How to: koppelingsplaten vervangen cbr1000rr

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
hallo mensen,

misschien handig voor de 1000rr rijders onder ons,
waarbij hun koppeling vervangen moet worden.

Wat heb je nodig:
b3a93e2029637ad6d046ef3ba81b08e2


2x frictieringen (eerste en de laatste):
e1f043717a02d4e785a1728614bc5f53


6x frictieringen (tweede tot en met de zesde):
abddd4e6fe79a97756b52d6b5b93e15f


5x drukveren:
a8fef415bee5b8becacf1626744b22c8


dopsleutelsetje met dopjes 8mm en 10mm
plastic hamer
vloeibare pakking
inbussetje 5mm
motorolie


Ik heb een stuk hout onder mijn achterwiel gezet zodat de olie niet eruit sijpelt zogauw ik de deksel demonteer,
natuurlijk kan je ook de olie aflaten en meteen een oliewissel doen:
cf6b0fae4846f54fe44c77adfc9dd2d0


daarna demonteer je het middelste kuipdeel:
0814bdfee1ce12fb5e92b6672351eb46


vervolgens demonteer je het onderste kuipdeel:
65de544e7ad358a67b2c286ea0583374


Nu kan je de boutjes van de motordeksel losmaken,
alle boutjes zijn gelijk van lengte, je hoeft dus niet bang te zijn dat je ze verwisseld:
b9608ebc456fd71fa1a68a4705096e2a


Alles los:
4ab599d60aeb8b30466a0419c81d3383


Eenmaal alle boutjes verwijderd zijn kan je de deksel loswrikken,
gebruik niet te veel kracht op 1 punt,
maar ga een beetje rondom te werk.
Ga zeker niet met een schroevendraaier tussen deksel en blok wrikken,
op het deksel zitten plaatsen waar je met een plastieke hamer lichte tikjes tegenaan kan geven.
Voorzichtig, want aan de binnenkant zit een sensor met een wel hele korte draad.
Deksel "plakt" een beetje, daar Honda voor deze kant vloeibare pakking gebruikt.
Dit zie je als de deksel gedemonteerd is:
5691750e8f9913f269af374c00190070


Verwijder het tandwieltje in het midden,
je kan deze er gewoon afschuiven.
Zorg wel dat de as van het kleine tandwieltje blijft zitten,
want deze as zit geklemd tussen de deksel die je net verwijderd hebt.
ca5df5cdf0d45ceecf4528a9c3d94590


e00fd29a9c7be099587b86d4c801ee34


Draai vervolgens de boutjes van de koppelingskorf los,
hieraan zitten veertjes, volgens de manual moeten de veertjes 56.8mm zijn in rusttoestand, de mijne waren 54.5mm :
23e80e96545396894b0ec23e0b1632e9


eb0ea84e3f0b232702e22c0f35039f92


Nu je de deksel van de korf erafgehaald hebt, zie je de koppelingsringen zitten.
Let nu wel op: de eerste en de laatste ring hebben een smaller deel.
5c2ed7c430d16c1f1a066d538d0ed260


Het gehele pakket bestaat uit 8 frictieringen en 7 tussenringen:
63a89adea81d15a60c9d7263c273ba78


Als alle platen eruit zijn, ziet het er zo uit:
f94c2af6eea256a80856d03733aed4c9


Hier zie je nog een keer duidelijk dat de eerste en laatste frictieringen smaller zijn,
de diktes wanneer ze vervangen moeten worden zijn voor de 2 buitenste ringen 3.4mm,
en voor de 6 binnenste ringen 2.9mm:
370decd63a5a32932240bea2be88f44f


Voordat je de nieuwe frictieringen plaatst, smeer ze in met motorolie,
of leg ze in een oliebakje:
6f06d9a01e80c66338b7117e5117a8f0


Alles teruggemonteerd met nieuwe frictieringen, de tussenringen kan je gewoon hergebruiken. in de manual geven ze zelfs geen maatvoering voor deze platen
let wel op dat 1 van deze 7 platen een andere oppervlaktebehandeling heeft gekregen,
de eerste plaat die je erop schuift is gemerkt met een "B", de andere 6 met een "A"
Ook moet de laatste frictieplaat 15° verschoven zitten dan de rest:
33b91f510f2ac72cc142c2da599a87ed


Nu kan je de korfdeksel met drukveren terugmonteren
(boutjes aanspannen met 12Nm):
757c54419cecdf7172d9b49ca3c65771


De deksel kan nu bijna weer dicht, verwijder de resten van de vloeibare pakking, en ontvet deze.
Ikzelf gebruikt deze vloeibare pakking (temperatuurbestand tot 180 graden)
55a652a4c2b7569f748802db318e5d00


Het tandwiel kan ook teruggemonteerd worden (shim aan de buitenkant):
de2dcffcf0bbb7fe5a7f8ee722f721e4


En de boel kan weer dicht (aanspannen met 4.9Nm):
c2fdd8dfbfc9072d95438843bcfe4f45


Hieronder nog wat specificaties:
a0322659144a24f18b20fc2980672a1f


3147c59ac846ca654db7b5fc778bcf3c
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk een How To :Y

Als je de tussenplaten opnieuw gebruikt zou ik wel eerst controleren of ze nog vlak zijn en niet te heet zijn geweest. Verder moeten de nokjes er nog fatsoenlijk uitzien en is controleren of je koppelingskorf niet teveel is ingeslagen vaak ook geen overbodige luxe bij koppelingsproblemen.
 
Ook opletten: eerste metalen plaat is anders.
Platen op volgorde houden, en niet omdraaien.

Verder: mooie frame&carterbeschermers ;)

klopt, de eerste metalen plaat heeft een andere oppervlakte behandeling dan de andere,
van de 7 metalen platen is er eentje gemerkt met een "B" de andere 6 zijn gemerkt met een "A"

ik heb het aangepast :Y

maar waarom deze een andere oppervlakte behandeling gekregen heeft :?
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt, mooi uitgelegd. Enig idee of zoiets veel verschilt bij een zx6r uit 2003? Is namelijk dan prima zelf te doen.

koppeling is bijna hetzelfde, alleen je motordeksel is anders :Y
de frictieplaten (die met de vierkantjes erop) zijn bij jou hetzelfde,
alleen zijn de 1ste en 2de tussenplaten anders (zie tekening)
Let dus op dat ze ze niet verwisseld.
Als je een kabel hebt om te ontkoppelen,
deze laten zitten en eerst de boutjes van de deksel losschroeven,
als je nu een paar keer ontkoppelt op het stuur, valt de deksel er vanzelf af :Y
 
Laatst bewerkt:
tekening vergeten van de ZX6R uit 2003 :X

dus in jou geval 9 frictieplaten en 4 drukveren
de prijs klopt ongeveer wel wat op de tekening staat :Y
full
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over 13089A en 13089B geloof ik he? Die dus weer in de juiste volgorde terugzetten.. Hoe kan je eigenlijk testen of je koppelingsplaten zijn versleten? Ik merk de laatste tijd dat me koppeling anders dan normaal doet namelijk. In ieder geval onwijs bedankt!
 
Je hebt het over 13089A en 13089B geloof ik he? Die dus weer in de juiste volgorde terugzetten.. Hoe kan je eigenlijk testen of je koppelingsplaten zijn versleten? Ik merk de laatste tijd dat me koppeling anders dan normaal doet namelijk. In ieder geval onwijs bedankt!

die bedoel ik ja :Y
En om te merken dat ze versleten zijn.....
ga 100km per uur rijden en zet hem in zijn hoogste versnelling,
geef nu vol gas.....
je toeren moeten gelijkmatig omhoog gaan.
En niet van bv 5000 toeren naar 9000 toeren schieten
 
Terug
Bovenaan Onderaan