How-to - pilot xenon inbouwen BMW R1100S

Mitch

MF veteraan
17 feb 2008
3.516
1
Alphen aan den Rijn
Omdat ik nergens een échte how to kon vinden over het installeren van xenon in een BMW R1100S heb ik er zelf maar een gemaakt. Geschreven voor de absolute newbies zoals ikzelf. In de BMW is het dimlicht een H1 koplamp, grootlicht is een H7 koplamp. Ik heb alleen het dimlicht naar xenon omgebouwd. Er is dus geen sprake van bi-xenon.

Benodigdheden:
- Een setje xenon (in mijn geval een pilot xenon proline H1 set)
- Een motor (in mijn geval een BMW R1100S)
- Wat gereedschap om enkele kappen eraf te halen (meestal imbussleutel of een schroevendraaier)
- Tie-wraps
- Scherp stanleymes
- Ruimte om de kappen veilig neer te leggen om krassen te voorkomen
- Een portie geduld, technische kennis hoef je niet te hebben, die heb ik ook niet

Waarom xenon?
Beter licht, minder stroomverbruik en een betere look voor de motorfiets. De BMW R1100S heeft een projectiekoplamp, het licht wordt als het ware door een lens geprojecteerd op de weg. Op deze manier heb je iets minder last van strooilicht en wordt de xenon minder hinderlijk voor andere weggebruikers. Zonder xenon zag het er in ieder geval uit als een kaars:

full


Stap 1:
Open de verpakking en kijk of alles goed verpakt en onbeschadigd is. Het is mij ooit een keer overkomen dat het lampje gebroken was bij aankomst, als je daar pas achter komt als je halve motor uit elkaar ligt is dat niet prettig.

Wat zit er allemaal in de verpakking:

full


full


Alles kan maar op een manier aan/in elkaar:

full


Stap 2:

Zorg dat je ruimte genoeg hebt om te werken. Ik heb het lekker buiten gedaan naast de garage want het was mooi weer dus ik had genoeg licht. Haal dan de zijkappen van de motor, uitleg hiervoor staat in het werkplaatshandboek en de service manual. Leg de kappen op een veilige plek neer waar geen mensen lopen en er niets op kan vallen.

full


Zet de verlichtingsschakelaar en het contact uit zodat je geen elektrische problemen of schokken krijgt.

full


full


Stap 3:
Verwijder de originele oude halogeenverlichting. Vanaf het zadel gezien zitten er achter het stuur twee rubberen kappen. De rechterkap zit over het dimlicht heen.

full


Deze kap kun je er vrij makkelijk afhalen, gewoon eraan trekken. De koplamp zit vast met twee klemmetjes en er zit een draadje boven het lampje en een stekker aan het lampje.

full


Haal eerst het draadje en de stekker los

full


Haal vervolgens de klemmetjes los. Duw ze naar achter en dan voorzichtig opzij zodat ze losklikken

full


Trek daarna het lampje naar achter zodat hij gewoon uit de motor is. Bewaar hem of gooi hem weg.

Stap 4:
Monteer de nieuwe xenonlamp. Haal het lampje uit zijn plastic beschermhoesje. Raak het glas van het lampje niet aan met je blote handen!

full


Stop het lampje op de plek waar het oude halogeenpitje uitkwam. Monteer hem in omgekeerde volgorde, het kan maar op 1 manier. Zorg ervoor dat het lampje nergens tegenaan gestoten wordt. Het is even priegelen want veel werkruimte is er niet. Als het goed komt het er zo uit te zien:

full


Monteer de draadjes die je eerder hebt losgetrokken aan het nieuwe xenon setje. Dit kan maar op 1 manier. Als het goed is ziet het er ongeveer zo uit:

full


Stap 5:
Waterdicht maken van de constructie. De xenonset is voorzien van een rubberen afdichtring die in de afdekkap moet komen van de motor.

full


Het gat in de afdichtkap moe volgens de handleiding 23 mm zijn, maar omdat de afdichtkap van zacht rubber is heb ik hem ongeveer 20 mm gemaakt. Ik heb gewoon een rond gat erin getekend en met een scherp stanleymes het gaatje eruit gesneden.

full


Trek vervolgens de afdekkap over de stekkertjes van de xenonlamp heen en zorg ervoor dat het rubberen afdichtringetje in het gat van de afdekkap zit. Duw vervolgens de afdekkap terug op de koplamp achter het stuur.
Het ziet er dan ongeveer zo uit:

full


Stap 6:
Wegwerken van de ballast, ontsteker en overige elektronica. Dit is een enorm priegelwerk. Ondanks dat de BMW een flinke motor is, is er weinig ruimte achter de kappen. Ik heb de kastjes boven de zekeringkast rechts voorin de motor geplaatst. De rechterzijkap moet dan net aan passen. Ik heb de elektronica met tiewraps vastgemaakt. Het ziet er bij mij ongeveer zo uit:

full

full


Ze zitten dus achter deze kap:
full


Het is even passen en meten maar het kan echt. Als je alle electronica hebt vastgezetmet tiewraps, probeer dan even of de rechter zijkap op zijn plek kan zonder al te veel moeite en kracht. Als het niet lukt, verplaats dan de elektronica een klein beetje naar de binnenkant van de motor toe. Probeer ook het stuur links en rechts te bewegen en kijk of de elektronica niet tegen het stuur of de veerpoot aankomt.

Als dit alles past en alles is goed aangesloten (kan écht maar op 1 manier) dan kun je het contact aanzetten en de verlichtingsschakelaar omzetten. Als het goed is hoor je de xenon licht zoemen en zie je de verlichting aan 'springen' en vervolgens heel zwak worden. Dit wordt langzeem erg fel licht (meteen de reden dat xenon niet geschikt is voor groot licht)

Stap 7:
De kabels van de xenonset hangen nog open en bloot achter de afdekkap van de koplamp. Deze kabels en stekkers zijn volgens de fabrikant waterdicht, maar voor de zekerheid (en de looks) heb ik ze omwikkeld met zwart waterdicht tape. Het taps is wel duur maar versmelt waardoor het er erg goed uitziet en een veilig gevoel geeft.

Stap 8:
Last but not least, plaats de kappen en het zadel terug, wacht tot het donker is en geniet van je xenon licht. Als het licht te hoog staat afgesteld zul je dit nog even moeten afstellen, in de service manual van de motor staat beschreven hoe dit gaat, neem deze moeite ook als het nodig is!

full


Xenon kun je kopen in allerlei kleuren, ik heb gekozen voor 6000 K, een witte kleur. 8000 K is lichtblauw. 4000 K is een beetje geler zoals halogeen.

En vervang meteen het stadlicht, zo'n kaarsje naast die felle xenonlamp ziet er natuurlijk niet uit :]
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke how-to, Mitch! Ga je het stadslichtje nog vervangen door een witte LED? Ziet er ook een stuk beter uit! ;)

Bij mij zit de ballast aan het schuin omhoog lopende sub-frame, te zien vlak boven stap 6 - linksonder op de foto.
 
Goed bezig Mitch...

Controleer ff of je de goede ballast hebt (met een witte L erop).
Oudere versies starten na een spanningsdip niet meer op.

En ja omruilen was een tijdje geleden nog gratizzzz

Verder sluit ik aan bij Mr Lichthuis..... over het stadslicht...
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Mitch...

Controleer ff of je de goede ballast hebt (met een witte L erop).
Oudere versies starten na een spanningsdip niet meer op.

En ja omruilen was een tijdje geleden nog gratizzzz

Verder sluit ik aan bij Mr Lichthuis..... over het stadslicht...

Volgens Pilot kan de Proline zonder problemen altijd gemonteerd worden (ivm ABS en Canbus). Ik heb er ook absoluut geen problemen mee, heb niet gezien of er een witte L op de ballast staat...
 
Duidelijke uitleg! :P

Ik zie dat je BMW een lichtschakelaar heeft, zet je verlichting pas aan nadat je de motor hebt gestart, de spanningsval bij het starten vindt de ballast nl niet zo fijn. :N

Als alternatief voor motoren zonder lichtschakelaar kan je het origineel relais vd lichten ook vervangen door een zgn vertragingsrelais, dit zorgt ervoor dat de verlichting pas enkele seconden na het starten vd motor wordt ingeschakeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan