How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Hierna kan je eventueel verder gaan met How-to: remmen reviseren incl foto's

How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen

Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.

Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar
full


Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.

Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef

Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.

Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.
full

full



Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.
full



Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.
full

full



Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).
full



Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.
full



Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem
full



De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.
full

full



Het spul is klaar om te monteren.
full

full

full



Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.
full

full

full

full



Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
 
Laatst bewerkt:
En als er niets meer leverbaar is? Dan worden nieuwe zuigers wel erg moeilijk.
Die klauw gaat verder gereviseerd worden, dus die komt wel schoon ;)
 
Laatst bewerkt:
ik had toch liever maar een andere motor gekocht..........
als de remklauw al in deze staat is :P

je had ook met de luchtslang de zuigers eruit kunnen blazen
eerst de klauw een nachtje in de WD40 gelegd en dan de slang op ontluchtingsnippel-gat
 
Laatst bewerkt:
En als er niets meer leverbaar is? Dan worden nieuwe zuigers wel erg moeilijk.
Die klauw gaat verder gereviseerd worden, dus die komt wel schoon ;)


Er zijn ook op mf wel mensen die zuigertjes uit rvs draaien, zodat je ook dat roest probleem niet meer tegenkomt. Voor oude CB's zijn ze iig in rvs leverbaar.

tot nu toe is het me overigens met een oude rempomp nog steeds gelukt de zuigers er uit te persen.

Oww............ en mijn stem krijg je niet met deze howto. Je hebt hem al *O* *O* *O*
 
Mijn compressor gaat tot 10 bar. Hoeveel druk zou de rempomp leveren? Ik denk meer. Toch ging het daar niet mee.

tuurlijk wel , rem-oliedruk is wat anders dan compressie-luchtdruk
je rempomp lost de druk als je de hendel uitveert , vandaar dat je geen constante druk hebt op de remcilindertjes .
alleen als je innijpt krijg je even een hogedruk tot soms 17bar :)

luchtdruk is constant en perst de cilinders er zo uit.
heb nog nooit meegemaakt dat het niet ging , ook al omdat de remclinder een nachtje in de WD40 gestaan heeft om het wrijfingscoefficient(clindertjes-remklauwwand) te verminderen
10bar lucht is dan genoeg
:+

jou manier is ook prima hoor , wil alleen aangeven dat er meerdere manieren zijn
 
Maar als het met 17 bar (zoals je zegt) en ingeknepen houden niet gaat, waarom zou het dan wel met 10 bar gaan? Ik geloof gerust wel dat als ze niet al te vast zitten het met lucht ook wel gaat. Of als ze al los van de leiding zijn, OK. Maar als ze aangesloten zitten op je remhandle, dan is rem inknijpen toch de makkelijkste manier?

En als het zelfs niet met 17 bar gaat, dan wordt het misschien tijd voor een vetpomp? Of een compressor die meer druk geeft?
 
ik denk dat de remolie in je remklauw/rempomp nu ook niet echt van de beste kwaliteit en het juiste niveau was om aan die 17bar te komen.
aan de roest te zien op de cilindertjes heeft er bijna geen remolie meer ingezeten.
ook heb je em niet laten weken in WD40.
anders had je luchtslang em echt wel uitgeperst
 
ik denk dat de remolie in je remklauw/rempomp nu ook niet echt van de beste kwaliteit en het juiste niveau was om aan die 17bar te komen.
aan de roest te zien op de cilindertjes heeft er bijna geen remolie meer ingezeten.
ook heb je em niet laten weken in WD40.
anders had je luchtslang em echt wel uitgeperst
Kwaliteit en niveau maakt niet veel uit. Overigens zat er genoeg in. De motor had alleen heel erg lang stilgestaan.
 
ik draaide altijd de de ontluchtingsnippel eruit en schroefde daar de vetnippel in en deed ipv de banjobout er een gewone bout in past op elke klauw en je hoeft niet te gaan tappen e.d.
en met perslucht werkt ook wel maar heb ze eens door een dak van een schuur zien gaan dus daar moet je goed mee opletten
 
Of ik mis de clue.. Maar ik begrijp niet waarom je dit doet met vet..

remklauw van de schijf. en in je remhendel knijpen.. *plop*

komt alleen de ene en de andere niet. dan hou je de 'gangbare' tegen tot dat de andere beweegt.

Ik maak dit wekelijks mee op mijn werk. (automonteur) en ik heb nog nooit van een remklauw verloren.

@ Oemoemenoe: is 17bar niet heel weinig? bedoel je niet 170 bar?

En beetje auto remmerij trap je naar de 500bar. (piek druk) en uiteraard. die pomp is veel groter.
 
Of ik mis de clue.. Maar ik begrijp niet waarom je dit doet met vet..

remklauw van de schijf. en in je remhendel knijpen.. *plop*

komt alleen de ene en de andere niet. dan hou je de 'gangbare' tegen tot dat de andere beweegt.

Ik maak dit wekelijks mee op mijn werk. (automonteur) en ik heb nog nooit van een remklauw verloren.

@ Oemoemenoe: is 17bar niet heel weinig? bedoel je niet 170 bar?

En beetje auto remmerij trap je naar de 500bar. (piek druk) en uiteraard. die pomp is veel groter.


en bekrachtigd???
 
Terug
Bovenaan Onderaan