Huwelijk van VTX met TPSL

Oldwood

MF'er
2 okt 2015
64
33
Ik ben al maanden aan het zoeken naar een goede combinatie. Ik heb er diverse bekeken, maar het was niet wat ik wilde. Ik heb inmiddels mijn Goldwing 1800 verkocht en dat leek mij een heerlijke motor om een zijspan te trekken. Het is mij alleen een beetje té luxueus. Ik was in de korte tijd dat ik met deze olifant gereden heb wel verslaafd geraakt aan het enorme koppel van zo'n zescilinder. Ik dus op zoek naar een vergelijkbare motor. Omdat Honda mij wel aanspreekt kwam ik uiteindelijk uit op een eenvoudiger versie van de GL 1800, een VTX 1800. Vier pitten en een hele berg elektriciteit minder, maar wel met hetzelfde vermogen en koppel.

vtx1800bijlbs.jpg


Nu nog een goed span ernaast. Dat viel niet mee. Ik heb hiervoor een EZS TPSL gehad en die beviel erg goed. Veel ruimte, stabiel en ziet er nog goed uit ook. Maar ja, zie die maar eens te vinden! Als combinatie vaak genoeg, maar dan moet je alles weer ombouwen en de trekker apart verkopen. Dat zag ik niet zitten. En aangezien mijn budget het niet toelaat om een nieuwe in Zelhem te bestellen, besloot ik maar de Russische optie te kiezen. Overal onderdelen vandaan gehaald en plannen gemaakt om het frame te verbreden en ook de bak zodat je meer ruimte hebt. Ook al schetsen gemaakt voor een valbeugel, permanent windscherm en regen-overkapping.

De boel stond al in Elsendorp om samen te bouwen toen er een TPSL te koop kwam. Niet lang over nagedacht, misschien iets te veel betaald, maar wel een leuke en fijne TPSL bemachtigd. Hoe vaak komt het nu voor dat je op het moment dat het nodig ook daadwerkelijk het span vind dat je in gedachte hebt.

detpslbijlbs.jpg


Nu staan dus de VTX en de TPSL bij LBS voor hun huwelijk. Het zal nog wel even duren en er zit voor mij ook nog wel wat werk aan om het geheel helemaal klaar te maken voor gebruik, maar dat gaat de pret niet drukken!
 
vtx1800bijlbs.jpg



. Niet lang over nagedacht, misschien iets te veel betaald, maar wel een leuke en fijne TPSL bemachtigd.
detpslbijlbs.jpg

![/QUOTE]

Neen hoor , hij hing aan een harley dacht ik , dus is het allemaal een beetje duurder lol
 
Het zijspan is klaar. Ad heeft goed zijn best gedaan, het is een hele fraaie combinatie geworden.

Helaas "gaat er iets mis" met het uploaden van wat foto's. Dus als dat opgelost is, kunnen jullie ook zien hoe fraai de lijnen zijn van deze fantastische VTX met TPSL.

statiefoto.jpg


statiefoto2.jpg


Zoals gezegd moet er esthetisch nog wat gedaan worden, maar voorlopig gaan we eerst maar kilometers maken met dit beest. Het is flink wennen aan die grote klappen, maar de zitpositie is beter voor mijn rug en tot nu toe heb ik daar nog geen last van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is er veel aangepast aan de combinatie.

Alle knippers zijn verwijderd en vervangen door LED lichtjes: achterop het bakkie door een combinatie licht, en nu ook achter op de motor door een fraai LED combinatie licht. De linker knipper aan de voorzijde is nu geïntegreerd in het scherm.
Het zadel is vervangen door een zelfbouw geveerd zadel (heerlijk over de drempels) en het duo-zitje is nu een bagagerekje. De sissy-bar is eraf, maar daar was uiteindelijk een slijptol voor nodig. De hak-teen schakeling is veranderd naar een teen-schakeling, zodat de linker "floorboard" gebruikt kan worden waarvoor ie bedoeld is. Een slijptol is toch wel een verdraaid handig apparaat.
De 14 mm rempomp is vervangen door een 3/4" model, waardoor ik nu alle acht remzuigers kan gebruiken.

