How to inclusief foto's: motorbok voorkant bouwen

ZXRené

MF veteraan
27 feb 2002
4.939
1
Geertruidenberg
Motorbok voor de voorkant

Beschrijving werkwijze
Hieronder volgt een beschrijving van het bouwen van een bok voor de voorkant van de motor.
De bok wordt door middel van een pin in het balhoofd geplaatst en als de bok omlaag wordt gedrukt hangt het voorwiel los van de grond. Op deze manier is ook het voorwiel gemakkelijk te demonteren voor onderhoud en dergelijke.

Het bouwen

Stap 1: Tekening lezen
Op de hieronder staande tekening staan alle componenten getekend. Je kan alle benodigde maten en hoeken aflezen. Deze is gemaakt met AutoCad LT 2002.
http://members.lycos.nl/zxrpage/bok2.dwg (AutoCad tekening motorbok voorkant)...dus rechtermuisknop, doel opslaan als en tekenen maar.

Stap 2: Materiaal verzamelen
De profielen en stripmateriaal zijn van gewoon constructie metaal.
Het as materiaal is ook gewoon metaal, soort maakt niet uit. Alu lijkt me niet sterk genoeg.

Dit is wat er nodig is:
- Basis bok
2200 mm Vierkant buis 40x40x2 mm
250 mm Strip 25x5 mm
300 mm As Ø20 mm
6x Stelring inw. Ø20 mm incl. inbus stelschroef M5
2x Zeskant bout M10x100
6x Sluitring M10
6x Zelfborgende zeskant moer M10

- Balhoofd bok
1900 mm Vierkant buis 30x30x2 mm
350 mm Strip 30x5 mm (staat niet op de tekening)
150 mm As Ø30 mm

- Verlengde arm voor het opbokken
100 mm Vierkant buis 35x35x2 mm
450 mm Buis Ø30x3 mm

- Wieltjes
Gemaakt uit hard wit kunststof, staan niet in detail op tekening, dus naar
eigen inzicht te maken. Buitendiameter 70 mm en breedte 40 mm.

Stap 3: Zagen van de delen
Je kan alle delen het beste zagen met een cirkelzaag voor metaal, die je ook in verschillende hoeken kan zetten.

Stap 4: Afstand voorspatbord en topkuip bepalen
Wat ook erg belangrijk is, is de afstand van de buis naar het balhoofd toe. Deze moet natuurlijk ruim tussen het voorspatbord en de topkuip komen. Dit kan je doen door de pin die in het balhoofd gaat zo te maken dat dat bij jou motor het geval is, want dit verschilt natuurlijk per motor. Ook is de balhoofdhoek verschillend maar die paar graden worden wel gecompenseerd als je de motor op de bok zet, want het bovenste deel scharniert op het onderste deel. Zorg er dus voor dat je goed meet hoe de pin moet worden.

Stap 5: Draaien van de pin
De pin die in het balhoofd komt zal precies moeten passen. Zorg ervoor dat er net genoeg speling is om hem erin te kunnen duwen, maar zorg er ook voor dat de speling niet te groot is omdat het er dan niet stabieler op wordt.

Stap 6: Lassen van de delen
De delen kun je denk ik het beste lassen met behulp van een CO2-las apparaat.
Zorg er in ieder geval voor dat je wel redelijk nauwkeurig werkt, zeker bij het boren van de gaten in de balhoofd bok, zodat hij niet scheef komt te staan. Hoeft ook weer niet met tienden van een millimeter. Alle hoeken moet wel mooi 90 graden zijn en alle hoeken die niet 90 graden zijn moeten wel precies hetzelfde zijn om zo nauwkeurig mogelijk resultaat te boeken.

Stap 7: Spuiten van de bok
Nadat je de bok in elkaar gelast hebt kan je de bok natuurlijk een leuk kleurtje geven. Je kan hem makkelijk zelf spuiten nadat je hem goed hebt ontvet of je laat hem poedercoaten. Dit is in principe sterker dan spuitwerk. Ik heb hem in ieder geval zelf gespoten.

Succes met bouwen allemaal!!!!!

Groeten,

ZXRené
 
Laatst bewerkt:
misschien handig om deze artikelen in de toekomst gewoon op te nemen op de motorforum website...waar ook het smoelenboek komt enzo...

is dat niet een idee?
onder een kopje techniek?
 
Er staat op de tekening:
"Deze tekening is eigendom van Taks tuinbouwtechniek en mag niet aan derden ter inzage en/of vermenigvuldigd worden".

Dus ZXRene, mag ik toch alsjeblieft de tekening gebruiken? ;)
 
Er staat op de tekening:
"Deze tekening is eigendom van Taks tuinbouwtechniek en mag niet aan derden ter inzage en/of vermenigvuldigd worden".

Dus ZXRene, mag ik toch alsjeblieft de tekening gebruiken? ;)

Tuurlijk, ik zal dit nog ff verwijderen!!!!
Haal jij aub die naam ook ff uit je reactie, ik heb geen zin in gezeik.
Pleur die tekening ook maar weg en download hem ff opnieuw dan is het ok!!
Dank je.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet 100% zeker dat de tekening te openen is maar ja het is zo ook niet echt handig met dat renamen enzovoorts.
Anders zet ik de tekening wel op mijn site, dan kan ik gewoon een rechtstreekse link maken.....alleen liggen de homepages via Planet Internet momenteel op zijn gat denk ik, want ik kom dus niet op mijn eigen site.
Nog ff geduld dus.
 
hier een pic van mijn poging om een voorbok te maken , achterbok is gelijk aan het onderste gedeelte van deze bok (alleen met u profielen voor onder de achterbrug).


En nu op naar het volgende project , racegaas voor mijn FZ (Met behulp van Harley`s perfecte how to ).


full
 
Laatst bewerkt:
Gheghe, hij is eindelijk klaar ... nu nog een leuk kleurtje :P Wielen wisselen is nog nooit zo eenvoudig geweest :) ZXRene, nog bedankt voor de tekeningen :}

full


De wielen staan nu bij de buurman ... morgen krijg ik ze terug, voorzien van vers BT012ss rubber :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan