Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty

Bernez

Die hard MF'er
Lid geworden
26 jul 2007
Berichten
453
Waarderingsscore
0
Locatie
Kampen
Ik had al een tijdje terug een How-to (keerringen en veren vervangen) gemaakt voor op de franse Sevenfifty forum.
Hier een vertaling ervan:

How-to: Keerringen en veren vervangen op een Honda Sevenfifty

Om te beginnen, is het makkelijk om de WPH bij de hand te hebben.


Ik ga er van uit dat het wiel en de spatbord al gedemonteerd zijn.

Eerst de bout van de bovenste kroonplaat losschroeven. Jawel, dat moet !


De dop een stukje losschroeven voor veel gemak later.


Als laatste de bout van de onderste kroonplaat.
Dan de vorkpoten via onder uithalen. Dit is een goede moment om de kroonplaten goed schoon te maken.


Dop helemaal uitdraaien. Oppassen voor de veer en de ring.


Veer uit halen (hier een progressieve). Origineel zit hier een afstandbuis en een korte veer.


Olie eruit halen en alles goed schoonmaken (binnen, buiten).


Stofkap voorzichtig uithalen als je later die nog wil gebruiken.
Het beste is nieuwe te kopen. Die kosten bijna niks.


Met een schroevendraaier de borgclip verwijderen.


Met een inbus sleutel maak je nu de onderste bout los.
Je moet wel een beetje kracht gebruiken. Er zit Locktite er op.


Zet de onderpoot vast in een bankschroef of workmate.


Met kracht en met een paar rukken de voorpoot er uittrekken.




In dit stadium kun je evt. aan denken om de onderpoten te verven of te polijsten. Of what's so ever !!!


Maak deze onderdelen goed schoon.


Als deze ring niet beschadigd is, laat 't dan op zijn plaats zitten.


Dit geld ook voor deze.


In elkaar zetten gebeurt in omgekeerde volgorde. Eerst de kleine veer en dan de zuiger.


We monteren alles weer in de onderpoot.


De nieuwe koperen pakkingen en de nieuwe O-ringen.


Doe een beetje Locktite o.i.d op de bout en dan goed vastzetten (met een nieuwe ring). Als de zuiger meedraait moet je de veer, evt. afstandbuis, ring en dop tijdelijk in elkaar zetten. Dit om de boel te blokkeren tijdens 't vastdraaien. Daarna weer uit elkaar halen.


Eerst de 2 ringen.


Met de speciale driver van Louis (Nr. 10003463, GABELDICHTRINGEINTREIBER, dia. 41mm), zet je de 2 ringen terug.
Het is ook te doen met een pennendriver, maar je moet oppassen om niks te beschaderen.


Doe wat vet om de nieuwe keering.


Via de bovenkant van de poot monteren. Pas op voor beschadering(en).
De inscripties moeten boven staan (buiten).


Met de speciale driver de nieuwe keerring monteren. Als je een pennendriver gebruikt, zet dan de oude keerring boven de nieuwe om beschadering te voorkomen.
Er is ook een methode om met behulp van een PVC buis de keerring te monteren.





Zet de borgclip terug. Niet vergeten anders heb je een grote probleem !!!


En als laatste de (nieuwe) stofkap.


Mijn nieuwe progressieve veren (Technoflex).


Pas op: Je moet eerst de vork in elkaar drukken zonder veer !!!
Met olie vullen (in m'n geval SAE15). +/- 470cl. Luchtkamer 150mm.
Met originele veren heb je 482cl olie nodig. Luchtkamer 110mm.


Met deze zelfgemaakte ding (ook te koop bij Louis) zuig je de teveel aan olie. Voor mij, afgesteld op 150mm. Voor een originele veer is 't 110mm.


Je hoeft alleen de teveel aan olie op te zuigen.
Dit is de makkelijkste en meest precise methode. Maar niet de éénigste !!!


Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten ontsnappen.


Zonodig monteer je de afstandbuis terug samen met het ring en de dop (met nieuwe geolied O-ring).
Het hoef nog niet echt vast te zittent. Dit komt later.
Pas op als je de dop terug zet. Het is zachte aluminium !!!


Zo, we zijn klaar...


De tweede...



Terugzetten in de kroonplaten.



Hier, de bovenkant van de dop moet gelijk zijn met de kroonplaat (de ronde gefreesde deel).


Aligneer de 2 vorkpoten met behulp van de wielas. Het is dan makkelijker om de spatbord te monteren.


Bout van de onderste kroonplaat goed vastdraaien.


Dop ook goed vastdraaien.


En als laatste, de bout van de bovenste kroonplaat vastdraaien.


Monteer de spatbord, het wiel, de remklauwen, enz...
Omdat ik hier toch bezig was, heb ik ook de wiellagers preventief vervangen en de velg goed schoongemaakt.


Ik hoop dat jullie wat aan hebben.

Bernez
 
Laatst bewerkt:

als je toch weinig druk hebt op de poten dan buigt die toch niet?

ik heb 2 plankjes gebruikt en de bankschroef gewoon dat die klem zat (niet vast).

maar de buitenpoot is alu? en de binnenpoot waar de veer in zit is gewoon rvs?
 
trouwens wat me opviel was toen ik de fork cap los schroefde er bij de een een klein beetje alu vijzels bij zat en het schroefdraad bovenaan de cap een paar braampjes had.

het zit nu weer in elkaar en het terug schroefen ging gewoon normaal maar is dat ook normaal dat er iets vrij komt?

of in de toekomst de fork caps vervangen voor nieuwe?
(in neem aan dat de fork caps alu zijn en de binnenpoten rvs en die dus geen beschadiging hebben?
 
Omaaaaa!!

Even het HowTo reviven...

Ik ben ook begonnen met mijn voorvorken te reviseren van de VF500F uit '87.

Problemen kwamen al snel om de hoek zetten...

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt.

Grootste probleem: de bouten onderin de vorkpoten!

Ik heb bij één vorkpoot de bout eruit gekregen met wat kracht en vervolgens alles schoongemaakt en de keerring vervangen.

Nu krijg ik die niet meer vast.

Bij de andere poot heb ik de bout een klein beetje losgekregen maar nu gaat hij niet verder.

Probleem? De zuiger binnenin de onderpoot draait gezellig mee met de bouten!

Ik heb al geprobeerd:
- Veren terug monteren en kap erop.
- Weer proberen vast te draaien om het draad te reinigen.
- WD40 sprayen.

Wat advies van de ervaren reviseerders!

Blokkeren, kan ik niet verder bedenken hoe, zonder de binnenpoot te slopen.

Ik vind het een beetje eng om een luchttol op een 6mm inbusboutje te gaan zetten om ze los en vast te ratelen.

Om die ene met wat loctite vast te zetten heb ik niet zoveel moeite, maar die andere krijg ik er niet eens uit!

Dus: wat is de beste manier om deze bouten los te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een beetje eng om een luchttol op een 6mm inbusboutje te gaan zetten om ze los en vast te ratelen.

Dus: wat is de beste manier om deze bouten los te krijgen?
Vandaag hetzelfde probleem en Hyperpro gebeld.
Toch via de luchttol met hoge snelheid losdraaien!

[onbekende foto]

Nu nog een bitje zo lang vinden.
Of anders even langs HP, die wilden het wel even doen.
Kom daar standaard voor de circuitbike. (dit is de pekelbike )

Niet dat Gieliovd er iets aan heeft, maar dit even ter aanvulling in dit topic.

Edit 2019: (Het was toen gelukt via een staaf met zeskant aan de binnenzijde en een luchttol op de imbus)

 
Laatst bewerkt:
Aan de onderkant van de binnenvorken (Suzuki VX800) zitt een kunsstof busje in een "kooi"met een circlip aan de binnenkant van de vorkpoot vast. Hoe krijg je die er uit??
Met de scoop kan ik het zien maar erbijkomen is nogal lastig, ik ga het met een verwarmingspijp proberen ik slijp de voorkant zodat een lipje de clip kan pakken. Hopelijk lukt het.
Maar mss heeft iemand het al eens gedaan?
Tips welkom
 

Topicreport over het rode kruis ipv foto.

Klopt, het is een afbeelding die op een andere site is gehost, daar hebben wij als Crew van M-F dus geen invloed op.
 
Zie bovenstaand edit - foto.
Het gaat er in zijn geheel uit. Er is een tool met zeskant om de binnenzijde tegen te houden omdat deze mee draait met losmaken.
Ik werkte toen in een machinefabriek waar ze staven zeskant hadden om te verspanen.
Dus kon gewoon een passende staaf uit de voorraad pakken.

Indertijd ook wel verhalen gelezen dat mensen er een bezemstok induwden om tegen te houden.
Deze kan je natuurlijk met een mesje ook bewerken dat hij er wel goed inpast (zie onderstaande van mijn olieplug van dit jaar).

 
Laatst bewerkt:
De afdichtbout van de vork is nogal lastig terug te krijgen. Je moet de veer terugduwen met twee handen en weer goed in het schroefdraad krijgen zonder het te beschadigen. Dat is bijna onmogelijk. Ik heb daarom een tooltje gemaakt.


Deze doe ik onder de stuurhelft de nylon dop duwt de afdichtbout in de binnenpoot en bied genoeg ruimte voor de steeksleutel. Ik heb vooraf het aangrijppunt van de bout gemarkeerd. Nog steeds lastig om alleen te doen maar de kans dat je het schroefdraad beschadigd is nihil.