De motorolie is twee keer ververst om alle bagger weg te spoelen. Ik heb het vermoeden dat iedere vorige eigenaar de motor verkocht heeft juist vóór een beurt. Dus nu voor het eerst schone olie. Wat een verschil. Dat geldt ook voor de koppelingsolie, die is nu weer blank ipv zwart.
Kleppen gesteld, luchtfilter vervangen. Het luchtfilterhuis bleek volledig verzaagd te zijn (!) en is nu vervangen door een standaard exemplaar, waardoor het koppel bij lage toeren weer op normaal niveau is, evenals het geluid.
En uiteindelijk ook maar de voorband vervangen. De oude had minder dan 1 mm in het midden...

Alle gaten in het bakkie zijn nu gedicht, het rekje met tankje is eraf en ook het bagagerekje achterop. Van dat laatste heb ik het bagagerekje achterop het spatbord gemaakt.
Bij Dave E een passende voetensteun gehaald, dus nu kan moeder de vrouw er ook fatsoenlijk in blijven zitten als ik de 3/4" rempomp aanraak...
Tevens bij Dave passende afdichtingen gehaald. Deze gaan er pas op nadat de combinatie gespoten is. Dat gebeurt pas in de winter.
Nieuwe blokjes gemaakt voor de bevestiging van het regenkap-frame.

Binnenkort gaan we via de Franse Alpen naar Noord-Italie en weer terug via Zwitserland en Duitsland, dus dan gaan we zien of de combinatie goed genoeg is.
Ik heb al enige belevenissen op Joeptjoep staan. De Alpen tocht komt tzt ook op te staan.
 
Weer terug uit Italië. De VTX is wel een monster van een trekker. Over o.a. de Galibier, Bonette, Gavia en Stelvio gegaan.
Op Stelvio naar beneden:

2019-jul-21-1-1630-1700-IMG_8386.jpg
Op de Bonette was het prachtig weer:
lamapix_92081384_leg.jpg
En op de Galibier zaten we nèt onder de wolken en was het steenkoud:
IMG_20190715_134454454.jpg

IMG_20190715_134816099.jpg

Alles met volle bepakking, dus met tent en attributen.

In Italië zijn we slechts één span tegengekomen en dat was een Fransman. Allebei stomverbaasd en gestopt midden in haarspeldbocht en wat gebabbeld.

Enige probleem wat ik gehad heb, was een vastgelopen achterrem. Dat bleek bij thuiskomst een vervuilde ophanging van de remklauw te zijn die zich daardoor niet meer kon centreren.
Al met al zeer tevreden over de 163Nm trekker en de aanbouw van LBS.
 
Weer terug uit Italië. De VTX is wel een monster van een trekker. Over o.a. de Galibier, Bonette, Gavia en Stelvio gegaan.
Op Stelvio naar beneden:

Bekijk bijlage 1414533
Op de Bonette was het prachtig weer:
Bekijk bijlage 1414522
En op de Galibier zaten we nèt onder de wolken en was het steenkoud:
Bekijk bijlage 1414523
Bekijk bijlage 1414524
Alles met volle bepakking, dus met tent en attributen.

In Italië zijn we slechts één span tegengekomen en dat was een Fransman. Allebei stomverbaasd en gestopt midden in haarspeldbocht en wat gebabbeld.

Enige probleem wat ik gehad heb, was een vastgelopen achterrem. Dat bleek bij thuiskomst een vervuilde ophanging van de remklauw te zijn die zich daardoor niet meer kon centreren.
Al met al zeer tevreden over de 163Nm trekker en de aanbouw van LBS.

Gaaf! Mooie foto's. Zit nu ook in dat gebied. Ziet er naar uit dat we het morgen niet droog houden. Maar de passen wel vaker in de regen bedwongen, dus komt vast goed.
 
Dank, dank, dank, voor de complimenten. :}
Rijden vind ik belangrijker dan looks, maar er moest wel wat gedaan worden. Dus de winter in de schuur doorgebracht met een pot polyesterplamuur en een rol schuurlinnen.
Nu weer tijd om te rijden.:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan