Howto: tanktasmod voor op een supersport

Baba-san

MF veteraan
17 jun 2003
8.672
0
Amsterdam
Hallo mensen,
Ik heb hier op t MF een idee opgedaan van een collega Fireblade-rijder thnx Nosmo King wat ik met jullie wil delen. Voor de supersportrijders onder ons is het wel bekend. De bagagemogelijkheden zijn beperkt en het is telkens keuze maken tussen comfort, veiligheid, capaciteit, in rugzak of tanktas. Als je tank van metaal is kun je nog kiezen voor een magnetische tanktas maar krassen liggen altijd op de loer. En een rugtas heeft me nooit lekker gezeten.
Vandaar de volgende oplossing. Ik heb een tweede duozitje op MP gescoord en ben met slopen begonnen.

Hondatanktasmod1.jpg


Hondatanktasmod2.jpg


Hondatanktasmod4.jpg


Hondatanktasmod5.jpg


Hondatanktasmod9.jpg


Hondatanktasmod10.jpg


Hondatanktasmod11.jpg


Hondatanktasmod25.jpg


Hondatanktasmod24.jpg


Eerst de zitting eraf, een mal gezaagd van triplex in de vorm van de tanktas, dan de boel volgepurd, let op, pur wordt ongeveer 3x zo groot in volume en moet niet scheef uitzetten, anders gaat je tanktas scheef op de motor staan. Dan de zijkant afgezaagd met een houtzaag en met grof schuurpapier in vorm geshaped en even gepast.

Hondatanktasmod30.jpg


Wat ik handig vind is dat hij afneembaar is, regenwaterproof moet zijn en ook topsnelheidfest. Toen de vorm naar m’n zin was en de lak niet raakt bij vastklikken en losmaken heb ik de zijkanten verstevigd met epoxy. Let erop dat je werkt in een geventileerde ruimte. Toen dit stevig was heb ik 2-componenten plamuur gebruikt om de zijkant glad te maken. Daarna is hij in de grondverf gezet.

Hondatanktasmod37.jpg


Hondatanktasmod36.jpg


Hondatanktasmod39.jpg


Hondatanktasmod43.jpg


Hondatanktasmod42.jpg


Hondatanktasmod41.jpg


Hondatanktasmod50.jpg


Om het geheel op vakantie in de regen te kunnen parkeren heb ik de bovenzijde ook in de verf gezet, gewoon met een rollertje. Dit zul je nooit meer zien omdat de bodem van de tanktas hierop gelijmd en geschroefd gaat worden. Eventueel water zal dus niet de pur kunnen bereiken.

Hondatanktasmod59.jpg


Hondatanktasmod60.jpg


Hondatanktasmod65.jpg


Hondatanktasmod66.jpg


Hondatanktasmod80.jpg


Hondatanktasmod90.jpg


Hondatanktasmod89.jpg


Hondatanktasmod88.jpg


Hondatanktasmod84.jpg


Hondatanktasmod93.jpg


Wat ik dan heb gedaan is de basis van de magneettanktas verknippen om de magneetjes kwijt te raken. De rand heb ik gecamoufleerd met een over de lengte open gesneden benzineslang, thnx Nameless en deze erop vastgekit. Door de uitvoering van de tanktas heb ik onder de bodem een waterdichte hoes. Voordeel is dat ik geen volle en dus zware tas hoef vast te klikken aan de motor. Je laat de basis aan de motor en neemt de rest mee naar je hotelkamer/huis. In de tanktas is ruimte voor de seatcowl zodat ik met een weekendje Eifel niet met deze bult hoef rond te rijden, dan gaat ook de basis naar de hotelkamer.

Foto0244.jpg


*D :W
 
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad een hele nette oplossing... Is het slotje van je buddy alleen sterk genoeg voor het geheel of bevestig je ook nog een spin of iets dergelijks.
 
Nog een foto van de gehele motor inclusief tanktasbult?

Ik heb er gisteren de laatste schroeven in gedraaid. Nog niet dus.
Om de verhoudingen te zien hier een foto tijdens het passen:

Hondatanktasmod55.jpg


Hondatanktasmod56.jpg


Hondatanktasmod78.jpg


Dit is inderdaad een hele nette oplossing... Is het slotje van je buddy alleen sterk genoeg voor het geheel of bevestig je ook nog een spin of iets dergelijks.

Nope, geen spin, wil niet meer het risico op krassen lopen. Slot is wel sterk, (honda he ;) )
 
Erg mooi afgewerkt *D maar was het niet makkelijk om een paar "knoopsgaten" in de boden (dat deel dat je vastgeschroefd hebt) van de tas te maken en dan met een paar spanbandjes om de buddyseat? Zo heb ik mijn tanktas op m'n buddyseat vastzitten.
 
Laatst bewerkt:
waarom ram je niet gewoon een paar bouten door een extra duozadel en schroef je er een koffer op vast :?
kan je ook spuiten en is afsluitbaar dmv een slot :)
 
Lijkt me idd een moeilijke oplossing voor een makkelijk probleem...

Gewoon bagagetas met riemen onder het duozadel door.
Zit vast als een huis, en er kan heel wat meer in dan in een tanktas...

Wel respect voor het werk en de tijd die je erin gestoken hebt.

full
 
waarom ram je niet gewoon een paar bouten door een extra duozadel en schroef je er een koffer op vast :?
kan je ook spuiten en is afsluitbaar dmv een slot :)

Omdat ie dan ze koffer inclusief zadel mee naar binnen moet neme als hij bij het hotel is....

En omdat het geen offroad is, een koffer past nou eenmaal beter bij van de noppenbanden :+

Maar ik vinde het wel netjes gedaan *O*
 
Laatst bewerkt:
Erg mooi afgewerkt *D maar was het niet makkelijk om een paar "knoopsgaten" in de boden (dat deel dat je vastgeschroefd hebt) van de tas te maken en dan met een paar spanbandjes om de buddyseat? Zo heb ik mijn tanktas op m'n buddyseat vastzitten.

makkelijker ongetwijfeld. :P maar ik wilde niet houtje-touwtje vastzetten.


Netjes hoor maar, waarom zo hoog?

Het zitje moet met een 'draai-schep beweging' vastgeklikt worden. Door het grote oppervlak naar achter moest ik de hoogte in om vrij te draaien.
 
Omdat ie dan ze koffer inclusief zadel mee naar binnen moet neme als hij bij het hotel is....

En omdat het geen offroad is, een koffer past nou eenmaal beter bij van de noppenbanden :+

Maar ik vinde het wel netjes gedaan *O*
dan maak je de grondplaat vast aan het duozadel ;)

zie het trouwens niet negatief, mijn commentaar. Ik vind dat het er erg netjes uitziet zo :Y
 
dan maak je de grondplaat vast aan het duozadel ;)

zie het trouwens niet negatief, mijn commentaar. Ik vind dat het er erg netjes uitziet zo :Y

De "grondplaat" zelf is van skai omdat die moet mee vormen met de tank, (was van een magneettas die ik nog had liggen).
Vandaar het triplex en dan kom je vanzelf op een verbinding met pur.
 
"Als ge ut net meer wit: PUR en kit!"


Wel mooi gedaan hoor, creatieve oplossing :Y
Uiteraard kan het inderdaad op vele andere manieren ook, maar je hebt hier voor gekozen en het netjes uitgewerkt. Leuk om te zien! *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan