Hulp nodig aftapplug (zweet,lekt)

vijay

MF'er
24 sep 2008
66
7
Beste mensen,

Ik heb de olie verwisseld van mijn Aprillia Dorsoduro 750, echter is het volgende gebeurd dat de aftapplug is doorgedraaid en nu lichtjes zweet.

Ik heb er een nieuwe koperen ring op gedaan, en nu is het zo dat de plug wel
Vast kan zetten maar niet goed strak en blijft het zweten bij de aftapplug. Ik heb hier op het forum gelezen over de volgende oplossingen een helicoil plaatsen, dowty ring wat is verstandig en weet iemand waar ik een helicoil kan laten zetten voor een redelijke prijs?? Of een andere goede oplossing!

Ik kom uit Utrecht en de motor staat staat ook in Utrecht.

Mijn dank is groot,
 
Laatst bewerkt:
Een motorzaak heeft -kan hebben- een set met overmaatse doppen of pluggen. Incl gereedschap om dat op de juiste manier passend te maken.
 
Een motorzaak heeft -kan hebben- een set met overmaatse doppen of pluggen. Incl gereedschap om dat op de juiste manier passend te maken.

Ik ben daar eerlijk gezegd helemaal geen fan van. Als in: waarom zou je naar een andere (speciale) grotere maat gaan. Mocht er ooit iets met die plug gebeuren dan past het origineel niet, en een helicoil is nog sterker ook.
 
Ik heb gebeld met een winkel in soest en daar werd mij verteld dat ik minimaal rekening moest houden met €250 en dit besrag was een indicatie en dat was nog niet zeker dat het gemaakt zou zijn ik schrik wel van dat bedrag
 
Ik ken de motor niet maar zit er een losse carterpan onder?
Denk dat ze een voorzichtige schatting geven.
Zit er geen scheur in de carterpan....
Olie eruit, pan losnemen, helicoilplaatsen, nieuwe pakking, nieuwe aftapplugring ,nieuwe olie...

In Zeist zit Zot, best wel bekend hier op MF...
 
Ik ken de motor niet maar zit er een losse carterpan onder?
Denk dat ze een voorzichtige schatting geven.
Zit er geen scheur in de carterpan....
Olie eruit, pan losnemen, helicoilplaatsen, nieuwe pakking, nieuwe aftapplugring ,nieuwe olie...

In Zeist zit Zot, best wel bekend hier op MF...
Naar mijn weten zit er geen losse carterpan onder
 
2019-03-27 18.53.28.jpg
2019-03-27 18.54.56.jpg


maar 4 spoedjes draad op een M16 x1.5 aftapplug (sleutel 22) in alu en dan nog 2 koperen ringen eronder. Ik mag hopen dat aprilia niet zo dom is om zo'n korte plug te monteren en dit een aftermarket plug is, want dit kan nooit goed gaan.
 
Het is van de Zotte, maar wel uitstekend advies!

Ik had zoiets eens bij een Jaguar carter en dat is 3/8 BSP en in de installatietechniek heb je pluggen met dergelijke draad, maar die verloopt conisch, dus die krijg je altijd vast.

38_Black_Iron_Plug.JPG
 
Daar heb je een punt, maar gewoon niet te vast draaien, teflon tape om de draad, gaatje boren door de vierkante kop en zekeren met een draadje, zoals we vroeger deden met racemotoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan