How to; Motorkoffer maken

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Als student met alleen een motor heb ik een eigen motorkoffer gemaakt. Wellicht dat anderen het ook leuk/praktisch vinden. Ik had al een bagagerekje maar ik miste opslagruimte. Ik wilde iets wat goedkoop is en waar ik snel even iets kleins in kan doen zonder telkens mijn rugtas te moeten pakken. Het moest sterk zijn en licht. Vandaar gekozen voor een bierkratje. Hier mijn How-to.

Benodigdheden;
- Bierkrat (ik heb gekozen voor Warsteiner omdat deze een rechte binnenkant heeft en dat is makkelijk met een plankje voor de bodem). €1.50
- 2 stukken plaat materiaal (12 mm voor bodem, 8 mm voor klep) € Gratis lagen er nog
- 2 latjes (gratis, lag er nog. Optioneel. Ik wilde de zijkanten dicht)
- 2 x scharnier 2x €1.80= €3.60
- uitlaatklem € 2.50
- Boutjes moertje €5.40 (schroeven kan ook, maar niet voor gekozen ivm uitstekende puntjes)
- klem €2.80
- kit gratis (lag nog thuis en optioneel. Ik wilde de zijkanten dicht hebben dus wel gebruikt)
- Verf (optioneel € 9.80)
- 2 x van die oogjes om pvcbuis vast te zetten( weet naam niet), gratis. had ik al.

Totaal kosten €15.80 zonder verf, €25.60 met verf

Gereedschap;
- Drempel (met het slijpstuk)
- zaag
- Boormachine
- steeksleutel voor vastzetten van moertjes boutjes (schroevendraaier als je schroeven gebruikt)
- pen
- rolmaat

Stap 1;
Maak het kratje leeg van de binnenkant. Ik gebruikte hiervoor een Dremel met slijpstuk.Zorg ervoor dat de bodem gelijk is zodat het multiplex plat op de bodem ligt.
9sc51y.jpg


Stap 2;
Maak een bodem voor de binnenkant van het dikke multiplex.
2yyulcg.jpg


Stap 3; (optioneel)
Ik heb aan de zijkanten waar het krat dubbel kunststof had aan beide kanten van het krat een kleine inkeping geslepen. Hier kan ik een spin in plaatsen als ik nog meer opberg ruimte nodig ben.
33kdqmd.jpg


Stap 4;
Een krat is 40 cm breed. Ik heb afgerekend waar ik de scharnieren (10 en 30 cm) en de klem (20 cm) wil hebben. Ik heb de gaten voorgeboord voor de boutjes.
23th2ls.jpg


Stap 5;
Als je het kratje in elkaar zet ziet dat er als volgt uit.
34hdixg.jpg


Stap 6: (optioneel)
Maak de zijkanten dicht. Zaag de latjes op lengte en plaats deze in de ruimte van het handvat. Plaats en latje achter om hem vast te zetten en vul de kleine gaatjes met kit. Helaas geen foto's.

stap 7; (optioneel)
Verf. Ik heb geverfd omdat ik niet graag reclame rijdt en rood een kleur is die opvalt. (verf is niet dekkend. Ik zal nog een keertje moeten. Of ik ga stickers plakken. Ik twijfel nog.

Stap 8;
Monteren op de motor. Ik heb een bagagerekje waar ik de koffer op kan monteren. Van de onderkant is de koffer vastgezet met de uitlaat klem (metalen tussenstuk weggelaten) en de achterkant heb ik vastgezet met de pvc buisklemmen.

30lgeq0.jpg

2ujlbab.jpg
 
Maar iets serieuzer; rood valt op maar het ziet er natuurlijk niet uit. Waarom niet gewoon zwart met eventueel rode accenten, een beetje zoals bijvoorbeeld de Givi top koffers hebben? Het ziet er nu wel rommelig uit.

Omdat het allemaal vierkant is zou je ook nog wel kunnen verven met een lak roller. Goedkoper dan spuitbussen en het dekt veel beter (valt het Warsteiner logo misschien beter weg).
 
Maar iets serieuzer; rood valt op maar het ziet er natuurlijk niet uit. Waarom niet gewoon zwart met eventueel rode accenten, een beetje zoals bijvoorbeeld de Givi top koffers hebben? Het ziet er nu wel rommelig uit.

Omdat het allemaal vierkant is zou je ook nog wel kunnen verven met een lak roller. Goedkoper dan spuitbussen en het dekt veel beter (valt het Warsteiner logo misschien beter weg).

Ik woon in de ghetto van Groningen, als het te fancy is dan is het weg of stuk. Ik heb gekozen voor rood omdat het opvalt. Functionaliteit over vorm, rijd ook regelmatig in de nacht.

Maar bedankt voor de tip! Ga ik zeker proberen en denk dat ik vanavond even wat gratis stickers ga proberen te regelen uit het sticker topic =)
 
Leuk, zet hem in de How-To's erbij. Probeer je de foto's nog op MF zelf te uploaden zodat ook als jij ooit niet meer op MF komt/de link naar de foto's verandert dit topic nog steeds nuttig is?

Hoe doe ik dit precies? Want ik zie dat ik nu bijlages kan toevoegen in reactie. Maar niet in de hoofdtext.
 
sorry maar voor dat geld ( en dan reken ik de tijd nog niet eens) koop je een fatsoenlijke waterdichte topkoffer op marktplaats, en dan ziet het er ook gelijk profeesioneler uit...

Niet dat ik eigen knutselwerkjes wil afkatten, maar ik ga toch echt niet met een bierkrat achterop rijden

≥ Vind topkoffer op Marktplaats.nl

Dat kan mits je de juiste montagepunten hebt. Die had ik niet. Ieder zijn smaak denk ik. Ik vind dit wat origineler en het werkt super
 
sorry maar voor dat geld ( en dan reken ik de tijd nog niet eens) koop je een fatsoenlijke waterdichte topkoffer op marktplaats, en dan ziet het er ook gelijk profeesioneler uit...

Niet dat ik eigen knutselwerkjes wil afkatten, maar ik ga toch echt niet met een bierkrat achterop rijden

≥ Vind topkoffer op Marktplaats.nl

Dat kan mits je de juiste montagepunten hebt. Die had ik niet. Ieder zijn smaak denk ik. Ik vind dit wat origineler en het werkt super!

Ik ben nog bezig om dit kratje waterdicht te krijgen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan