How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Wie helpt me met de netto catalogus te bepalen:

7999 de consumenten prijs voor een MT-07
1551.81 BPM (0.194 *7999)
6447.19 Prijs ex BPM

1118.93 BTW
5328.26 Prijs ex btw ex bpm

Klopt deze berekening want alle calculators hebben andere uitkomsten
 
Hoi Roderick,

Dat klopt niet, ik weet niet van welk jaar de MT-07 is maar ik heb vorig jaar een 2016 ingevoerd en de bruto bpm daarvan was 869 euro.
 
Wellicht hier al meerdere keren gevraagd, maar ik vind de zoekfunctie van MF niet altijd even top, dus ik stel toch maar even de vraag...

Is het mogelijk om een motor in Duitsland te kopen en deze vervolgens zelf naar Nederland te rijden? Gebeurt met auto's ook, middels zo'n tijdelijk Duits kenteken. Of kent men dat voor motoren niet?
 
Wie helpt me met de netto catalogus te bepalen:

7999 de consumenten prijs voor een MT-07
1551.81 BPM (0.194 *7999)
6447.19 Prijs ex BPM

1118.93 BTW
5328.26 Prijs ex btw ex bpm

Klopt deze berekening want alle calculators hebben andere uitkomsten
Nee, deze berekening klopt niet. BPM en BTW zijn geen percentages van de consumentenprijs maar van de netto catalogusprijs.
En dat zijn de percentages die gelden in NL, op de dag van eerste toelating (in het buitenland). M.a.w. hoe oud is de motor precies?
 
Laatst bewerkt:
Wellicht hier al meerdere keren gevraagd, maar ik vind de zoekfunctie van MF niet altijd even top, dus ik stel toch maar even de vraag...

Is het mogelijk om een motor in Duitsland te kopen en deze vervolgens zelf naar Nederland te rijden? Gebeurt met auto's ook, middels zo'n tijdelijk Duits kenteken. Of kent men dat voor motoren niet?
Bedoel je een 5- of 14-daags kenteken?
 
Laatst bewerkt:
Wie helpt me met de netto catalogus te bepalen:

7999 de consumenten prijs voor een MT-07
1551.81 BPM (0.194 *7999)
6447.19 Prijs ex BPM

1118.93 BTW
5328.26 Prijs ex btw ex bpm

Klopt deze berekening want alle calculators hebben andere uitkomsten
De laatste BTW verhoging (hoge tarief) was op 1 oktober 2012 en is toen gegaan van 19 naar 21 %. Ik ga bij onderstaande berekening uit van dit laatste tarief.

BCP is bruto catalogusprijs (ook wel consumentenprijs genoemd)
NCP is netto catalogusprijs

De NCP is de basis voor alle berekeningen, gesteld op 100 %. Voor de bepaling van de BCP komt daar dus dus bij 21 % BTW plus 19,4 % BPM, wat het totaal van de BCP brengt op 140,4 % van de NCP. Dus BCP = NCP x de factor 1,404.
Omgekeerd gerekend van de BCP naar de NCP toe, moet men dan de BCP delen door deze factor.
In jouw geval de NCP = 7999 : 1,404 = EUR 5.697
De BTW is dan 21% daarvan is € 1.196
De BPM is 19,4 % daarvan is € 1.105
Ter controle: BCP = NCP + BTW + BPM = 5.697 + 1.196 + 1.105 = EUR 7.998 (Is 1 euro minder dan de opgegeven BCP en komt door afrondingen naar beneden. Je mag nl. in je voordeel afronden.)

Berekening actuele bruto BPM
Vanuit de berekende NCP kan men nu ook nog de ‘actuele bruto BPM’ berekenen. Deze is 19,4 % van de NCP, verminderd met € 210. Dat wordt dan € 895. Maar deze laatste berekening maken is nu niet altijd meer nodig want sinds 1 november 2018 gebeurt dit automatisch op het nieuwe BPM aangifte formulier. Althans, wanneer je dit op je PC invult.
 
Dat zit er wel in. Interessante informatie; hier leer je nog eens wat. Van de andere kant ook wel een voor de hand liggende ontwikkeling, voor een overheid die naar minder gebruik van papier streeft. (en naar meer burger inbreng)
Trouwens het invullen van pdf's op je PC is niet direct afhankelijk van het O.S. maar hangt meer af van het soort pdf dat wordt gebruikt. (interactief)

Ik heb eind februari een motor ingevoerd uit Duitsland. Een dag na het opsturen van de BPM aangifte werd ik gebeld door de Belastingdienst. Of ik mee wilde werken aan hun proef met online BPM aangifte doen. Ging super makkelijk. Na bevestigen met DigiD kreeg ik een mail met daarin de betaalgegevens. Drie dagen later had ik het kenteken in huis.
 
Ik heb eind februari een motor ingevoerd uit Duitsland. Een dag na het opsturen van de BPM aangifte werd ik gebeld door de Belastingdienst. Of ik mee wilde werken aan hun proef met online BPM aangifte doen. Ging super makkelijk. Na bevestigen met DigiD kreeg ik een mail met daarin de betaalgegevens. Drie dagen later had ik het kenteken in huis.

Morgen ben ik aan de beurt bij de RDW.. Zojuist de aanhanger gehaald zodat we op tijd weg kunnen morgen om de motor te halen.. Ik kan toch ook gelijk morgen de aangifte op de post doen? 1e 6 pagina's al ingevuld en al klaar liggen... Hoop ook snel op mijn kenteken...
 
Heren.
Binnenkort ga ik een motor ophalen in belgie, en natuurlijk moet deze gekeurd worden bij de rdw. Maar op deze motor zitten nog een aantal accessoires, lees 3-delige kofferset, valbeugels, mistlampen, navigatie. Moet ik me hier nog zorgen om maken bij de rdw of bij belastingaangifte?
Kortom, kan ik alles laten zitten of zouden jullie het er af halen??

Alvast bedankt.
 
Heren.
Binnenkort ga ik een motor ophalen in belgie, en natuurlijk moet deze gekeurd worden bij de rdw. Maar op deze motor zitten nog een aantal accessoires, lees 3-delige kofferset, valbeugels, mistlampen, navigatie. Moet ik me hier nog zorgen om maken bij de rdw of bij belastingaangifte?
Kortom, kan ik alles laten zitten of zouden jullie het er af halen??

Alvast bedankt.

Als ze daarmee tot een hogere cataloguswaarde kunnen komen dan gaat dat resulteren in een hogere rest-BPM. Lekker er af laten dus. Het feit dat je het niet hebt kan mijn inziens nooit invloed hebben op de goedkeuring.
 
Bedoel je een 5- of 14-daags kenteken?

Geen idee eigenlijk, ik ken die verschillende opties nog niet eens. Moet ik me duidelijk nog in verdiepen. Zal ook tot een hoop extra handelingen leiden ter plekke natuurlijk. Met een busje ophalen is duidelijk handiger, maar dat kan behoorlijk in de papieren lopen als je een beetje diep Duitsland in moet.
 
Heren.
Binnenkort ga ik een motor ophalen in belgie, en natuurlijk moet deze gekeurd worden bij de rdw. Maar op deze motor zitten nog een aantal accessoires, lees 3-delige kofferset, valbeugels, mistlampen, navigatie. Moet ik me hier nog zorgen om maken bij de rdw of bij belastingaangifte?
Kortom, kan ik alles laten zitten of zouden jullie het er af halen??

Alvast bedankt.

Zoekfunctie gebruikt?


Je hoeft alleen maar de opties en accessoires aan te geven, die door de fabrikant en/of importeur zijn aangebracht. In die gevallen zijn bedoelde opties en accessoires reeds in de desbetreffende consumentenprijs verwerkt. Desondanks wil men op het BPM aangifte formulier, de prijs voor eventuele opties en accessoires, gespecificeerd zien.
 
Als ze daarmee tot een hogere cataloguswaarde kunnen komen dan gaat dat resulteren in een hogere rest-BPM. Lekker er af laten dus. Het feit dat je het niet hebt kan mijn inziens nooit invloed hebben op de goedkeuring.
Voor een hogere cataloguswaarde tellen alleen maar die accessoires mee die door de fabrikant en/of importeur waren aangebracht, voordat het voertuig op kenteken werd gezet. De accessoires die hier door Danny werden genoemd, lijken mij duidelijk niet tot deze categorie te behoren.
 
Geen idee eigenlijk, ik ken die verschillende opties nog niet eens. Moet ik me duidelijk nog in verdiepen. Zal ook tot een hoop extra handelingen leiden ter plekke natuurlijk. Met een busje ophalen is duidelijk handiger, maar dat kan behoorlijk in de papieren lopen als je een beetje diep Duitsland in moet.
Een Duits exportkenteken (14 dagen) is ook voor motoren mogelijk maar het is inderdaad een afweging van de kosten en de moeite die je voor de verschillende opties moet doen. Zelf terugrijden geeft je wel een bijzonder gevoel, is avontuurlijker, moet je meer dingen voor regelen, is in de regel goedkoper en in geval je op een 5-daags 'Ueberfuerungsdkenzeichen' rijdt, meer risicovol ingeval je de laatste kilometers ook zelf rijdend in Nederland gaat afleggen.
 
@herbert116 ...(die mij al zo vaak geholpen heeft, waarvoor dank..:}).....Vandaag dus naar de RDW. Kan ik eigenlijk al mijn formulieren opsturen, de 6 welbekende pagina's? En dan gewoon de datum van vandaag invullen? Ik had daar de 29e ingevuld, omdat ik dacht dat er nog een formulier in de envelop bij moest, die ik vandaag zou ontvangen bij de RDW...Dat is dus niet zo begrijp ik. Ik heb ook geen bijlagen of wat dan ook, kan ik dan niet beter vandaag al mijn aangifte, de 6 pagina's alvast op de post doen? Hoe eerder het kenteken, des te beter....:+
 
@herbert116 ...(die mij al zo vaak geholpen heeft, waarvoor dank..:}).....Vandaag dus naar de RDW. Kan ik eigenlijk al mijn formulieren opsturen, de 6 welbekende pagina's? En dan gewoon de datum van vandaag invullen? Ik had daar de 29e ingevuld, omdat ik dacht dat er nog een formulier in de envelop bij moest, die ik vandaag zou ontvangen bij de RDW...Dat is dus niet zo begrijp ik. Ik heb ook geen bijlagen of wat dan ook, kan ik dan niet beter vandaag al mijn aangifte, de 6 pagina's alvast op de post doen? Hoe eerder het kenteken, des te beter....:+
Wat Roy ook al vermeldde, de volgorde is eerst keuren en daarna de aangifte BPM opsturen. Wanneer je dat opsturen een dag na de keuring doet, ben je meer dan op tijd. Tenslotte heeft het RDW ook tijd nodig om de gegevens van de keuring, aan de belastingdienst door te geven. Die 29e kun je gewoon laten staan. Voor de rest kun je zaken niet versnellen en ben je aan het systeem overgeleverd, inclusief de ambtenaren. Ik ben bang dat jouw hartslag inmiddels de gevarengrens heeft genaderd......
 
Wat Roy ook al vermeldde, de volgorde is eerst keuren en daarna de aangifte BPM opsturen. Wanneer je dat opsturen een dag na de keuring doet, ben je meer dan op tijd. Tenslotte heeft het RDW ook tijd nodig om de gegevens van de keuring, aan de belastingdienst door te geven. Die 29e kun je gewoon laten staan. Voor de rest kun je zaken niet versnellen en ben je aan het systeem overgeleverd, inclusief de ambtenaren. Ik ben bang dat jouw hartslag inmiddels de gevarengrens heeft genaderd......

Nou..Geweest. Stelt echt niks voor. Ze kijken nog geen 5 minuten naar de motor, maar wel 100 euries aftikken...Morgen stuur ik de aangifte op..Domme vraag nog..Ik hoef de berekening BPM formulieren niet mee te sturen toch? Alleen de aangifte ( 6 pagina's)..Dan gaat het morgen op de bus en afwachten maar...
 
Nou..Geweest. Stelt echt niks voor. Ze kijken nog geen 5 minuten naar de motor, maar wel 100 euries aftikken...Morgen stuur ik de aangifte op..Domme vraag nog..Ik hoef de berekening BPM formulieren niet mee te sturen toch? Alleen de aangifte ( 6 pagina's)..Dan gaat het morgen op de bus en afwachten maar...

Nee, hoef je niet mee te sturen. Ik heb afgelopen donderdagochtend enkel de eerste 6 pagina's per enveloppe opgestuurd en maandagmiddag mijn BPM betaalbericht mogen ontvangen. Het kenteken zelf laat nog even op zich wachtenO-)
 
Nee, hoef je niet mee te sturen. Ik heb afgelopen donderdagochtend enkel de eerste 6 pagina's per enveloppe opgestuurd en maandagmiddag mijn BPM betaalbericht mogen ontvangen. Het kenteken zelf laat nog even op zich wachtenO-)

Thanx. Dan plak ik de envelop dicht... :-)
 
Nee, hoef je niet mee te sturen. Ik heb afgelopen donderdagochtend enkel de eerste 6 pagina's per enveloppe opgestuurd en maandagmiddag mijn BPM betaalbericht mogen ontvangen. Het kenteken zelf laat nog even op zich wachtenO-)

Hoe heb jij je betaalbericht ontvangen? Heb hem vorige week op de bus gedaan (dag ff kwijt) >> ff terug gekeken,heb hem (ook) donderdag op de bus gedaan maar nog niets gehoord.

Of,wacht ff,eerste bericht was ook permail,wacht even(checkt email) >> Nee, geen mail, dus nog geen bericht gehad -O-
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb jij je betaalbericht ontvangen? Heb hem vorige week op de bus gedaan (dag ff kwijt) >> ff terug gekeken,heb hem (ook) donderdag op de bus gedaan maar nog niets gehoord.

Of,wacht ff,eerste bericht was ook permail,wacht even(checkt email) >> Nee, geen mail, dus nog geen bericht gehad -O-

Ik heb mijn betaalbericht via de mail ontvangen. Heb je je e-mailadres goed opgegeven op het formulier? Anders even naar de blastingdienst bellen. (BelastingTelefoon Auto: 0800 - 0749 (gratis) )

EDIT: Check ook even je spambox
 
Zoals vermeld in de OP (als ik me niet vergis) doorloop tijden verschillen.

Gewoon ff geduld.
In vroegere jaren, toen er nog postbussen van de belastingdienst bij het RDW stonden om je aangifte BPM in te deponeren en deze slechts eenmaal per week werden gelicht, ging dat bij menigeen niet snel genoeg. Later, waren die bussen er niet meer en moest men zelf de aangifte versturen, in november 2018 kwam het 'digitale' aangiftebiljet en inmiddels staan we al op de rand van het online indienen van de aangifte. Niet lang meer en het kentekenbewijs plus de nummerplaat liggen al bij het RDW op je te wachten wanneer men op de keuringsafspraak komt.......... Als dat zou kunnen??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan