How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Goedenavond iedereen! Ik ga eind december mijn motor halen uit Duitsland. Deze ga ik dan in januari 2019 invoeren gelijk!
Nu ben ik al druk bezig met de 3 formulieren invullen, die ik mbv dit geweldige topic heb gevonden. Ik heb alleen een ruim verschil met het uiteindelijke bedrag te betalen BPM.

Ik heb de dealer gevraag om gegevens en als ik dan de brutoprijs invul op Paul's Fast zijn pagina is daar het bedrag: Netto catalagus, ongeveer een 1200,- lager dan de gegevens van de dealer. Deze gaf mij zowel de netto als brutoprijs en het nettobedrag verschilt dus een 1200,- euro..

Welke moet ik nu aanhouden? Te betalen BPM scheelt dan ook ruim 200.- meer als ik de gegevens van de dealer aan hou...

Ik zit er aan te denken om mijn formulieren te laten invullen voor 60,- euro, maar ik moet dit toch ook zelf kunnen?

Mis ik iets?

Thanx in advance....
 
FYI,

vanaf 1 Oktober veranderen de belasting regels. De BPM brievenbussen gaan weg bij het RDW en je moet de brief dan opsturen.


Dat is interessant. Scheelt weer een ritje voor de meneer van de Belastingdienst op de brieven op te halen, scheelt weer in de kosten en kans op kwijtraken van de brieven.
 
Goedenavond iedereen! Ik ga eind december mijn motor halen uit Duitsland. Deze ga ik dan in januari 2019 invoeren gelijk!
Nu ben ik al druk bezig met de 3 formulieren invullen, die ik mbv dit geweldige topic heb gevonden. Ik heb alleen een ruim verschil met het uiteindelijke bedrag te betalen BPM.

Ik heb de dealer gevraag om gegevens en als ik dan de brutoprijs invul op Paul's Fast zijn pagina is daar het bedrag: Netto catalagus, ongeveer een 1200,- lager dan de gegevens van de dealer. Deze gaf mij zowel de netto als brutoprijs en het nettobedrag verschilt dus een 1200,- euro..

Welke moet ik nu aanhouden? Te betalen BPM scheelt dan ook ruim 200.- meer als ik de gegevens van de dealer aan hou...

Ik zit er aan te denken om mijn formulieren te laten invullen voor 60,- euro, maar ik moet dit toch ook zelf kunnen?

Mis ik iets?

Thanx in advance....

Komt dat niet omdat in NL een andere prijs aangehouden wordt voor de motor dan in Duitsland?
 
Goedemorgen allemaal! Ik ben voornemens een BMW S1000R uit 2017 te importeren uit Duitsland. Dankzij dit forum is vrijwel alles helder voor mij (waarvoor dank), behalve 1 ding: de af te dragen BPM i.c.m. met optiepakketten. BMW heeft nogal wat opties en de motor waarvoor ik wil gaan kijken is ook rijk uitgerust.

De 'kale' catalogus waarde die ik verkrijg via de KNMV verzekeringen website is EUR 15.750,- echter als ik een kenteken intyp op het RDW van een Nederlandse S1000R uit hetzelfde bouwjaar met alle optiepaketten waar ik ook voor kijk, staat daar een catalogusprijs die een stuk hoger is (net onder de EUR 19.000,-).

Wat dien ik, uit jullie ervaring, in te vullen de de BPM aangifte? Ik kan daar in ieder geval de kale cateloguswaarde invullen, maar moet ik de additionele waarde van opties ook doorgeven? Of hoor je daar niemand over?
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond iedereen! Ik ga eind december mijn motor halen uit Duitsland. Deze ga ik dan in januari 2019 invoeren gelijk!
Nu ben ik al druk bezig met de 3 formulieren invullen, die ik mbv dit geweldige topic heb gevonden. Ik heb alleen een ruim verschil met het uiteindelijke bedrag te betalen BPM.

Ik heb de dealer gevraag om gegevens en als ik dan de brutoprijs invul op Paul's Fast zijn pagina is daar het bedrag: Netto catalagus, ongeveer een 1200,- lager dan de gegevens van de dealer. Deze gaf mij zowel de netto als brutoprijs en het nettobedrag verschilt dus een 1200,- euro..

Welke moet ik nu aanhouden? Te betalen BPM scheelt dan ook ruim 200.- meer als ik de gegevens van de dealer aan hou...

Ik zit er aan te denken om mijn formulieren te laten invullen voor 60,- euro, maar ik moet dit toch ook zelf kunnen?

Mis ik iets?

Thanx in advance....

Heb je op de Unive website gekeken wat daaruit komt? Heb tot nu toe nog niemand gehoord die daarmee fout is gegaan. Dan weet je de brutoprijs en meld dan eens of je nog steeds een verschil hebt.

Goedemorgen allemaal! Ik ben voornemens een BMW S1000R uit 2017 te importeren uit Duitsland. Dankzij dit forum is vrijwel alles helder voor mij (waarvoor dank), behalve 1 ding: de af te dragen BPM i.c.m. met optiepakketten. BMW heeft nogal wat opties en de motor waarvoor ik wil gaan kijken is ook rijk uitgerust.

De 'kale' catalogus waarde die ik verkrijg via de KNMV verzekeringen website is EUR 15.750,- echter als ik een kenteken intyp op het RDW van een Nederlandse S1000R uit hetzelfde bouwjaar met alle optiepaketten waar ik ook voor kijk, staat daar een catalogusprijs die een stuk hoger is (net onder de EUR 19.000,-).

Wat dien ik, uit jullie ervaring, in te vullen de de BPM aangifte? Ik kan daar in ieder geval de kale cateloguswaarde invullen, maar moet ik de additionele waarde van opties ook doorgeven? Of hoor je daar niemand over?

Goeie vraag...
Ik meende dat er voor motoren geen optiepakketten gerekend werden, maar dan kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien dat @herbert116 hier ervaring mee heeft?
 
Heb je op de Unive website gekeken wat daaruit komt? Heb tot nu toe nog niemand gehoord die daarmee fout is gegaan. Dan weet je de brutoprijs en meld dan eens of je nog steeds een verschil hebt.



Goeie vraag...
Ik meende dat er voor motoren geen optiepakketten gerekend werden, maar dan kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien dat @herbert116 hier ervaring mee heeft?

Gedaan! Verschil daar tussen brutoprijs en de brutoprijs die de dealer mij geeft, is maar 600,-..
Verschil zit hem dan in de berekening die Paul's aangeeft voor Netto..Hier zit ruim 1800,- verschil in, tov nettoprijs die dealer mij stuurt per email...

Gewoon Unive en Paul's aanhouden voor de aangifte?
 
Gedaan! Verschil daar tussen brutoprijs en de brutoprijs die de dealer mij geeft, is maar 600,-..
Verschil zit hem dan in de berekening die Paul's aangeeft voor Netto..Hier zit ruim 1800,- verschil in, tov nettoprijs die dealer mij stuurt per email...

Gewoon Unive en Paul's aanhouden voor de aangifte?

Zou ik wel doen, tot op heden geen problemen gehad en anders hoor je de belasting vanzelf. Zou hoogstens de verwerking wat kunnen vertragen.
 
Zou ik wel doen, tot op heden geen problemen gehad en anders hoor je de belasting vanzelf. Zou hoogstens de verwerking wat kunnen vertragen.

Zit nu nog maar 50- verschil in, tussen gegevens Unive en Paul's en tussen gegevens van de dealer. Waarbij Paul's 50,- gunstiger is. Als blijkt dat ik teveel heb opgegeven, BPM heb betaald. corrigeren ze dit dan ook? Werkt 2 kanten op? Ik lees dus hier dat er geen brievenbus meer aanwezig is bij RDW. Nu moet ik dus het formulier: Aangifte BPM en Berekening BPM op de post doen? En natuurlijk nog met mijn motor voor de keuring uiteraard. That;s it? Scheelt mij weer 60,- euro als ik het laat invullen door een bedrijf...
 
Zit nu nog maar 50- verschil in, tussen gegevens Unive en Paul's en tussen gegevens van de dealer. Waarbij Paul's 50,- gunstiger is. Als blijkt dat ik teveel heb opgegeven, BPM heb betaald. corrigeren ze dit dan ook? Werkt 2 kanten op? Ik lees dus hier dat er geen brievenbus meer aanwezig is bij RDW. Nu moet ik dus het formulier: Aangifte BPM en Berekening BPM op de post doen? En natuurlijk nog met mijn motor voor de keuring uiteraard. That;s it? Scheelt mij weer 60,- euro als ik het laat invullen door een bedrijf...

Dat invullen voor 60,- is goed verdienen. In hoeverre het 2 kanten op gaat weet ik niet.

De OP is compleet, meer is het niet.
 
Goedenavond iedereen! Ik ga eind december mijn motor halen uit Duitsland. Deze ga ik dan in januari 2019 invoeren gelijk!
Nu ben ik al druk bezig met de 3 formulieren invullen, die ik mbv dit geweldige topic heb gevonden. Ik heb alleen een ruim verschil met het uiteindelijke bedrag te betalen BPM.

Ik heb de dealer gevraag om gegevens en als ik dan de brutoprijs invul op Paul's Fast zijn pagina is daar het bedrag: Netto catalagus, ongeveer een 1200,- lager dan de gegevens van de dealer. Deze gaf mij zowel de netto als brutoprijs en het nettobedrag verschilt dus een 1200,- euro..

Welke moet ik nu aanhouden? Te betalen BPM scheelt dan ook ruim 200.- meer als ik de gegevens van de dealer aan hou...

Ik zit er aan te denken om mijn formulieren te laten invullen voor 60,- euro, maar ik moet dit toch ook zelf kunnen?

Mis ik iets?

Thanx in advance....
Dat kun je inderdaad zelf doen, zolang je maar weet hoe.
Om welke motor gaat het precies? Wanneer voor het eerst op kenteken gezet; jaar en maand?
Ik neem aan dat je een Nederlandse "dealer" bedoeld. Welke bedragen heeft deze precies opgegeven?
Paul Guzzi gebruikt in zijn programma de forfaitaire afschrijvingstabel, zoals die door de douane wordt gehanteerd.
Er zijn echter nog een paar andere manieren om de afschrijving te bepalen. Dan kan men o.a. de hulp inroepen van commerciële instellingen, die dan tegen betaling voor je gaan uitzoeken, welke van de toegestane methodes, het voordeligst is. In bijzondere gevallen kan dat wel eens van toepassing zijn maar 'normaal' geeft het gebruik van de eerder genoemde tabel - dus ook het programma van Guzzi - het gunstigste resultaat.
 
Dat kun je inderdaad zelf doen, zolang je maar weet hoe.
Om welke motor gaat het precies? Wanneer voor het eerst op kenteken gezet; jaar en maand?
Ik neem aan dat je een Nederlandse "dealer" bedoeld. Welke bedragen heeft deze precies opgegeven?
Paul Guzzi gebruikt in zijn programma de forfaitaire afschrijvingstabel, zoals die door de douane wordt gehanteerd.
Er zijn echter nog een paar andere manieren om de afschrijving te bepalen. Dan kan men o.a. de hulp inroepen van commerciële instellingen, die dan tegen betaling voor je gaan uitzoeken, welke van de toegestane methodes, het voordeligst is. In bijzondere gevallen kan dat wel eens van toepassing zijn maar 'normaal' geeft het gebruik van de eerder genoemde tabel - dus ook het programma van Guzzi - het gunstigste resultaat.

1200 GS. Eerste toelating: 15-09-2015. Komt bij Duitste BMW Dealer vandaan. Deze dealer zegt dat de motor nieuw, netto: 14700 en bruto 18500 heeft gekost.
Ik haal de motor over 2 maandjes op bij de dealer. Ga hem dan in januari invoeren. Heb alle formulieren benoemd in de OP van dit topic al zo goed als ingevuld, alleen dus nog even welke bedragen aanhouden....
 
1200 GS. Eerste toelating: 15-09-2015. Komt bij Duitste BMW Dealer vandaan. Deze dealer zegt dat de motor nieuw, netto: 14700 en bruto 18500 heeft gekost.
Ik haal de motor over 2 maandjes op bij de dealer. Ga hem dan in januari invoeren. Heb alle formulieren benoemd in de OP van dit topic al zo goed als ingevuld, alleen dus nog even welke bedragen aanhouden....
Je moet 'Nederlandse bedragen' aanhouden. Dus eventueel bij een Nederlandse dealer vragen wat voor 2015 de CONSUMENTENPRIJS was van een 1200 GS. De consumentenprijs in 2015 was inclusief 21% BTW en 19,4% BPM en deze prijs kun je invoeren in het programmaatje van Guzzi. Dat rekent dan de 'netto catalogusprijs' uit. Deze berekening kun je echter ook eenvoudig zelf maken door de (bruto catalogusprijs+210) te delen door - in dit geval - 1,404.
 
Laatst bewerkt:
1200 GS. Eerste toelating: 15-09-2015. Komt bij Duitste BMW Dealer vandaan. Deze dealer zegt dat de motor nieuw, netto: 14700 en bruto 18500 heeft gekost.
Ik haal de motor over 2 maandjes op bij de dealer. Ga hem dan in januari invoeren. Heb alle formulieren benoemd in de OP van dit topic al zo goed als ingevuld, alleen dus nog even welke bedragen aanhouden....

Je kan de nieuwprijs, zoals in de OP staat, bij Univé op de site opzoeken. Zie ook eerdere discussie in het topic, voor iets meer uitleg:
How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België
 
Heb je op de Unive website gekeken wat daaruit komt? Heb tot nu toe nog niemand gehoord die daarmee fout is gegaan. Dan weet je de brutoprijs en meld dan eens of je nog steeds een verschil hebt.



Goeie vraag...
Ik meende dat er voor motoren geen optiepakketten gerekend werden, maar dan kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien dat @herbert116 hier ervaring mee heeft?
Je hoeft alleen maar de opties en accessoires aan te geven, die door de fabrikant en/of importeur zijn aangebracht. In die gevallen zijn bedoelde opties en accessoires reeds in de desbetreffende consumentenprijs verwerkt. Desondanks wil men op het BPM aangifte formulier, de prijs voor eventuele opties en accessoires, gespecificeerd zien.
 
Laatst bewerkt:
1200 GS. Eerste toelating: 15-09-2015. Komt bij Duitste BMW Dealer vandaan. Deze dealer zegt dat de motor nieuw, netto: 14700 en bruto 18500 heeft gekost.
Ik haal de motor over 2 maandjes op bij de dealer. Ga hem dan in januari invoeren. Heb alle formulieren benoemd in de OP van dit topic al zo goed als ingevuld, alleen dus nog even welke bedragen aanhouden....
Op de site van Niewsmotor.nl staat voor de 1200 GS ook een 'Adventure' uitvoering in de 2015 prijslijst. Welke gaat het worden?
 
Je hoeft alleen maar de opties en accessoires aan te geven, die door de fabrikant en/of importeur zijn aangebracht. In die gevallen zijn bedoelde opties en accessoires reeds in de desbetreffende consumentenprijs verwerkt. Desondanks wil men op het BPM aangifte formulier, de prijs voor eventuele opties en accessoires, gespecificeerd zien.

Dus je kan ze net zo goed niet opgeven want ze weten toch niet of het een optie of aftermarket is? IK heb zelf nog nooit extra's opgegeven bij een motor invoeren.
 
Dus je kan ze net zo goed niet opgeven want ze weten toch niet of het een optie of aftermarket is? IK heb zelf nog nooit extra's opgegeven bij een motor invoeren.
Ik denk dat de belastingdienst heus wel weet wat opties van de fabriek en importeur zijn en ook wel de middelen heeft - o.a. middels het type nummer, de uitvoering en het voertuigenindentificatienummer - om dat te controleren. Of ze dat ook daadwerkelijk altijd doen, is een tweede. Wel is het zo dat je bij motoren in de regel veel minder optie pakketten hebt dan bij auto's. (aan o.a. slaapstoelen of climate-control heb je tenslotte niet zoveel..........)
 
Zit nu nog maar 50- verschil in, tussen gegevens Unive en Paul's en tussen gegevens van de dealer. Waarbij Paul's 50,- gunstiger is. Als blijkt dat ik teveel heb opgegeven, BPM heb betaald. corrigeren ze dit dan ook? Werkt 2 kanten op? Ik lees dus hier dat er geen brievenbus meer aanwezig is bij RDW. Nu moet ik dus het formulier: Aangifte BPM en Berekening BPM op de post doen? En natuurlijk nog met mijn motor voor de keuring uiteraard. That;s it? Scheelt mij weer 60,- euro als ik het laat invullen door een bedrijf...
Wanneer er geen douane postbus meer op het RDW station staat, dan moet je de enveloppe inderdaad (gefrankeerd) in een PostNL bus stoppen.
Door hier zo lang mogelijk mee te wachten, uiterlijk op de dag van de keuring, zou je eventueel nog wat kunnen besparen op de te betalen rest BPM.
Overigens mag je daarbij, i.v.m. de verwerking van de kenteken-afgifte, de aangifte-datum 7 dagen later stellen dan de keuringsdatum.
 
Laatst bewerkt:
Welke NL consumentenprijs (catalogusprijs) voor het jaar 2015 heb je bij deze 1200 GS LC gevonden?

Via de Unive site en de link vanuit de OP hier: 17900,- Dit vul ik dan ook in. Accessoires niet.. Wel heeft de motor alle pakketten. Alles behalve Keyless Ride...

Invoeren zal in januari/februari geschieden. Motor mag tot die tijd bij de dealer blijven staat, ook ivm verbouwing bij ons thuis. Dit bij aankoop motor met dealer besproken en hun vonden dit geen probleem. Hij staat daar droog/veilig en beter dan hier thuis in een garage waar verbouwt wordt..;-)
 
Via de Unive site en de link vanuit de OP hier: 17900,- Dit vul ik dan ook in. Accessoires niet.. Wel heeft de motor alle pakketten. Alles behalve Keyless Ride...

Invoeren zal in januari/februari geschieden. Motor mag tot die tijd bij de dealer blijven staat, ook ivm verbouwing bij ons thuis. Dit bij aankoop motor met dealer besproken en hun vonden dit geen probleem. Hij staat daar droog/veilig en beter dan hier thuis in een garage waar verbouwt wordt..;-)
Mooi, wanneer dit de juiste prijs is, kun je daarmee gaan rekenen en is er geen probleem meer. Wel moet je er rekening mee houden dat in het geval je 'Guzzi' gaat gebruiken, dit programmaatje de leeftijd van de motor berekent tot slechts de datum van de dag waarop je met het programmaatje gaat rekenen. Je kunt deze tekortkoming echter omzeilen door de datum op je computer (in Windows) tijdelijk te veranderen in de geplande keuringsdatum plus 7 dagen extra voor de verwerkingstijd van de kenteken uitgifte. Tenslotte, hoe langer deze afschrijvingsperiode voor de BPM is, des te minder rest BPM je betaald. Alhoewel dit wel telkens in stappen van een maand gaat. Speciaal in jouw geval, waar je met een zowel dure als nog relatief jonge motor te doen hebt en de beoogde keuringsdatum vele maanden vooruit ligt, zou ik met e.e.a. rekening houden.
 
Mooi, wanneer dit de juiste prijs is, kun je daarmee gaan rekenen en is er geen probleem meer. Wel moet je er rekening mee houden dat in het geval je 'Guzzi' gaat gebruiken, dit programmaatje de leeftijd van de motor berekent tot slechts de datum van de dag waarop je met het programmaatje gaat rekenen. Je kunt deze tekortkoming echter omzeilen door de datum op je computer (in Windows) tijdelijk te veranderen in de geplande keuringsdatum plus 7 dagen extra voor de verwerkingstijd van de kenteken uitgifte. Tenslotte, hoe langer deze afschrijvingsperiode voor de BPM is, des te minder rest BPM je betaald. Alhoewel dit wel telkens in stappen van een maand gaat. Speciaal in jouw geval, waar je met een zowel dure als nog relatief jonge motor te doen hebt en de beoogde keuringsdatum vele maanden vooruit ligt, zou ik met e.e.a. rekening houden.

Inderdaad. Pas op het laatst alle bedragen en formulieren invullen, bedoel je? Ben ik ook van plan.
 
Inderdaad. Pas op het laatst alle bedragen en formulieren invullen, bedoel je? Ben ik ook van plan.
Is wel het beste maar je kunt nu al wel vast een handmatige berekening maken van wat je straks ergens in februari verschuldigd bent aan rest-BPM. Dan pick je een datum voor de keuring en telt daar 7 dagen bij. Dat wordt dan de datum van eerste tenaamstelling in Nederland en is tevens de aangifte datum voor de BPM. Vanaf die datum ga je terugrekenen naar de datum van eerste toelating, om zo de leeftijd van de motor - in maanden - te berekenen. (gedeelten van reeds aangebroken maanden, tellen als hele maanden) Aan de hand van de forfaitaire tabel op de site van de belastingdienst, kun je nu het 'Afschrijvingspercentage' voor de BPM berekenen.
Wat je ook nog moet berekenen is de 'netto catalogusprijs'. Dit doe je door de (bruto catalogusprijs + 210) te delen door 1,404. (geldt voor 21% BTW tarief)
 
Laatst bewerkt:
Is wel het beste maar je kunt nu al wel vast een handmatige berekening maken van wat je straks ergens in februari verschuldigd bent aan rest-BPM. Dan pick je een datum voor de keuring en telt daar 7 dagen bij. Dat wordt dan de datum van eerste tenaamstelling in Nederland en is tevens de aangifte datum voor de BPM. Vanaf die datum ga je terugrekenen naar de datum van eerste toelating, om zo de leeftijd van de motor - in maanden - te berekenen. (gedeelten van reeds aangebroken maanden, tellen als hele maanden) Aan de hand van de forfaitaire tabel op de site van de belastingdienst, kun je nu het 'Afschrijvingspercentage' voor de BPM berekenen.
Wat je ook nog moet berekenen is de 'netto catalogusprijs'. Dit doe je door de 'consumentenprijs' - € 17.900 volgens je eerdere bericht - te delen door 1,404. Het programmaatje van Guzzi maakt die berekening ook op een of andere manier, maar kwam met de netto catalogusprijs precies € 150 hoger uit, toen ik dat net even probeerde. Niet goed!

Thanx man voor alle hulp en tips! Wordt super gewaardeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan