HPP cilinder Honda CR250

PatrickTL

Rookie
20 jul 2018
21
0
Nieuwerbrug
Hallo allemaal, ik zit vaak dit forum te lezen maar nooit de moeite genomen om ook eens actief mee te doen met posten.
Mijn naam is Patrick, 2 takt liefhebber en mag graag opknappen, zelfs stiekem te denken de baan weer eens op te gaan.

Afgelopen April heb ik een Honda cr250 weten te redden van een Duitse motorsloper en ben rustig begonnen met demonteren, alles geordend etc etc.
Krukas heb ik een nieuw big-end gegund en ook maar 2 nieuwe krukaslagers in de carters.
Aandrijf lagers moeten nog + ook een 3e versnelling tandwiel welke 2 "afgekauwde"tanden heeft.

De cilinder is "op"; oftewel er moet een nieuwe NIKASIL wand in; alles moet eraf wat maar metaal is van schroef tot draadbussen en dat is mij ook allemaal gelukt met uiterste voorzichtigheid en geduld.

Maar...….., hier komt mijn vraag voor de kundigen -/ kenners:
In de cilinder zitten nog 2 metalen kleine busjes geklemd in het aluminium wandgedeelte, deze zijn voor de 2 verticale HPP aandrijfasjes.

Op welke manier krijgt men deze eruit zonder schade aan te richten (ik ben hier huiverig voor en heb ze ook nog niet aangeraakt)
Warm stoken, drijver, is er een tool hiervoor?

Als deze 2 eruit zijn mag ie in een warm chemisch bad:)

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Gr Patrick
 
Ik heb deze erin laten zitten en naar de nicasiler gestuurd.
Ze zaten er nog in toen hij terug kwam, onbeschadigd.

Dus volgens mij zijn ze afgeplakt ofzo?
 
Je kunt ze eruit tikken met een lange drijver vanaf de bovenkant.

Of je kunt ze laten zitten, dan doen ze dat bij de nicasilboer, of ze kitten ze af voor ze het zuurbad ingaan. Niet prettig, kun je een silicone blerf uit de gaten gaan halen.

Vaak zijn die busjes trouwens wat uitgelubberd (uiteraard nadelig voor het hpp systeem), dus mocht je alles perfect willen maken zou je gelijk een paar nieuwe kunnen (laten) draaien en ze vervangen.
 
Dank jullie wel voor de reactie! Busjes zijn niet uitgelubbed, asjes zijn OK.
Ben net terug van vakantie dus de Cilinder maar eens naar Brabant brengen voor een nieuw laagje incl de busjes.

Stukje bij beetje begint de puzzel te passen, tis een hel om aan de bekende (motorische) slijtage onderdelen te komen.

Zal eens een paar foto's Sturen voor geïnteresseerden.

Gr Patrick
 
Ik heb er veel voor liggen Patrick.
Als je wat nodig hebt graag even mailen, timmer_dirk@hotmail.com
 
Dank jullie wel voor de reactie! Busjes zijn niet uitgelubbed, asjes zijn OK.
Ben net terug van vakantie dus de Cilinder maar eens naar Brabant brengen voor een nieuw laagje incl de busjes.

Stukje bij beetje begint de puzzel te passen, tis een hel om aan de bekende (motorische) slijtage onderdelen te komen.

Zal eens een paar foto's Sturen voor geïnteresseerden.

Gr Patrick
Ja altijd leuk zo n restauratie om te volgen. Zet er gerust is wat foto s bij.
 
OK, gevonden na hulp van dochterlief.

Een aantal foto's zoals ik 'm kocht samen met een 1993 KX125 in onderdelen.





 
Laatst bewerkt:
vreselijke ruzie gehad met het linksysteem welke aan haan het frame vast zit (vork).
Bussen waren ingevreten en lekker vast, aluminium verhitten moet je mee oppassen. WD40, verwarmen, kloppen, nachtje in de kruipolie, weer verhitten + kloppen en bebloede duim.......
Eindelijk los!


 
Laatst bewerkt:
Overtrek was binnengekomen.
Onder het oude zitje zat nog het orgineel ook nog onder. Weer met de nietjes aan de gang.


 
Laatst bewerkt:
Als je hiermee aan de slag gaat moet je veel lezen heb ik gemerkt + werkplaatshandboek en een bak gezond verstand.


Frame gestraald, 2x rode primer en daarna RAL3000 (2x) + blanke aflak (2x).
Nieuwe balhoofdlagers en voetsteunen.

 
Laatst bewerkt:
Nu waar mijn vraag aan iedereen begon, de cilinder.
In duitsland bespaart men schijnbaar op luchtfilters. helaas heb ik hier geen foto meer van. het ding was vergaan en zat vol met zand (idem de luchtfilterbak)

Foto's spreken voor zich............






 
Laatst bewerkt:
Wil ik dit in 1x bekostigen dan heet ik Donald Trump, maar goed; bucket list top 10 volgende maand$$$.

Zuiger en nieuw laten sealen
 
Gesplitst blok en het verhaal hierachter + eventuele onderdelenhulp van Dirk (hoop ik) komt morgen.

Oja, er was eens een magnesium koppelingsdeksel........................
 
Dit is toch het model 88/89? Ik heb een 125 cr uit 1988 gehad. Goed bezig en mooie plaatjes
 
Laatst bewerkt:
wat foto's van de Carters, schoongemaakt, nieuwe bak en krukas lagers + krukas met nieuw big end.
De Carters zijn gespoten met VHT lak, en gebakken in de oven. Ik had hierna wel ruzie met vrouwlief.

Deze lak (schijnt) redelijk giftig te zijn met spuiten. Pas hiermee op (mondkapje en met de rug in de wind staan)







aandrijfkant met ik nog iets bijwerken en polijsten bij de swingarm-as.
Blok had geen scheuren en de olieaftap was ook prima. happy man!
 
Het waterpomp magnesium verhaal.

Voordat ik de honda kocht had ik ook reeds van deze horrorverhalen gehoord. Uitgevreten waterpomphuizen etc. Idem veel foto's op internet.
Ik had een beetje geluk.




Op de foto zie je reeds het koppelingshuis in gespoten en gebakken staat. De waterpomp was ok, ook de 2 oliekeringen van de waterpomp as (komen wel nieuwe in).
Alleen de inlaat aansluiting had corrosie. ik heb alles weggedremeld wat corrosie had, en een alu inzetbusje gepakt; deze met JB weld 2 componenten helemaal ingekapseld. tis nu keihard. heb erop getikt of het kraakt of scheurt maar doet niks.( zie klein bobbeltje)

Hierna alles schoongemaakt en ook de binnenkant met VHT lak ingespoten + bakken.
Ik las dat de 1986-1990 liefhebber Denicol koelvloeistof gebruiken dus deze gaat er straks ook in.
 
Laatst bewerkt:


hier heb ik straks een adres voor nodig, het staat in het WP handboek wel leuk uitgelegd, maar laat er liever er een pro naar kijken. De "bumprubber "onder is ook vergaan en verdenk nieuwe olie en keuringen.
Voorpoten is helemaal een kriem. Deze schoongemaakt, en dempingstang etc eruit, olie gecheckt van beide poten en geen metaalgruis of dergelijks gevonden. rubbers ook OK.

Maar dan terug om nieuwe keringen te plaatsen, normaliter klop je ze schijnbaar er met een beetje trucjes (oude kering ervoor) er zo in. Laat Showa deze Up-side-down poten gebouwd hebben met een losse bus om de voorpootbuis.........
Dus; 2x professional nodig. 670 -700 ml olie per poot en gooi een gok met 10W
Oja iedereen met WP 4054, prijs U gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Mijn waterpomphuis was het tuitje van de slang wel verrot. Heb hier een bus in gelijmd,dat hield op zich wel maar niet ideaal. Mooie type s dit. Ga je ook nog een nieuwe originele kappen set regelen en stickers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan