Husqvarna TE 410 '97 ??

dikkert

MF'er
24 mei 2019
167
115
Clinge
Beste mede-mf'ers,
Ik ben rembrandt, de nieuwste forumnoob, en heb een vraag:
Ik sta op het punt om een husqvarna te410 uit 1997 te kopen voor een redelijk bod. km en urenstand zijn niet bekend (moet ik mij hier zorgen om maken?)
Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Ervaring met de motor? Zoek ik het misschien in een compleet verkeerde hoek?

Achtergrond info:
Het doel: één / een paar keer per week rijden (zeeuws-vlaanderen) en waar mogelijk offroad.
Ik rij nu een suzuki gs500e om op school te komen. Recentelijk mijn oldtimer verkocht dus heb weer wat budget om nieuw speelgoed te kopen🛵.
verder heb ik geen ervaring met cross of offroad rijden, ook niet met zulke motors. Toen ik zocht heb ik dus op 2 dingen gelet: niet te groot/zwaar, maar wel genoeg kracht zodat ik niet standaard het gas vol open moet draaien.
met vriendelijke groet,
Rembrandt

1999-husqvarna-te410-10845-1.jpg
 
Lees eerst dit topic een door waarom dit mogelijk een slecht idee is gezien het budget. Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?
ja die heb ik reeds voor het posten eens helemaal doorgelezen. Ik probeer mij zo goed mogelijk te informeren alvorens ik een behoorlijke aankoop ga doen.
Ik ben niet mechanisch debiel, maar nou ook weer geen wonderkind. Een beetje onderhoud of sleutelen vindt ik niet erg. Wel weet ik dat de onderdelen redelijk lastig te vinden en best prijzig zijn.
 
Kijk eerst eens of er uberhaupt nog onderdelen voor te koop zijn en indien ja, tegen welke hoofdprijs.
Beter kijken naar een merk waarvan er nog voldoende van rondrijden en/of onderdelen te koop zijn.
Beter iets meer voor de aanschaf neertellen ipv 1000den euros voor de onderdelen.

voorbeeld: Motorisch - Ben van Erp Tuning

(ik heb een mening ......)

Een Honda XR400, zou een betere keuze zijn ,imho
 
Laatst bewerkt:
Ding ziet er dan wel goed uit, de meesten onder ons weten echter dat die oude husqs hele diepe geldputten zijn.

Lijkt me helemaal geen ideale keuze voor een eerste offoad motor. Ik zou wat doorsparen en een WRF 250 of EXCF 250 zoeken, offroad zal je niet snel power tekort komen.

Zeker zo leuk, goedkoper in aankoop en ook wat minder gevoelig, kan inderdaad een goede XR400, DR350 of TT250 zijn.
Ook deze worden al wat ouder, maar onderdelen zijn vlot verkrijgbaar, en sommige zijn niet duur en in zeer goede staat.
 
veel dank voor jullie reacties!
ja als je het zo bekijkt kan ik de koop misschien maar beter even op afstand houden dan. En nog eventjes doorzoeken naar een mooie honda?
 
Heb 2 jaar zon ding gehad , rijdt erg leuk en betrouwbaar , onderdelen bij ben van erp is bijna alles nog te krijgen , wel duur .
Ik heb hem verkocht omdat mijn koppelingskorf begon in te vreten en dat was me veel te duur , zon 500 euro nieuw van husqvarna.
Daarna heb ik een NX650 gehad maar deze was veel zwaarder en niet super geschikt om mee te crossen .
Nu een Afrika twin , dat rijdt echt heel mooi maar is ook echt heel zwaar in het bossen .
Als hij niet rookt / koppeling niet slipt voor een nette prijs (lees onder 2000 euro) zou ik het niet laten !
IMG_0090.JPG met SM wielen
IMG_0098.JPG
 
Als hij niet rookt / koppeling niet slipt voor een nette prijs (lees onder 2000 euro) zou ik het niet laten !

De verkoper had een filmpje gemaakt waarop de moto in zn neutraal liep, en hij ff het gas wat opentrok. Maar zag dus wel degelijk witte rook uit de uitlaat komen. Het was niet veel, maar toch wel duidelijk zichtbaar. mn gs'je heeft dat niet, zelfs bij het starten. (zuigerveren misschien? pakkingen? misschien niks ernstigs) maar goed, ik heb er natuurlijk mog niet naar gekeken/bereden.

Op dit moment heb ik de bezichtiging uitgesteld tot na mijn examens, dus tot 18 juni. (ook beter voor mezelf, dat ik niet in al mijn enthousiasme een impulsaankoop doe, omdat ie maar 1000 euries is)
Gun ik mezelf ook nog even de tijd om naar de jappanners te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan