Howto: RVS remleidingen

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Ondanks dat het verschrikkelijk mooi weer was, is er soms ook nog wel ff tijd om te knutselen.
Skoezie wou al een tijdje RVS remleidingen en omdat dat eig maar een klein klusje is kon dat nog wel ff na het eten en gelijk maar ff wat piccies gemaakt voor een howto.
Voor degenen die het niet wisten, de fiets is een CBR600F2 uit 1994.

Materialen:
Nieuwe set remleidingen (Goodridge dit keer)
Nieuwe koperen ringetjes (zaten al bij het zakje in)
Nieuwe remvloeistof (Dot 4)
Momentsleutel 8-60Nm
Wat losse sleuteltjes om de bevestigingen los te maken.

Het begin is eig heel simpel, maak alles (de aansluitingen en de omgeving daarvan) goed schoon en haal alle vloeistof uit het remsysteem (om kliederen te voorkomen) met bijv een vacuumpompje. Wanneer je dit niet hebt kun je een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken en je reservoir "leeg-remmen" volgens de normale ontluchtingsmethode (knijp remhendel in, ontluchting los, ontluchting vast, remhendel los en weer opnieuw). Nu zit er nog wel vloeistof in de remleidingen, maar als je ermee oppast en wat poetsdoeken op standby hebt liggen komt dat allemaal wel goed.
Draai nu alle aansluitingen van de remleiding los en gooi de gebruikte koperen ringetjes weg. Er zitten immers nieuwe in de set. Hang de ouwe remleiding in mijn garage (je kunt nooit weten :+ ).
Leegreszonderremleiding.jpg


Voor je de leiding monteert altijd eerst controleren of ie wel leeg is (met het oog op rotzooi die er vanuit de fabriek nog in zou kunnen zitten):
Skoezmetremleiding.jpg


Nu kun je gaan uitzoeken hoe ze bij Goodridge gedacht hadden dat de leiding het mooiste past op de motor, aan het T-stukje zit een mooi oogje waaraan de remleiding kan worden opgehangen. Pak de bouten en de ringetjes en doe aan elke kant van de banjo een ringetje. Yamaha gebruikt het systeem van 2 banjo's naast elkaar, daartussen moet dan dus ook een ringetje. Deze ringetjes zijn nl de afdichtingen voor de verbindingen in het remsysteem.

Nu alles eerst los in elkaar draaien en daarbij zorgen dat je de leidingen niet tordeert/verdraait/knikt/whatever. Wanneer alles lekker soepel in elkaar past en je nogmaals gecontroleerd hebt of er overal wel koperen ringetjes tussen zitten kan alles worden aangedraaid.
Rvsremleidinglinks.jpg

Dit gebeurt met een momentsleutel en het moment zelf ben ik ff kwijt maar ik dacht dat het rond de 35Nm zat. Skoezie wil dat vast nog wel ff uitzoeken.

Wanneer alles goed vast zit kun je beginnen met het opvullen van het systeem. Altijd NIEUWE remvloeistof gebruiken.
Ontluchtingsslangetje.jpg

Voor het opvullen gebruikte ik een vacuumpompje waardoor het allemaal lekker vlot gaat. Pompje aansluiten op de ontluchtingsnippel, nippel open en pompen maar. Niet vergeten om op tijd het reservoir weer op te vullen anders kun je weer opnieuw beginnen met pompen.
Blijvenvullen.jpg

Dit gewoon 2 keer aan beide kanten doen. Wanneer er geen bubbels meer door het slangetje komen is het ontluchten in principe klaar. Ontluchtingsnippels weer vastdraaien en het rubberen dopje er weer op.

Nu een paar keer flink hard in je remhendel knijpen (pressure-test) en daarna ff alle aansluitingen nakijken of er nix heeft gelekt (of alles dus droog is).

Als alles goed is, geen lekkage en een hard gevoel in je broek remhendel is het klaar en kun je gaan testen.
fftesten.jpg

Aan de grijns te zien doen de remmen het wel goed. :)

Opmerkingen/suggesties/commentaar... --> SHOOT!
:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beter ff met een tie wrap je remhandel vastzetten (aan je handvat dus duh) en een nachtje laten staan. Dan is ie nog veeeeel fijner de volgende dag.
En na wat km's nog ff opnieuw ontluchten.
 
Ik heb een paar jaar geleden zelf een RVS remleiding gemaakt... dwz leiding op de rol gekocht en de nippels los gekocht; was stukken goedkoper, hoewel die nippels nog iets van €5,- per stuk kosten. Probleem vond ik dat de nippels niet roestvrij waren......
Heb laatst nagevraagd bij een motorzaak of iemand dat zelf nog wel mocht doen (ik dacht namelijk van niet).... motorzaak had er geen problemen mee als iemand losse onderdelen kocht en zelf in elkaar zette.... als zij het maar niet hoefden te doen, ivm aansprakelijkheid.
Misschien dat iemand nog eens een How-To kan maken voor het in elkaar zetten van die nippels, want dat is nogal een secuur werkje.......
 
Ik heb een paar jaar geleden zelf een RVS remleiding gemaakt... dwz leiding op de rol gekocht en de nippels los gekocht; was stukken goedkoper, hoewel die nippels nog iets van €5,- per stuk kosten. Probleem vond ik dat de nippels niet roestvrij waren......
Heb laatst nagevraagd bij een motorzaak of iemand dat zelf nog wel mocht doen (ik dacht namelijk van niet).... motorzaak had er geen problemen mee als iemand losse onderdelen kocht en zelf in elkaar zette.... als zij het maar niet hoefden te doen, ivm aansprakelijkheid.
Misschien dat iemand nog eens een How-To kan maken voor het in elkaar zetten van die nippels, want dat is nogal een secuur werkje.......

Ja... dat inelkaar zetten heb ik ook eens gezien... (bij DeRoue motoren in Nijkerkerveen), ging niet echt soepel idd.
Maar die dingen waren in elkaar geschroefd (ipv geperst) en ik geloof dat bij de ZAC of een andere competitie dat niet mocht...

Trouwens.. die leiding van de rol, was dat remleiding of andere leiding?
Want ik zou niet graag het huis-tuin en keuken-hydrauliekslangetje willen gebruiken.
 
Een paar tips, haal niet je hoofdrem cilinder leeg, maar doe een tie wrap om de hendel en het stuur, zodat hij niet leeg kan lopen. Dat vergemakkelijkt het ontluchten. Verder gebruik een ongeopende fles remolie en niet zo'n geel goedje zoals op de foto's. Verder mis ik voor de leek een duidelijke info over het ontluchten.

Verder goed werk.
 
Net vorige week mijn nieuwe leiding gemonteert,
zo'n universele set, 15 euro per meter, en 14 euro per nippel oid.. kwam uit rond de 100 euro, maargoed je moet toch wat als t niet te krijgen is voor je motor he :)
Motorzaak heeft het voor me inmekaar gezet, en ik heb het zelf thuis gemonteert...
eerste reactie, remt echt super :}

Wat nog een tip was die ik mee kreeg wanneer hij nog niet hard genoeg remde: je handle inknijpen tairippie oid eromheen, en een nachtje laten staan.. schijnt erg goed te werken... zelf nog niet getest, vond dit al hard zat.. mayb later als ik dr aan gewend ben :+
 
Een paar tips, haal niet je hoofdrem cilinder leeg, maar doe een tie wrap om de hendel en het stuur, zodat hij niet leeg kan lopen. Dat vergemakkelijkt het ontluchten. Verder gebruik een ongeopende fles remolie en niet zo'n geel goedje zoals op de foto's. Verder mis ik voor de leek een duidelijke info over het ontluchten.

Verder goed werk.

Thx voor het commentaar, zal het ff toelichten.

Ik heb een hekel aan geklieder, dus maak ik het liefst wel alles leeg en die luchtbel die meestal bij de aansluiting aan de rempomp ontstaat krijg je toch wel.

Die fles remolie WAS nieuw, tenminste, Skoezie had em 1 dag van te voren gekocht in de winkel. (kleur kan wat veranderd zijn door instellingen van camera, maar was wel aardig geel, niet troebel daarentegen).

Goed, ontluchten ZONDER vacuumpompje, heel simpel (staat ook al 1000x hier op MF, maar dan nog maar eens voor de volledigheid).

Je drukt de slang (ja die MOET je hebben) op de ontluchtings nippel (evt vantevoren een ringsleutel om de nippel doen als die erg verrot is). Dan knijp je je remhendel in en houd die ingeknepen. Nu draai je voorzichtig de ontluchtingsnippel een beetje open, de druk van je remhendel zal dan wegvloeien. Zogauw de remhendel bijna tegen je stuur aanzit, draai je de ontluchtingsnippel weer vast. Nu kun je je remhendel loslaten (hij zuigt nu weer vloeistof uit het reservoir) en dit nog een keer doen, net zolang tot je geen belletjes meer ziet of weer schone remvloeistof in de slang ziet (afhankelijk van waar je mee bezig bent).

De tip om een tyrap/tie-rap/tie-wrap/whatever-hoe-je-die-dingen-ook noemt, is bedoelde om de "rek" uit de nieuwe remleiding te halen. Dat je hiermee ook eventuele luchtbellen in de remvloeistof "oplost" is een leuke bijkomstigheid maar GEEN oplossing. Het "ouwe" gevoel komt dan na een paar keer remmen gewoon weer terug.
 
Thx voor het commentaar, zal het ff toelichten.

Ik heb een hekel aan geklieder, dus maak ik het liefst wel alles leeg en die luchtbel die meestal bij de aansluiting aan de rempomp ontstaat krijg je toch wel.

Die fles remolie WAS nieuw, tenminste, Skoezie had em 1 dag van te voren gekocht in de winkel. (kleur kan wat veranderd zijn door instellingen van camera, maar was wel aardig geel, niet troebel daarentegen).

Goed, ontluchten ZONDER vacuumpompje, heel simpel (staat ook al 1000x hier op MF, maar dan nog maar eens voor de volledigheid).

Je drukt de slang (ja die MOET je hebben) op de ontluchtings nippel (evt vantevoren een ringsleutel om de nippel doen als die erg verrot is). Dan knijp je je remhendel in en houd die ingeknepen. Nu draai je voorzichtig de ontluchtingsnippel een beetje open, de druk van je remhendel zal dan wegvloeien. Zogauw de remhendel bijna tegen je stuur aanzit, draai je de ontluchtingsnippel weer vast. Nu kun je je remhendel loslaten (hij zuigt nu weer vloeistof uit het reservoir) en dit nog een keer doen, net zolang tot je geen belletjes meer ziet of weer schone remvloeistof in de slang ziet (afhankelijk van waar je mee bezig bent).

De tip om een tyrap/tie-rap/tie-wrap/whatever-hoe-je-die-dingen-ook noemt, is bedoelde om de "rek" uit de nieuwe remleiding te halen. Dat je hiermee ook eventuele luchtbellen in de remvloeistof "oplost" is een leuke bijkomstigheid maar GEEN oplossing. Het "ouwe" gevoel komt dan na een paar keer remmen gewoon weer terug.

Ben net klaar....en dankzij RAge is het gelukt! :}

BEDANKT!
 
Ik denk toch ook dat ik de leidingen bij de lokale hydraulicazaak zal laten samensteken met erop geperste banjo's. Ik zal eens informaren naar de rpijs.
 
Ik wil ook stalen remleidingen, maar ik heb Suzuki-reservoirs (intruder) op een Honda motor (Shadow)..... iemand enig idee of er verschil zit tussen de aansluitnippels of is dit redelijk universeel?
En als dat niet zo is....waar kun je dan losse leiding en nippels bestellen/kopen?
 
Biertje : Nee is, een standaard maat. Enigste wat kan verschillen is de hoek van de banjo.

Verder over de kleur van remvloeistof ... dat verschilt per merk. Goodridge vloeistof is bijv transparant, maar Shell en bellray is geel van kleur.
Zolang het maar niet bruin en troebel word :P en zeker niet zwart |(

Nog als aanvulling, bij de Goodridge leidingen wil de banjo niet helemaal goed uitkomen bij de remtang of pomp, omdat deze teveel gedraaid is. oplossing : Combinatie tang op het geperste stuk en dan een schroevendraaier in het gat en langzaam draaien (Dit zegt goodridge zelf, dus niet slecht voor je aansluiting, doe het alleen niet elke dag ofzo en ook weer niet 360 graden draaien voor de lol :z )
 
Terug
Bovenaan Onderaan