how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.325
5.681
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk komt het allemaal neer op communicatie:
En nee, dat hangt niet alleen van de motorzaak af. Ook ik zie regelmatig mensen die denken alles al te weten en gewoon geen feedback aan nemen. Dan kan je nog zo vaak herhalen dat het wat anders kan zijn, ze willen er gewoon niet aan en tasten eerst op eigen houtje alle halve oplossingen en lapmiddelen af. Als ze dan uiteindelijk toch eraan moeten geloven wordt er gezeurd over al het geld en de tijd die in de lapmiddelen is gaan zitten. Daar kan een monteur of gereedschapsboer (met alle goodwill van de wereld) niets aan veranderen.

Dan de kwestie: Lekker zelf doen!
Iedereen moet het leren (al leren sommige mensen het nooit en horen deze een sleutelverbod opgelegd te krijgen). Ik verkoop dagelijks helicoils aan particulieren. 95% van deze particulieren komen ongevraagd met een verhaal over "de vorige eigenaar". Vertaald is dat: "ik heb het wéér verprutst maar wil geen gezichtsverlies lijden". En daarmee wordt een heel belangrijk punt bevestigd, waar men vaak niet de balls voor heeft om het toe te geven:

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.
 
Als jij opbelt met de vraag of jouw achterremschijf vervangen kan worden ga ik dat
inplannen en een remschijf bestellen. Als dan alleen de blokken versleten blijken zit ik of jij met een remschijf die niet nodig is. Altijd kut.
Been there, done that.......

Net zoals de klacht over versleten tandwielen (bedoelen ze kettingwielen), voorvork moet strakker (balhoofdlager), trillende handen (vibratie) of "stuur slingert" (wiel balanceren) etc.

Ook mooi: telefonisch een afspaak maken met de klant om b.v. 11 uur, en dan om 11.45 opbellen dat je in Wormerveer staat i.p.v. Purmerend omdat daar ook een Voltastraat is (en dat is dus nu al 3 keer gebeurd). Dat er om 12 uur de volgende klant ingeplanned staat is dan mijn probleem......
 
Dan de kwestie: Lekker zelf doen!
Iedereen moet het leren (al leren sommige mensen het nooit en horen deze een sleutelverbod opgelegd te krijgen). Ik verkoop dagelijks helicoils aan particulieren. 95% van deze particulieren komen ongevraagd met een verhaal over "de vorige eigenaar". Vertaald is dat: "ik heb het wéér verprutst maar wil geen gezichtsverlies lijden". En daarmee wordt een heel belangrijk punt bevestigd, waar men vaak niet de balls voor heeft om het toe te geven:
Lijkt me sterk dat het 95% is. De echte beunhaas die er zo'n zootje van maakt, zal ook geen (dure) helcoil set kopen om het te herstellen. Die zouden eerder het dichtkitten of verbergen en de zooi snel verkopen.
 
Been there, done that.......

Net zoals de klacht over versleten tandwielen (bedoelen ze kettingwielen), voorvork moet strakker (balhoofdlager), trillende handen (vibratie) of "stuur slingert" (wiel balanceren) etc.

Ook mooi: telefonisch een afspaak maken met de klant om b.v. 11 uur, en dan om 11.45 opbellen dat je in Wormerveer staat i.p.v. Purmerend omdat daar ook een Voltastraat is (en dat is dus nu al 3 keer gebeurd). Dat er om 12 uur de volgende klant ingeplanned staat is dan mijn probleem......

nee joh, hij moet eerst nog helemaal naar je toe rijden ;)
 
Been there, done that.......

Net zoals de klacht over versleten tandwielen (bedoelen ze kettingwielen), voorvork moet strakker (balhoofdlager), trillende handen (vibratie) of "stuur slingert" (wiel balanceren) etc.
Kan je als vakman dan verwachten dat de klant exact dezelfde taal spreekt?

In mijn (IT consultancy) werk zou ik het ook best handig vinden als de klant zou zeggen 'de source van de join in de physical layer heeft de verkeerde priority grouping'. In praktijk zal hij gewoon zeggen 'het werkt niet!' . Gewoon een onderdeel van het werk, (proberen te) begrijpen wat je klant wil.
 
Laatst bewerkt:
Been there, done that.......

Net zoals de klacht over versleten tandwielen (bedoelen ze kettingwielen)


Dan ben je wat mij betreft ook een stijve hark..
Jij maakt mij niet wijs dat als een klant belt en zegt " de tandwielen van mijn honda huppeldepul zijn versleten, kan jij die vervangen "

jij een complete set versnellingsbaktandwielen gaat bestellen... :+
 
Lijkt me sterk dat het 95% is. De echte beunhaas die er zo'n zootje van maakt, zal ook geen (dure) helcoil set kopen om het te herstellen. Die zouden eerder het dichtkitten of verbergen en de zooi snel verkopen.

Ze slaan eerst aan het beunen en als het stuk gaat zoeken ze op hoe het had gemoeten. Zie ook de 12.000 topics over zo'n situatie. Ik stel het percentage bij: 9 op de 10, en dat is een realistisch gegeven ;) .
 
Enorm off topic maar toch:

Met m'n gebroken voet wist ik zelf wel dat ik niet bij een huisarts hoefde te zijn. Toch mocht ik daar 30 euro aftikken (en daarna weer declareren bij m'n verzekeraar) voordat ik verder mocht.
)
Dat is omdat de helft komt met een verzwikte enkel o.i.d. en denkt dat die gebroken is B| De huisarts als "voorpost" voorkomt onnodige wachttijden op de SEH door dat soort dingen die daar niet horen.


Zoals dat je perse een briefje van een huisarts nodig hebt om bepaalde zalfjes te kopen (ook al heb je ze vaker gebruikt). Die huisarts wil daar gewoon aan verdienen.
Bepaalde dingen zijn nu eenmaal niet zonder recept verkrijgbaar ;) Daarbij wil een arts misschien ook wel voorkomen dat zaken zonder recept eeuwig gebruikt worden terwijl dat misschien niet nodig is of er iets anders met de klacht gedaan moet worden.

Mijn huisarts 125 km verderop doet trouwens wel 32 (!!) declaraties per jaar bij mijn verzekeraar, van enkele tientjes tot enkele centen per stuk :') :')
Dan doet hij/zij blijkbaar ook 32 keer per jaar iets voor je, en dan ga jij klagen dat hij daarvoor een factuur stuurt :? |(
 
Laatst bewerkt:
Dus jouw tip aan Martell in het volgende modoverleg wordt: doe als R&R, gedraag je bot en ze denken dat jij ook een goede monteur bent?

Wordt lachen als motoport jouw concept uitrolt over al hun vestigingen :P

Je zou Martell s mee moeten maken tijdens de moderator vergaderingen :X

De Admins en andere Mods gaan regelmatig even buiten een peukje roken, of ze nu roken of niet !!




Motorport ? wat is dat voor iets ??
 
Ik snap de bedoeling van het topic wel. Lijkt mij ook het prettigste als iemand vraagt om 'die ene ratel' eruit te halen in plaats van meteen te zeggen hoe of wat het volgens hem/haar is en eist dat alleen dat ene onderdeel vervangen wordt. Kan 'n hoop gedoe/geld/tijd/frustratie schelen.

Middenweg kan zijn om te vragen of de garage ernaar kijkt, en als het boven een X bedrag komt even 'n belletje te geven. Daaronder mogen ze zich uitleven.





Met mate natuurlijk :+
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk dat het 95% is. De echte beunhaas die er zo'n zootje van maakt, zal ook geen (dure) helcoil set kopen om het te herstellen. Die zouden eerder het dichtkitten of verbergen en de zooi snel verkopen.

De echte beunhaas zet het boutje van de lichtspoel vast met kneedbaar metaal en rijd daar inmiddels als zo'n 1500km mee rond (op een stampende 500cc 1 cilinder wel te verstaan :+ )
 
Sorry, beroepsgeheim.

Zou jij het prettig vinden als ik iets over jouw en/of motor hier zou neer plempen?

Is meer sarcastisch bedoeld. Het ene na het andere topic wordt geopend met namen van dealers die niet deugen, vind ik dat het ook andersom ook best kan.

Prettig zou ik het zeker niet vinden, maar ik denk dat als je over mij als klant iets te melden hebt dat ik het wel verdiend zal hebben. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan