwbaar. Viercylinders rijden veel soepeler. Verder niks mis mee. Oh ja, lawaaierige ruit. Krijg je moeilijk weg.
 
Ik heb een tdm 850 uit 96.

De maat is in mijn ogen perfect, maar ik ben dan ook 1,85 en heb lange benen. De balans van de motor vind ik heerlijk. je kan die motor elke bocht in smijten zonder uit balans te raken.

Het blok en het karakter van de motor is iets wat je heerlijk vind of verschrikkelijk. Het is een rauwe motor, van 1 naar 2 en terug schakelen gaat gepaard met een flinke "klak" en in lage toeren is hij door zijn hoge koppel vrij zenuwachtig. Na een week ben je het gewend en kan je heerlijk gedoseerd door het verkeer heen rijden zonder veel gas te geven. Op de snelweg is het altijd feest! Genoeg power om je uit elke situatie te redden.

Ze lusten olie, ik check hem 1 keer per week en heb nu in 2 maanden 1 keer 100ml bij gegooid (na 1500 km)
Ga wel na hoe het onderhoud is geweest, kleppen stellen is niet goedkoop met een 10 klepper.

O en ze klinken heerlijk met een rvs uitlaat systeem:P

Bij een proefrit in zijn 3 vol gas geven, schiet hij uit zijn versnelling dan laten staan.
Als de motor warm is (na stukje rijden) even gas geven en naar achter kijken... blauwe pluimen? oliezuiper.

succes:t
 
Hier ook een TDM rijder, 3VD uit '94.
Fijne motor, comfortabel en ik vind het zelf een bochten monster.
In de Eiffel en Ardennen is het gaan en je rijdt met gemak elke bocht de rest zoek.

En wat olie verbruik e.d. onderhoud is key.
Die van mij is al wat ouder, maar verbruikt geen olie (niet meetbaar iig) en loopt met gemak 1 op 20.
Maar dit geld voor elke motor, als je een afgeracht exemplaar koopt kun je pech hebben.
 
Ik heb sinds dit weekend een TDM 850 uit 2000 en vind hem echt fantastisch! Ik ben vrij lang en t is daarmee een hele verbetering ten opzichte van de Diversion die ik had. Als beginner weet ik niet of het een heel verstandige keuze is aangezien het een best krachtige machine is.
 
Als je zo'n ding koopt weet je in ieder geval dat je altijd achteraan moet rijden in een groepje. Heb 2 kameraden die zo'n ding hebben/hadden en die moesten verplicht altijd achteraan rijden. Wat verstoken die dingen een olie:r om ziek van te worden.
Hij heeft nou een 900 en daar is het inderdaad over.
 
Niet alle 850s verstoken even veel olie. Er zijn echte olieboten bij inderdaad, maar dat ruik je dan ook direct. De mijne viel redelijk mee. En wanneer je bereid bent te investeren in een koprevisie kun je het totaal wegkrijgen.
De 900 heeft een compleet ander blok en die kennen het probleem inderdaad niet.
 
Als je zo'n ding koopt weet je in ieder geval dat je altijd achteraan moet rijden in een groepje. Heb 2 kameraden die zo'n ding hebben/hadden en die moesten verplicht altijd achteraan rijden. Wat verstoken die dingen een olie:r om ziek van te worden.
Zijn de carburateur hier niet de grootste boosdoeners, net als bij de voorganger de XTZ750? Doordat de inlaat verticaal loopt ligt de gasnaald horizontaal waardoor na verloop van tijd de buis waar deze doorheen loopt ovaal uitslijt.
Dit resulteert in een rijk lopend blok (soms gepaard met zwarte rookpluimen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan