Husaberg SM 650 leed (vermaak)

jvd

MF veteraan
6 dec 2005
5.091
90
Arnhem
Ik heb eindelijk na een aantal jaren een oude XR gereden te hebben mijn droom motor aangeschaft.

Helemaal gelukkig met mijn Husaberg 650 SM uit 2003! slechts 3400 km dus dat zou gassen moeten zijn.......

de eerste 700 km gingen goed TOT DAT........

Ik zat met 100+ km/h uur ff op de snelweg (moest ff ondanks dat het niet goed is).
Ik hoorde ff een krak/ knal geluid en toen stond het achterwiel stil. Ik hoopte nog op een losgeloepen achtertandwiel aangezien ik net de SM wielen er in had geplaatst maar dat bleek niet het geval te zijn! Er droop olie onder uit het blok :? :?

Nadere inspectie leerde me dat er een gat in het carter zat van ruim 20 cm! :X :( ;(
De drijfstang is gebroken en heeft het carter ff "open" gemaakt! -O- -O-
Het is mijn inziens NIET NORMAAL dat die zomaar breekt, de zuiger zit gewoon los in de cilinder dus een vastloper is het niet geweest!
Ik ben overigens wel blij dat het niet op een klaverblad gebeurde want dan was ik ZEKER op mijn bek gegaan en was niet alleen de motor stuk!

Uit pure wanhoop ff een blok gezocht....... en daar wordt je niet vrolijk van ;( het nieuwe type kost me € 4000,- en een gerviceerde oude type (met klote drijfstang) € 1500,-
Ook nog een mail naar Husaberg gezonden, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

Dus als iemand nog een 550/ 650 blok heeft liggen....... met goede drifjstang.... LET ME KNOW! (moet natuurlijk wel goedkoper zijn dan die € 1500,-. Beide carter helften mag ook dan zoek ik er wel een nieuwe drijfstang/ krukas bij!


De totale destructie foto's komen nog?! *O*
 
Op zijn minst behoorlijk vervelend na 700 km. Op zich is het wel vrij bekend dat de latere modellen (nadat ze door KTM zijn overgenomen) betrouwbaarder zijn.
 
Ik heb eindelijk na een aantal jaren een oude XR gereden te hebben mijn droom motor aangeschaft.

Helemaal gelukkig met mijn Husaberg 650 SM uit 2003! slechts 3400 km dus dat zou gassen moeten zijn.......

de eerste 700 km gingen goed TOT DAT........

Ik zat met 100+ km/h uur ff op de snelweg (moest ff ondanks dat het niet goed is).
Ik hoorde ff een krak/ knal geluid en toen stond het achterwiel stil. Ik hoopte nog op een losgeloepen achtertandwiel aangezien ik net de SM wielen er in had geplaatst maar dat bleek niet het geval te zijn! Er droop olie onder uit het blok :? :?

aan hoeveel toeren reed je? want even snelweg kan geen kwaad, als je nu 100 op een binnenbaan of op de snelweg rijdt, is het zelfde... maar aan hoeveel toeren en hoe lang je reed, dat is iets anders.
oude husabergs(pre 2004) stonden wel bekend voor 'kwaliteit'

is natuurlijk altijd jammer dat het gebeurd... maar hoog vermogen en betrouwbaarheid gaan niet altijd hand in hand
 
Laatst bewerkt:
aan hoeveel toeren reed je? want even snelweg kan geen kwaad, als je nu 100 op een binnenbaan of op de snelweg rijdt, is het zelfde... maar aan hoeveel toeren en hoe lang je reed, dat is iets anders.
oude husabergs(pre 2004) stonden wel bekend voor 'kwaliteit'

is natuurlijk altijd jammer dat het gebeurd... maar hoog vermogen en betrouwbaarheid gaan niet altijd hand in hand

Ik had die dag 100 km gereden waarvan 50 op de snelweg (gewoon 100 km per uur, terwijl de top iets van 170 is, dus geen overmatige toeren), daarna ff binenn door gereden. Daar is die voor gemaakt! dus gaat hij wel eens wat hoger in de toeren. Laatst ook nog op het circuit geweest en dat ging ook goed!

De power is NIET NORMAAL. Ik hoorde van Brouwer dat het neiuwe type een lagere compressie heeft omdat het oude type (lees voor 2006) vaker stuk liep. Daarom wil ik nu het nieuwe type blok!

Foto's staan op het Supermotard regio arnhem topic! pagina 76. (kan ze zelf niet plaatsen).

IK HOOP ECHT OP EEN AANBOD VAN HUSABERG *O* :} :] want normaal is het niet!
 
En ik had toendertijd ook nog getwijfeld voor een Husaberg...
Bij Brouwer in Zwartebroek heb ik toen nog gekeken. En bij Brouwer in Nijkerk staan er nog veeeeel meer.

Dus @ TS: Misschien heeft Brouwer nog wel iets liggen, je weet maar nooit.

Succes.
 
Whatever .... d'r kan een boel gel*lt worden, maar zoiets en zoveel schade slechts 700 kilometer na aankoop is natuurlijk hoe dan ook volledig ruk :(


Ik denk dat je van Husaberg beter erg weinig zult verwachten, kan me voorstellen dat zij zich niet geroepen voelen om hier nog iets in te betekenen.
Naar mijn idee zul je eerder bij de vorige eigenaar aan de deur moeten, maar dat zal vast een particulier zijn geweest...?? Dan word ook dat alweer een stuk moeilijker... B|
 
de 2003 modellen zijn de laatste die in zweden zelf gemaakt zijn en hebben als voornaamste probleem hun tuimelaars en hun starter,
die tuimelaars kunnen zonder probleem van het nwere model genomen worden en heb je een mooie update.


lijkt me echt héél eigenaardig dat de drijfstang het begeeft op deze weinige kilometers.
heb jeje tuimelaars al es bekeken als der geen stukje losgekomen is? en zo dit veroorzaakt heeft.
 
ken genoeg gevallen van piek fijn onderhouden en/of nieuwe motoren die de gekste mankementen plotseling krijgen. kan je niemand op aankijken... hooguit de producent.

Tuurlijk, ik ken ook mensen die een auto van een ton kochten en 'm na een half jaar vaker in de garage van de dealer hebben geparkeerd dan in hun eigen....

maar de afgelezen kilometerstand zegt Husaberg natuurlijk niets en 4 jaar na het verlaten van hun bedrijfsterrein en ?? eigenaren verder verwacht ik niet dat zij zich nog verantwoordelijk zullen voelen.
 
Inderdaad!, van Husaberg zelf hoef je niks te verwachten, opzich best logisch.
De vorige eigenaar kan ook alle voorschriften aan zijn laars hebben gelapt, er zit garantie op zolang je er niet competatief mee hebt gereden(vaag begrip!)...

Waar heeft je Husa altijd zijn onderhoud gehad?, of is dat allemaal in eigen beheer gedaan?
 
Hier de foto's

full



full



full



full








full
 
Whatever .... d'r kan een boel gel*lt worden, maar zoiets en zoveel schade slechts 700 kilometer na aankoop is natuurlijk hoe dan ook volledig ruk :(


Ik denk dat je van Husaberg beter erg weinig zult verwachten, kan me voorstellen dat zij zich niet geroepen voelen om hier nog iets in te betekenen.
Naar mijn idee zul je eerder bij de vorige eigenaar aan de deur moeten, maar dat zal vast een particulier zijn geweest...?? Dan word ook dat alweer een stuk moeilijker... B|

Ja gekocht bij een particulier, maar heb het blok nu uit elkaar en:
bigend stuk en small end slecht...... Ik heb iig elke 10 uur olie vervangen, ik denk de vorige eigenaar niet :(
Bij Brouwer hebben ze een blok voor 4000,- en een oud blok voor 1500,-
 
ken genoeg gevallen van piek fijn onderhouden en/of nieuwe motoren die de gekste mankementen plotseling krijgen. kan je niemand op aankijken... hooguit de producent.


Husaberg van voor 2006 heeft nooit iets van garantie gehad. Voor 2006 deed husaberg zowiezo niet aan garantie.
 
dat ik geen garantie had wist ik, maar proberen kan....... stuk is die toch al en met een mailtje kan ik hem misschien zomaar maken.
 
Ik heb iig elke 10 uur olie vervangen, ik denk de vorige eigenaar niet :(
Dat zegt helemaal niets. Zo'n ding slijt gewoon zowiezo al veel harder. Een ton haal je er nooit mee, ook al vervang je de olie elke dag. Bij 5000km zou ik ook op een rivisie rekenen. Bij andere 1-cylinders met veel vermogen is het zo'n beetje hetzelfde al zijn die in de regel wel iets betrouwbaarder dan een Husaberg.
 
dat ik geen garantie had wist ik, maar proberen kan....... stuk is die toch al en met een mailtje kan ik hem misschien zomaar maken.


Was ook niet de bedoeling om te zeiken tis al erg genoeg dat je met zo'n schade zit. sukses er mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan