How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Hallo MF ers,
Ik ben van plan om in duitsland een gebruikte motor te kopen. Heb al het e.e.a. op dit zeer informatieve forum gelezen maar heb nog wel wat vragen. Volgens mij kun je een motor zonder nederlands kenteken niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door jezelf( all risk dus) Ondanks dat je de motor vervoert op een aanhanger is hiervoor m.i geen particuliere verzekering. Gegevens Unive. Dus bijvoorbeeld je aanhanger krijgt een klapband, de boel begint te slingeren , motor aan diggelen op de Autobahn.
Ook een vijfdaags kenteken aanvragen in duitsland in combinatie met een duitse verzekering is m.i. niet de oplossing omdat je alleen een WA verzekering kunt sluiten.
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft tips?
Alvast bedankt.

Vriendelijk groeten
Futuristic

Ik heb destiijds voor mijn auto mijn verzekerings-tussenpersoon gebeld, en die hebben de auto alvast aangemeld/aangenomen op het chassisnummer. Toen de auto eenmaal op kenteken stond, is dat ook in de polis opgenomen.

Wat wel helpt, is dat ik al vanaf mijn 18e (dus 21 jaar nu) bijna al mijn verzekeringen via hen regel, en niet alleen met een moeilijke vraag bij hun kom...
 
Ik heb destiijds voor mijn auto mijn verzekerings-tussenpersoon gebeld, en die hebben de auto alvast aangemeld/aangenomen op het chassisnummer. Toen de auto eenmaal op kenteken stond, is dat ook in de polis opgenomen.

Wat wel helpt, is dat ik al vanaf mijn 18e (dus 21 jaar nu) bijna al mijn verzekeringen via hen regel, en niet alleen met een moeilijke vraag bij hun kom...

Hier ook op chassisnummer gewooon de voorlopige dekking in laten gaan. Echter ook bij de verzekeringsmaatschappij waar de rest van mijn wagenpark ook verzekerd is. Ze gaven wel aan dit alleen voor bestaande klanten te doen, om te vookomen dat mensen alleen voor die paar dagen een voertuig bij hen aan te melden.
 
Kwestie van kansenberekening en het financiële risico dat je kunt (wilt) lopen. Ga je trouwens de motor, eenmaal veilig in Nederland en op kenteken gezet, hier ook volledig casco verzekeren?
 
vraagje...
als je de km stand niet kan aantonen, omdat deze geen afstand aangeeft..
en deze is 6 a 8 jaar jong....
wie weet hoe de rdw/ BD dan handelt?
 
vraagje...
als je de km stand niet kan aantonen, omdat deze geen afstand aangeeft..
en deze is 6 a 8 jaar jong....
wie weet hoe de rdw/ BD dan handelt?
Wat de belastingdienst betreft zou ik denken dan men er in dat geval vanuit gaat dat het voertuig minder dan 6.000 heeft gelopen en daarom nog onder de BTW heffing valt. Tenzij je op een andere manier, misschien aannemelijk kunt maken dat het voertuig daadwerkelijk meer dan 6.000 km heeft gelopen. Wat de RDW in zo'n geval met de KM-registratie doet, zou je het beste daar kunnen vragen.
 
Wat de belastingdienst betreft zou ik denken dan men er in dat geval vanuit gaat dat het voertuig minder dan 6.000 heeft gelopen en daarom nog onder de BTW heffing valt. Tenzij je op een andere manier, misschien aannemelijk kunt maken dat het voertuig daadwerkelijk meer dan 6.000 km heeft gelopen. Wat de RDW in zo'n geval met de KM-registratie doet, zou je het beste daar kunnen vragen.

Gaat de belastingdienst niet uit van wat er bij het rdw geconstateerd word?
 
Gaat de belastingdienst niet uit van wat er bij het rdw geconstateerd word?
Ik was begonnen met de vraag te beantwoorden over de mogelijke benadering door de belastingdienst omdat dit de grootste financiële consequenties kan hebben. Maar je hebt gelijk, de RDW komt natuurlijk eerst aan bod en daarna pas de (re)actie van de belastingdienst. Dit blijft overigens een heel opmerkelijk geval; een relatief jonge motorfiets die "geen km stand aangeeft" en waarvan kennelijk ook niet bekend is of hij nu 6, 7 of 8 jaar oud is.......
 
Laatst bewerkt:
Ik was begonnen met de vraag te beantwoorden over de mogelijke benadering door de belastingdienst omdat dit de grootste financiële consequenties kan hebben. Maar je hebt gelijk, de RDW komt natuurlijk eerst aan bod en daarna pas de (re)actie van de belastingdienst. Dit blijft overigens een heel opmerkelijk geval; een relatief jonge motorfiets die "geen km stand aangeeft" en waarvan kennelijk ook niet bekend is of hij nu 6, 7 of 8 jaar oud is.......

Ja dat vroeg ik me idd ook al af.
Mogelijk enduro met een urenteller?
 
Hieronder mijn nieuwe berekening:

BPM berekening BMW R1200 GS uit 2011: (catalogusprijs gelijk gehouden als die van 2012)

Nieuwprijs: €15.700
BPM 19.4% € 3.045-

€15.700 - €3045 = €12.654
BTW 19%: € 2.404 -

Netto prijs €10.249

Dan kom ik dus in het belasting aangifte formulier uit op de volgende BPM:

full


Dit is toch wel een verschil met de eerder benoemde. €32 om precies te zijn.
Ik ben op punt om ook een motor uit Duitsland aan te schaffen.
Deze berekening van Proosst hierboven zou ik ook willen maken voor mijn situatie. Lijkt mij erop dat bovenstaande digi is ingevuld.
Maar ik kan 'm op de site van de belastingdienst nergens vinden? Zoek ik mss op de verkeerde plaats?

Als ik zelf kijk bij Belastingdienst onder "Aanmelding/ melding/ opgaaf BPM" (na 1jan 2019) kom ik wel bij pdf's .
Bij aanklikken volgt: "Het invullen van formuliervelden wordt niet ondersteund"

Mijn vraag is nu waar ik het inter-actieve formulier wel kan vinden??
Of is bovenstaande berekening allemaal handwerk?
 
Ik ben op punt om ook een motor uit Duitsland aan te schaffen.


Als ik zelf kijk bij Belastingdienst onder "Aanmelding/ melding/ opgaaf BPM" (na 1jan 2019) kom ik wel bij pdf's .
Bij aanklikken volgt: "Het invullen van formuliervelden wordt niet ondersteund"

Mijn vraag is nu waar ik het inter-actieve formulier wel kan vinden??
Of is bovenstaande berekening allemaal handwerk?

Bij de BD verlaten grote getalen het schip voor een luttele oprotpremie. Kun je je voorstellen hoe de moraal en motivatie is van de medewerkers aldaar.
Daar hoef je niks van te verwachten.
De BPM calculator van Paul Guzzi is betrouwbaar. Maar uiteindelijk zul je t.b.v. de RDW/BD toch echt de formuliertjes offline met hand/pc moeten invullen.
 
Wat is nu de juiste volgorde; Eerst RDW keuren en vervolgen BPM aangifte doen? Of kan je de BPM aangifte al eerder opsturen?
Om redenen die Roy al aangaf, moet je niet te vroeg zijn met die BPM aangifte. Je mag tot uiterlijk 1 week na de keuring wachten met de BPM aangifte, omdat dit de tijd is waarvan de belasting dienst aanneemt, dat deze nodig is voor het RDW om na de keuring het kenteken op naam te zetten. Daarop is ook de BPM-afschrijvingsperiode gebaseerd. Bij de ondertekening van de aangifte onderaan op pag. 6, kun je dus als aangiftedatum maximaal 'keuringsdag + 7' aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Top topic! Ben druk op zoek naar een zx10r en omdat ik vrij dicht bij de Duitse grens woon kijk ik ook naar Duitse fietsen.
Heel groot prijsverschil ( op een fiets van 10 jaar oud ) is er niet meer.. maar in dld zijn de fietsen technisch vaak veel beter
 
Top topic! Ben druk op zoek naar een zx10r en omdat ik vrij dicht bij de Duitse grens woon kijk ik ook naar Duitse fietsen.
Heel groot prijsverschil ( op een fiets van 10 jaar oud ) is er niet meer.. maar in dld zijn de fietsen technisch vaak veel beter
In ieder geval is het aanbod aanzienlijk groter.
 
Dat valt me dus weer enorm tegen, zoek een zx10r vanaf 08 tot 2010 met minder dan 30k.
En uitsluitend groen.
In nl staan er maar een paar maar in dld niet heel veel meer ofzo
 
Mijn datum komt ook steeds dichterbij..Eind maart de motor halen bij Duitse dealer, vervolgens naar de RDW voor keuren en dan gelijk BPM aangifte doen..
Hoop dan medio April te kunnen rijden! Tijd is eigenlijk best snel gegaan. Zin om weer te rijden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan