how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.210
5.575
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Een vaste prijs van te voren afspreken voor bijv onderzoekwerkzaamheden.
ow...en de koffie die je daar krijgt...is die graties?
 
Laatst bewerkt:
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvullingen welkom

Ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat de meeste monteurs/dealers toch wel zelf hun diagnose stellen en je niet zomaar op kosten jagen en onnodige zaken vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Oohw.... Ik dacht ik krijg hier wat adviezen.

[me="wimmel_1"]brengt z'n fiets weg met liefst zo min mogelijk kuipwerk (SS ding) en hoort 't wel als er onkosten zijn welke buiten 't normale beurt budget gaan lopen.[/me] Dealer belt gewoon even als er dat soort reparaties aan zitten te komen.

Dealer/monteur weet ook dat 'ie niet hoeft te bellen voor ieder wissewasje. Dat wat versleten is moet/mag gewoon vervangen worden áls 't een normaal slijtage onderdeel is én de slijtage strookt met het aantal kilometers & wijze van gebruik.

Nou ben ik waarschijnlijk niet de meest standaard motorrijder met deze gedachte/gang van zaken, maar met m'n auto werkt 't precies zó... behalve dan dat ik m'n auto niet ontdoe van 't plaatwerk.

[edit]En als er iets aan m'n fiets is dan weet ik dat zélf vaak net zo goed als de monteur ... Voor de rest is 't gewoon een vertrouwensrelatie.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvullingen welkom

how-to doorvragen aan je klant:

Als een klant met een motor komt en vraagt om de NAKS te vervangen, vraag dan even wat daarvan de achterliggende gedachte is. Hoort hij bijvoorbeeld een rammeltje waarvan hij denkt dat de oorzaak in een te vervangen NAKS ligt.. of.. ? Denk dan even mee met de klant.

Opgelost, slotje.
 
Laatst bewerkt:
how-to doorvragen aan je klant:

Als een klant met een motor komt en vraagt om de NAKS te vervangen, vraag dan even wat daarvan de achterliggende gedachte is. Hoort hij bijvoorbeeld een rammeltje waarvan hij denkt dat de oorzaak in een te vervangen NAKS ligt.. of.. ? Denk dan even mee met de klant.

Opgelost, slotje.

Dat ligt er maar net aan wat voor persoon het is. Ik heb er ook schijtirritante mensen tussenzitten die onder het werk mij gaan vertellen hoe ik mijn werk moet doen. Die komen ook rustig binnenlopen en zeggen dat de balhoofdlagers vervangen moeten worden. Dus ik vervang ze, gaan ze rijden, en komen ze terug met het verhaal dat er nog steeds een trilling in het stuur zit.

Trilling in het stuur? Dat had u wel even eerder mogen zeggen! Dat is de gecupte voorband, meneer...

En dan nog vragen of ik de oude balhoofdlagers er weer in wil zetten ook he, zodat ie niks hoeft te betalen. :')
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er maar net aan wat voor persoon het is. Ik heb er ook schijtirritante mensen tussenzitten die onder het werk mij gaan vertellen hoe ik mijn werk moet doen. Die komen ook rustig binnenlopen en zeggen dat de balhoofdlagers vervangen moeten worden. Dus ik vervang ze, gaan ze rijden, en komen ze terug met het verhaal dat er nog steeds een trilling in het stuur zit.

Trilling in het stuur? Dat had u wel even eerder mogen zeggen! Dat is de gecupte voorband, meneer...

En dan nog vragen of ik de oude balhoofdlagers er weer in wil zetten ook he, zodat ie niks hoeft te betalen. :')

Als het schijtirritante mensen zijn die denken alles beter te weten (alhoewel dealers / monteurs daar ook af en toe een handje van hebben) dan doe je gewoon wat er gevraagd wordt en dan zoeken ze 't maar zelf uit. En dan komen ze niet meer.. nou, prima toch? Zulke klanten ben je liever kwijt dan rijk lijkt me.
 
Als het schijtirritante mensen zijn die denken alles beter te weten (alhoewel dealers / monteurs daar ook af en toe een handje van hebben) dan doe je gewoon wat er gevraagd wordt en dan zoeken ze 't maar zelf uit. En dan komen ze niet meer.. nou, prima toch? Zulke klanten ben je liever kwijt dan rijk lijkt me.

Persoonlijk denk ik dat je op dat moment als monteur zijnde bést de discussie met de klant aan kunt gaan (misschien zelfs wel moet) om te achterhalen waarom die klant dénkt dat zijn/haar oplossing de beste is...

Nou ben ik werkzaam in een iets of wat andere tak van sport maar feitelijk is mijn werk in de IT sector niet anders. "Technical Consultant" klinkt leuk .... maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht zodat de klant me ooit mág overtuigen van zijn/haar mening/overtuiging en we er samen uit komen.... vaak ligt de oplossing van het probleem ergens in het midden.

En dat terwijl m'n oorspronkelijke opleiding toch écht wel "automotive" was..... ooit.
 
Laatst bewerkt:
Motor dealers zijn allemaal afzetters...

de how to moet zijn: leer je motor en bestudeer de techniek(en) en doe het zelf.

toen ik me motor net had ging ik ook naar de dealer voor beurtjes enzo... nou na de rekening te moeten betalen ging ik me maar es verdiepen in de materie en nu haal ik net zo goed zelf hele motorblok uit elkaar als t moet en zorg ervoor dat ie na reparatie weer als een zonnetje loopt :)
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.

*O* *O*
Beetje een taboe doorbreken hier :Y

Ik zit meer in de autoreparaties dan motorreparaties,maar het idee blijft een beetje hetzelfde.
Meestal vraag ik ook wel door naar waarom iemand iets vervangen wil hebben.
Maar zoals boven vermeld heb je er van die wijsneuzen tussen zitten die iets op internet hebben gelezen en voet bij stuk houden.
Op zo`n moment geef ik maar gewoon toe en vervang ik wat gevraagd wordt,maar zeg er bij dat het op eigen verantwoording is en zonder garantie dat het probkleem is verholpen.
 
Tis toch zo? Ik doe ook het meeste zelf aan de motor maar als ik er niet uit kom al dan niet met behulp van MF dan breng ik em mooi weg. Zoeken ze daar maar lekker uit wat er rammelt. (bijna alles zo ongeveer natuurlijk, tegen die tijd)
 
Dit verhaal is trouwens ook 1 op 1 toepasbaar op mijn vakgebied (de IT). Daar komt ook jan en alleman met wat volgens hun de oplossing is zonder het probleem erbij te vertellen.

Kom dus met een probleemomschrijving en vertel daarbij dan misschien nog wat jij denkt wat het probleem is en waarom je dat denkt. Laat de uiteindelijke diagnose aan de dealer over, die heeft er namelijk voor geleerd en heeft er ervaring mee.
 
Tis toch zo? Ik doe ook het meeste zelf aan de motor maar als ik er niet uit kom al dan niet met behulp van MF dan breng ik em mooi weg. Zoeken ze daar maar lekker uit wat er rammelt. (bijna alles zo ongeveer natuurlijk, tegen die tijd)

Het is idd zo en van mij mag iedereen alles zelf aan hun auto/motor/computer enz doen.
Ik doe ook wel eens klusjes die niet in mijn vakgebied liggen.
En ook ik kan niet alles zelf,dan laat ik het ook aan de vakman/vrouw over en wens ze veel succes met mijn probleem ;)
Eventueel van te voren iets over kosten afspreken,sta je ook niet voor verassingen achteraf. :Y
 
Nog even een iets over wijsneuzen en internet.
Ook ik gebruik het internet wel eens als ik op zoek ben naar een oplossing.
Maar dan nog ga ik niet klakkeloos ervan uit dat het waar is,even nameten/kijken kan geen kwaad. ;)
Meestal zoek ik dan ook wel op fora voor professionals en gaat het mij er meer om dat ik niet opnieuw het wiel uit hoef te vinden. = tijdswinst voor mij en geldbesparing voor de klant :Y
 
Als je weet wat er mis is vertel je dat wel, dan wordt precies dat gerepareerd en betaal je geen extra 'onderzoekskosten' of wat dan ook.

Als je "DENKT" te weten wat het is omdat je het op een forum hebt gelezen hou dan je mond en zeg 'kapot, help".

Doe alles zelf, en nog geen een keer er naast gezeten :)
 
*O* *O*
Beetje een taboe doorbreken hier :Y

Ik zit meer in de autoreparaties dan motorreparaties,maar het idee blijft een beetje hetzelfde.
Meestal vraag ik ook wel door naar waarom iemand iets vervangen wil hebben.
Maar zoals boven vermeld heb je er van die wijsneuzen tussen zitten die iets op internet hebben gelezen en voet bij stuk houden.
Op zo`n moment geef ik maar gewoon toe en vervang ik wat gevraagd wordt,maar zeg er bij dat het op eigen verantwoording is en zonder garantie dat het probkleem is verholpen.

:^ herkenbaar!
De ergste zijn de internetters, die alles al uitgezocht hebben en hun diagnose al gesteld hebben. Ook de mensen die denken dat die testkast zo kan vertellen wat het probleem is :')
Met diagnose stellen geloof ik alleen mijzelf, zelfs van collega's ga ik er lang niet altijd van uit dat hun diagnose klopt.
Blij dat ik heel weinig met de klanten te maken heb, kan er ook slecht tegen als ze op mijn vingers aan het kijken zijn :o
 
:^ herkenbaar!
De ergste zijn de internetters, die alles al uitgezocht hebben en hun diagnose al gesteld hebben. Ook de mensen die denken dat die testkast zo kan vertellen wat het probleem is :')
Met diagnose stellen geloof ik alleen mijzelf, zelfs van collega's ga ik er lang niet altijd van uit dat hun diagnose klopt.
Blij dat ik heel weinig met de klanten te maken heb, kan er ook slecht tegen als ze op mijn vingers aan het kijken zijn :o


de huisartsen worden er ook helemaal leip van. _O-
 
Vertel de mensen de monteur wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op.
Niks is zo kut als klant om 's morgens drie keer je verhaal moeten doen.
Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie
Vraag naar het probleem van de klant, als hij je de oorzaak vertelt vraag je het nog een keer. Dat is jouw werk.
Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.
Goed plan, jij/de meeste monteurs zien veel meer dan de klanten. Zij blij, jij meer omzet.
aanvullingen welkom
Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.
 
Motor dealers zijn allemaal afzetters...

de how to moet zijn: leer je motor en bestudeer de techniek(en) en doe het zelf.

toen ik me motor net had ging ik ook naar de dealer voor beurtjes enzo... nou na de rekening te moeten betalen ging ik me maar es verdiepen in de materie en nu haal ik net zo goed zelf hele motorblok uit elkaar als t moet en zorg ervoor dat ie na reparatie weer als een zonnetje loopt :)

Jij hebt waarschijnlijk tijd genoeg/te veel?
 
negatieve verhalen blijven nou eenmaal beter plakken dan de positieve. Ik heb wel een aantal slechte ervaringen gehad bij dealers, maar toch hoofdzakelijk gewoon positief. Deels kan dat worden toegeschreven aan een verkeerd verwachtingspatroon denk ik. Als je net begint met motorrijden kan je toch wel eens het verkeerde idee hebben. tel daarbij een gezonde dosis eigenwijsheid op.... herkent iemand zich hierin? :P

tips:
geef de achtergrondinformatie! Vaak wordt hier een probleem gepost, en pas na 3 pagina's besluit men te vertellen wat er vlak daarvoor nog allemaal aan het ding gedaan is. iemand kan dat niet ruiken, ook niet als ie al z'n hele leven sleutelt.

geef aan wat je verwacht. dan krijg je ook te horen of het reëel is.

Spreek een prijs af, en laat ze eerst toestemming vragen als het boven het gestelde budget komt.

het is nooit verkeerd te vertellen wat je ervan denkt, maar vertrouw ook op de kundigheid van de monteur. als je die niet vertrouwd is al gauw toch niets goed en kan je beter zelf aan de bak.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.


:?

Recht op ? Echt niet, dat gezeik hoort erbij, zit verwerkt in t uurloon !!





Met diagnose stellen geloof ik alleen mijzelf, zelfs van collega's ga ik er lang niet altijd van uit dat hun diagnose klopt.
Blij dat ik heel weinig met de klanten te maken heb, kan er ook slecht tegen als ze op mijn vingers aan het kijken zijn :o

Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.

Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.






Ik ga alleen naar eenmanszaakjes, daar voelt men nog een bepaalde verantwoordelijkheid voor hun werk ipv die fabriekshallen.

Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.
 
:?

Recht op ? Echt niet, dat gezeik hoort erbij, zit verwerkt in t uurloon !!Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.

Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.






Ik ga alleen naar eenmanszaakjes, daar voelt men nog een bepaalde verantwoordelijkheid voor hun werk ipv die fabriekshallen.

Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.


Verkapte spam voor TS.... en dat als MOD :)
 
Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.
Ik heb het idee dat het slecht kunnen omgaan met mensen door een goede vakman vooral voor het klanttype "de betweter" geldt.

Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.
Werkt 't ook omgekeerd?
Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.

Kuch O-) :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan