Husaberg SM 650 leed (vermaak)

Lekker balen voor je man!! -O-

Maar kan je niet beter een tripje naar Engeland maken en deze gaan halen??

Is goedkoper dan een nieuw blok. Sterker nog, weer een hele motor erbij.

In ieder geval succes ermee!!!

ik zou zoiets nou nooit durven kopen, volgens mij pis je dan echt naast de pot.

2400 euro voor een sm als dat.. de groeten, ding zal flink afgetrapt zijn
 
Maar half gas rijden, is dat zo slecht dan? Dan wordt 'ie iig minder zwaar belast dan vol gas. Soms moet je wel over de snelweg om eens ergens te komen. Het zou toch te gek zijn dat dat niet zou kunnen lijkt me.

is volgens mij ook onzin, al hoor ik dat verhaal staads vaker

ik heb er schijt aan en rij vaak genoeg halfgas en alles ziet er nog pikobello uit.






*nou rijden wij dan wel een ktm hea *O*
 
Dat halfgas verhaal is ook meer voor een tweetakt van toepassing. Op het moment dat je daarmee halfgas rijdt dan krijgt hij minder smering.

Altijd volgas dus! En dat is ook prima zo...
 
ik zou zoiets nou nooit durven kopen, volgens mij pis je dan echt naast de pot.

2400 euro voor een sm als dat.. de groeten, ding zal flink afgetrapt zijn

Neeuuhhh, ik persoonlijk ook niet! Maar hij vroeg om links & mensen die iets tegenkwamen, dit kwam ik tegen.

Maar het blok in die SM is absoluut in betere staat dan wat hij nu heeft!
 
Neeuuhhh, ik persoonlijk ook niet! Maar hij vroeg om links & mensen die iets tegenkwamen, dit kwam ik tegen.

Maar het blok in die SM is absoluut in betere staat dan wat hij nu heeft!


Idd dat blok heeft iig een kompleet carter *D maar ik ga toch ff kijken wat het 650 blok op ebay doet. nog maar iets van 6 dagen...... DUIMEN en geld tellen ;)
 
Inderdaad! Je mot ook niet "rijden" op de snelweg, je mot KNALLUH op de snelweg! :Y

Ik heb het nog eens met de "sponsor" van mijn Supermotard club besproken en die kwam met de volgende conclusie:

te veel toeren gereden. Door een te lange slag van de motor is de zuigersnelheid te hoog (lees meer dan 24 m/s) dan worden de krachten op je drijfstang te hoog. Het nieuwe blok wordt dus ook o.a. preventief voorzien van een toeren begrenzen die er voor gaat zorgen dat hij nooit meer dan 20 m/s gaat draaien!
Overigens waren het big-end en small-end ook slecht. Maar dat is niet de oorzaak dat de drijfstang breekt?! :? Ook het big-end slijt door een te hoog toerental...... Small-end is gewoon al vaker een kwaal van een husaberg dus dan heb ik ongeveer alle slechte punten in een! "tja dat zijn drie wensen in een" maar dit is geen kindersurprise, dit is die klote constructies in een blok (en dan sla ik de tuimelaars dieafbreken nog over) :(

Heb er ECHT de balen van, KL^*&% Husaberg.........
Oja overigens is de schakelvork van 5-6 ook buiten de tolleranties..... dus die moet er ook nog ff uit! Of dat ding heeft 100.000 km gereden of het is nioet bepaald slijt vast!


is wel weer anders als hij het (ooit weer) doet O-)
Misschien moet ik ook wel een topic openen "verkopen of niet" _O-
geheel originele supermotard met kleine motorschade. _O-
 
Het is duidelijk dat je drijfstang een probleem heeft gehad... met 100 km/h een vast loper… ik zou niet graag in je motorlaarzen hebben gestaan

Niet dat het je leed verzacht maar in mijn golfje (nieuw gekocht) zat een bout in de motorsteun zonderschroefdraad, gehele brok in de soep gelopen.... zegt de monteur bij het autobedrijf dat het aan de bestuurder ligt... zo weet ik er ook nog wel een paar. Hier heb je de sleutels van een huurauto, mag je er een hele week overdoen maar wil ik graag de zelfde schade zien… Eeeeuhh tja zo werkt dat niet zegt ie dan. Met andere worden je lult uit je nek.

Een machine verkopen zonder garantie kan niet. In de Nederlandse wet is zelfs geregeld dat je op aangeschafte producten ALTIJD garantie hebt. Ook al is de fabrieksgarantie verlopen kan je er altijd aanspraak op maken omdat het falen van je drijfstang een fabricage of montage fout is geweest. Volgens de wet mag je er van uitgaan dat een auto/motor jaren mee mag gaan zonder problemen, deze fout ligt niet bij jouw maar bij husa of d dealer die hem heeft onderhouden. (je rechtsbijstand kan daar meer over vertellen)

Heb je bij de aanschaf de facturen van het onderhoud van de Husa gezien/gekopieerd?? want als je kan aantonen dat hij zijn periodieke onderhoud heeft gehad kan/mag je van de importeur verwachten dat ze het blok uit elkaar halen wat het probleem is, het ruikt mij naar een fabricage fout en deze zullen vervangen worden door de importeur.

“vroeger” heb ik gewerkt bij de wegenwacht in r’dam als je weet hoeveel nieuwe auto’s het haven terrein verlaten met kapotte blokken, pompen, elektra etc. en standen… wil je niet weten. Men plaatst dan nog even gauw een ruilmotor in je nieuwe auto die op 0 km staat.
Montage gebeurt vaak met robots en personen die volgens een vast patroon werken en daardoor zaken over het hoofd zien.

Heb je geen onderhoud’s facturen gezien en de vorige eigenaar het onderhoud zelf heeft gedaan moeten er facturen zijn van onderdelen. Als je hem bij een dealer uit elkaar laat halen en er blijkt slecht onderhoud zijn gepleegd aan de husa kan je via je rechtsbijstandsverzekering de kosten kunnen verhalen op de vorige eigenaar. (men kan de voige eigenaar dwingen zijn product terug te nemen omdat deze men heeft verkocht met verborgen verbreken)

Het gaat je hoe dan ook een aardig emmertje met geld kosten… ik hoop dat het nog goed komt en je weer fijn een stukje kan gaan raggen!!

full
 
Leuk verhaal dat van die 24m/s maar dat gaat tegenwoordig niet meer op. Daarom hebben ze tegenwoordig speciale coatings op de zuiger en/of wand. Hoe denk je anders dat ze met een racer op 16000 rpm komen? Dat gaat vaak veel harder dan 24m/s
 
Leuk verhaal dat van die 24m/s maar dat gaat tegenwoordig niet meer op. Daarom hebben ze tegenwoordig speciale coatings op de zuiger en/of wand. Hoe denk je anders dat ze met een racer op 16000 rpm komen? Dat gaat vaak veel harder dan 24m/s


deed honda in de jaren 60 al.

heeft iets met de slag te maken. Een beetje scheepsdiesel maakt een hogere zuiger snelheid dan zo een klein overvierkant race motortje.
 
Leuk verhaal dat van die 24m/s maar dat gaat tegenwoordig niet meer op. Daarom hebben ze tegenwoordig speciale coatings op de zuiger en/of wand. Hoe denk je anders dat ze met een racer op 16000 rpm komen? Dat gaat vaak veel harder dan 24m/s


je moet naar de slag kijken

bij een berg is de slag 80mm of 0.08meter
zuiger gaat volgens hem 24m/s
24/0.08= 300 keer op en neer per seconde
dus delen door 2 =150*60=9000toeren
kan wel voor een mono...

die racertjes van vandaag hebben een slag van rond de 42mm(600cc)
16000/60=266.66*2=533.32*0.042=+-22.4m/s zuigersnelheid...
gaat niet harder dan 24m/s, er zijn limieten aan techniek.
 
Maar half gas rijden, is dat zo slecht dan? Dan wordt 'ie iig minder zwaar belast dan vol gas. Soms moet je wel over de snelweg om eens ergens te komen. Het zou toch te gek zijn dat dat niet zou kunnen lijkt me.

Inderdaad dat moet wel kunnen, als je maar geen constante snelheid rijd. Een husa is er ook voor gemaakt om alleen maar belast te worden. als je continue half gas rijd krijg ie te weinig benzine en word ie te warm......

Eigenlijk is het zelfde met motocross. op een crosterrein ga je ook niet constant halfgas rijden(kan ook niet). het is vol gas of geen gas en daar zijn deze motoren op gemaakt.
:W
 
is volgens mij ook onzin, al hoor ik dat verhaal staads vaker

ik heb er schijt aan en rij vaak genoeg halfgas en alles ziet er nog pikobello uit.






*nou rijden wij dan wel een ktm hea *O*

Klopt bij Ktm is het een iets ander verhaal, maar die blokken van een husa daar zit wat meer gebruiksaanwijzing bij. ( bij de allernieuwste overigens niet)
 
je moet naar de slag kijken

bij een berg is de slag 80mm of 0.08meter
zuiger gaat volgens hem 24m/s
24/0.08= 300 keer op en neer per seconde
dus delen door 2 =150*60=9000toeren
kan wel voor een mono...

die racertjes van vandaag hebben een slag van rond de 42mm(600cc)
16000/60=266.66*2=533.32*0.042=+-22.4m/s zuigersnelheid...
gaat niet harder dan 24m/s, er zijn limieten aan techniek.

Zo werkt dat niet, je gaat nu uit van een gemiddelde snelheid, terwijl een zuiger steeds accelereert en afremt, en halverwegen zijn 'topsnelheid' bereikt.
Dan kom je dus dik over die 24m/s zuigersnelheid, aangezien een zuiger nooit een constante snelheid kan hebben.

Hoe de formule precies was weet ik niet meer, maar de manier van berekenen die jij gebruikt gaat helaas niet op.
Een zuiger heeft nooit op iedere punt dezelfde snelheid, aangezien het een sinusbeweging is. Als je de krukas 10 graden draait terwijl de zuiger 5 graden voor BDP staat beweegt de zuiger vrijwel niks. Terwijl als je de krukas 10 graden draaid terwijl de zuiger halverwegen staat beweegt de zuiger veel meer!
Een zuiger heeft een acceleratie totdat ie halverwegen is, en daarna begint hij al met afremmen. Die snelheden op dat middelste stuk komen dus over die 24m/s waardoor de krachten uiteindelijk te hoog worden. Met alle gevolgen van dien...
 
~
Ik heb het nog eens met de "sponsor" van mijn Supermotard club besproken en die kwam met de volgende conclusie:

te veel toeren gereden. Door een te lange slag van de motor is de zuigersnelheid te hoog (lees meer dan 24 m/s) dan worden de krachten op je drijfstang te hoog.

quote]

Aan hoeveel toeren moet ik dan denken? Als je 100km/h op de snelweg hebt gereden, zijn de toeren toch zeker niet te hoog? Of heb je over het algemeen te hoogtoerig gereden? Ben benieuwd :)
 
Zo werkt dat niet, je gaat nu uit van een gemiddelde snelheid, terwijl een zuiger steeds accelereert en afremt, en halverwegen zijn 'topsnelheid' bereikt.
Dan kom je dus dik over die 24m/s zuigersnelheid, aangezien een zuiger nooit een constante snelheid kan hebben.

Hoe de formule precies was weet ik niet meer, maar de manier van berekenen die jij gebruikt gaat helaas niet op.
Een zuiger heeft nooit op iedere punt dezelfde snelheid, aangezien het een sinusbeweging is. Als je de krukas 10 graden draait terwijl de zuiger 5 graden voor BDP staat beweegt de zuiger vrijwel niks. Terwijl als je de krukas 10 graden draaid terwijl de zuiger halverwegen staat beweegt de zuiger veel meer!
Een zuiger heeft een acceleratie totdat ie halverwegen is, en daarna begint hij al met afremmen. Die snelheden op dat middelste stuk komen dus over die 24m/s waardoor de krachten uiteindelijk te hoog worden. Met alle gevolgen van dien...
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

dit wordt een klassieker! :Y
heb je deze foto al naar de importeur/fabriek gestuurt?
het zal niet veel helpen maar je maakt wel een punt duidelijk

sterkte met het verlies iig (zwaar balen dit ,kan ik me indenken zo ;( )

ik ga toch maar voor honda weer geloof ik -O-

ik zou deze foto nog niet opsturen als ik jouw was.... dan kan je hulp of enige coulance wel vergeten denk ik. 8-)

Heb je robbe motoren in giessenburg al gesproken? Misschien kan hij je helpen.
 
~
Correctie je hebt helemaal gelijk de zuiger heeft nooit overal dezelfde snelheid. Dus je kan wel degelijk over de 24 m/s heen. Je zal dan alleen wel te veel toeren maken.

Ik weet alleen niet of ze de snelheid per slag meten of dat ze de tussen stukken ook nog apart uitrekenen. Kan haast niet anders want er moet wel een juiste berekening gemaakt zijn voor de sterkte van je cilinderwand en dergelijke

Het is wel zo dat
Als je met een racer en een supermotard 1 cilinder dezelfde toeren maakt, is de snelheid m/s van je zuiger veel hoger bij een supermotard.............
:?
 
Laatst bewerkt:
...
Een zuiger heeft nooit op iedere punt dezelfde snelheid, aangezien het een sinusbeweging is. ...

Even een plaatje ter verduidelijking:

q29754img1.gif


De helling van de grafiek geeft de snelheid aan. De helling is steeds verschillend bij een sinusbeweging. Je kunt dit punt berekenen met behulp van het differentiëren van de gafiek.
 
Even een plaatje ter verduidelijking:

[afbeelding]

De helling van de grafiek geeft de snelheid aan. De helling is steeds verschillend bij een sinusbeweging. Je kunt dit punt berekenen met behulp van het differentiëren van de gafiek.

Je kan dus zien dat de zuiger na iedere omslag dezelfde snelheid heeft.
Dus die berekening is correct alleen nog -de tijd(periode) van het omslag punt. Dan heb je de juiste zuigersnelheid.......of heb ik het nu fout????
 
formule van zuigersnelheid is 2SN

2x slag x toeren- vroeger lag de kritieke kaap op 16 m/s max vr de zuigersnelheid

2x0.08mx6000/60 tr/sec=16m/s
je hebt tegenwoordig op deze lage zuigerhemd zuigers een zwarte coating voor de wrijving te verminderen maarja, in dit topic hebben we het op de drijfstang die het begeven heeft.
 
Het gaat om de gemiddelde zuigersnelheid. Als die onder de pakweg 24m/s blijft moet de techniek het aan kunnen. En dan vooral de oliefilm, want daar is die 24 m/s op gebaseerd.

Voorop gesteld natuurlijk dat de drijfstang sterk genoeg is, de zuiger licht genoeg is, de zuiger bij dat toerental niet tegen de cylinderkop slaat (want een drijfstang rekt op het moment dat de zuiger in BDP staat). Daar zal de TS echt niet aan gezeten hebben, die 9000 toeren.

Misschien heeft er wel een kerfje op de drijfstag gezeten die tot deze ellende leidde, wie weet.
 
Aangezien niemand het hier goed heeft zal ik de formule geven om de gemiddelde zuigersnelheid

uit te rekenen.

Dit komt uit de bijbel van de motortechniek

gemidd. zuigersnelheid = max toerental x slag
-------------------------
30.000

Dat van die coatings om dat mogelijk te maken is onzin

dat hadden ze vroeger in de 50cc racemotoren ook niet en die zaten soms rond de kritieke

zuigersnelheid.

24m is inderdaad t matje daarna klapt ie

Mn oom is 15 jaar lang monteur van n race team geweest en ik heb al die formules en wetten tot

sint juttemis gehoord

desalniettemin is een toerenbegrenser verstandig om te monteren, in wedstrijden weet ik niet, maar op de openbare weg zeker . Blijft ie langer heel.

Zit er aan te denken om een uitschakelbare te kopen . Zijn die er voor Husqvarna's??
 
Terug
Bovenaan Onderaan