Hulp relais solid state gemonteerd

No-geranium

Iets wat niets kost mag je gul mee zijn.
3 apr 2019
891
1.280
Woerden
Ik vraag me af of een solid state relai de accu leeg kan trekken.
Er blijft een beetje spanning op de geschakelde contacten.
(Relax lukt ff niet om te veranderen in relai)
 

Bijlagen

  • IMG_4869.jpeg
    IMG_4869.jpeg
    147,1 KB · Weergaven: 0
Er bestaan ook SSR’s om DC te schakelen. Omdat het een halfgeleider is, is de weerstand (/impedantie) in geopende toestand niet oneindig. Er zal dus een kleine stroom blijven lopen (de “leakage current” die je in het datasheet altijd kan terugvinden).

Ik ben wel fan van SSR’s, maar vooral voor toepassingen die veel en/of snel moeten schakelen. Op een motor zou ik zo gauw niet zoiets kunnen bedenken. Bij wat grotere stromen zal je ook aan koeling moeten denken. Ik zou dan toch voor een eenvoudig mechanisch relais gaan, waarbij je deze nadelen niet hebt.
 
Interesante vraag.

Maar om een goed antwoord te geven is het idd belangrijk te weten wat er geschakeld moet worden.

Het relais op de foto heeft een dc input van 3 tot 24v gelijkstroom dus dat is prima voor een motor.

Uitgaande geschakelde stroom is idd wisselspanning 24v tot 380v, een appart voltage om te gebruiken op de motor maargoed wil niet zeggen dat het niet kan. Wie weet rijd de TS met een generator achterop rond?

Hierdoor moest ik gelijk denken aan het volgende waarom kan een wisselstroom schakelaar geen gelijkstoom schakelen.

Het zal vast wel werken maar het is er niet voor ontworpen.

Het volgende komt van internet.
"Can you use an AC switch for DC power?


AC is self-extinguishing since the current goes to zero 120 times every second. DC does not so the switch has to survive until the arc dies down on its own. So the DC switch has to be hardier and will therefore work with AC. However, the AC switch is not as hardy and should not be used with DC."

Afhankelijk van het gebruik ga ik ervan uit dat dit geen goede keuze is.
 
Er bestaan ook SSR’s om DC te schakelen. Omdat het een halfgeleider is, is de weerstand (/impedantie) in geopende toestand niet oneindig. Er zal dus een kleine stroom blijven lopen (de “leakage current” die je in het datasheet altijd kan terugvinden).

Ik ben wel fan van SSR’s, maar vooral voor toepassingen die veel en/of snel moeten schakelen. Op een motor zou ik zo gauw niet zoiets kunnen bedenken. Bij wat grotere stromen zal je ook aan koeling moeten denken. Ik zou dan toch voor een eenvoudig mechanisch relais gaan, waarbij je deze nadelen niet hebt.
Ik heb inderdaad hem vervangen voor een mechanisch relais.
Ik kreeg problemen met m’n digitale controller van m’n verwarmd vest.
 
Dit lijkt me een betere optie ervanuit gaande dat er een lamp of iets dergelijks geschakeld moet worden
Screenshot_20240426_113442_Chrome.jpg


Maar zoals eerder ook al genoemd denk ik dat een standaart automotive relais ook prima zal voldoen.
 
Als ik naar het plaatje kijk zie ik toch echt bij aansluiting 1 en 2 staan, 24-380 VAC. Compleet met wisselspannings tekentjes. Vandaar mijn eerdere vraag.
Het type op het plaatje is inderdaad voor AC, geen gekke vraag dus.

Dit is een DC-DC type:

IMG_1366.jpeg

Het zal vast wel werken maar het is er niet voor ontworpen.
Je kan wel inschakelen, maar niet meer uitschakelen.
SSR’s schakelen op nuldoorgangen van wisselspanning.
Er was door de OP al gekozen voor een normaal relais.
 
In een ssr voor wisselspanning zit een gelijkrichter of een dubbele "schakelaar" maar dat is de lelijke optie. Om wisselspanning met een gelijkspanningsschakelaar te kunnen schakelen is dat nodig.

99990019.jpg
 
Zo heeft de triac altijd een spanning in de doorlaatrichting. Je kan met een AC SSR best DC schakelen. Ik vraag me wel af waarom ze er zo'n hoge offset op zetten
 
Sorry Rob, maar deze keer ben ik het niet met je eens. In je schema's heb je thyristors getekend. Een triac is in feite twee antiparallel geschakelde thyristors in één doosje. Daar kan je prima wisselspanning mee schakelen. Als je een stuurstroompje op de gate van de triac zet gaat deze geleiden en als je de stuurstroom weghaalt gaat op het moment dat de wisselspanning door de 0 gaat stopt de triac met geleiden.
Screenshot_20240427-123952_Samsung Internet.jpg
Op het eerste plaatje heb je een thyristor staan die een gelijkstroom schakelt. Inschakelen zal goed gaan, stuurstroom op de gate en de thyristor gaat geleiden. Als je echter de stuurstroom weghaalt zal de thyristor blijven geleiden totdat de stroom door de thyristor 0 wordt.
Ik heb best een poos naar het tweede schema zitten kijken maar ik kan niet doorgronden hoe het werkt. I know, me stupid.
 
thyristors {knip}
Ook jij zag dus dat ik een thyristor heb getekend, maargoed... dat ik het triac noem is niet goed, nee...

Het tweede schematje wordt onwijs veel gebruikt, je kan er inplaats van de THYRISTOR (godverdomme) ook een TRANSISTOR in zetten, dan kan je de wisselspannng nog regelen ook. Om dat schematje te vatten moet je effe niet aan een negatieve spanning denken maar telens de positeve spanning volgen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan