How-to: NAKS vervangen

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
HOW TO: NAKS VERVANGEN

Honda's van om en nabij 1995 tot en met midden jaren nul vertonen nogal eens het kwaaltje dat bekend staat als 'het k*t mijn nokkenaskettingspanner is eraan en dus nu ratelt 'ie als die vieze oom van mij na zijn derde biertje'-syndroom. Laat ik even beginnen met dat ik in dit verhaal niet één keer meer nokkenaskettingspanner ga gebruiken. NAKS volstaat.

Het vervangen van een NAKS is over het algemeen geen handig klusje omdat moderne sportmotorfietsen dusdanig krap gebouwd zijn dat ergens bij kunnen niet langer een goed recht is, maar meer neigt naar een privilege. Dat wil zeggen; je kunt nergens bij. Punt. Vandaar deze how-to.

Ik heb de how-to geschreven met een 929RR Fireblade in gedachte, maar in principe werkt het voor alle Honda's in omschreven bouwjaren. Dus een oudere of nieuwere Fireblade, een 600RR/F of Firestorm is net zo ruk, wees gewaarschuwd.

BENODIGD GEREEDSCHAP
-Imbussleutels in maten 4/5/8 en zo voorts.
-Steek-/ringsleutels in maten 8/10/12/14/16 en nog een brede variatie aan maten die enkel Honda lijkt te gebruiken om jou het leven zuur te maken.
-Schroevendraaiers met platte- en kruiskoppen en verschillende maten. Lekker scherp, want huid op je vingers wordt overschat.
-Rubberen/kunststof hamer.
-Ratels in dezelfde rotmaten als bovengenoemd bij de steek-/ringsleutels.
-Vloeibare pakking.
-Opvangbak voor olie.
-Veel oude doeken om eventuele olie, viezigheid, bloed, zweet en vooral tranen mee op te doen.
-Een flinke dosis geduld.

BENODIGDE ONDERDELEN
-APE handmatige NAKS of vergelijkbaar.

EEN NIEUWE PAKKING :Y (Asje, midlifecrisis!)

DSC03699.jpg

Links de APE NAKS, rechts de OE NAKS

WAAR TE BEGINNEN
Het is van wezenlijk belang dat je op dit punt alle zaken uit de weg te zetten waar je wellicht mee kun gooien, tegenaan kunt schoppen of slaan. Je vriendin/vrouw/eega valt hier eveneens onder.

Kuipen verwijderen
Om überhaupt in de buurt te komen dien je ten minste aan de rechterzijde wat kuipwerk te verwijderen. Dit is je onnodig makkelijk gemaakt door daadwerkelijk één enkele maat imbussleutel te hoeven gebruiken, wat dachten ze wel niet. Oh ja, valse hoop wekken. Gaat verder, mijn kind. Het lachen vergaat je wel.

Tank en consorten
De tank moet eraf, vervelend als het is. Deze zit onder het zitje vast met één bout en bij het balhoofd met twee. Valt mee tot hier. Vervolgens dien je twee retourslangetjes te lossen, één hoofdleiding los te draaien bij de injectie en de brandstofsensor moet ook losgekoppeld. Zorg dat de tank niet te vol zit, anders ligt alles bedekt met benzine en dat is mogelijk levensgevaarlijk. Oh, en als ik te laat met die waarschuwing kom; ik was ook zo naïef.

Na de tank kun je de airbox eraf gaan werken. Deze zitten met parkers (zelftappende schroeven) vast, zoals Honda al sinds halverwege de jaren tachtig doet. Honda blijft volhouden dat die dingen zich niet zomaar doldraaien, ondanks dat het tegendeel keer op keer bewezen is. Zorg dus voor een passende kruiskop, want anders draai je het hele zaakje aan gort, wat overigens toch weg gebeurt, maar ik moet wat om je niet nu al in tranen uit te laten barsten.

Als ook de airbox eraf is kun je nog de injectors losmaken om ietwat extra ruimte te maken. Doe dat, maar doe dat voorzichtig, want het is allemaal maar frotplastic en PBS (pisbakkenstaal) waar alles van is. Voor je het weet is het stuk. Wat nou, Honda is degelijk?

De NAKS
Nu ben je aanbeland bij de NAKS zelf. Dat lelijke rare ding daar strak tegen de framebuis. Dat is hem. Kniel naast de motor en steek je kleine rateltje met dop 8 langs het frame op de linker bout en draai 'm los. Klaar. Goed gedaan, je hebt jezelf zojuist eindeloos veel valse hoop gegeven dat dit daadwerkelijk gaat lukken.

De ander, dat is waar de echte ellende begint. Er past géén rateltje fatsoenlijk tussen, al heb je nog de aller-, allerlijpste Snap-On superdeluxe, van levenslange garantie voorziene u-koppelingetjes en wat niet. Nooit gaat het passen. Probeer het maar.








En 25 minuten verder... zie je? Er ligt nu waarschijnlijk erg veel huid van je knokkels, vingers en onderarmen. Dat komt daar de stukken gereedschap die je hebt gepoogd te gebruiken voor een doel, anders dan waarvoor ze gefabriceerd zijn. Goed zo.

Neem nu een lange, bij voorkeur extreem smalle, ringsleutel 8. Steek deze erop en zorg ervoor dat de bout in elk geval niet langer op spanning staat en probeer deze steek voor steek een klein beetje los te maken. Wiebel vervolgens met de NAKS en, wat krijgen we nou, het boutje draait zichzelf los. Niet stoppen, blijven wiebelen.

Persoonlijke overwinning
De NAKS is nu inmiddels los, wat inhoudt dat je de handmatige NAKS kunt gaan monteren. Draai deze eerst goed ver uit, maar niet te ver, want er is immers nul komma nul ruimte. Dus.
Monteer deze vervolgens met een nieuwe pakking en draai 'm vast met twee goede imbusboutjes M6. Waarom, vraag je? Omdat een imbussleutel prachtig smal is en een kogeltje heeft, waardoor je ook onder een hoek kunt werken. Had Honda dit niet zelf kunnen bedenken? Jawel, maar Honda gunt je deze persoonlijke overwinning door je eerst uit te dagen.

Klop jezelf nu op de schouder.

Afstellen
Draai nu de koppelingsdeksel los. Hieronder zit olie, dus zet een bak neer. Wellicht moeten deze zinnen in omgekeerde volgorde, maar goed. Sterker nog, wellicht is het net zo slim meteen olie te wisselen als je toch bezig bent. Laat die dus eerst af. Zie hier hoe.

Overigens heeft Honda om een reden onbekend voor de wereld besloten hier géén papieren pakking tussen te steken, maar vloeibare pakking. Nee, dit is dus geen gebeun van een vorig eigenaar, dit is wat ze noemen OEM. Leef ermee.

Je ziet nu als het goed is rechts bovenaan de ketting zitten, lekker slap, want we hadden de spanner flink uitgedraaid. Draai deze nu in tot de ketting strak staat, maar je er nog wel een schroevendraaier tussen kunt wurmen. Liever te slap dan te strak.

Nu smeer je de deksel in met vloeibare pakking. Hoe je dat doet moet je maar Googlen; dit is een NAKS how-to, geen verhaal over beunrommel.

Sluit de boel af, vul de olie bij en draai de tank, airbox en al het bijbehorende weer vast en je hebt je NAKS vervangen. Grote jongen.

Bijhouden
Nu is het simpelweg een kwestie van bijhouden. Begint de motor weer te ratelen, dan draai je de NAKS iets verder naar binnen, wat afhankelijk van het model inhoudt dat je de halve motor weer uit elkaar moet halen, of simpelweg betekent dat je twee sleutels van 16 tussen je framebalken doorsteekt.
 
Laatst bewerkt:
HOW TO: NAKS VERVANGEN

Honda's van om en nabij 1995 tot en met midden jaren nul vertonen nogal eens het kwaaltje dat bekend staat als 'het k*t mijn nokkenaskettingspanner is eraan en dus nu ratelt 'ie als die vieze oom van mij na zijn derde biertje'-syndroom. Laat ik even beginnen met dat ik in dit verhaal niet één keer meer nokkenaskettingspanner ga gebruiken. NAKS volstaat.

Het vervangen van een NAKS is over het algemeen geen handig klusje omdat moderne sportmotorfietsen dusdanig krap gebouwd zijn dat ergens bij kunnen niet langer een goed recht is, maar meer neigt naar een privilege. Dat wil zeggen; je kunt nergens bij. Punt. Vandaar deze how-to.

Ik heb de how-to geschreven met een 929RR Fireblade in gedachte, maar in principe werkt het voor alle Honda's in omschreven bouwjaren. Dus een oudere of nieuwere Fireblade, een 600RR/F of Firestorm is net zo ruk, ben gewaarschuwd.

BENODIGD GEREEDSCHAP
-Imbussleutels in maten 4/5/8 en zo voorts.
-Steek-/ringsleutels ...
Goed dat iemand je gewaarschuwd heeft. Anders had je deze how-to nooit kunnen schrijven. Maar je bedoelt waarschijnlijk: wees gewaarschuwd ...

#taalnazi :$
 
wellicht handig om ook te vermelden om de span-moer van je NAKS met locktite vast te zetten, er zit flink wat resonantie bij dat punt op je blok waardoor deze op de een of andere manier los kan lopen :) je weet immers maar nooit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan